PLATESMAKING: Barb Jungr - Hallelujah on Desolation Road

PS-0525 (1 of 2).jpg

Ny fredag, og ny platesmaking. I dag er det mange spennende kandidater blant nyutgivelser, og jeg landet på en gammel favorittartist som er kjent for interessante og karakterfulle tolkinger av to andre favorittartister.

Allerede i albumtittelen er det veldig sterke hint om hva dette albumet handler om, særlig hvis du kjenner historikken til engelske Barb Jungr. Og har du fremdeles i et snev av tvil, blir den tvilen selvfølgelig fullstendig blåst av banen når blikket går videre til undertittelen The Songs of Bob Dylan & Leonard Cohen.

Barb Jungr står kanskje oppført som Singer-songwriter i telefonkatalogen, men jeg vil likevel anta at «Singer» er oppført med en god del fetere skrift enn «songwriter», for det er som coverartist hun er mest kjent. Det vil si jeg vil vel heller benytte begrepet «tolker» om hennes versjoner av andre sine sanger, og gjerne tilføyd at hun vanligvis leverer svært interessante tolkinger. Et av høydepunktene var på hennes forrige album My Marquee, med en helt vanvittig flott tolking av Cream-klassikeren Sunshine of Your Love, Den tolkingen stormet rett inn på min testløype, og har vært med der noen runder, til tross for at det er utfordringer med tidvis hard vokal. Eller kanskje nettopp derfor er den velegnet.

Men påfallende ofte er det Bob Dylan og Leonard Cohen som blir tolket i hennes utgivelser. Som i "Every Grain of Sand: Barb Jungr Sings Bob Dylan" fra 2002" og «Man in the Long Black Coat: Barb Jungr Sings Bob Dylan" fra 2011. Eller med begge disse to i albumet "Hard Rain: The Songs of Bob Dylan & Leonard Cohen" fra 2014....

Les hele Platesmakingen i Audiophile.no

PS-0525 (2 of 2).jpg

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.193
Link til alle artikler
457
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Huldrer og Troll – Stig Arne si dagbok desember 2024

Huldrer og Troll – Stig Arne si dagbok desember 2024

• 4
Godt år! Eg planlegg å laga ei oppsummering av 2024 til januardagboka, slik skikken er. Men fyrst lyt me få unna desember, og då tenkte eg å skriva litt meir om Tandberg. No tenkjer eg slevet...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: JBL Tour Pro 3 – en gamechanger

TEST: JBL Tour Pro 3 – en gamechanger

• 1
Mange kan oppleve øreplugger som et lydprodukt det går tretten av på dusinet. Det gjelder ikke for JBL Tour pro 3 Det hele startet egentlig med forgjengeren Tour Pro 2, som i sin tur erstattet...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Supertramp – Live in Paris ’79. Konsert med gamle helter

PLATESMAKING: Supertramp – Live in Paris ’79. Konsert med gamle helter

• 0
I dagens platesmaking er det noen gamle helter som skal eksponeres. Og med «gamle» er det som så ofte ellers 70-tallet det siktes til, for det tiåret var som kjent musikkens gullalder. I hvert...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING Harri Kuusijärvi – Aallot. Velsmakende og nyskapende!

PLATESMAKING Harri Kuusijärvi – Aallot. Velsmakende og nyskapende!

• 2
Noen ganger dukker det opp overraskelser på en fredag. Denne gangen kom den fra en litt uventet kant - Finland. Dette er første gang jeg retter min oppmerksomhet mot den finske...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: OnePlus 13 – en flaggskipmobil for fotoentusiaster

TEST: OnePlus 13 – en flaggskipmobil for fotoentusiaster

• 0
OnePlus har fått en ny flaggskipmodell, og vi har hatt den på test en periode. Kinesiske OnePlus har modeller i alle segmenter, og etter å først ha hatt budsjettmodellen OnePlus Nord CE 3 Lite 5G...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Markus Kaardal – Kaarma. This record should be played loud

PLATESMAKING: Markus Kaardal – Kaarma. This record should be played loud

• 0
PÅ 70-tallet ble det utgitt noen LPer der det sto "This record should be played loud", og Stones sin Let it Bleed var en av dem. Kaarma er et album der den samme teksten kunne passe, men ble...
Fortsett
Topp Bunn