Noen ganger dukker det opp overraskelser på en fredag. Denne gangen kom den fra en litt uventet kant - Finland.
Dette er første gang jeg retter min oppmerksomhet mot den finske akkordeonmusikeren Harri Kuusijärvi. Han ga ut et nytt Album den 17. januar, og denne gangen var det med en trio som spiller noe det er uunngåelig å definere som jazz. Ganske rendyrket- og litt snill jazz, men det må ikke mistolkes til uinteressant eller uspennende. For til tross for at det er relativt lett tilgjengelig og melodifokusert musikk, er det samtidig nyskapende og spennende. Dette er ikke musikk jeg har hørt før.
Trioen
Men la oss presentere musikerne i denne trioen, der Harri Kuusijärvi åpenbart er hovedpersonen. Kuusijärvi har en del andre utgivelser på samvittigheten, og det er sjangermessig en temmelig stor spennvidde, der han både flørter med mer rendyrket samtidsmusikk, og også involverer seg i jazz-rock med et snev av 70-tallsvibrasjoner i bandet Koutus.
På utgivelsen Aallot spiller han akkordeon sammen med bassisten Jori Huhtala og trommeslageren Mika Kallio. Og kompet på trommer og bass fremføres i et landskap som gir koblinger til ganske tradisjonell akustisk jazz. Og med akkordeon som hovedinstrument er det vel dermed ganske åpenbart at vi her har en akustisk jazztrio?
Les hele platesmakingen i Audiophile.no