Platespiller på bruktbørsen til ca 5k, noen "bankers" kjøp?

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Hei

Har sett noen platespillere på bruktbørsen til ca 5 k eller deromkring.
    Hvilke spillere er relativt "sikre" kjøp?

Disse har jeg sett i det siste:

Nottingham Horizon

ProJect RPM-9

Sota Sapphire, kun drivverk

Rega P25

Har ikke noe "software" og vil derfor ikke bruke så mye på spiller nå først.
    Får heller se om jeg blir grepet av dette og vil fortsette ;)

Håper på å komme under/rundt 10k for ferdig spillende oppsett.

Takknemlig for tips/råd!

mvh
    Rolf

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Personlig har jeg troen på Sota ihvertfall. Har bare hørt lovord om den, og den ser godt bygget ut. :)

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Sotaen er sikkert veldig bra, men da må du ha en arm i tillegg. Mere penger, matching, etc, etc ad infinitum. Like greit å gå for en ferdig løsning når du ikke er sikker på om du blir hekta vil jeg tro.

Modellene fra Rega og Nottingham har begge fått masser av godord i pressen og er sikre valg uansett. RPM-9 har et ypperlig drivverk, med armen som det (litt) svake punkt. Tar det av med vinylen så er den absolutt verdt å spandere en ny arm på. Armen er imidlertid langt fra så dårlig at du ikke får ferten av hva som ligger i det sorte gullet.

Jeg ville valgt en av de "ferdige" i din situasjon og like godt gjordt valget ut fra det estetiske, siden du alikevel ikke vet om du foretrekker en fjærende eller massebasert løsning. Treffer det deg i hjertet blir det jo uansett nye spillere på løpende bånd, spesielt nå som du innhenter sjefslønninger og greier.

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Hei

Har sett noen platespillere på bruktbørsen til ca 5 k eller deromkring.
    Hvilke spillere er relativt "sikre" kjøp?

Disse har jeg sett i det siste:

Nottingham Horizon

ProJect RPM-9

Sota Sapphire, kun drivverk

Rega P25

Har ikke noe "software" og vil derfor ikke bruke så mye på spiller nå først.
    Får heller se om jeg blir grepet av dette og vil fortsette ;)

Håper på å komme under/rundt 10k for ferdig spillende oppsett.

Takknemlig for tips/råd!

mvh
    Rolf
    Hei igjen :)
    Jeg kjenner ikke alle disse, men utfra det jeg har lest OG hørt, ville jeg gått for en Hyperspace Horizon. Mulig den kan oppgraderes til en SE senere, det må du i såfall sjekke.

Her en noen tester av Nottingham'en, og i den ene er det flere spiller med.
    http://www.aslgroup.com/nottingham/ReviewsHorizon.htm

Jeg ville IKKE gått for en Space-arm. Hadde selv en Hyperspace med denne armen, og likte det ikke. Likte vel egentlig ikke spilleren så godt heller etterhvert, den låt litt kjølig........ Horizon er IKKE slik, bare så det er sagt.
    En REGA RB250 kan være et alternativ.

Og så koker det jo litt ned til hvilke lyd-/musikkpreferanser du har.

Du får snart ta deg en tur og høre på en gammel Annie :) ;) med mye nytt "omkringliggende" siden sist.

Mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Takker for svar og tips gutter!

Ja olaps, det frister med en gjenlytt.

Mvh
    Rolf

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Tror du vil være godt hjulpen med alle de spillerne du nevner, til den prisen..
    Ut i fra mine erfaringer med Nottingham interspace vil jeg ikke tro at horizon er så mye dårligere. Med en rb 250 som kan forbedres temmelig langt for en billig penge, vil jeg tro du kan dra den ganske langt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Laban; morsomt å se TD2001 igjen. Jeg har hatt en slik, og en TD3001. Men den er ikke spesielt god lengre; P25 låter f.eks mye bedre; med mer liv, kraft og energi.

Selv er jeg ikke begeistret for det jeg synes er en litt tung og treg lyd fra Sota, men det hele er vel vane, smak og behag. Tipper at RoDa ville ha hatt stor glede av alle spillerne, som kjoenik sier.

Mvh Vidar P

L

laban

Gjest
    Vidar P skrev:
    Laban; morsomt å se TD2001 igjen. Jeg har hatt en slik, og en TD3001. Men den er ikke spesielt god lengre; P25 låter f.eks mye bedre; med mer liv, kraft og energi.

