Da fruen i huset ikke syntes noe om Golmund Studio m/Lyra Argon"i" på sine gamle Cliff Richards plater var det tid for nye prosjekter. Jeg hadde et par Lenco L78 liggende. Kjøpte en rega arm. Jeg var på jakt etter en rb 250 men det var ikke mulig å få tak i en slik fra forhandler. RB 250 kunne jeg jo bare sette ned i armhullet og så skru kontramutteren til. Men den dengang ei. Det var bare rb 251 tilgjengelig hos Mono. RB 251 har 3 punkt feste for armen. Det medførte at jeg måtte fram med baufila og så sage av de 3 nipplene som var under festepunktene. Så var jeg innom nærmeste bondegård og fikk lånt 16mm bor. Dermed var armløfte sylinderen også godt ned i aluminiumen. Jeg prøvde først med Benz mc 20 silver, men jeg syntes det ble for tynt. Sjekket med Rudi sin utmerkede liste og fant ut at han anbefalte "low ass" på armen ved bruk av denne pu. Dypere kunne jeg ikke sette armen så dermed fant jeg fram den gamle Shure 75 puen jeg hadde. Jeg hadde tidligere kjøp en sas nål fra Jico(etter anbefaling av Trond K) og nå er vi et eneste stort glis både fruen og meg. Min erfaring er så langt at 60-70 talls plater er mye behageligere å lytte til på Lenco/rega enn den uendelig mange ganger dyrere Goldmund/lyra kominasjonen.
Det kan jo selvfølgelig ha å gjøre med nostalgi, men både fruen og jeg er enige om at fiolinkonserter/jazz og nyere innspillinger er best på Goldmund/lyra.
Poenget mitt er at mm pu er ikke død så lenge det finnes en kjeller eller et loft med uoppdagede skatter.
Det kan jo selvfølgelig ha å gjøre med nostalgi, men både fruen og jeg er enige om at fiolinkonserter/jazz og nyere innspillinger er best på Goldmund/lyra.
Poenget mitt er at mm pu er ikke død så lenge det finnes en kjeller eller et loft med uoppdagede skatter.