Platespilleren får nå digitallyd.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.557

Goldmund Reference.

The Reference II, which, like its illustrious ancestor, includes a high-mass plinth, will accommodate three conventional tonearms. However, Goldmund is working on an optical pickup/arm, which will incorporate a high-performance A/D converter at the headshell. This will not be available for some time, probably not until 2008.

Dette må falle mange vinyltilhengere tungt for brystet... ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Ja, dette er gammelt nytt. Tror vel heller ikke at det er noen trussel. Kan være det optimale for dem som skal digitalisere platesamlingen sin?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Er produktet fra Behold det samme som det Goldmund jobber med? Jeg tolker "Goldmund is working on an optical pickup/arm" som at platen muligens skal avleses optisk? I så fall betyr vel det nær null plateslitasje?

T

theStig

Gjest
<----- Sjekk avataren min...

Kjører "digital" vinyl (dvs. digital RIAA) allerede jeg, og det er fantastisk. ;D Låter mer analogt enn analog.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Interessant blir dette først når vi får rene digitale PU'er, altså med encodere og uten magneter og spoler. Null beveglig masse.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Er produktet fra Behold det samme som det Goldmund jobber med?  Jeg tolker "Goldmund is working on an optical pickup/arm" som at platen muligens skal avleses optisk?  I så fall betyr vel det nær null plateslitasje?
Optisk avlesing av vinyl finner man allerde hos ELP, men signalet er anaologt og ikke digitalt. Jeg ser frem til hva Goldmund utvikler.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
<----- Sjekk avataren min...

Kjører "digital" vinyl (dvs. digital RIAA) allerede jeg, og det er fantastisk. ;D Låter mer analogt enn analog.
Hvilken digital riaa bruker du?

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Interessant blir dette først når vi får rene digitale PU'er, altså med encodere og uten magneter og spoler. Null beveglig masse.
Når nanoteknologien kommer, tror jeg vi vil se digitale og analoge PU-er hvor riaatrinnet er innbakt i PU-en.

På den annen side så handler vinyl om berøring. Vinyl er et taktilt medium.

M

Mulelid

Gjest
Ta opp vinyl som wav og brenn det på CD. Det låter faktisk bra, merkelig nok. Man "hopper" jo over flere ledd som på vanlig CD-innspilling ødelegger like mye som de gjør godt. :)

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Antall liker
0
Enig med Mulelid. Har gjort det samme med godt resultat og så får du cd-plater som knitrer og du høre at du setter stiften ned på platen, litt rart å høre fa sofaen egentlig. :)

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.245
Torget vurderinger
11

Goldmund Reference.

The Reference II, which, like its illustrious ancestor, includes a high-mass plinth, will accommodate three conventional tonearms. However, Goldmund is working on an optical pickup/arm, which will incorporate a high-performance A/D converter at the headshell. This will not be available for some time, probably not until 2008.

Dette må falle mange vinyltilhengere tungt for brystet... ;D
Ja dette her er det dummeste jeg har sett :eek: ;D
Sikkert fint å sette på en analog vinyl plate som er digitalt remastra fra analogt,for så å kjøre den gjennom flere fine digitale duppeditter ::) Helst med mange korreksjonskretsløp innebygget både i digital pick-up og ved 3-4 ledd etter det igjen.Jaja,noe må de jo finne på for å selge nye ting........ ;)

Personlig fekk jeg helt noia av å kjøre analogriggen inn i et digitalt delefilter.Snakker om bortkastet slitasje på de kjære vinylplatene mine ;D

M

Mulelid

Gjest
Ikke fullt så enkelt innspilt her, da. Ta opp fra vinyl via en forsterker med god RIAA, inn på PC'n og med Sony Sound Forge som opptakssoftware. Der kan man bare klippe bort "endene" av lydfilen sånn at musikken starter sånn ca med en gang. Hehe.. Grei måte å ta opp bra NRK-program på om man bare har god FM-tuner/forhold. Englefjes på lørdager kl 15:03 er jo kongebra! ;)

Topp Bunn