Platespiller til 60-70 talls musikk

salt_lake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
153
Antall liker
6
Da fruen i huset ikke syntes noe om Golmund Studio m/Lyra Argon"i" på sine gamle Cliff Richards plater var det tid for nye prosjekter. Jeg hadde et par Lenco L78 liggende. Kjøpte en rega arm. Jeg var på jakt etter en rb 250 men det var ikke mulig å få tak i en slik fra forhandler. RB 250 kunne jeg jo bare sette ned i armhullet og så skru kontramutteren til. Men den dengang ei. Det var bare rb 251 tilgjengelig hos Mono. RB 251 har 3 punkt feste for armen. Det medførte at jeg måtte fram med baufila og så sage av de 3 nipplene som var under festepunktene. Så var jeg innom nærmeste bondegård og fikk lånt 16mm bor. Dermed var armløfte sylinderen også godt ned i aluminiumen. Jeg prøvde først med Benz mc 20 silver, men jeg syntes det ble for tynt. Sjekket med Rudi sin utmerkede liste og fant ut at han anbefalte "low ass" på armen ved bruk av denne pu. Dypere kunne jeg ikke sette armen så dermed fant jeg fram den gamle Shure 75 puen jeg hadde. Jeg hadde tidligere kjøp en sas nål fra Jico(etter anbefaling av Trond K) og nå er vi et eneste stort glis både fruen og meg. Min erfaring er så langt at 60-70 talls plater er mye behageligere å lytte til på Lenco/rega enn den uendelig mange ganger dyrere Goldmund/lyra kominasjonen.
Det kan jo selvfølgelig ha å gjøre med nostalgi, men både fruen og jeg er enige om at fiolinkonserter/jazz og nyere innspillinger er best på Goldmund/lyra.
Poenget mitt er at mm pu er ikke død så lenge det finnes en kjeller eller et loft med uoppdagede skatter.
 

Steve

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
Flott,det er akkurat det musikk handlar om,gode opplevelsar.
Dersom både du og kona er happy med lyden og musikkopplevelsen
gjenstår berre å gratulera ,spel på.( play on på ungdomsnorsk)
 

salt_lake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
153
Antall liker
6
Både Stones og Jethro Tull fikk det nødvendige"bommullet" i de øverste frekvenser.
Men det er et dypt og bredt lydbilde. Og bassen er meget potent. Vi koser oss med musikken, rødvin osv.osv....
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Som den 60-talls "hora" jeg er, så har vel aldri "min" musikk blitt bedre spilt enn i det vinylrigget jeg har (se sign). Men etter å ha hatt, en av Europas drøyeste platesamlere på besøk i noen døgn. (vi snakker "drøy" i ordets rette forstand) så kunne han fortelle meg at hans Lenco-combo var det "beste" etter alle de år. Så jeg tviler ikke på dine erfaringer, og litt peke nese til oss som kanskje overdriver pengebruken på vår hardware. ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nostalgilyden kjenner vi vel alle til. For meg er det ekstra hyggjeleg å ha eit oppsett med rimeleg farga høgtalarar drivne av ein passeleg rørslede i enden av signal frå ein Denon 103 oppmontert på ein Technics SL 1200 eller denslags. Men eg vert litt lei av det når det har gått ei stund. Fordi eg får så mykje meir gøy ut av nyespelaren.

Eg har etter kvart oppdaga at eg ikkje har tid eller ork nok til å skifte platespelar når eg vil høyre musikk som slett ikkje har nokon fordel av superdetaljert attgjeving. På den andre sida har eg også oppdaga at pickupar som evnar å gje att dei verkeleg mikroskopiske smådetaljane, styrer musikkvalet mitt i retning superpressingar og heilt spesielle plater. Nokre pickupar får meg til å spele nesten alt av sjangrar. Desse pickupane er stort sett anten kostbare, svinedyre eller direkte sjukeleg overprisa. Men så gjer ofte alt heilt rett også, uansett kva plate dei "får beskjed om å tolke". Eg har så langt ikkje sett meg råd til sånt, men har i staden ein spelar der eg kan skifte pickup med full optimalisering i laupet av 15 sekund.

Mi overtyding er at pickupane er det mest subjektive i eit anlegg, ved sida av høgtalarane. Innan visse grenser går det mellom noko som er relativt objektivt kalle "best" eller iallfall "betre enn". Ingen vil vel påstå at den minste og billegaste modellen frå ein produsent er betre enn den største/dyraste? Men når du kjem over visse sjangerval (elektrostat - horn - transmisjonslinje), må det innrømmast at det er svært vanskeleg å peike på at ein av t.d. Magnepan 3.6 eller Quad 2905 er den "beste" i alle samanhengar.
Sjølv har eg no finlytta til ein Dynavector Te Kaitora Rua, og driv formuleringa av omtalen. Eg har hatt ein Benz LP på besøk tidlegare. Kva for ein som er den beste? Vel, eg formulerer og formulerer!
Eg ville heilt klart hatt begge to, men har ingen av dei...
 

salt_lake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
153
Antall liker
6
Nå har jeg hørt musikk over Lenco 78 m/rega 251 og Shure 75 m i flere dager. Inntrykket er at det er utrolig bra til prisen. Men det er en viktig ting jeg må nevne. Arve skriver i sin omtale av Cary PH 302 på Audiophile.no at denne riiaen er veldig bra på mm puer. Mannen har helt rett. End of discussion. Jeg blir mer og mer tilbøyelig til å hevde at riia er utrolig viktig for sluttresultatet. Sjøl med en gammeldags mm pu så er det ikke bare akseptabelt ,men meget bra. Som et eksperiment satte jeg Lyra Argon "i" på Lencoen og Shure m75 på Goldmund Studio.
Jeeesuz. Det er Cary PH 302 som er nøkkelen!
Så langt. Utprøving fortsetter.

Saltlake
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
salt_lake skrev:
Nå har jeg hørt musikk over Lenco 78 m/rega 251 og Shure 75 m i flere dager. Inntrykket er at det er utrolig bra til prisen. Men det er en viktig ting jeg må nevne. Arve skriver i sin omtale av Cary PH 302 på Audiophile.no at denne riiaen er veldig bra på mm puer. Mannen har helt rett. End of discussion. Jeg blir mer og mer tilbøyelig til å hevde at riia er utrolig viktig for sluttresultatet. Sjøl med en gammeldags mm pu så er det ikke bare akseptabelt ,men meget bra. Som et eksperiment satte jeg Lyra Argon "i" på Lencoen og Shure m75 på Goldmund Studio.
Jeeesuz. Det er Cary PH 302 som er nøkkelen!
Så langt. Utprøving fortsetter.

Saltlake
Har forståing for synspunktet....
 

salt_lake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
153
Antall liker
6
Jeg har gitt opp norsk seier mot danskene , så nå hører jeg på East of Eden. Fiolin i rock besettning. MM er storartet. God dybde og realististisk anslag.

Saltlake
 

salt_lake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
153
Antall liker
6
Her om dagen hadde jeg besøk av 3 edsvorne menn. Målet var å finne ut hvilken lyd signatur vi likte best.
Kildene var Goldmund studio m/Lyra argo "i" ,T3 arm (gammelt, men akseptert godt drivverk og arm). Lenco L78 m/Rega rb 251 arm m/Shure m 75 mm pu og sas nål (drivverk definitivt vintage). Cary cd 306/200(relativt nytt).
Riia var Cary PH - 302 og forsterkeri var EC 250 mbd og EC 4.7. Høytalere var Proac D38.
Først kjørt vi vinylspillerne mot hverandre. Gutta lyttet og jeg switchet mellom spillerne med mm og mc bryteren. Den eneste plata jeg hadde 2 av var Huey Lewis and the news: Sports. Platene gikk parallelt. Det var mye fram og tilbake. Det var først da diskusjonen ble sluppet fri at consensus ble etablert. For meg som styrte det hele fra switch knappen var det svært fornøyelig. Det var ikke lett for mine gjester. Den yngste av mine gjester uttalte at lencoen var den han likte best . En var usikker og en gikk definitivt for Goldmund/Lyra. Sammenlikninga mot cd var entydig. Vinyl først.Uansett vinyl rigg.
Det synes som om at det ikke her helt lett. Pris og kvalitet er en ting ,men vel så viktig er hvordan du liker musikken presentert. Det dreier seg ikke bare om hvor "objektivt" godt det er. Det jeg tror er at begrepet "lyttetretthet" er en indikator på kvalitet på musikkopplevelse i motsetning til event. grad av oppløsning, detaljering etc...
Dette er sevfølgelig ingen kontrollert test men en indikasjon på hva som ble erfart.

mvh
Saltlake
 
Topp Bunn