Platespillerproblem ulikt nivå i h og v kanal?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.720
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Koblet for første gang opp platespilleren (Rega Planar 2) til hovedanlegget i går - og opplever ulikt nivå i høyre og venstre kanal (h.kanal er lavere). Har eliminert at det ligger andre steder enn i selve spilleren. Bl.a. ved å koble opp mot annen forsterker m/innebygget RIIA. Samme sak der.

Nivåforskjellen varierer fra plate til plate - og er i noen tilfeller bedre/verre også med samme plate. Spilleren ble kjøpt brukt for noen år siden, og jeg kjenner ikke historien og/eller hvor mye den er brukt før jeg overtok den. Den gang kun testet jeg den for å skjekke om det "var lyd".
Noen ideér til årsak?
Stift/pick-up?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.578
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har du sjekka justeringa av antiskating? Har du justeringsplate, er dette lettast å bruke. Om du har ei heilt rillefri plate, kan du legge denne på spelaren, og starte opp. Dersom du har fått ei perfekt justering (det får dei færraste som ikkje brukar tangentialarm, og det er ikkje heilt kritisk heller), skal armen vere i ro eller røre seg sakte inn mot senterspindelen når spelaren er i gong. Normalt sett skal du vere fornøgd om han står heilt i ro når du spelar området der ytterrillene er, og rører seg ganske sakte når han er inne der siste spor er.

Eg reknar med du har skifta om høgre/venstre kanal som kontrollsjekk?
Du kan også ha dårleg kontakt ein stad.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.720
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Stifttrykk ca 1,3 gr. Iht instruksjon er bias satt til tilsvarende. Lining av pick-up ser grei ut.
Rillefri-/justeringsplate - nei, har ikke.
Ja, har kontrollsjekket ved kanalbytte. Nivåforskjellen følger.
Skal sjekke for evt. kontaktproblemer.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.578
Sted
Torget vurderinger
0
Om ingenting nyttar, kan du prøve å justere litt på antiskating på frihand, og sjå om problemet kjem seg. Merkar du ingen skilnad, bør du iallfall halde deg +/- 2 gram av det som står på skalaen.
Tykkjer du har litt lavt stifttrykk. Auke til 1,5 - 1,8 og sjå om problemet endrar seg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Antiskate skal strengt tatt ikke påvirke kanalbalansen i merkbar grad. Det kan tenkes at veldig feiljustert antiskate kan flytte spolene/magnetene såpass ut av senter at det blir en forskjell. Men da bør du ha merket forskjell i sporingsevne for lenge siden (forvrengning i en kanal ved høyt lydtrykk).

Heller ikke feiljustert asimut skal gi stor ubalanse mellom kanalene. Asimutfeil gir først og fremst dårligere kanalseparasjon ('mono'-effekt).

Her er det nok snakk om dårlig kanalbalanse enten i pu, eller et eller annet sted i anlegget forøvrig. Virker andre kilder som normalt, sjekk pu, kabler, RIAA, kabler.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Metoden til Arve er veldig grei, men husk på at spilleren skal stå i vater! Hvaslags pickup bruker du? Enig med Arve, det er ikke mange elementer som sporer tilfredsstillende ved 1.3 gram......

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.720
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Har nå justert både vekt (nå ca 1,8 - 2 g) og bias (til omtrent tilsvarende).
Armen er så vidt jeg vet en RB250 og det er vel ikke noe annet å justere. Pick-up er muligens Elys. Den er lilla farget.
Har hatt løs pick-up og justert den til hva jeg mener er riktig. Har videre hatt av/på alle 4 kontakter til pick-up.
Det er en vesentlig bedring, men fortsatt ikke 100 % - og det varierer fortsatt på platene ???

Alle andre evt. feilkilder er, som tidligere nevnt, eliminert.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.578
Sted
Torget vurderinger
0
No er du innan det akseptable skjønar eg. Eg kjenner ikkje Elys så godt, og meiner han ikkje er av dei mest kritiske, men det kan vere at det du no høyrer, er ein konsekvens av litt upresis antiskating. Eller kanskje lageret i armen er dårleg? No kan eg ikkje hjelpe meir over nett, så du får lokke ein erfaren vinylkamerat på ei lytteøkt ein gong, tenkjer eg...

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.720
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Audiophile-Arve skrev:
No kan eg ikkje hjelpe meir over nett....,
Har prøvd å justere den under spilling, og det har ikke endret noe. Takker uansett for hjelp. :)

Topp Bunn