Selv er jeg ikke begeistret for det jeg synes er en litt tung og treg lyd fra Sota, men det hele er vel vane, smak og behag. Tipper at RoDa ville ha hatt stor glede av alle spillerne, som kjoenik sier.

Mvh Vidar P
    UÆÆ ikke noe bra lenger?å jeg som har en gammel 321 mkII som jeg er fornøyd med :)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Laban; det jeg mener er at TD2001/3001 ikke akkurat er cutting-edge på lydkvalitet pr krone lengre. TD2001 kostet f.eks ca.10k som ny. Idag får du en spiller til 5-6k som er bedre imo.
    Etpar tyske blader hadde sist sommer en real gjennomgang av Thorens, hvor de bl.a testet de gamle mot de nye, og de gamle mot sine prismessige konkurrenter av idag; ikke særlig flatterende for TD2001/3001 selv til bruktpris i Tyskland.

Ikke for det; jeg har ikke noe vondt å si om mine; spillerne er ikke blitt noe dårligere; men det faller fint inn i et mønster jeg har skissert før, at platespillere er blitt veldig mye bedre de siste årene.

Mvh Vidar P

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Project er vel mye spiller for penga....armene sies å takle mc pu er dårlig,men jeg har aldri prøvet...på rpm 5 jeg hadde her,spillte jeg med medfølgende at 95pu til 400k...og det spille lengt bedre enn Nad spillern 533 jeg sammenliknet med(rb-250 arm på denne og billigste goldring electra pu....forskjellen var mildt sagt stor.Espen

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I budsjettklassen er det store lydmessige gevinster å oppnå for små ekstra budsjettøkninger. Det er virkelig slik at man får stort sett hva man betaler for ja. Imo.

Mvh Vidar P

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Hei!

Var i samme båten som deg for et par år siden og endte opp med en strøken RPM 9 til 5000,-
    Det er riktig det som blir nevnt om Pickup til carbon armen. Men det finnes noen MC som fungerer i armen. Etter en del prøving og feiling endte jeg opp med en Ortofon Rondo Bronze og er stor fornøyd.

Tror nok du skal lete lenge etter et bedre driverk til prisen, gikk fra en Rega P3 (2000) og forsjkellene var store i den positive retning.

Med vennlig hilsen
    Digiman77

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nå har jo også Rega P3 fått seg en real oppgradering i det siste, selv om den klatrer et stykke forbi prisen du indikerer. Jeg tror ikke det finnes noen platespiller som er "all things to all men". Jeg liker personlig Regas P25, men vet at den ikke liker seg i alle sammenhenger og er tidvis svært kilen på underlag. Av de du lister opp her, ville jeg nok tittet på en Sota, selv om det lett blåser budsjettet ditt når du må ha en arm...Nydelig og svært vellydende er den uansett. Dessuten kan den i likhet med Regas modeller oppgraderes i tråd med interesse og budsjett.
    Jeg liker også Projects platespillerverk, men etter å ha vært borti etpar modeller med tildels skrekkelig dårlig kvalitet på den interne armkablingen, er jeg mer skeptisk til armene deres... Men det er meg..

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Du har nok desverre rett angående kvaliteten på intern kablingen på Pro-Jects sine armer Impulse.
    Min har røket for andre gang og jeg er alltid veldig forsiktig når jeg skifter pickup. Virker som det holder å bare se stygt på den :mad:
    Har fått tak i ny kabel, men ser med gru på og skifte den ut. Noen som tar på seg jobben i Bergen´s området kanskje :)

Er foresten interesant at Linn har valgt og gi ut en eksemplar av sin berømte Sondek med 9cc Carbon-armen til Pro-ject.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Mangler RIAA, mangler LPer........ Men nå har jeg en platespiller ::)

Det ble enda billigere enn jeg hadde tenkt, føler på kroppen at dette er noe jeg må teste ut før jeg legger mer penger i det.

Pro-Ject 6 m/ Denon DL-110

Omtale Denon

Mangler skruen med feste for "fiskesnøret" og selve "fiskesnøret" som skal festes til loddet for antiskating.
    Håper jeg får tak i det........ Steike dette kan jeg ikkeno om!

(Joda jeg har pause, men vinylforumet er så hyggelig)

Vedlegg

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer Roda! :D
    Velkommen til analogverden! ;D
    Flere bilder takk!

K

kbwh

Gjest
    Grattis! Kjekt å se deg poste, RoDa.

Kjenner ikke grammofonen din, men det er ikke superfarlig om loddet og snøret ikke er originalt. Det er resultantkraften som teller, og den riktige finner du greit med Hifi-News Analogue Test LP. Jepp, en testplate bør vinylfolk ha, og den jeg nevner regnes som den beste.

A

aair

Gjest
    Gratulerer. Denne spilleren hadde jeg selv mye glede av i mange år. Deler til antiskating bestiller du fra denne siden: http://www.needles-and-spins.co.uk/cat_project_rpm6.cfm
    Om det ellers er deler som du trenger og som ikke står oppgitt så er det bare å spørre karen som driver web-shop'en. Til min RPM-6 klarte han å skaffe det meste.

Knut

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    2
    digiman77 skrev:
    Du har nok desverre rett angående kvaliteten på intern kablingen på Pro-Jects sine armer Impulse.
    Min har røket for andre gang og jeg er alltid veldig forsiktig når jeg skifter pickup. Virker som det holder å bare se stygt på den :mad:
    Har fått tak i ny kabel, men ser med gru på og skifte den ut. Noen som tar på seg jobben i Bergen´s området kanskje :)

Er foresten interesant at Linn har valgt og gi ut en eksemplar av sin berømte Sondek med 9cc Carbon-armen til Pro-ject.
    Går bra å skifte armkabel selv hvis man har litt tålmodighet,man gjør følgende;Fest en sytråd i eksisterende kabler og trekk de ut(husk for guds skyld å fjerne kabelskoene ved pu).Så fester du bare tråden i de nye kablene og trekker de forsiktig tilbake.Hvis du allerede har trekt de ut klarer du å få tråden inn i røret ved å stikke den inn ved armbasen og suge den fram(stikk armrøret i munnen og sug) Har selv gjort dette med min Helius-arm,gikk bra,men var en liten tålmodighetsprøve :p Kabler og sko bestilte jeg her... http://www.svalander.se/vinyl/mont.htm#kabel

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Takker og bukker folkens!

Fra å være veldig tvilsom til dette har jeg nå litt pågangsmot. ;)

Brukerveiledning er ikke veldig forklarende for en novise som meg....... :(
    Men jeg får finne frem Fidelity nr 1 og lese Gunnars grunnutdanningsartikkel.

Det påstås at riaakortet til SAM skal være svært så kapabelt, så det har jeg spurt om pris på.

aair, du er genial!! Takker!!
    Noen ting jeg bør passe på å bestille i samme slengen?
    Drivreim, væske til dempeanordningene/smøring?

Valentino, hvor bestiller jeg plata?
    (Lurer også på hvordan det kan justeres antiskating på denne, hvor det bare er et lodd i et snøre........)
    Ja, jeg ER blank ;D

Vedlegg

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Takker og bukker folkens!

Fra å være veldig tvilsom til dette har jeg nå litt pågangsmot. ;)

Brukerveiledning er ikke veldig forklarende for en novise som meg....... :(
    Men jeg får finne frem Fidelity nr 1 og lese Gunnars grunnutdanningsartikkel.

Det påstås at riaakortet til SAM skal være svært så kapabelt, så det har jeg spurt om pris på.

Valentino, hvor bestiller jeg plata?
    (Lurer også på hvordan det kan justeres antiskating på denne, hvor det bare er et lodd i et snøre........)
    Ja, jeg ER blank ;D
    http://www.project-audio.com/inhalt/en/manual/manual_rpm61sb.pdf det er vel en sånn arm du har?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Ser ut som denne er nyere/dyrere F.E. (EDIT: Grunnet motorstyring som ikke er på min)
    Men nå forstår jeg antiskating-justeringen ja 8)

R

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Nei så dæven, har'u innlatt deg på lillesøstera til eksen min altså?! Jeg hadde en 6.1 før i verden og fant den ganske habil, spesielt til prisen, selv om jeg nok aldri fikk ut alt som bodde i den. Regner med at du har gitt langt mindre enn meg, så dette bør være value for money så det holder.

Testplater kan du låne her om du vil, før du kjøper eller mens du venter. Cardas, HFN og en fra Shure står i hylla, bare å stikke innom.

Grattis og glad du ikke stakk av likevel.

