Platespiller på budsjett

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
@andersreve

For 2000,- er det nok mulig å hente hjem noe brukbart om man leter litt.
En Lenco L75 fra Hundvåg f.eks. Trenger sikkert litt TLC.
Ville helt klart holdt meg lokalt. Ikke bare bare å sende slike ting med posten.
Hender også man kommer over enkle entry level spillere fra MicroSeiki til den prisen om man er tålmodig.
Ta deg en tur rundt i bruktsjappene og se om det står noe spennende i hyllene der. Ikke alt som legges ut på finn 😊
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Ja, men husk at dette er gjerne radioer i behov av en restaurering før du kan forvente at de fungerer tilfredsstillende.
Nei, å sy sammen et brukbart anlegg på et slikt budsjett er nok en utfordring.
Men tar du tiden til hjelp, så greier du vel finne noe brukbart.
Mulig du har svart på det før, men hva har du av høyttalere, eller er det også på handlelisten?
Det er også på handlelisten. Ser nok etter noe bokhyllevennlig, og gjerne type «sjalusihøyttalere» fra Tandberg eller noe annet som ser like deilig ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Jeg går ut fra at du har satt deg litt inn i Tandberg receivere, de ulike modeller - og de "vanlige" problemene det er med disse?

I tillegg til SS 11 og Huldra 10 ville jeg lagt til TR 200 og TA 300 (kun forsterker) til listen. Gjerne også de andre modellene i TR 1-serien, men de er som regel dyrere.

Vanlige problemer er:
Uttørkede kondensatorer, defekte pærer, slitte/oksyderte pot-meter og trykknapper som ikke holder seg inne. I de fleste tilfeller vil rens/smør fikse de to sistnevnte. Mht pærer så er det litt utfordrende med å få tak i enkelte typer.
Har ikke satt meg inn i det, men en gang i ungdommen tok jeg meg et fagbrev i service-elektronikk, så jeg er ikke redd for litt loddearbeid og rensespray. Men takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! Ønsker ikke rep objekt, men en service kan jeg stå i. Det er jo bare koselig arbeid!
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Beklager hvis det jeg skrev her blir oppfattet på en annen måte enn jeg mente. Grunnen til at jeg nevner Thorens 150 er fordi de er en god match til Tandberg. Det var vel ikke uten grunn de i sin tid fikk klistra på navnet Tandberg og ble solgt som det.
Jeg takker for tipset. Uten tvil en nydelig platespiller, men ser at de går for nærmere 5K og da blir det for mye.
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Gjorde ett søk på finn på platespiller<500 kr og fant ganske mange som ser ut til å være "plug and play"

Philips 7114 Syncro Drive
Expert Ad-800 Japansk Direct Drive
Technics SL-QD33, direct drive
Pioneer PlX512 - Trenger ny reim.
Mitsibushi DP-2
Fisher Studio Standard direct drive.
Technics SL-3 med Ortofon OM20

Med mange flere
Supert! Ja, det finnes jo, så mitt spørsmål er vel da heller: Er noen av disse bedre enn andre? Hva bør jeg være på jakt etter? Standard stiftefeste høres jo fint ut, hva heter standardene og hvirdan gjenkjenner jeg det?
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
@andersreve

For 2000,- er det nok mulig å hente hjem noe brukbart om man leter litt.
En Lenco L75 fra Hundvåg f.eks. Trenger sikkert litt TLC.
Ville helt klart holdt meg lokalt. Ikke bare bare å sende slike ting med posten.
Hender også man kommer over enkle entry level spillere fra MicroSeiki til den prisen om man er tålmodig.
Ta deg en tur rundt i bruktsjappene og se om det står noe spennende i hyllene der. Ikke alt som legges ut på finn 😊
Dette var et såkalt stalltips. En nydelig sak denne. Og det finnes definitivt eksemplarer i min prisklasse: https://www.finn.no/199072495
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
.... I original emballasje. Det endrer saken noe 😊
Littegrann TLC så er du der. Kanon spiller dette!
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Jeg greide nå i løpet av høsten å samle på meg
DUAL 510 halvautomatisk platespiller,
Tandberg TA-300 og
B&O Beovox S45-2
For totalt 750.- kr. Alt via Finn.
Så det lar seg gjøre om man bare er heldig med letingen, og kan fikse litt selv.

