PLATESMAKING: Røysopp – Nebulous Nights – An ambient Excursion Into Profound Mysteries.

PS-0724b (1 of 2).jpg

Røyksopp sine veier er uransakelig. Nå som enkelte trodde at de var kvitt denne Tromsø-duoen fra Bergen, dukker de opp med et helt nytt album. Eller, er det egentlig et album det er?

Egentlig burde denne nye utgivelsen fra Røyksopp ha vært diskvalifisert fra å bli omtalt under temaet «PLATESMAKING», for noen plate har de ikke utgitt, i hvert fall ikke foreløpig. Men det er likevel over 2 timer med musikk, til og med interessant musikk, og da får det bare våge seg at Røyksopp er et band som egentlig ikke burde stå å menyen til en gretten, gammel audiofil gubbe. Men i likhet med Røyksopp sine veier er også mine veier uransakelige.

Det later til at uhorvelig lange platetitler er i skuddet i slutten av 2024. Eller så er det bare jeg som har en dragning med utgivelser der platetittelen egentlig er alt for lang til å gi en fengende overskrift. Men i motsetning til forrige Platesmaking der Joan Armatrading sin kryptiske How Did This Happen and What Does It Now Mean? havnet under stetoskopet, er Røyksopp sin lange tittel herlig treffsikkert beskrivende, i hvert fall hvis vi ser bort fra den innledende tåkenatten.

Og hvis vi tar et lite tilbakeblikk på Røyksopp sine tidligere produksjoner, var det i mine ører i 2022 det virkelig kom interessante utgivelser fra dette bandet, i hvert fall etter at den første fascinasjonen over den genialt fengende låten Eple på debutalbumet fra Melody A.M. i 2001hadde lagt seg. I 2022 kom albumet Profound Mysteries, og like etterpå kom en remixutgave før Profound Mysteries II ble fulgt av Profound Mysteries III. Remix-utgaver har forresten vært et varemerke for Røyksopp, og har vært en tradisjon siden bandets tilblivelse.

I oktober ble duoen innlemmet i Rockheim Hall of Fame, og hva er vel da mer passende enn å servere en helt ny utgivelse....

Les hele artikkelen hos Audiophile.no

PS-0724b (1 of 1).jpg

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.141
Link til alle artikler
445
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
TEST: OnePlus Nord 4 - en mellomklassemobil som utfordrer premiumsjiktet

TEST: OnePlus Nord 4 - en mellomklassemobil som utfordrer premiumsjiktet

• 0
OnePlus lanserte nyeste versjon i sin mellomklasseserie i sommer. Vi har hatt Nord 4 på en lang og grundig test. Nord-serien til OnePlus består av flere nivåer, og jo kortere navnet er, jo dyrere...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Joan Armatrading – How Did This Happen and What Does It Now Mean?

PLATESMAKING: Joan Armatrading – How Did This Happen and What Does It Now Mean?

• 30
I begynnelsen var Kari Bremnes. Og før Kari Bremnes var Joan Armatrading. Hva de var? Kari Bremnes og Joan Armatrading var uunngåelige artister i sine respektive epoker for oss audiofile mennesker...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Chicago - Live At 55 - Arven etter CTA

PLATESMAKING: Chicago - Live At 55 - Arven etter CTA

• 6
I egenskap av å være et av bandene som har fulgt meg fra oppveksten har det vært vanskelig å forbi gå Chicago i stillhet hver gang det dukket opp et nytt album fra den kanten, etter å ha fått...
Fortsett
Audiophile.no
Sølvsuper 12 – Stig Arne si dagbok oktober 2024

Sølvsuper 12 – Stig Arne si dagbok oktober 2024

• 2
Det kan koma ein del Tandberg-stoff frametter. Me byrjar med Sølvsuper 12. Og nokre jolaøl frå butikk. Tandberg (1933-1978) Tandberg har ein særskild plass i hjarta til nordmenn, og det er ikkje...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Keith Jarrett – The Old Country

PLATESMAKING: Keith Jarrett – The Old Country

• 2
Triojazz fra Keith Jarrett betyr vanligvis Jarrett, Peacock og DeJohnette. Denne gangen er det litt annerledes, men likevel velkjent terreng. Jeg har smakt på utgivelsen The Old Country Deer Head...
Fortsett
Audiophile.no
6 stativhøyttalere i sammenligning hos Mala Audio

6 stativhøyttalere i sammenligning hos Mala Audio

• 13
Den første lørdagen i november arrangerte Mala Audio en litt besnærende event der 6 høyttalermodeller i varierende prisklasse fikk måle krefter. Og siden jeg til Stig Arne sin store fortvilelse er...
Fortsett
Topp Bunn