Platespiller med innebygd phono-forsterker. Et problem?

K

Kafka

Gjest
Vurderer å kjøpe platespiller nå. Har nå en pre-amp med phono-forsterker. Hvis platespilleren jeg kjøper har egen phono-amp innebygd, blir det da et problem med "dobbelt opp" av forsterkeri her?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.457
Torget vurderinger
4
Du kobler den til forsterkeren på en av de vanlige inngangene f.eks aux. Kobler du den til phono så blir det problemer da signalet allerede er forsterket opp til linjesignal i platespilleren.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.130
Både ja og nei.
Kobler du platespilleren til phono-inngangen på preamp, må du være forberedt på "bråk".
Har spilleren en innebygget phono-amp (RIAA), bør den i stedet kobles til en av linjeinngangene på preampen.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.007
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Hvis du kjører gjennom to eq-er (RIAA-trinn), så blir det jo ikke bra. Men du kan jo ta det inn på en av linjeinngangene på forforsterkeren din. Da er vel alt vel.

Tillegg:

For sen var jeg, men det hersker dog enighet.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.130
Det synes å være en viss enighet om at en vanlig linjeinngang bør benyttes, ja! ;D

Ellers kan det i parentes bemerkes, at innebygde RIAA-trinn i en platespiller, ikke alltid fremstår som spesielt gode.
Dog avhengig av hvilken produsent det er snakk om.....

K

Kafka

Gjest
Glimrende svar her. Dette var fint å finne ut av.
Men en ting til: Jeg vil ha en helautomatisk spiller, og regner med at de ofte har en slik phono-amp innebygd. Hvilke spillere bør jeg vurdere å kjøpe her i Norge (regner med å kjøpe ny spiller)?

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.007
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke hvilken spiller du bør kjøpe deg, men siden du allerede har en RIAA-forsterker i forforsterkeren (er du forresten sikker på det? At det står PHONO eller noe slikt på inngangen er ikke noen garanti for at den har noen RIAA-trinn), så forstår jeg ikke helt hvorfor du skal kjøpe platespiller med slikt innebygd. Ingen grunn til å betale penger for ting du ikke trenger.

En helautomatisk spiller går vel mest på hvordan selve spilleren opererer - trykk knapp og alt går av seg selv -, og har lite med om den inneholder et RIAA-trinn.

Rega er jo en favoritt hos mange når det gjelder billige spillere. Helautomatisk er den jo ikke, men hvorfor i all verden skal du ha det?

For sikkerhets skyld: Hvilken forforsterker er det du har med denne innebygde RIAA-delen?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.457
Torget vurderinger
4
Skal du ha ny helautomatisk så har jo Thorens det, og det pleier å være bra produkter som kommer derfra.
Du må nok ofre litt lydkvalitet for automatikken kontra en manuel til samme pris, men velg det du vil ha selv ikke hva andre sier du må ha.

Vedlegg

K

Kafka

Gjest
Dr. Dong: Jeg har en yamaha preamp av typen cx-2. Riktig: Jeg trenger ikke noen innebygd phono pre-amp i platespilleren. Kan det unngås, så er jo det bra.

For øvrig takk for innspill om Thorens-spillere fra sistemann her.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.457
Torget vurderinger
4
Den pre ampen der skal være meget bra, så kjøpt en spiller uten innebygget riia.

K

Kafka

Gjest
Hmm, sier du det ja. Det var jo kjekt å vite. Skal huske på det og bruke den som er på min pre-amp. Er de Thorens-spillerne du nevnte på både helautomatiske og uten innebygd phono-forsterker?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.457
Torget vurderinger
4
Ja, de aller flest platespiller er uten riaa. Er noen få som har innebygget, normalt de helt rimeligste selv om det er noen til noen årslønner som og har/hadde det. (f.eks Goldmund Reference II som til og med hadde digital)

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.457
Torget vurderinger
4
Denon lagde meget bra spillere før. Nå tror jeg det er noe ferdig greier med Denon navn på, jeg er meget skeptisk. (har ikke hørt dem så jeg kan jo ta feil)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.836
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
jenslu skrev:
Er de Thorens-spillerne du nevnte på både helautomatiske og uten innebygd phono-forsterker?
Den avbildede Thorens (240-2) er helautomatisk og uten innebygget RIIA. Det er mer eller mindre samme spiller som Dual CS 455-1M (som føres av Lyric). Det er Dual som bygger alle de rimeligere Thorens-modellene.

Ved et lite step-up i pris, men visstnok kvalitetsmessig en del bedre kan man vurdere Thorens 295 MK IV. Denne har dog, så vidt jeg har skjønt, kun auto-stop.

Topp Bunn