Platespiller til Merlin VSM?

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei,

Jeg vurderer nå å gå til innkjøp av en platespiller. Har hørte noen bra platespillere, og jeg må si at jeg likte veldig godt det
jeg hørte! Har bare erfaring med cdspillere og dac`er, fra før av. Men har alltid hatt lyst til å ha en skikkelig platespiller
og vinylsamling.

Anlegget består av:
Høytalere:
Merlin VSM MXe med superbam

Elektronikk:
Forforsterker: Audio Note M3 Line Forforsterker kit – SIGNATUR Hi-B
Effektforsterker: Audio Aero Capitole 55 watt klasse A

Så da trenger jeg vel både pickup, arm, RIAA-trinn og drivverk.

Men hva bør jeg se etter? Kan gjerne kjøpe brukt. Er det noen platespillere der ute, som dere veit passer godt til Merlin?
Budsjetet er jeg litt usikker på, men det må jo være noe som klarer å slå min Audio Note DAC Kit 2.1 - Level B Signatur. ;)

Hadde verdt veldig moro om det er noen der som har riggen de anbefaler og kunne tilby en liten demo..? :)

mvh Jan

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Bor i Drammens området, men er ganske mobil.. ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ligger en SOTA med ear riia på sentralen nå...denne kaan du jo spørre valentino litt om,han er vel spes interessert i SOTA...selv har jeg aldri hørt den...hvor mye penger skal du legge i?

Scout kan høres her hos meg på lillestrøm kanten,ta gjerne med en rega,som vi kan banke blå på et par låter ;D

Jeg setter midlertid opp riggen med ny pu i slutten av neste uke tipper jeg,da er jo ikke pu innspillt,denne pu jeg skal ha på trenger noe timer på å gå seg til..kan høres med audionote mm,pu frem til slutten av neste uke,spiller slettes ikke værst nå heller...

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Sotaen er jo virkelig en kanonspiller! Ellers ville jeg definitivt vurdert en telefon til PM Audio for et tilbud på Scheu. Lekkert, ekstremt vellydende og overraskende gunstig priset.
Et verk fra Nottingham eller Opera er heller ingen dum ide. Det ligger en Mørch DP6 på børsen. Den ville jeg tatt en nærmere kikk på.....

P

Parelius

Gjest
Seriously Overrated Transcriptor Apparatus.

Lav barneresistens meldes det om også!

[/intern humor]

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Er meget glad i min Opera spiller selv, men ville nok vurdert Transrotor ZET1 hvis jeg var deg. Igjen kommer det jo an på hvor mye du har tenkt å legge i vinylriggen din. ZET1 kan oppgraderes i flere operasjoner. Har et design som er til å dø for IMO, og selges som pakketilbud med en ok arm for 17990 fra Hifistasjonen. Vurderer faktisk fortløpende å skaffe meg denne spilleren, om ikke annet for at den vil se så forbannet flott ut sammen med det andre glimmeret jeg spiller med ;D All respekt for andre merker og meninger om disse, men jeg hadde ikke nølt hvis jeg startet på skratch og budsjettet tillot kjøp av Transrotoren! Lykke til med jakten :)

O

om.s

Gjest
Ellers mangler det da ikke på anbefalings tråder på vinylspillere under andre tråder her, men approachen var noe orginal (platespiller anpasset til høyttalerene) ;) .....

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.690
Torget vurderinger
27
Vil anbefale deg å formulere prioritering og ønske om lydsignatur (joda, den finnes alltid), musikksmak og økonomisk begrensning.

Det er vel flere spillere som skulle kunne løse oppgaven, men det bør velges en rigg som ikke gjør for mange feil, for de vil bli avslørt, og det bør velges en spiller med ikke for lys klangsignatur (etter min smak).

Min anbefaling er faktisk det jeg har selv, men det finnes sikkert et utall spillere som kan gjøre dette til et vellydende anlegg.

K

kbwh

Gjest
Denne Sotaen, http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,3926.0.html, er iallefall en klassisk platespiller (som der ut som en platespiller og ikke en borerigg). En slik Sapphire kan også oppgraderes med strømforsyning, motor, subchassis, fjærer, armbord, bygges om til vakum (Star) etc.
Armen kjenner jeg ikke. VdH Colibri er jo en slik nammenamme-pickup.

Jeg tror comboen er et svært godt utgangspunkt. Jeg ser at selger ønsker å få seriøse interressenter i tale. Det er alltid en god ting.

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takker alle for svar.. :)

Da jeg fått noen spennede kandidater som jeg skal se nærmere på.
Har tenkt meg på Hortens messa, så håper noen av disse merkene er der til demo.

Budsjett, er maks. rundt 40k. Men kan kansje strekke meg litt, hvis det virkelig er verdt det.
Har ikke lyst til å gå halvveis, for så å ville oppgradere. Jeg trenger selvfølgelig ikke bruke så mye som 40k, heller.
Men er helt grønn på vinyl, så veit ikke helt hva jeg kan forvente meg, i de forskjellige prisklassene.

Lydsignatur: Analog, dynamisk, rask(rytmisk), fyldig, bra romfølelse og kvalitets bass. Vil vel i grunn ha en spiller som takler alt,
og ikke låter tynt, men samtidig høres realistisk ut. Grunnen til at jeg nevnte "Platespiler til Merling VSM" var vel for at jeg vil få fram
de egenskapene som Merlin er gode på, samnt å samtidig gjemme svakhetene. ;)

Musikksmak: Rock (mest rolig), Pop, Jazz, folkrock. Egentlig det meste. :)

Liste over merker/spillere jeg vil undersøke forløpig:
Transrotor ZET1
Avid Acutus/Diva
Sota
Scheu
Scout
Wilson Benesch

Det er bare å fortsette med anbefalinger?

mvh Jan

P

Parelius

Gjest
Med det budskjettet du angir her ("men kan kanskje strekke meg litt"), så kan du jo sette opp VPI SuperScoutMaster (SSM) med det samme, slik dollarkursen er nå. Tror ikke den er så fjern fra lydsignaturen du angir.

Men jeg har jo hørt Avid (om enn billigere modell enn det du har listen) på Fosses Merliner. Godlyd det, skal jeg love.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.690
Torget vurderinger
27
Parelius skrev:
Men jeg har jo hørt Avid (om enn billigere modell enn det du har listen) på Fosses Merliner. Godlyd det, skal jeg love.
Legger du ut min elskede Acutus på billigsalg her Parelius? Kommer ikke på tale, det eneste jeg lar gå billig nå er leilighet på St.Hanshaugen.

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Her fant jeg en VPI SuperScoutMaster til en ganske fin pris? eller?

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?anlgtabl&1192856096

Men har ikke lyst til å kjøpe helt i blinde.. For det har vel mye med match å gjøre.
Men det er vel slik at platespillere kan tunes mye mere inn, enn cdspillere?

Skal lese litt om denne SSM`en.

P

Parelius

Gjest
Fosse skrev:
Parelius skrev:
Legger du ut min elskede Acutus på billigsalg her Parelius? Kommer ikke på tale, det eneste jeg lar gå billig nå er leilighet på St.Hanshaugen.
Jeg ser nå at jeg har formulert meg henimot meningsløsheten. Ikke helt sikker på hvor jeg var… (Men nå er det helg, så jeg vet hva jeg skal!)

I tillegg står jo Acutusen på listen også!

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.053
Torget vurderinger
16
_Jan_ skrev:
Takker alle for svar.. :)

Da jeg fått noen spennede kandidater som jeg skal se nærmere på.
Har tenkt meg på Hortens messa, så håper noen av disse merkene er der til demo.

Budsjett, er maks. rundt 40k. Men kan kansje strekke meg litt, hvis det virkelig er verdt det.
Har ikke lyst til å gå halvveis, for så å ville oppgradere. Jeg trenger selvfølgelig ikke bruke så mye som 40k, heller.
Men er helt grønn på vinyl, så veit ikke helt hva jeg kan forvente meg, i de forskjellige prisklassene.

Lydsignatur: Analog, dynamisk, rask(rytmisk), fyldig, bra romfølelse og kvalitets bass. Vil vel i grunn ha en spiller som takler alt,
og ikke låter tynt, men samtidig høres realistisk ut. Grunnen til at jeg nevnte "Platespiler til Merling VSM" var vel for at jeg vil få fram
de egenskapene som Merlin er gode på, samnt å samtidig gjemme svakhetene. ;)

Musikksmak: Rock (mest rolig), Pop, Jazz, folkrock. Egentlig det meste. :)

Liste over merker/spillere jeg vil undersøke forløpig:
Transrotor ZET1
Avid Acutus/Diva
Sota
Scheu
Scout
Wilson Benesch

Det er bare å fortsette med anbefalinger?

mvh Jan
Audioroyal (www.audioroyal.no) har tatt inn Italienske Vyger i den prisklassen du opererer i, sikkert verdt å sjekke ut de også.

T

tjn

Gjest
Mye bra i det prisleiet du har tenkt deg, og enda bedre blir det videre oppover... ;)
Men dette krever også en RIAA som står i stil, på hvilket nivå har du tenkt å legge deg der?

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Har ikke vurdert noen RIAA enda. Det eneste jeg har sett litt på er Audio Note sine. Dem har vel kansje noen kit løsninger, som er gode?

K

kbwh

Gjest
Parelius skrev:
Seriously Overrated Transcriptor Apparatus.

Lav barneresistens meldes det om også!

[/intern humor]
Venomous Postulates Inc.

[/intern humor]

Topp Bunn