Platesmaking på 3. St.Hans dag

PS-2520-FS.jpg


Denne gangen er det flere knallsterke album som setter dype spor. Og faktisk måtte jeg endre kandidaten til «Ukens plate» underveis i løpet. På oppløpssiden var det en unik plateutgivelse fra en spennende norsk jazzmusiker som snappet seieren fra en riktig gammel ringrev fra USA.

Daniel Herskedal – Call for Winter

Storslått og magisk musikk som også er nyskapende

Min umiddelbare tanke når jeg hørte smakebiter av dette albumet tidligere i vår var at denne musikken umulig kunne være unnfanget på østsiden av vannskillet, med de fantastiske og storslåtte naturbeskrivelsene som formidles av
Daniel Herskedal, som opprinnelig kommer fra nord-vestlandet.


Og så kunne jeg ikke tatt mer feil, for denne gangen har denne uhyre spennende jazzmusikeren tatt en tur omtrent så nær svenskegrensa man kan komme. Nærmere bestemt en hytte i Elgå ved østsiden av Femunden. Og ved nærmere ettertanke er det sikker like storslått natur der også, selv om den gjerne er av en annen karakter.

Daniel Herskedal isolerte seg i denne hytten han leide i stedet for å gå i studio, og med seg hadde han en tuba og en basstrompet, i tillegg til et opptaksutstyr. Basstrompet er et ganske sjeldent musikkinstrument, men blir blant annet benyttet i Stravinsky sitt dramatiske Våroffer.

Med disse to instrumentene har Daniel Herskedal greid å skape en helt unik musikk, som samtidig er storslått og mektig. Og det er litt vanskelig å forestille seg at det er musikk skapt av en enslig person i en hytte, for både musikk og klangbilde gir kraftfulle assosiasjoner til et fjellandskap ikke ulikt det som er illustrert på et flott platecover.
Ikke minst tittelsporet Call for Winter markerer denne utgivelsen som et musikalsk landemerke blant Daniel Herskedal sine plateutgivelser, en diskografi som illustrerer en stor musikalsk spennvidde. For et par måneder siden støtte vi på han i platesmaking av Tyttebæret, og han har ellers markert seg i et landskap dominert av jazz, men med tydelige innslag av tilstøtende musikalske terreng.

Call for Winter baner seg solid vei som Ukens plate, i et felt med sterk konkurranse fra både norske og internasjonale artister, og dyttet til side selveste Dylan i en tett tetstrid mellom tre utgivelser.


Les hele vår platesmaking på de fire andre utgivelsene, med musikk av Jo David Meyer Lysne og Mats Eilertsen, Bobo Dylan, Kviven Duo og Åse Kleveland med The Salmon Smokers hos Audiophile.no.

Platesmaking-4-.jpg
 
Sist redigert:

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
981
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 0
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn