I dagens platesmaking er det noen gamle helter som skal eksponeres. Og med «gamle» er det som så ofte ellers 70-tallet det siktes til, for det tiåret var som kjent musikkens gullalder. I hvert fall hvis vi hopper over andre halvdel av 60-tallet…
Selv om Supertramp oppsto i 1969, var det definitivt 70-tallet som var bandets glansperiode, til tross for noen få utgivelser også et stykke inn på 80-tallet. Og dagens utgivelse er et Livealbum som ble innspilt i desember 1979, på det som var en oppfølgingsturne etter utgivelsen Breakfast In America. Sånn sett kunne man forvente at brorparten av sporene var hentet fra sistnevnte album, men det er en overraskende stor andel som stammer fra tidligere album. Og forresten er 1979 en perfekt timing, for da har Supertramp tilbakelagt utgivelsen av de desidert beste studioalbumene. Jeg skal ikke nevne alle, men føler behov for å trekke frem det albumet skribentkollega Arve ynder å benytte i vinylrelaterte tester – Crime of the Century fra 1974 et album jeg selv har som et av favorittalbumene ved siden av Breakfast In America som jeg kjøpte da det ble utgitt.
Og selv om det nå er annonsert en Dobbel CD og en trippel LP med utgivelsesdato 28. februar i år, og Qobuz har albumet med på dagens plateslipp, men med forvirrende dateringen 17.7.2015, er dette slett ikke et nytt album. Det ble utgitt i en litt forkortet versjon allerede i 1980, med tittelen «Paris». Og dessuten finnes det diverse videoutgivelser fra konserten på både DVD og Blu-Ray. Men selv om jeg vanligvis skriver om noenlunde ferske utgivelser, benytter jeg disse annonserte nyutgivelsene som et påskudd til å skrive om gamle helter fra 70-tallet, i en utgivelse som har vært ukjent for meg tidligere....
Les hele Platesmakingen i Audiophile.no