Platespiller på bruktbørsen til ca 5k, noen "bankers" kjøp?

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Hehe ADC etter riaa........og så skal det DAC-es igjen etterpå. :D

Da hadde jeg latt vær ;)

Men det er jo litt status med en grammofon på Montana'n så.... ;D

K

kbwh

Gjest
    Jeg må. Preampen min inntok penalet, og vinylplater må spilles. ADI-2 er fin slik, at den kan brukes som toinngangspre med en digital og en analog inngang.

Det blir Logitech Transporter etterhvert her, og da må jeg også til å bruke ADC for vinyl. Jeg har ingen analogreligiøse anfektelser.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Valentino skrev:
    Jeg har ingen analogreligiøse anfektelser.
    Selv prøver jeg dette av rent religiøse grunner.
    Så får vi se om jeg blir frelst som så mange andre.....

1. Frelse --> Satser på vinyl som hovedkilde, og legger pengene der. Beholder gamle XA50 som sølvskivesnurrer. Et nytt liv.
    2. Næh --> Selger Pro-Ject igjen og fortsetter å snurre mine SACD og CD i min utmerkede Marantz SA-11S1.

Me faur nao sjau pao 8)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Heller mot Næh

Selger nok denne videre, må være mer "klar og tent" før jeg starter denne reisen.
    For å sitere meg selv:
    Gøy skal det være

:)

R

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Så du går fra full spenning og eventyrlyst til næh på 5-6 dager RoDa?
    Det høres ut som en grundig prosess ;D

På den annen side, hvis du ikke har noe vinyl i samlingen sin, eller noe forhold til LPer generelt(altså dyp og inderlig forelskelse i musikk fra
    før CDen kom), så er det sikkert ikke lett å konvertere eller se verdien.

Høres morsomt ut med alle disse konverteringene du bedriver Valentino - har du hørt forskjell med og uten RME i vinylens signalkjede?(fra før
    preampen ga seg)?

O.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Hehe, Dog, Ja her går det unna i svingene! :eek:

Har vært litt nølende og avventende agående dette (også lenge før kjøpet), men kjenner nå på kroppen at jeg ikke har tenningen.

R

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Dog skrev:
    forhold til LPer generelt(altså dyp og inderlig forelskelse i musikk fra
    før CDen kom), så er det sikkert ikke lett å konvertere eller se verdien.
    Forelskelsen har vært dyp og inderlig, og nå lang og kjærlig.
    Men det var faktisk kassett som var hovedmediet mitt før cd-en kom.

R

K

kbwh

Gjest
    Jeg ser ingen verdi i å sammenlikne lydkvalitet per husk, Dog. Det låter fremdeles allright.
    Umulig å A/B-teste dette (siden Tandbergen er død), og veien videre impliserer ADC av vinyl før Transporter.

@RoDa: Jeg hadde muligens begynt fra null med vinyl om hoved musikkinteressen min var i retning de musikktypene som for tiden blir mastret fordervet på CD.
    Jeg har platespiller fordi
    a) Jeg har et brukandes vinylbibliotek fra hine hårde.
    b) Mulighet til å jakte musikk i brukthyllene.
    c) Klassisk er billig på bruktvinyl, også de obskure sakene.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.831
    Torget vurderinger
    27
    RoDa skrev:
    Hehe, Dog, Ja her går det unna i svingene! :eek:

Har vært litt nølende og avventende agående dette (også lenge før kjøpet), men kjenner nå på kroppen at jeg ikke har tenningen.

R
    Null tenning og slutt på moroa før pikk-upen er på plass..... trist. Slikt kan fort få følger for humøret vil jeg tro.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    @Fosse:
    Du har da sett mine resultater av fungerende pikk-up :D

@Valentino:
    Der ligger det nok for meg også.
    Men skal dette bli kos, så må det også være tid til kos.
    Tar opp tråden når omkringliggende forhold endres.

R

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg trodde kanskje du hadde gjort noen tester FØR den hadde tatt kvelden. Du måler jo og tester absolutt alt annet :D.
    Men dengang ei. For min del sikter jeg mot en riaa av helt annet kaliber - ikke religiøst her heller, men jeg vil ha mest mulig
    ut av vinylsamlingen min(som nå vokser igjen), og når det gjelder platespillere så syntes jeg de er objet du désir - svært vakre maskiner er det!
    You gotta love that.

O.
    Valentino skrev:
    Jeg ser ingen verdi i å sammenlikne lydkvalitet per husk, Dog. Det låter fremdeles allright.
    Umulig å A/B-teste dette (siden Tandbergen er død), og veien videre impliserer ADC av vinyl før Transporter.

@RoDa: Jeg hadde muligens begynt fra null med vinyl om hoved musikkinteressen min var i retning de musikktypene som for tiden blir mastret fordervet på CD.
    Jeg har platespiller fordi
    a) Jeg har et brukandes vinylbibliotek fra hine hårde.
    b) Mulighet til å jakte musikk i brukthyllene.
    c) Klassisk er billig på bruktvinyl, også de obskure sakene.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilken riaa du sikter mot, Dog. ASRs nye, kanskje? Ellers er det kanskje på sin plass å nevne at Dyna og Trichord er en magisk match... selv om jeg har sagt det noen ganger før nå. Dette er vel strengt tatt OT, men litt utenomsnakk tåles vel....

P

Parelius

Gjest
    Dog skal sikkert ha seg en Herron, impulse. Bare det beste er godt nok!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hehe... Vet at du liker den, Parelius. Og det er jo en anbefaling i seg selv. ;)

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Siden RoDa ga opp før han fikk nål i armen(uh...huh.huh), er vel denne tråden fritt vilt nå? ;D

Jeg har ikke kommet langt i prosessen, men det gikk opp for meg her en kveld at jeg fortsatt kan oppgradere noe med god samvittighet og
    ha stor glede av prosessen! Lese, låne, teste...dette blir fint innimellom bleieskift og lek med store og små.

Er svært fornøyd med ASR, så storebror til Minien er helt klart et alternativ. Likeledes Herron, Manley, Trichord og Cary kanskje?
    Men denne Herron Parelius, er den tyst? Det er rør ikke sant?

O.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Den er fritt vilt ja :)

Har ikke gitt opp dette helt, men vil ha mer på plass før jeg prøver neste gang.
    Riaa-trinnet til SAM kan jo være kjekt å ha uansett.........

R

P

Parelius

Gjest
    Hva skuffet deg så, RoDa? (Ikke det at jeg tror at en hvilken som helst vinyrigg fra bruktbørsen, og tilpasset anorektiske kontoer, danker ut digitalis. Langt derifra.)

Herron er tyst, Dog. Rør og tyst! Du burde en gang få lagt øret inn til den… Du er jo i det urbane området av fjøslandet, så kanskje kunne du testet den ut når jeg nå drar ut på havet - eller var det mot Aker Brygge ferden stod?

Ikke mange her i landet, og de som legges ut på Audiogon ser ikke ut til å bli lenge. Av alle merkverdigheter, så er det en fyr i Tyskland som har en, sammen med en pre av samme merke som Parelius. Hvorfor han selger den preen er meg en gåte, men det ser ut til at han holder på Herronen.

http://www.audiomarkt.de/_markt/item.php?id=3920520321&

K

kbwh

Gjest
    Opggradere meg her og oppgradere meg der, høh.
    Den som putter bokstavene D og V inntil hverandre skal få med Valentino å bestille!

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Skal du endelig mønstre på Parelius? :)
    Jeg er jo nå en mellow west coast guy(og med det nærmere Europa og verden)..så det blir kanskje vanskelig, men takk likevel!

Hva er nyprisen på en Herron, 3600 dollar eller noe slikt? I disse dager er det rent billig...men jeg vil høre på ting før jeg kjøper. Og har i motsetning
    til tidligere god tid når det gjelder hifi.

D og V har jeg allerede satt inntil hverandre Valentino, men i en relativt simpel valør foreløpig(men forbausende god likevel!)

O.

P

Parelius

Gjest
    Dog, hør på impulse, han vet litt, og så kan du ha et øre åpent for Herron. Den koster vel rundt 1.700 på brukten (oppgradert første versjon), mens den nyeste utgaven koster fra forhandler rundt 3.600 amerikanske blekkdollar. Forskjellen i lyd er etter mine begreper minimal. Fordelen med den siste er at den kommer som MC/MM utgave med litt lettere ordning med variasjon av lasten, mens det tidliger var to separate utgaver, og lodding inne i sjela på boksen av motstander.

Får du muligheten, så hør på Cary sin også. Den overrasket meg, og er noe billigere, og med rør.

Valentino drømmer om Dynavector, en slags vinylriggens blå blomst (Novalis). Akk, hva åkerluften gjør med mennesket…

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Parelius skrev:
    Hva skuffet deg så, RoDa? (Ikke det at jeg tror at en hvilken som helst vinyrigg fra bruktbørsen, og tilpasset anorektiske kontoer, danker ut digitalis. Langt derifra.)
    Hei

Ble ikke skuffet, da jeg ikke rakk å koble den opp..... ::)

Saken er den at dette var rimelig impuls(uten e)-kjøp.
    Jeg har ingen LP-er, jeg har ikke RIAA.... Men så skulle jeg ha en platespiller.... :eek:

Etter videre tanker, så har jeg kommet frem til følgende:
    - tygge litt mer på om jeg skal prøve dette
    - innse at vinyldelen av anlegget bør holde omtrent samme klasse som CD/SACD-delen
    - tenke mer på riaa og platesnurrer før kjøp

Kort og godt tenke på å bruke mer penger på det, og sørge for å kose meg med prosessen. 8)

R

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vet du hva, RoDa? Det høres ut som en plan!

Så lenge som du har holdt på med den digitale biten, skal det faktisk litt til før vinylen gir den skikkelige godfølelsen.

K

kbwh

Gjest
    Dog skrev:
    Jeg trodde kanskje du hadde gjort noen tester FØR den hadde tatt kvelden. Du måler jo og tester absolutt alt annet :D.
    Det er faktisk ikke riktig! Jeg måler og tester på de tingene jeg synes er viktige (Akustikk, høyttalerplassering, referanselydtrykksnivåer, pickupinstilling er vel de vanligste). Det er selvfølgelig ikke utelukket at jeg har oversett noe. Jeg ble oppfordret til å prøve RMEen som preamp mens Tandbergen levde, men gadd ikke fordi den var nødvendig i et familievennlig stereoanlegg. Inntil videre er anlegget ganske uvennlig, også overfor meg. Jeg er avhengig av å kunne trimme volumet nokså nøyaktig for de gode lytteopplevelsene.
    [...] når det gjelder platespillere så syntes jeg de er objet du désir - svært vakre maskiner er det!
    You gotta love that.
    Å ja da.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Ok, så måler du ikke alt.
    Jeg legger meg flat og går inn i meg selv som man sier ;D

O.

K

kbwh

Gjest
    Valentino skrev:
    Det er selvfølgelig ikke utelukket at jeg har oversett noe.
    At jeg har utelukket en eller annen faktor i formelen for AudioNirvana, altså. Så går også hobbyen framover.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Valentino skrev:
    Så går også hobbyen framover.
    .......eller står på stedet hvil.......

Må slutte å kjøpe på impuls jeg... ::)

R

R

Rolf_Da!

Gjest
    Hm.........

Ja, etter en kjapp tur innom Mr Dynamikk Rognlien har jeg nå fått tak på "fiskesnøret", skruen og ett lodd til...... ::)

Merkelig, men kjenner at jeg er litt småtent igjen.... :eek:
    Selv uten riaa og lp'er. hehe

Audionet har en riaa som skal være meget brukbar, samt at man da slipper unna ekstra bokser og kabler.

Nå er det noen som hvisker om at pu-en her er low-compliance (ettergivenhet, noe som jeg tolker som / tror er viljen til å bevege seg?) og at dette ikke er bra for armene til ProJect?
    Fortell om dere vet, tenker noe om dette plis.

Vel vel.
    Har plutselig ikke bestemt meg om jeg skal selge likevel, imens henger loddet og dingler i uvisse..... ;)

Mvh
    Vinyl-eller-ikke Rolf

Vedlegg

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Det er bra du (muligens) tar til vettet!

O.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    InaktivRoDa skrev:
    - innse at vinyldelen av anlegget bør holde omtrent samme klasse som CD/SACD-delen
    R
    Samme prisklasse ;)
    Uansett hvordan en snur og vender på dette er vinylen helt steinalder i forhold til det digitale medium.
    Det samme er ører og det som ligger mellom.
    Derfor er det ikke utenkelig at vinyl kan låte lækkert :)
    Litt som gamle biler.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Sant nok. Litt som rørforsterkeri. Anakronismer begge deler, men som du sier - det er jo vi også.
    Derfor låter det vakkert! :)

O.
    Audiomix skrev:
    InaktivRoDa skrev:
    R
    Samme prisklasse ;)
    Uansett hvordan en snur og vender på dette er vinylen helt steinalder i forhold til det digitale medium.
    Det samme er ører og det som ligger mellom.
    Derfor er det ikke utenkelig at vinyl kan låte lækkert :)
    Litt som gamle biler.

budda

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    193
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en mistanke om at Audiomix lodder bedre enn han hører !

R

Rolf_Da!

Gjest
    RoDa skrev:
    Nå er det noen som hvisker om at pu-en her er low-compliance (ettergivenhet, noe som jeg tolker som / tror er viljen til å bevege seg?) og at dette ikke er bra for armene til ProJect?

Mvh
    Vinyl-eller-ikke Rolf
    Skal etter planen prøve ut platespilleren i løpet av uka.
    Er det noen som har tanker/erfaringer rundt pu-arm match her?

Det sies at dette kan bli bassfattig og lite moro å høre på?

Mvh
    Rolf-på-vinylgjerdet

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Øh, hvilken PU var det snakk om igjen? Jeg ville vel helst sett compliance rundt 15 eller så i Project armen, helst ikke under det. Men de merkeligste kombinasjoner kan nå til tider funke uansett teori....

L

Lars.N

Gjest
    RoDa skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    Vinyl-eller-ikke Rolf
    Skal etter planen prøve ut platespilleren i løpet av uka.
    Er det noen som har tanker/erfaringer rundt pu-arm match her?

Det sies at dette kan bli bassfattig og lite moro å høre på?

Mvh
    Rolf-på-vinylgjerdet

<Det sies at dette kan bli bassfattig og lite moro å høre på?> :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
    Hvem visker løgner i RoDa,s øre ;D
    Tar du et råd eller to fra Adam ,skal vel ikke mye gå galt tenker jeg.

Laban

R

Rolf_Da!

Gjest
    Lille_Adam skrev:
    Jeg ville vel helst sett compliance rundt 15 eller så i Project armen, helst ikke under det.
    Denne skal være low...... dessverre. (Denon DL-110)
    Men fikk hørt på spilleren i dag, og solgt den i samme slengen..... ::)

Den holdes i familien med forkjøpsrett ved videresalg ;D

Låt ikke basstungt, men detaljert / luftig / tyst mtp overflatestøy / tørr rapp bass / herlig stemmegjengivelse. Moro!

R

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn