PlatespillerLAMPETTO

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.485
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Her om dagen, nei det var en kveld tror jeg....kom jeg til den erkjennelsen at
synet var i ferd med å svikte den delen av hjernen som normalt omdanner lyskilder i billedlige objekter.
Signaler fra pupillene kommer sjeldnere og sjeldnere frem til CPUen som skal omsette disse
analoge strømmene, slik det var før.

Jeg ser ikke en dritt lenger i tussmørket.

Jeg tør påstå at virkelighetsoppfattelsen heller i retning av å være en tilnærming mot
total solformørkelse! Samtidig med dette, nekter jeg å ikle meg alt som kan minne om
høyoktanbriller og colabånner.

Mine nærmeste beroliger meg med at den iboende tilstand sålangt ikke arter seg slik at hjernen
unnlater å uttrykke hva den ikke ser - ergo kan jeg neppe konstanteres hjernedød (enda),
bare halvblind!

Nå har jeg gått både tom for nye og gamle banneord i tillegg til at alle rundt meg er
smertelig lei de tjuefire jeg kan på rams de ganger jeg i foroverlent positur over en
hurtigvoksende vinylhaug ikke finner en jævla jazzskive det i forrige uke var flere hundre av.

For å gjøre en kort historie lang, tas det herved affære i ren og svart desperasjon:

Jeg spør i blinde til de av dere som fremdeles ser og
kanskje har sett lyset fra en high-end LAMPETTO
som jeg kan feste på Finite Elemente racket.

Det var i grunn ikke mer enn det jeg ville 8)

Hvis dere ikke forstod hva jeg ønsket hjelp til - leses kun lydbrev.

Og denne trenger jeg kun én av. (Det er bortkastet spalteplass å foreslå flere):

Mvh
Bare Jan P. og ikke lenger synsk

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Grumpy skrev:
For å gjøre en kort historie lang, tas det herved affære i ren og svart desperasjon:

Jeg spør i blinde til de av dere som fremdeles ser og
kanskje har sett lyset fra en high-end LAMPETTO
som jeg kan feste på Finite Elemente racket.
Kjenner ikke racket, men forstår behovet. Er du så moderne at du har en usb port på
noen av dine greier (eller har pc nær racket) kan kanskje en USB lampe være noe...finnes flere av slaget, her er en
http://www.nettshop.net/nshop/gadgets/usb-lampe/prod_14.html

...feste med...tape..strikk...what not.... du sa ikke noe om at resultatet også må bli pent....

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei Jan , morsom lesing......

Problemet er ofte å få lamper med høy nok hals til feks bruk ved platespillern.....men den du har lagt inn der , såtr neppe i stil til øvrig utstyr , dersom du vil prøve med en slik flombelysning , har jeg ett stativ som er lik men med 1200watt og to kastere....jeg anbefaler å hive ullgensern før bruk , hvis ikke kan man svette på lyggen av å bare justere en pickup , eller bytte en kable,,, :eek:
Det finnes jo så mye rart i lampedesign at å finne noe som er penere enn det derre biltemastativet bør kunne gå......men det lyser noe helt vanvittig da....selv sliter jeg med lys , men kanskje en vegghengt halogen til mitt ungkarsrede hadde vært redningen hja....

;D ;DES

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Bauhaus har noen slike svanehalser (ka kalles det egentlig? -Tilsvarande bøyelighet som Grumpy foreslår) som er beregne til å lyse opp malerier. Egentlig trur eg vel fort at lamper laga for det formålet vil være på små og nette, inneha passande monteringsfot og koste lite. Sjekk bla.a. også Ikea!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Grumpy skrev:
Nå har jeg gått både tom for nye og gamle banneord....
Her kan jeg muligens komme med innsikt som vil være til hjelp. Hva med en ferie i midnattsolens land? Jeg mistenker de lokale dialektene for å stå bak mesteparten av lyset om sommernettene. Da vil du i det minste kunne tilegne deg de nødvendige språklige ferdigheter, slik at det sviktende synet lar seg forbanne på høvelig vis. Kanskje til og med karnappets mulm lar seg gjennomtrenge.

Ellers ser jeg fram mot en lysende tråd om smekre varianter med elektrisk glødetråd. ;D

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.485
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er hyggelig å registrere at dere forstod at jeg ikke
overdrev den minste smule i åpningsbeskrivelsen  ;D

Dagslyset har vist seg fra sin lyseste side i allerede flere timer.
- Således har undertegnede egenhendig funnet veien helt frem til
betalende arbeidsgiver, uten opplysende hjelp.

"Svanehals" var jo et nyttig søkebegrep i Google-sammenheng.
Ellers så jeg at du Emotikon har et lekkert alternativ ...hvis du leser tråden?).

Kanskje valg av pæretype også har en betydning?

Jøss, Google min venn, viser meg i dette øyeblikk en XLR-variant ...festlig;

Denne var jo high-end, men neppe innertier i denne sammenheng
....dog sikkert kult om den kunne ha vært plassert på vinylen under avspilling
som roterende, men lite praktisk med mindre den går på batteri:

Svaneforslaget ditt zimon var idérik nok, men jeg hadde håpet å slippe
avhengighetsforhold til USB i denne sammenheng. Men vi er på rett vei.
- Bauhaus og Ikea sjekkes ut.

Nei, her trenger jeg fortsatt flere innspill "ser" jeg, men takk sålangt.

Mvh
Jan P.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Skal lampen stå på noe eller festes på en kant eller lignende. Denne må stå på noe, men jeg synes den var ganske fin.

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
... jeg vet ikke om hekken er høy nok men IKEA har en spot med svanehals og klemme til feste i et bord eller liknende - søk på JANSJÖ - den leveres også som bordlampe, vegglampe og gulvlampe.

mvh
KJ

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.485
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Med to av disse KJ, vil Trans Rotoren fremstå som en
rendyrket Ferrari-utgave av en scratchy DJ-spiller.

Jeg lagrer denne m.fl. i mulighetsarkivet - takk.

....og Valentino - disse danskene dine danker ut det meste i riktige miljøer.
Det å skulle rette et særskilt krav om eget lamperack overfor konen,
er jeg jammen ikke sikker på om jeg i det hele tatt tør tenke tanken på å
tenke engang.

Og du Zoombie ...hvor er du? Jeg ser deg ikke.....
- Du kan bare holde smæla, du som stadig
beveger deg sørover i landet.  ;D
Men, tipset ditt var, om ikke reelt nok, så ihvertfall tankevekkende innsiktsfullt.

QVIZZ:
Let Your Light Shine - hvilken norsk gruppe/artist fremførte denne med stor bravur?

Mvh
Jan P.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva med en veggmontert sak? Ville det se totalt noldus ut med denne?

Forresten:

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.485
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Den øverste veggsaken din Valentino satte ihvertfall min religiøse overbevisning om at "svaner" er det eneste saliggjørende ....ørlite tilside.
- Denne kunne så absolutt sanke noen poeng både på effekt og som fryd for halvblinde øyne.

Jeg får google den greia litt tror jeg.
-Supert

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Flott å kunne bidra! Det er en Flos Kelvin.

Her er en Artemide Tolomeo. Den er mer industriell, men:

D

Dilla

Gjest
Hva skulle vi gjort uten Valentino? Badet i søppel? -Det har vi jo nok av, søppel altså...

Trenger lys selv, og nå er det like før jeg bestiller fra utlandet... takk Valentino, for at du holder kvalitetsfanen høyt ;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er en selvsagt ting at accessoriene holder samme visuelle standard som stereokomponentene og interiørene. Kun det beste til Grumpy og Ti Kei. ;)

Surface is interface som det heter i en bok om restaureringen av Villa Tugendhat.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.527
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Grumpy: jag har noen små pannelamper på jobbet, med meget godt lys.
Kan også festes på hjelm, før bruk sammen med franske drykker ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Om en velger veggmonterte lamper til dette bruk, ser jeg det som viktig at den er fleksibel, slik at en kommer til med direktelys på PUs "langside" og "fremside" for å inspisere PU for skitt og andre operasjoner.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.485
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
cash 63 skrev:
Grumpy: jag har noen små pannelamper på jobbet, med meget godt lys.
Kan også festes på hjelm, før bruk sammen med franske drykker ;)
Jeg satt bare å ventet på førstemann som skulle disse meg med det vi på
internasjonalt norsk kaller "hodelykt". - At det ble deg Cash, var heller ingen overraskelse!

Jeg får presisere det med følgende sannhet; at jeg aaaaaldri vil kunne bli avhengig av å se
for å kunne nyte hverken røde, hvite eller brune viner med skum på. Det klarer jeg
utmerket i blinde m/bind for øynene ....om jeg vil.
-Derimot Cash, har jeg lenge vært oppmerksom på at avhengighetsforholdet mellom hodelykt og
kulturdrikking er globalt utbredt blant svensker oppvokst i indre skogtrakter hvor gatelys var fremmed til langt utpå 90-tallet ;D.
....Beat that!

Søtten "motoren", du fant noe på Claser'n som jeg ikke fant. Superlekker og trolig importert
fra Norge til svenskebutikken. Spørs om skogens innmarkskonge Valentino kan velsigne noe slikt
i upåvirket tilstand. -Vi kan jo spørre?

Emotikon: Den jeg har sett avbildet hos deg, tør du etter dette å dele fabrikatet med oss?

Audiophile-Arva da, du pleier da å mene nesten alt du skriver .....?
Drar jeg tankegangen din helt ut av boksen, ville jeg heller valgt denne portable
The Soundwagon hvor setene er byttet ut med et fulltone element og full utblåsning i takluka
I hvilken grad Soundwagon er i stand til å holde venstre kjørefil på innerste rille, sier reklamen ingenting om:

Ha en lysende kveld - det hjelper :D
Mvh
Jan P.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Greier fra Clasern bruker jeg helst der de ikke kan sees så lett. Kabler og slikt f.eks.

Men jeg synes jo at den så allright ut. Kanskje du skulle kjenne på den, Grumpy?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.054
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Valentino skrev:
Greier fra Clasern bruker jeg helst der de ikke kan sees så lett. Kabler og slikt f.eks.
den ser da bra ut den Valentino,eller?

mvh

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.054
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
her er artikkel nr på lampen- Art. nr. 36-3347 og prisen er 279kr

mvh

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.527
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Grumpy: før att vara litt behjelplig og seriøs i ditt søkande etter lyset
så ser jag att Ljudia selger forskjellige Ledlights med svanehals bla, disse
brukes som mikserbords belysning, disse ska jag ta og se på selv.
Finner ikke de på hjemmesiden, men i katalogen er de avbildet.
http://www.ljudia.no/StartPage/Start.aspx

ang Kulturdrikking, så forekommer det en billigare sterk/blank drykk på
det Norske markedet, men om den drikkes så hjelper inga hodelykt/gatelys i verden :eek:

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.485
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
room skrev:
Skal lampen stå på noe eller festes på en kant eller lignende. Denne må stå på noe, men jeg synes den var ganske fin.
Hvor fant du denne room?

Påvirkeligheten føles på kroppen etterhvert som forlag og meninger dumper inn.
- Ikke kommer jeg til å ta én av hver for å tilfredsstille kyndige forslagstillerne heller,
men det er jaggu ikke usannsynlig at jeg går for full tokanals-effekt - med to platespillerLAMPETTOs.

Emotikon har et lite, men godt poeng med bevegelighet og at "lyset" lyser på de rette steder.
Pagode F-E racket har også sine utfordringer mht. festeanordning hvis man på død og liv vil unngå
smarte tweaks.

Nå fikk jeg konsentrasjonsvansker, ettersom som Focus og Jan Akkerman spiller Hamburger Concerto i bakgrunn ...etpar memorable tanker tok plutselig all oppmerksomhet.

Forøvrig var svaret på min tankeløse Qvizz: Ruphus.
- En jazzrockskive fra 1976 hvor jazzrock var jazzrock og det eneste saligjørende og dugbare i akademiske miljøer.
Tittelsporet med Gudny Aspaas på vokal er noe av det råeste en norsk kvinnelig artist noensinne har fremført - ihvertfall i 1976  ;D
Hakon Graf på keyboard ....det duger det også iflg. egne pålitelige kilder.

Da har den blinde sporet av nok engang.  Jeg tar fatt i den hvite stokken, labber bort på den andre siden og lar pu'en falle tungt ned i rillene på neste plate.
- Takk for i kveld alle sammen.

Mvh
Jan P.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
En liten tanke rundt dette med lamper med 12v drift , de har jo nettomformere , og supertynne ledninger , (sees på clasern lampa)

Her er det store muligheter for at kablen kan stelle istand støy , det er ikke noe skjerm på disse i det hele tatt...Jeg har ikke maken lampe , men har ved flere amledninger hatt liknende ladekabler og nettkabler nærme elektronikken i anlegget (min stepup har en sånn kabel til ladingen) Det tok litt tid før jeg fant syndern til støy for en tid siden , men det var faktisk ladekablen /adapteret som laget problemer...Noe å tenke på før man går til innkjøp i allefall.....

DE veggmonterte har er jo flotte , nå har vel Grumpy glassvinduer bak hi-fi en .Derfor er neppe veggmontert tingen kanskje ?

Selv er jeg på utkikk etter bedre belysning ved hi-fi , arbeidslys for platespiller-jobbing.....vi får se hva som dukker opp her etterhvert , Flott tråd....

Mvh Espen

Z

Zomby_Woof

Gjest
Faktisk et veldig godt poeng, Espen. Jeg hadde litt trøbbel med trafoene til NLE'en som kom for nær signalkablene da de hang fritt. Nå er det problemet løst. Det skulle ikke mer til enn å stripse fast signalkablene et stykke bort fra forstyrrelsen, men likevel noe å tenke på. Ellers er det neppe feil med godt skjermede kabler mellom RIAA og pickup uansett. (Det står på kjøpelista mi.)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Grumpy skrev:
room skrev:
Hvor fant du denne room?

Påvirkeligheten føles på kroppen etterhvert som forlag og meninger dumper inn.
- Ikke kommer jeg til å ta én av hver for å tilfredsstille kyndige forslagstillerne heller,
men det er jaggu ikke usannsynlig at jeg går for full tokanals-effekt - med to platespillerLAMPETTOs.

Emotikon har et lite, men godt poeng med bevegelighet og at "lyset" lyser på de rette steder.
Pagode F-E racket har også sine utfordringer mht. festeanordning hvis man på død og liv vil unngå
smarte tweaks.

Nå fikk jeg konsentrasjonsvansker, ettersom som Focus og Jan Akkerman spiller Hamburger Concerto i bakgrunn ...etpar memorable tanker tok plutselig all oppmerksomhet.

Forøvrig var svaret på min tankeløse Qvizz: Ruphus.
- En jazzrockskive fra 1976 hvor jazzrock var jazzrock og det eneste saligjørende og dugbare i akademiske miljøer.
Tittelsporet med Gudny Aspaas på vokal er noe av det råeste en norsk kvinnelig artist noensinne har fremført - ihvertfall i 1976 ;D
Hakon Graf på keyboard ....det duger det også iflg. egne pålitelige kilder.

Da har den blinde sporet av nok engang. Jeg tar fatt i den hvite stokken, labber bort på den andre siden og lar pu'en falle tungt ned i rillene på neste plate.
- Takk for i kveld alle sammen.

Mvh
Jan P.
Ah, det vanskege andrealbumet, som Ruphus ikkje fekk skikkeleg til.

Helsing oss i "New Born Day er mykje betre-gjengen".

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.485
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Men åpnings- og tittelsporet da Arve? Det finnes jo ikke maken.... i 1976 8)

Edit:
Samtidig ville ikke tittelen på førstealbumet være i nærheten av å passe i en LAMPETTO- og lystråd ;)

Kjære bidragsytere:
Takk for fremdeles glødende interesse, i søken av å finne det beste, peneste og det mest brukervennlige "Gi-meg-synet-tilbake-lampa".

Mvh
Jan P.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Noen flere LAMPETTO - tips....??

Selv var jeg hos øyelege og sjekket gluggene i går , skjevehornhinner og litt snacks å ta tak i , nå koster vel ett par briller like mye som en prøvespillt god pickup , så vi får se hvordan man prioriterer......så lange man ikke bommer på rillene så går det jo ei stund til ! ;D

Dette med lys rundt anlegget er ikke lett , jeg har selv en liten spot som jeg har hengt på ht stativet mitt , funker ok , men ikke ideelt akkurat .....taklamper gjør at lyset ikke kan sentreres for arbeid med spillern , noe jeg er avhengig av......innomellom hadde ett sånt gult stativ med halogen vært tingen ,

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.309
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Skjeve hornhinner bør man ta tak i. Med korreksjon for slikt justerer man pickuper mer nøyaktig og kan også henge lenger her inne uten å bli helt skrudd i øya.

Norsk klassiker:

Luxo L-1. Vi har en slik på kontoret i heimen. Bordtvinge finnes.

TILLEGG: Luxo har også andre (og nyere...) skrive/tegnebordslamper enn L-1. Kikk litt rundt. Arketto er tøff nok til Grumpy.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
465
Torget vurderinger
14
motoren skrev:
hei

hva med denne fra clas ohlson

mvh
Denne har eg og dette er ein god lampe. Solid og med eit godt lys.

Annbafales.

TAF

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.485
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ja, du har jo en Dark Star, TAF.
-Således skulle vel du være den beste referanse ;D.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Skjeve hornhinner bør man ta tak i. Med korreksjon for slikt justerer man pickuper mer nøyaktig og kan også henge lenger her inne uten å bli helt skrudd i øya.

Norsk klassiker:

Luxo L-1. Vi har en slik på kontoret i heimen. Bordtvinge finnes.

TILLEGG: Luxo har også andre (og nyere...) skrive/tegnebordslamper enn L-1. Kikk litt rundt. Arketto er tøff nok til Grumpy.
Iflg lege Aktar Ibrahim okeke ::), skulle det følges med på hinnene fremover , om ett år eller noe sånt , ikke noe å tenke på øyeblikkelig , men kanskje på sikt så......var svaret jeg fikk...

så før jeg løper til Brilleland , eller Specsavers......svinger jeg innom både lampebutikken og bruktbørsen... ;D ;D

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.527
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Var inom Lampehuset på stovnersentret idag, der fanns en meget pen
Led leselampe mod, ca 30cm høy/lang i chrom look med spiralbøylig hals med
klemme som kan festes i rack. Eneste minuset priset ca 900kr
Ikke 12v

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.485
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg browset litt på denne lampettbutikken din cash, men fikk ikke tilslag
på noe som var i nærheten av high-end prisen på 900,-.
Derimot hadde Lampehuset denne Ferrari-røde saken som ligger i Valentinos smaksløype
når det gjelder design. Her som i alle andre bransjer gjelder det nok å låne ideer og
likheter fra ledende, anerkjente designere:

Browset litt på Luxo-siten du foreslo Valentino.
For min del, bar den siste du foreslo, litt for mye preg av skrivebord til at jeg tror
den havner i racket.
Jeg leter nok etter noe hvor skjermstørrelsen ikke er dominerende.
Det vil også være ensbetydende med (tror jeg ihvertfall) at vi snakker om
en pæretype som blir liten, men allikevel har en sterk effekt ...om noen skjønte det.
-Ala denne typen halogenpære:

Derimot Luxo Arketto (design Yaakov Kaufman - avbildet nedenfor) virket å være
en fleksibel sak og fåes også med såkalt table-clamp og i alu-lignende finish
om den røde ikke skulle passe smaken: 

Jeg fant lampeforslaget ditt på Bohus room. Faktisk synes jeg at den var råstilig,
helt til jeg fikk forstørret bildet og forsto at lampen hadde en "litt" stor glassskjerm
...men jeg forkaster den ikke helt enda. - Kanskje den skjermen kan tweakes ned litt  ;)

"Claser'n" din motoren er faktisk et safe forslag som definitivt vil fungere.

Som ssm nevnte vil det kunne gå, men glasset i karnappet begrenser
mulighetene for vegg-festelamper. Da legger jeg heller downlights e.l. inne i
karnappet i tillegg til én eller to rendyrka PlatespillerLAMPETTO.
Det gir muligheter for full overbelysning når det trengs.

Cash - de Ljudialampene dine innbiller jeg meg at kun har balanserte (XLR) tilkoblingsmuligheter ...eller tar jeg feil? Angående billig drikke, har jeg gått over til
noe som er helt gratis (gave).
Det er noe brunsort som normalt serveres iskold og er bottled by Hans Just.
- Hva det er, får bli kveldens Qvizz.

Mvh
Jan P.

Topp Bunn