A

aair

Gjest
    RoDa skrev:
    Sikkert lurt å bestille drivreim om denne er noen år gammel. Er det lite silikonolje i dempebadet så kan jo dette bestilles i samme slengen. Sjekk brukermanualen i tilfelle det er andre deler som mangler.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Ser bra ut etter min ringe forståelse ellers, men skal vurdere å bestille reim.
    Har forespurt på denne skruen og "hyssing". :)

Denne spilleren har selve tallerken i stål (?) og så ligger det en glassplate og en filtmatte.
    Nå har jeg lagt filtmatta øverst, men det påstås av man kan jonglere på dette for "different sound".
    Dvs ha glassplata øverst.....

Noen som har erfaringer med slikt?
    Skummelt, smart?

R

Vedlegg

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Spør litt mer også.....

Hvis man skal justere stifttrykk uten slik fancy vekt, så gjøres det slik som dette har jeg hørt.....
    (Jada, vet at vekt er best men er som sagt i oppstart)

- Man tager armen løs fra holderen og lar den henge i luften?
    - Man justeret på stifttrykk til armen henger i løse luften og hverken oppe eller nede?
    - Så nullstiller man skalaen og justerer til korrekt trykk?

Men på denne skalaen, er 10 = 1 gram?

Beklager om dette er dumme dumme spørsmål..... :-[

Vedlegg

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    2
    Helt riktig ang stifttrykk ;) Angående platematte må du prøve deg frem,min spiller;Systemdek II spilte dårligst mht detaljer og dynamikk på filtmatte,spilte mye bedre på glass og best på Ringmat..pussig?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Er ikke sikker på hvordan, eller om det er VTA-justering her.....
    Kanskje ved hjelp av denne skruen nederst her? (løfte og senke armen?)

Dette lokket er ikke akkurat støv-immunt, ganske grei passasje for støvet her.....

Vedlegg

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer det,er nok en umbrakoskrue der,så er det bare å løfte opp/ned til PU er i rett vinkel i forhold til plata...på en "vanlig" PU vil undersida da være parallell med vinylen...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer med ny spiller RoDa.

Skal du bestille ekstradeler bør du bestille til rett modell. Dette er IKKE RPM 6 du har kjøpt. ProJect 6.1 og 6.9 er etter hva jeg har forstått samme spiller men med ulik arm. Etter hva jeg kan se av bildene har du 6.1. Modell 6.9 har samme drivverk, men 9-er armen (samme som satt på Perspective). Om det har praktisk betydning for bestilling av deler vet jeg ikke.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Hei

Ja, var klar over at dette var en 6-er uten RPM foran, denne ser jo ut som en platespiller skal gjøre :D :D

Nå føler jeg meg klar til å kunne justere den inn, må bare få tak på en riaa og noen lp-er 8)

Er steike så spent på om jeg kommer til å like dette, eller om det er tilbake til digit'all! ::)
    SACD er jo så godt som analogt :eek: ;D

R

B

break_out

Gjest
    Gratulerer med ny spiller :).

Ingen vei tilbake nå, om et år så har du oppgradert spiller til tennene og en god hyllemeter med skiver... Eller noe sånt.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    hehe, time will show 8)

Er veldig lite overbevist om det akkurat nå, men så har jeg jo ikke fått lyd i spilleren heller........ ::)

R

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med spiller, RoDa! Blir moro å se hvordan dette utarter seg :D Man føler seg litt hjelpesløs og novise i starten, men når man blir litt tryggere og får litt mer ro, så er vinyl bare kos. Gled deg!

Godt det kom en oppklaring her. Jeg har nemlig eid Rpm 6 før, og kunne ikke kjenne igjen spilleren din med dette "brettet" under. Her har du Rpm 6.

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
    Vinyl er definitivt kos. Det er noe ytterst fascinerende med den nåla i rilla.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Takker begge to :)
    Begge skriver "kos", og jeg tenker med en gang "peiskos" ............ ::)

K

kbwh

Gjest
    Slapp av. En god grammofon og gode plater knitrer ikke, men man hører selvfølgelig noe egenstøy.

Sånn for kuriositetens skyld: Jeg bruker ADC etter RIAA nå, og SNR i kjeden Pickup-RIAA-ADC er i følge min RME ADI-2 ca. 75dB. Platene klarer kanskje 60dB over sitt eget støygulv.
    Tilsvarende på den nye Maranzen din er vel 110dB tenker jeg, og gode CDplater kan vel klare 93dB over sitt støygulv.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn