Platespilleranbefaling?

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
92
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Skal ha meg ny platespiller!

De alternativene jeg har kommet fram til er:
En rega p7 med rb700arm
VPI scout med JMV9 arm
Nottingham Analogue med Space arm
Oracle Delphi MKV (oppgradert fra MKIV) med incognito rewiret rb300arm.
Blir mest sannsynlig å bruke enten en Konrapukt C eller en Dynavector DV-XX2.

Jeg har hørt en p7 med 700 arm og kontrapunkt c. Dette låter ekstremt rytmisk og lettspillende og med dynamikk og kroppslighet i bøtter og spann. Spiller mye klassisk og synes det låter vedlig riktig. Føler ikke at man mangler noe på dette oppsettet. De andre oppsettene har jeg ikke hørt.

Vil gjerne ha noen anbefalinger?

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
92
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Kanskje det er ei hjelp å lese vinylsidene til www.audiophile.no? Spørsmål om desse skal eg klare å svare på. Kontrapunkt C er ein god pickup. Alle spelarane må seiast å vere gode, med nyanseskilnadar, sjølvsagt...
Hvis du skulle valgt, hva ville du gått for etter personlig smak?

Jeg synes det er viktig at det spiller livlig!

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er viktig at det spiller livlig!
Spørs om ikke Nottingham kan være et bra valg da!

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
92
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Spiller på Respons (ti tommer + ringradiator) + 200W rørmonoblokker + rørpreamp + rør riaa.

Spiller all slags musikk, men trekker mer mot jazz og klassisk.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.404
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Heilt personleg ville eg då gått for VPI. Og platekrans til å legge på. VPI har slikt som ein integrert pakke, så eg ville gått etter den økonomisk best passande modellen til sånt. (Det finnest fleire platekransar, m.a. frå Clearaudio.)
Pickup hadde eg vore litt usikker på, kanskje ein god Dynavector, dersom riaa og lommebok kunne trivast med dette.
Mitt andre val ville vore Nottinghamen, kanskje med ein Rega-arm og Kontrapunkten. Ikkje det at eg har mistillit til P7 (har høyrt P9, og den var verkeleg topp), men eg har høyrt Nottingham og VPI nokre gongar. Les kva Max Headroom skriv om sine opplevingar i nabo-strengen...

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Heilt personleg ville eg då gått for VPI. Og platekrans til å legge på. VPI har slikt som ein integrert pakke, så eg ville gått etter den økonomisk best passande modellen til sånt. (Det finnest fleire platekransar, m.a. frå Clearaudio.)
Pickup hadde eg vore litt usikker på, kanskje ein god Dynavector, dersom riaa og lommebok kunne trivast med dette.
Mitt andre val ville vore Nottinghamen, kanskje med ein Rega-arm og Kontrapunkten. Ikkje det at eg har mistillit til P7 (har høyrt P9, og den var verkeleg topp), men eg har høyrt Nottingham og VPI nokre gongar. Les kva Max Headroom skriv om sine opplevingar i nabo-strengen...
Hmmmm..........
Tydelig at VPI kanskje kan ha gjort noen gode grep i det siste da :)
Selv har jeg ikke andre erfaringer med VPI enn en Aerius med JMW 10" arm som jeg hadde og ordet livlig var et av de siste jeg ville brukt for å beskrive denne spilleren :-/

P

Parelius

Gjest
Hmmmm..........
Tydelig at VPI kanskje kan ha gjort noen gode grep i det siste da  :)
Selv har jeg ikke andre erfaringer med VPI enn en Aerius med JMW 10" arm som jeg hadde og ordet livlig var et av de siste jeg ville brukt for å beskrive denne spilleren  :-/
Da må de nok ha gjort noe, ja. Min erfaring er av noe alt annet enn sedat, treg, uengasjerende eller hva vi nå skal si.

Uten å ha kjennskap til de andre nevnte spillere i særlig grad, og derfor ikke vil rangere noe her, så må jeg si: VPI SuperScoutMaster rocks!

Hva er forresten budsjettet her?

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
92
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Har nettopp vært og hørt en gang til på rega p7 og en kontrapunkt A,.....låter himmelsk.

Det skal sies at jeg tidligere har spilt på SME20 V arm og VDH grasshopper Black Beauty. Savner ikke noe på regaoppsettet kontra dette. Faktisk er Regaen mer livlig i lyden. SME'en synes jeg låter litt kjedelig, men det tilskriver jeg V armen som jeg begynner å like mindre og mindre. I dag ville jeg gått for en SME20 med Graham arm. En kamerat av meg har dette, og Graham armen har den livligheten og musikaliteten som jeg aldri har hørt i en V arm.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Jeg har bestilt en Rega P7 med Ortofon Rondo Bronze PU!! Gleder meg veldig!!! Skal gi beskjed om hvordan det låter når jeg får det!!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
SME'en synes jeg låter litt kjedelig, men det tilskriver jeg V armen som jeg begynner å like mindre og mindre. I dag ville jeg gått for en SME20 med Graham arm.
Pussig at du skulle si dette; det er også nøyaktig mitt eget syn på denne SME V. Fabelaktig flott arm, et lite teknisk vidunder, men det savnes noe på engasjement, livlighet, nerve eller hva du vil ift tilsvarende prisete armer, så som f.eks Linn Ekos, Naim Aro, Graham osv..
Disse Graham-armene er forresten veldig flotte!

Mvh Vidar P

P

Parelius

Gjest
Disse Graham-armene er forresten veldig flotte!
Ja, ikke sant, men tror du noen kjøper dem av den grunn?

(Parelius, som har gitt opp salg av slik en sak)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Ja, ikke sant, men tror du noen kjøper dem av den grunn?

(Parelius, som har gitt opp salg av slik en sak)
Såvidt jeg vet lager en Graham en utgave som er tilpasset LP12. Det er vel ikke den du har?

Sakset fra Musical Surroundings hjemmeside:

"Special Linn LP- 12 version includes mass optimized brass housing and Graham custom armboard."

FZ (som er litt nyskjerrig på Graham)

P

Parelius

Gjest
Såvidt jeg vet lager en Graham en utgave som er tilpasset LP12. Det er vel ikke den du har?

Sakset fra Musical Surroundings hjemmeside:

"Special Linn LP- 12 version includes mass optimized brass housing and Graham custom armboard."

FZ (som er litt nyskjerrig på Graham)
Armplaten er jo uavhengig av armen. Hva denne "mass optimized brass housing" går ut på, det aner jeg ikke. Min er ikke noen Linntilpasset sak, men den ordinære 2.0 de luxe.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg leser disse trådene om vinylspillere med stor interesse, men blir ikke egentlig alt for mye klokere av det hele.
Drivverk er en ting,armer samt pickup noe annet.
Er det slik å forstå at f.eks. Rega 5 og 7 er greie og gode drivverk, men likevel kommer til kort mot andre f.eks. Nottingham (interspace/Spacedeck)?
Her er vel prisen med f.eks. Rega 700 armen noenlunde lik? (opp mot 20k)
Hva med Rega 700 opp mot Space-Interspacearmene ca. samme prisgate?
Fint med noen svar på dette, for en som på sikt muligens kan tenke seg noe i denne gate.

På forhånd takk mvh. KW

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Armplaten er jo uavhengig av armen. Hva denne "mass optimized brass housing" går ut på, det aner jeg ikke. Min er ikke noen Linntilpasset sak, men den ordinære 2.0 de luxe.
Har sendt en email til Audio-media og spurt om hva "mass optimized brass housing" er for noe fint og hva det vil koste å få en LP 12-tilpasning av armen.
Hva er forskjell på 2.0 og 2.0 de luxe? Står fint lite om 2.x på Grahams hjemmesider etter at Phantom'et dukket opp.

FZ

P

Parelius

Gjest
Hva er forskjell på 2.0 og 2.0 de luxe?
de luxe har det keramiske armrøret (i stedet for aluminium), samt fullt utstyr for posisjoneringen av PU-en på armen.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Har ikke fått noe svar fra Audio-Media ang. LP12 tilpasning av 2.0. Har derimot kikka litt rundt på nettet og det jeg har funnet ut vedr. LP12/2.0 er at armen er for tung for opphenget i LP12. 1.5 derimot var lettere og passet derfor bedre. Så ombyggingen av 2.0 er nok å få den lettere.

FZ

S

stikken

Gjest
;DJeg er ikke redd ( bare litt )!!!!!
I fare for at dere skal komme ut av skjermen og dra meg inn til dere og gi meg en moralpreken av den skumle sorten, :eek:slenger jeg ut uten og vite om den skal brukes ofte eller en gang iblandt ???(håper det siste)
B&O har en del eldre modeller med t.arm som er utrolig fine ;).........,men hvis du skal ha en spiller som brukes stort sett hele tiden....må jeg ikke dømmes, for da er der andre alt. der ute ;D ;D
Etter å ha lest spørmålet en gang til vil nok ikke B&O være interesant!!! ::) ::)
Vh
S

Topp Bunn