Tryllefløyten av Mozart er ikke et hvilket som helst verk av Mozart, og helt fra jeg hørte en introduksjon til denne utgivelsen for et par uker siden på P2 med tilhørende smakebit av ouverturen som ga lett hakeslipp, har jeg huket av datoen 21. februar i kalenderen som øremerket til å smake på denne spesielle tolkingen av Wolfgang sin nest største Opera. Eller var det den aller største?
Men de siste ukene har jeg vel lagt opp til en prosedyre der er tar en kjapp smaksprøve av et par alternativer som ble vurdert før jeg landet på Ukens Plate. Denne gangen blir det litt fiktivt, siden jeg allerede for lengst hadde bestemt meg for at det var Orkester Nord og dirigenten Martin Wåhlberg sin tolking av tryllefløyten som skulle en grundig runde innom smaksløkene. Men vi tar det med likevel.
Sam Gendel – Live at Union Station.
Dette er absolutt en spennende utgivelse, der den repetitive åpningen pirrer min nysgjerrighet for hvor musikken skal etter hvert. Eller om den egentlig skal noen plass i det hele tatt. Jeg fant vel ut at den etter hvert skal en tur i det terrenget som er fristende å kalle utforskende jazz, eller kanskje det heller er en slags fusjon? ....
Les hele platesmakingen i Audiophile.no