Platespiller anbefalinger?

oyvino

Medlem
Ble medlem
18.08.2007
Antall liker
0
Hei!

Noen som vil anbefale en spiller i klassen 5 - 10 000,-?
Har sett litt på pro-ject rpm5 og rega p5 !
Vil jeg oppleve regaen som mye bedre eller er det små forskjeller?
Andre alternativer som er bedre?
Hvor bra pick-up bør man ha på en spiller i denne prisklassen? alt?
Alle tips mottas med stor takk, da jeg er ganske fersk i vinyl verdenen!

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Hvis du strekker deg et par tusinger opp, så får den en opera Liu fra Hifi-guiden. Den ser litt retro ut, men som den spiller. Jeg har en Denon 103R på min.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Opp mot 10k merket finnes det vel både Nottingham, Clearaudio, ProJect (som du selv nevner), og sikkert mange fler.. men det står stille i topplokken nå på mårrakvisten...

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Det kommer vel an på mange ting - det er garantert masse platespillere som spiller bra i det prissegmentet du skisserer. Så spørsmålene blir vel: hvor mye styr ønsker/klarer du med tanke på innstillinger o.l.? Hvilke lydsignatur vil du ha?

Rega er jo en klassiker og de er enkle å stille inn med en pick-up fra Rega, rimelige vedlikeholdsfri og lette å leke med. God lyd har de også. Ulemper er manglende enkel VTA-justering (hvis du ikke vet hva VTA er, spør!) og at det er knotete å regulere hastighet på en del av de (du må løfte av tallerkenen og vippe ned en reim).

Jeg ville vel anbefalt deg å sette på "Linker" sidene her på sentralen og sett på ulike forhandlere og selv gjort deg om en mening om noen spillere du liker utseende og prisen på, og så tatt det tilbake hit.

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
2
Skal man bruke 10.000,- på bare spiller er det mange gode alternativer. Og sikkert like mange oppfattninger.
Det blir fort 17-20.000,- med god pickup og RIAA. Jeg hadde for en stund siden Rega P5 m/ Dynavector DV20X high og DIY rør-riaa,
og var veldig fornøyd med det. Spessiellt pickupen. Da jeg kjøpte Regaen sto valget mellom den og JA Michell Tecnodec.
Valgte Regaen p.g.a. prisen jeg fikk(7.600,-).Dynavetoren er den første MC-pu jeg har eid og jeg tror ikke jeg går for MM når ny pu skal anskaffes.
Ikke at MM ikke kan låte bra men MC har lett for å låte bedre.

Slik jeg ser det er det mest fornuftige å gå for Rega P3-24, for så å legge litt mer i pu og RIAA.
Kjøper man P3 kontra P5 har man 4.000,- mer å rutte med. 4.500,- er hva man må gi for DV20X hos needledoctor.com, P3 får man 10% på
og vips så er man et langt stykke på vei mot driftssikker og vellydende vinylavspilling i mange år for kr 9.900,-.
Sats på Rega, legg mest mulig i pu/RIAA. Underlag og justering er uhyre viktig. Vegg hylle er rimelig og effektivt.
Dette er min høyst subjektive oppfattning ut ifra det (lille) jeg har erfart.

PU jeg har hatt:
-Ortofon OM
-Ortofon MC
-Rega
-Dynavector

Spillere:

-Div. billig japansk...
-Pro-ject (husker ikke modell/ca.år2000)
-P3 (gamle)
-P5
-Systemdek

Pro-ject har jeg hatt, men det skal jeg aldrig ha igjen. største ankepunkt er arm og motor(oppheng). Null kavalitetsfølelse. Spiller ok, men det hjelper ikke for min del.
Clearaudio og Nottingham er sikkert bra, men de har jeg ikke hørt så de kan jeg ikke uttale meg om.

Jon A

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
2
Mbare skrev:
Rega er jo en klassiker og de er enkle å stille inn med en pick-up fra Rega, rimelige vedlikeholdsfri og lette å leke med. God lyd har de også. Ulemper er manglende enkel VTA-justering (hvis du ikke vet hva VTA er, spør!) og at det er knotete å regulere hastighet på en del av de (du må løfte av tallerkenen og vippe ned en reim).
Når det gjelder Rega og VTA-justering; Ja, armen må av. Men hvor ofte, og hvor mye jobb er det egentlig?
Tror det er mer skånsomt for en rega arm å ta den av spilleren for så å legge imellom en skive, enn å skru på og justere selve armen hvilket man ofre må gjøre på andre produsenters armer.

Rega pu på Rega arm er ikke bare hokus pokus. Nye Rega pu'er har ikke 3 skruer lenger, og da de hadde det var det "justerings-månn" så det holdt. Men med tanke på VTA er det ukomplisert.

Jon A

oyvino

Medlem
Ble medlem
18.08.2007
Antall liker
0
Helt rett Mbare: Vet ikke hva VTA- justering er, så bare forklar meg det hvis du
har lyst!
Er først og fremst ute etter en spiller/ pick-up med varm og behagelig lyd!
Mellomtonen må være bra, litt bass må den også klare å hente fram fra rillene!
Trenger ikke å være superoppløst, og dypbassen er heller ikke så viktig!
Men diskanten bør ikke være for spiss og fremtredende!

Av RIAA trinn kommer jeg nok til å beholde min Pro-ject tube box (den med rørene inni), da jeg
er meget fornøyd med den, og syntes den ga et stort løft lydmessig!
Bruker nå en thorens-td190 med ortofon mc15super MC- pick up, rett og slett fordi jeg fikk den grisebillig!
Men er som sagt ute etter noe bedre! Pro-ject spillerne er det jo delte meninger om, som alt annet hi-fi
utstyr! Kjenner min egen begrensning nok til at jeg ikke begynner å bytte arm og armkabel osv, da det
kommer til å bli total havari!
Syntes rega p5 virket veldig grei da den kom, så og si ferdig sammensatt, og at du kan kjøpe ekstern
strømforsyning om "behovet" skulle melde seg! Armen alene koster jo også "nesten" det samme som spilleren!
Men har forstått det sånn at man "må" benytte rega p-u på dem for enkel montering, eller har jeg misforstått?
Har også sett litt på Thorens TD 295 MKIII, noen erf. med denne?
Med fare for stor budsjett-sprekk, kunne jeg nok i et øyeblikks galskap også ha tenkt meg en thorens td2030 rett
og slett fordi utseende er verdt 14k ekstra: http://www.mono.no/display.x?cid=117&sid=348&id=2588

Alle tips blir vurdert, men hadde vært fint om spilleren var enkel i bruk, og ikke for porøs!
Når det gjelder pick-up kan jeg vel strekke meg til 5k om nødvendig!

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er noen faststiftede emner øverst i vinylforumet, med mye lærerikt om både VTA og det som minst like hjernekokende kan være. Enjoy.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
oyvino skrev:
Er først og fremst ute etter en spiller/ pick-up med varm og behagelig lyd!
Mellomtonen må være bra, litt bass må den også klare å hente fram fra rillene!
Trenger ikke å være superoppløst, og dypbassen er heller ikke så viktig!
Men diskanten bør ikke være for spiss og fremtredende!
Ut fra det du beskriver her mener jeg at bruktkjøpet helt i toppen av linken under vil kle dine preferanser som hånd i hanske. I tillegg er det flere gode oppgraderingsveier hvis man eier denne Linn spilleren. Den er stadig regnet som en klassiker, og kom på topp 3 i kåringen til Stereophile på de viktigste hi-fi komponentene i historien....

Jeg bruker selv ikke Linn, men har vel egentlig aldri hørt en Linn som ikke engasjerer og ikke spiller musikalsk i noen av de oppsettene jeg har fått låne et øre eller to til ;D

http://www.artsound.dk/232-236-diverse_brugt_og_demo.htm

oyvino

Medlem
Ble medlem
18.08.2007
Antall liker
0
Vel, kanskje ikke så dumt å gå for rega p3-24v som JAND anbefalte! Kan jo gå for en bedre pu og
ekstern strømforsyning!
Så at maxwell hadde rega p3 for 5 400,- ,i flere farger men det sto ikke
24v! Er det flere utgaver av spilleren ?
Noen som kan fortelle meg hva slags pick-up som passer på denne spilleren ?
Har ikke peiling på dette med matching med armen, men vekten av pick-up'en har vel
endel å si!
Hvor høy utg. spenning må jeg ha på pick-up når den skal brukes på pro-ject tube amp?
Er det lurest å bruke rega pick-up på den, eller er det fritt frem?
Noen pickup'er dere vil anbefale til denne spilleren? Dynavector DV20X high er notert!

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
P3-24 med Rega Exact pickup og Rega veggstativ er ganske mye til grammofon (se link under). Veggstativ fordi disse Regaene har en achilleshæl: De er veldig følsomme for underlaget.

P3-24 og P3 er ganske ulike når man kikker etter. Ikke velg P3.

Stereophiles Michael Fremer liker P3-24.

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
2
oyvino skrev:
Så at maxwell hadde rega p3 for 5 400,- ,i flere farger men det sto ikke
24v! Er det flere utgaver av spilleren ?

Hvor høy utg. spenning må jeg ha på pick-up når den skal brukes på pro-ject tube amp?

Er det lurest å bruke rega pick-up på den, eller er det fritt frem?
P3-24 leveres kun i en farge! P3-2000 kom i flere farger. Det er mange forhandlere som er sene med å oppgradere hjemmesidene sine.
P3-24 koster veil. 6000,- men det skulle ikke være noe problem å få den for 5.400,- 10% er det godt rom for med lav kurs for £.

TubeBox tar vel både MM/MC så det skulle ikke by på problemer m.m. du går for en MC m/ veldig lav output.

Det er ikke lurest å bruke en Rega pu, men det bør ikke være dumt heller. Det er rett og slett fritt frem...

Jon A

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.907
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Du kan f.eks trykke på linken med blå tekst nederst på innlegget mitt og lese litt om det hele der også komme med mere konkrete spørsmål etterpå......... f.eks. ;)

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.510
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei
Har selv en Rega P3-24 Sammen med Dynavector 20xL, Har også en
Shelter 301mkll.
Har oppgradert spilleren med TT-Psu samt Michell tecnoweight (baklodd)
Dette oppsettet spiller virkeligt bra.
Med Norske priser vill dette oppsettet Havne rundt 14.500

Rega 6000
dynavector 4900
TT-psu 2500
Tecnoweight 1100

oyvino

Medlem
Ble medlem
18.08.2007
Antall liker
0
Har, prøvd å lese litt på de vta-justering osv. linkene! Å lese det går greit, men om jeg forstår det
som står der er et helt annet tema! Liker lp-lyden veldig godt, men er nok ikke så "hardcore" vinyl
entusiast som enkelte andre her inne! Vil ganske enkelt ha en grei spiller, en grei pick-up og grei lyd!
Skjønner godt at det kan være mye å hente på justering av spiller, bytte av arm, kabling osv, og beundrer
de som klarer/orker å sette seg inn i alt sammen !
Hadde håpet å slippe unna med å kjøpe spiller + pu som fungerte bra så og si rett ut av esken, og synes
rega p3-24 og p5 virker som greie spillere, siden de ikke blir levert i "atomer" som enkelte andre!
Kommer som sagt ikke til å bytte ut pro-ject tube amp, og lurer derfor på om den blir en akilleshæl ved og
gå for rega p5, som jeg synes SER litt bedre ut enn p3-24.

Har sett på pickup guiden din Rudi, og den var meget bra! Fint å vite hva slags lyd - egenskaper de
forskjellige pick-upene har, da de ikke akkurat skriver det utenpå eskene.

Kunne ha tenkt meg enten p3-24v med dv 10x5 eller ortofon rondo blue, evt p5 med samme pick-ups!
Er det mye forskjell på p3 og p5 lydmessig, hvis man ser bort ifra bedre arm som kan dra nytte av bedre
pick-up osv? Siden jeg IKKE er god på instillinger av platespiller, har det da noe for seg å gå for p5?
Hvor bra pick-up kan man forsvare å sette på p5 og p3, i tilfelle jeg skulle bli bitt av basillen?

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
2
P3-24 kontra P5.

Har eid P5, knapt sett P3-24, men...
Tror ut i fra hva jeg har lest og sett at armene er ganske like både teknisk og rent praktisk.
Armen på P3-24 heter 301 og ikke 300 som før. Den har samme kabling som RB-700.
Spilleren er nok også ganske lik teknisk. De har samme motor(P3, P5 og P9). Forskjellen ligger nok kun i at plinen er annerledes
og at armen er noe bedre. Men hvor dramatisk stor forskjell kan det være? Det leveres platespillere komplett m/ RB-250 og RB-300
langt opp i prisklasse. Om det er noe som begrenser en Rega P3 eller P5 tror jeg det må være plinten og lager.

Jon A

L

labrador

Gjest
Hei!
Skal ikke påberope meg den store kompetansen når det gjelder platespillere, men ut i fra det du beskriver burde vel Technics SL-1210Mk2 være et godt alternativ. Finnes vel knapt en mer utprøvd hi-fi-konstruksjon. Stabil, driftsikker og uslitelig. Utrolig enkel å stille inn. Har selv brukt den sammen en av PU du nevner - DV 10x5 med godt resultat. Har et noe "dårlig rykte" pga at den brukes av de fleste DJ`s verden over, men er også "elsket" av mange for hi-fi bruk.
Mvh
Kristian

Topp Bunn