Happy hunting, som de sier :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Der har du en temmelig god kombo av apparater.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hvor gammelt mener dere en komponent kan bli før man finner frem stetoskopet?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Hvor gammelt mener dere en komponent kan bli før man finner frem stetoskopet?
Du har folk på min alder som hører på Jens Book Jensen
Du har folk på min alder som hører på rap og hiphop
Jeg selv ligger vel litt i mellom
og har ikke noe ønske om å bli obdusert på lenge.
Å høre en Fender spilt på en forsterker fra mitt føde år, gir meg fortsatt gåsehud
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Å tar vi en retning jeg både liker og ikke liker. Men jeg må poengtere: Jeg har både en Gibson og en Fender og en Gretsch, så disse lydene kan jeg produsere etter eget forgodtbefinnende. MEN, «Fender» eller «Gibson» er ikke en lyd. De har ulike modeller, med svært ulik lyd. Og så har vi kombinasjoner med forsterkere. Og i tilegg har vi kombinasjoner igjen med ulike effekter. Og som de fleste er enige om, du kan ha hvilket utstyr du vil, men det som virkelig reiser hårene er utøveren.

Heldigvis er alle de variablene allerede satt i vinylverdenen, så jeg ønsker bare noe som gir en nøytral og tidsriktig gjengivelse av dette til et lavt budsjett :)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Du fik et Finn-tip før
" Technics SL-3 med Ortofon OMP-20".
Mer´ behøver du sådan set ikke :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.929
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Ser nok etter noe bokhyllevennlig, og gjerne type «sjalusihøyttalere» fra Tandberg eller noe annet som ser like deilig ut.
Tandberg Hi-Fi system serien har trespiler og ble produsert i mange varianter. Den senere TL-serien har stoff-front. Elementene i TL-serien hadde skum kantoppheng som smuldret opp med tidens tann. Så, om du vurderer de (eller andre m/tilsvarende oppheng) så sjekk ut om kantoppheng er byttet.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
Gjorde ett søk på finn på platespiller<500 kr og fant ganske mange som ser ut til å være "plug and play"

Philips 7114 Syncro Drive
Expert Ad-800 Japansk Direct Drive
Technics SL-QD33, direct drive
Pioneer PlX512 - Trenger ny reim.
Mitsibushi DP-2
Fisher Studio Standard direct drive.
Technics SL-3 med Ortofon OM20

Med mange flere
Fisher Studio standard DD er idiotisk gode spillere. Men den jeg ser til 500,- på Finn, er en remdrevet MT-6115, altså ikke en av de nær legendariske C.E.C.-bygde Direct Drive spillerne.
Det ligger en ekte Fisher DD (MT-6330) på Finn også, men da er det 1200,-, og ikke 500,-. Den er fantastisk god, for øvrig.
(Edit: sistnevnte ser ut til å være i god stand, plug & play med Ortofon OM5, selges i Tananger.)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Enig i MT-6330. Den er et godt kjøp med medfølgende pickup, og befinner seg i nærområdet (ingen sending).
Går dessuten ut i fra at prisen kan prutes litt også 😊
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Den Fisher spilleren jeg viste til er trolig solgt. Finner den ikke igjen. Har hatt flere av typen MT-6330 og dette er solide fine spillere.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
Den Fisher spilleren jeg viste til er trolig solgt. Finner den ikke igjen. Har hatt flere av typen MT-6330 og dette er solide fine spillere.
Jeg har en sånn som nr. 2-spiller i dag, og har matchet den mot nye spillerkombinasjoner i 30 000,- kronersklassen, der Fisher-spilleren faktisk er den som låter mest overbevisende i mine ører. Ikke fullt så god som min egen Acoustic Solid Wood Black med Origin Live Illustrious arm og Audio Techinca ART9 p.u., men med Audio Note IQ3 p.u. er den overraskende nær, faktisk. :)
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
image.jpg
Inspirert av tråden kjøpte jeg et par platespillere på listen. Denne Pioneer PL512X ble kjøpt for 400. Mangler reim, men ser ellers strøken ut. Ok arm med standard headshellfeste. Tight lager som spinner lett. Plinth er i mdf og ganske tung. Monterte reim og den spiller nå👍🏻.
Absolutt mulig å kjøpe brukbar platespiller for 500 kr😀
 
Sist redigert:

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.370
Antall liker
1.185
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=199794744 disse kommer i flere versjonere noen er veldige dårlige men denne tror jeg er grei. knall kjøp for 400. mener den er tung og en grei spiller. mye muligheter på den og. innebygd riaa men de låter som regel ikke like bra som et bra riaa trinn. men bare og kobla den på et riaa bruke det innebygde hvis man ikke har mulighet. den er vel heller ikke fryktelig gammel.
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.370
Antall liker
1.185
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
men dette er ikke vintage og tidsriktig til en tandberg det skal sies. fy meg.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ser det ligg ein Dual 1228 på Finn. Denne er ganske brukbar, men verkar modifisert, mellom anna med riaatrinn.

såg eg min debutplatespelar, Garrard AP76. Denne er ein del betre enn SP25, som ikkje bør brukast til verdfulle plater. Eg brukte AP76 frå 1973 til 1977 og har framleis platene frå den tida, så den var nok betre.

Philips 212 Electronic er ein klassikar, og fungerer bra med rette (Philips)pickup/stift. Men manglar leidning og gud veit kva anna. GA 212 ser identisk ut, og verkar vere i betre stand, men denne har eg ikkje prøvd sjølv. Der er fleire liknande Philips-spelarar som burde innfri behovet om tidstype.

Det er fleire spelarar, litt dyrare, som truleg vil gje betre lyd enn dei "tidstypiske", men eg forstår det slik at retro er hovudmålet?
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Her er et annet eksempel.
image.jpg
Kjøpte denne Dual 510 komplett med Shure M95 pickup for kr 300 + porto.
Ser ut til å fungere fint men har dessverre DIN plugg. Jeg må skifte kabel for å teste. Veldig fin spiller med tre plinth.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Denne er temmelig god, og ganske undervurdert. Hadde en slik i `79. Elementet er høyt verdsatt den dag i dag. Huset er fremdeles i salg med en annen nål, under navnet Shure SC 35c.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Tørket støv og shinet den opp litt. Etter skifte av signalledning spiller den nå fin-fint her i stua.
Bra lyd i denne! Shure M95 er vel verdt prisen for platespilleren alene.

Det er ganske enkelt å finne platespillere til en pris under 500 kr. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sånn apropos Fisher: De er ikke bare gode, men sterkt undervurderte også. Platespillere OG de bærbare Walkmen som Fisher bygde var lydmessige bomber. Men fordi merket ble kjøpt av Sanyo- og de begge gikk konk så seint som i 2012- er de lite utbredt i Norge nå.. Bl.a den type spillere er nettopp der merker som Shure og Audio Technica kommer fullt til sin rett. Fordi utvalget deres enten er stort nok eller pickupene EGENTLIG er fra en tid med "lette, myke anslag" i kombinasjonen drivverk, arm, PU...Som også den Lencoen du satte M97XE på, Håkon. Default atombombematch ;)
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
Sånn apropos Fisher: De er ikke bare gode, men sterkt undervurderte også. Platespillere OG de bærbare Walkmen som Fisher bygde var lydmessige bomber. Men fordi merket ble kjøpt av Sanyo- og de begge gikk konk så seint som i 2012- er de lite utbredt i Norge nå.. Bl.a den type spillere er nettopp der merker som Shure og Audio Technica kommer fullt til sin rett. Fordi utvalget deres enten er stort nok eller pickupene EGENTLIG er fra en tid med "lette, myke anslag" i kombinasjonen drivverk, arm, PU...
Har sikret meg et eksemplar av Fisher MT-6330 Studio Standard, produsert av C.E.C.
Fantastisk spiller, utfordrer nye spillere i helt andre prisklasser. Jeg benytter Audio Note IQ3 på den, men det finnes mange veldig gode alternativer å velge i, som ikke er nevneverdig dårligere, i hvert fall. Vil tro at Goldring moving iron serien er helt rå på disse spillerne.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Fisher Mt-6330 har jeg en gang tatt med meg fra elektroavfallkurven og kjøpt en på billig på finn.
Veldig greie spillere.
 

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Ser det ligg ein Dual 1228 på Finn. Denne er ganske brukbar, men verkar modifisert, mellom anna med riaatrinn.

såg eg min debutplatespelar, Garrard AP76. Denne er ein del betre enn SP25, som ikkje bør brukast til verdfulle plater. Eg brukte AP76 frå 1973 til 1977 og har framleis platene frå den tida, så den var nok betre.

Philips 212 Electronic er ein klassikar, og fungerer bra med rette (Philips)pickup/stift. Men manglar leidning og gud veit kva anna. GA 212 ser identisk ut, og verkar vere i betre stand, men denne har eg ikkje prøvd sjølv. Der er fleire liknande Philips-spelarar som burde innfri behovet om tidstype.

Det er fleire spelarar, litt dyrare, som truleg vil gje betre lyd enn dei "tidstypiske", men eg forstår det slik at retro er hovudmålet?
Ja, men kanskje litt både og. Det aller viktigaste er jo at prisen er fornuftig/lav for kvaliteten på lyden man får, men samtidig er det et ønske om at det visuelt også fungerer sammen med en Huldra10 eller TA-300 type forsterkere.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
22952433_2.jpg

Her er en spiller fra Tanberg tiden. En Philips 212 ELETRONIC som var best i test i forbrukerrapporten :) . Jeg brukte en B&O Beogram 1000 den gang sammen med en TANDBERG TA-300 og et seas byggesett jeg bygget på skole- sløyden. Vi var fire mann som fikke skolerabatt på seas byggesett. Det er en av årsakene til at jeg fortsatt bygger selv.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
212 var mykje brukt, ja. Eg veit at Philips hadde einskilde gode pickupar som passar på denne. Resultatet vil då verte både lydleg og estetisk tiltalande. Får du tak i Stig Arne Skilbrei på Voss, kan han sikkert gje gode råd om pickupar som ikkje er så dyre.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Disse 3 lyslampene for betjeningen på PHILIPS 212, blir byttet ut med LED pærer. De var jo DIN plugger på platespillerene den gang. Kabelhysteriet var fraværende på den tiden. Det begynte på 80 tallet :)
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
500 kroner er som mange har nevnt kanskje litt lavt budsjett, men går du opp til 1500 kroner så kan du enkelt finne en grei og legendarisk platespiller på Finn og du kan kjøpe deg en ny AT95E pickup. Sett i lys av hvor lite det koster så vil intet imponere mer enn det dersom prisen skal tas i betraktning.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Disse 3 lyslampene for betjeningen på PHILIPS 212, blir byttet ut med LED pærer. De var jo DIN plugger på platespillerene den gang. Kabelhysteriet var fraværende på den tiden. Det begynte på 80 tallet :)
Det ville jeg være forsigtig med, hvis jeg var dig. Hvis jeg ikke husker meget fejl, er touch-kredsløbet lavet med transistorer i en bistabil-multivibrator-opstilling, som samtidig gi´r strøm til de respektive pærerne. Er sikker på, at du ikke får den nødvendige strøm til kredsløbet gennem LED´s, så check det grundigt, før du skyder dig selv i foden :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.029
Antall liker
9.309
Det ville jeg være forsigtig med, hvis jeg var dig. Hvis jeg ikke husker meget fejl, er touch-kredsløbet lavet med transistorer i en bistabil-multivibrator-opstilling, som samtidig gi´r strøm til de respektive pærerne. Er sikker på, at du ikke får den nødvendige strøm til kredsløbet gennem LED´s, så check det grundigt, før du skyder dig selv i foden :)
Sikker på det? Jeg har i bakhodet at det ramlet ikke en 212 som var mørk, men den fungerte. Byttet bare pærene. Pæren inne i spilleren, derimot...
Skal man på død og liv ha LED gå heller for 312
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Nej, er ikke sikker på det, men ved at det var nogle specielle pærer, for at kredsløbet skulle fungere.
Hvis jeg husker rigtigt, var "power"-pæren 6volt/80mA og 33-stop-45 var hver 6,3 volt/44mA :)
 
Topp Bunn