Røyksopp sine veier er uransakelig. Nå som enkelte trodde at de var kvitt denne Tromsø-duoen fra Bergen, dukker de opp med et helt nytt album. Eller, er det egentlig et album det er?
Egentlig burde denne nye utgivelsen fra Røyksopp ha vært diskvalifisert fra å bli omtalt under temaet «PLATESMAKING», for noen plate har de ikke utgitt, i hvert fall ikke foreløpig. Men det er likevel over 2 timer med musikk, til og med interessant musikk, og da får det bare våge seg at Røyksopp er et band som egentlig ikke burde stå å menyen til en gretten, gammel audiofil gubbe. Men i likhet med Røyksopp sine veier er også mine veier uransakelige.
Det later til at uhorvelig lange platetitler er i skuddet i slutten av 2024. Eller så er det bare jeg som har en dragning med utgivelser der platetittelen egentlig er alt for lang til å gi en fengende overskrift. Men i motsetning til forrige Platesmaking der Joan Armatrading sin kryptiske How Did This Happen and What Does It Now Mean? havnet under stetoskopet, er Røyksopp sin lange tittel herlig treffsikkert beskrivende, i hvert fall hvis vi ser bort fra den innledende tåkenatten.
Og hvis vi tar et lite tilbakeblikk på Røyksopp sine tidligere produksjoner, var det i mine ører i 2022 det virkelig kom interessante utgivelser fra dette bandet, i hvert fall etter at den første fascinasjonen over den genialt fengende låten Eple på debutalbumet fra Melody A.M. i 2001hadde lagt seg. I 2022 kom albumet Profound Mysteries, og like etterpå kom en remixutgave før Profound Mysteries II ble fulgt av Profound Mysteries III. Remix-utgaver har forresten vært et varemerke for Røyksopp, og har vært en tradisjon siden bandets tilblivelse.
I oktober ble duoen innlemmet i Rockheim Hall of Fame, og hva er vel da mer passende enn å servere en helt ny utgivelse....
Les hele artikkelen hos Audiophile.no