Platespiller igjen?

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
195
Sted
Bergen
Jeg har lånt en Numark vinyl spiller, og det ga jo mersmak å spille vinyl igjen ;D

Numarken er en moderne DJ-spiller og jeg regner med det er mulig å få fatt i en vesentlig bedre spiller på bruktmarkedet.

Hvilke spillere bør jeg se etter, og tips til gode og rimelige PU mottaes også med takk.

Jeg kan ikke finne noen velger for MM/MC PU på forforsterkeren (CJ PV11) så da er det vel MM som gjelder?

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
195
Sted
Bergen
Ser det er en Dual spiller fra tidlig 80 tall til salgs på Finn....er det noe å satse på?

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.635
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ikke at jeg er noen autoritet på dette, men jeg kan jo prøve med noe: Skal du prøve Dual så må det være 1219, 1229, 701, 704, 721. Er de i orden, og har bra pickup må du opp i, tja, ihvertfall 3-4 tusinger bare for en spiller som slår dem. Den på Finn ser ut som en 1229, og burde absolutt være verd 800,-. Nå er det det, at de som regel har stått i ro i tjue år, og grease kan ha stivnet, olje fordunstet osv. En smørejobb kan være litt komplisert, men du finner servicemanualer osv på nett. Linker i toppen av denne forumdelen. Du kan jo høre med selger hva slags pickup som følger med; standard var vel Shure V15III, og den gjør jobben dersom den er ok, selv om det fins atskillig bedre. Jeg bruker en Dual 704 fra omlag samme tid, og er godt fornøyd. Min var gratis (vel hadde stått bortstuet i mange år), og med en enda eldre Shure V15II spiller det ganske så bra. Skulle jeg ha betalt gode penger for en platespiller og begynt fra scratch... Jeg veit da søren. Mange her mener at en billig Rega med en like billig PU danker Dual/ Shure-komboer, selv er jeg ikke begeistret (for å si det mildt) for konstruksjonen av rimelig Rega. Det gjelder selve spilleren; Rega armene er framifrå. Husk at du må ha RIAA til en tusing også; Numarken har vel en innebygd. Kanskje forsterkeren din også har det?

Vet ikke om dette hjalp?

Bernt K

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
195
Sted
Bergen
Joda...oppklarende det..har også fått god hjelp på AA.

Numarken jeg har på lån har ikke inne bygd RIAA, forforsterkeren : Conrad Johnson PV 11 har "phonostage"

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Dualen på Finn ser ut som en 1225 og ikke en 1219. Det vil si at den er av de små Dualene. De er ikke dårlige, men jeg ville heller ha satset på en av de store som Berxter nevner, da særlig 701, 1219 og 1229 (og evt. 721) 12## serien (opptil niogtjue) er med mellomhjul og 7## serien er direktedrevne.

Jeg er også usikker på om Dualen på Finn er fra 80-tallet, den er mer som en 70-talls spiller.

mvh trondkj

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.635
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jepp, jeg kan absolutt ha blingset på bildet. Hør på Trond Kjetil, han kjenner gamle Dualer, og andre klassiske vinylpløyere, laaaangt bedre enn meg (jeg bare bruker en).

Bernt K

Topp Bunn