PÅ 70-tallet ble det utgitt noen LPer der det sto "This record should be played loud", og Stones sin Let it Bleed var en av dem. Kaarma er et album der den samme teksten kunne passe, men ble utgitt i slutten av november 2024.
Markus Kaardal er en ung gitarist som startet sin utdanning på Rud Videregående skole sin flotte MDD og på dette debutalbumet på Losen Records har han med seg tre andre unge musikere. Vi snakker om saksofonisten Oskar Goedvriend Lindberget, Torjus Gravir Klykken på bass og Tobias Rønnevig på trommer. Og selv om jeg ikke har hørt noen av disse tidligere, får jeg helt umiddelbart inntrykk av at ingen av dem er vant med å gå spesielt stille i dørene.
Musikken på utgivelsen Kaarma kan vel defineres som jazz-rock, et begrep også Markus Kaardal benytter i pressemeldingen for plata. Men siden dette er et begrep som gir klare 70-tallsassosiasjoner er det behov for å utdype begrepet. Musikken på Kaarma oppfatter jeg som en slags arv etter det som startet med Bitches Brew, og som mange ble inspirert av. Ikke minst McLaughlin, som selv deltok på starten reisen sammen med Miles Davis.
Men her snakker vi om Jazz-Rock i en inkarnasjon et halvt århundre senere, som er en veldig spennende musikalsk verden. Og hvis jeg skulle fordelt doseringen mellom jazz og rock, måtte det blitt omtrent 40/60, der rocken er av det harde slaget.....
Les hele Platesmakingen i Audiophile.no