Denne gangen forsøker jeg en spesiell vri, og jeg mistenker at det ikke blir siste gang. For den stadig økende etterspørselen etter LP-plater gjør at også tilgangen på vinyl til den etter hvert tradisjonelle platesmakingen har blitt såpass stor at den gir grunnlag for en Vinyl Spesial. Og siden Vinyl tross alt er det gjeveste vi audiofile får tak i – kanskje ved siden av HighRes sølvplater i 2- eller flere kanaler for noen av oss – har vi selvfølgelig kostet på oss litt ekstra bildemateriale av både platecover og innercover. God fornøyelse, og så kan du også se frem til en platesmaking med en helt annen spesialutgave med det første. Stay tuned!
Odin Staveland – Parade
Magisk og nyskapende i audiofil mesterklasse
Odin Staveland ble vel egentlig verdensberømt som musiker i Vamp. Og selv om han har deltatt på 8 album med dette bandet, debuterte han allerede i 2015 med sitt solo debutalbum «Mellom Husene». Og vi kjenner igjen deler av sounden på albumet som han har tatt med seg inn i Sillajazz. Men bare delvis, for på denne rykende ferske Dobbelt-LPen har han tatt det hele enda et steg lenger.
Men vi løfter blikket litt, for vi kan ikke avspise Vamp med en bisetning, et av de største bandene fra Sør-Vestlandet som har greid å kombinere folkemusikk og visesang med pop-rock på en nyskapende måte. Og her har Odin Staveland deltatt i en årrekke, blant annet sammen med sin far Øyvind Staveland. Disse to har også sammen laget filmmusikken til Ikke Naken i 2004.
Det Odin har tatt med seg videre fra debutalbumet er blant annet en direkte kontakt og råhet, både i lydbilde og musikalsk uttrykk. Det musikalske landskapet er i et veldig spennende terreng i grenselandet mellom jazz og rock, og den befinner seg i et lokalt dalføre som det er fristende å omtale som tidligere ukjent blant mennesker.
Det starter allerede på åpningssporet, men når fort et magisk høydepunkt på spor 3 på side A, med den underfundige tittelen I Stedet For Punktum Et Hjerte. Også den påfølgende Sillabyen har denne karakteren av rå nakenhet.
I min omtale av Egg3 sitt album Doppelgänger introduserte jeg kategorien punk-jazz. Det kunne vært fristende å si at Sillajass er en annen dialekt av punk-jazz, selv om det kanskje er like nærliggende å kalle Odin Staveland for punk-trubadur.
Musikken på Sillajass startet som et bestillingsverk til festivalen Sillajazz i 2019, og er videreutviklet i etterkant. Det er veldig bra jobba, for dette har blitt et ganske unikt musikalsk verk. Og det er helt nødvendig å trekke frem den utsøkte lyden som en aktiv kunstnerisk medspiller på verket. For den nakne musikalske uttrykket blir kraftig forsterket av et like nakent lydbilde med utsøkt klarhet og en helt rå dynamikk. Og ansvarlig for lyden er Grammyvinner Emily Lazar som holder til i New York City.
Dette er en dobbelt-LP utgitt på det lille entusiastplateselskapet TBC Records, i det gode gamle formatet med gatefold-cover, og et ellers forseggjort platecover. I tillegg til vinylversjonen har jeg vært så heldig å få lytte til waw-filer i 24 bit / 96 kHz. Begge deler har vært en audiofil opplevelse. Det er ellers verd å nevne at du går glipp av 3 spor på strømmeutgaven av Sillajass, så LPen anbefales for denne utgivelsen som stikker av med tittelen ukens Plate.
Les hele platesmakingen med alle 5 LPene hos Audiophile.no