Platetallerken i akryl og sollys

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Enkelt spørmål, kan det bli kast i den hvis den står i sola? Tallerkenen er ca 2.5 cm tykk, hvis det har noe å si.. :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
457
Torget vurderinger
4
Har heldigvis tallerken i rustfritt stål og slipper å bli nevrotiker pga. sola. Men unngår alikevel direkte sol-lys på spilleren for at treverket skal holde seg pent i 20 år til.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Cundis skrev:
Enkelt spørmål, kan det bli kast i den hvis den står i sola? Tallerkenen er ca 2.5 cm tykk, hvis det har noe å si.. :)
Da tror jeg den må stå ganske nære solen. Tror den tåler temmelig mye. Vil uansett ikke anbefale noe eller noen å være for lenge i direkte sollys ;).

Mvh. Frank

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
F.R.A.N.K skrev:
Cundis skrev:
Da tror jeg den må stå ganske nære solen. Tror den tåler temmelig mye. Vil uansett ikke anbefale noe eller noen å være for lenge i direkte sollys ;).

Mvh. Frank
Hihi.. Tenker det samme sjøl, men jeg ville undersøke for å være sikker. Veldig kjedelig å være etter snar her.. ;)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
FZ skrev:
Har heldigvis tallerken i rustfritt stål og slipper å bli nevrotiker pga. sola. Men unngår alikevel direkte sol-lys på spilleren for at treverket skal holde seg pent i 20 år til.
Her har du et godt poeng FZ! Jeg veit ikke helt om den grå lakken i plinthet mitt er veldig følsom... Kanskje jeg må ommøblere rommet gitt.. :p

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.434
Torget vurderinger
2
Akryl er svært varmebestandig, brennbart omtrent som treverk, men med en utvidelsesfaktor på
ca 0.07mm/m/c, altså skal den bli svært varm før den begynner å røre på seg.

Samtidig er jo alle kunststoffer et sikkert bytte for UV-stråler, la den stå i sola lenge nok og ting vil skje, men du har kanskje vindusglass i mellom ? ;)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Takker superkhm! Jeg fikk installert et vindu for en stund siden ja, så da går det nok greit.. ;) Jeg skal holde et falkeblikk med den tror jeg for sikkerhetskyld.. Godt å få kyndig svar! :)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Jeg har trepersienner på lytterommet som blendes helt så fort solen kommer på ettermiddagen. Må jo naturligvis gi anlegget litt uv-beskyttelse ;)
Har også acryltallerken, men har i grunnen ikke tenkt på det før.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Det er jo en billig og grei løsning det MaHa..! Tror jeg skal grabbe med meg noen persienner i butikken etterpå.. Da er jeg iallefall på den sikre siden..! ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Koster ingenting på IKEA,kan tilpasses i bredden,med kjøp av spesialsaks på IKEA(ikke spør om det funker men de henger der..)Både tre,og metall er å få opp til 2 meters bredder...pris rundt 70-120 pr stk i alu i allefall,tre er kanskje noe dyrere....virker gjør de og,har sånne på jobben.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Takk så mye for tips, ixos_76! Da blir det en tur på Ikea å handle trepersienner i morra tenker jeg.. :)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
I mitt rom fungerer de i tillegg som dempere/diffusorer for førstepunktrefleksjon på ene langveggen, kjekt som bare det

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
MaHa skrev:
I mitt rom fungerer de i tillegg som dempere/diffusorer for førstepunktrefleksjon på ene langveggen, kjekt som bare det
Det var det jeg faktisk også håpa på..! Har nemlig høyttalerne på vindusveggen... :)

K

kbwh

Gjest
hvordan fanden lager man en platetallerken av sollys?

Forøvrig må jeg si at profesjonell sliping og lakkering av treverk er saker. Eikeparketten i vårt nye hjem er forvandlet fra pissegul til whoooaaah!

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
;D ;D ;D Du må ikke få meg til å få latterkrampe med mat i munnen Valentino, det blir så mye søl..! Har ikke reflektert over den der tidligere gitt.. ;D Må forresten si det er bra det finnes profesjonelle, hadde jo vært kjedelig og gått og fått assosiasjoner til piss stadig vekk..! ;D Gleder meg til å se sluttresultatet med anlegg og alt..! ::)

Topp Bunn