Platetelerken

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei,

Noen som har noe meninger om platetalerken laget av messing? Har lagd en av aluminium som fungerer utmerket, men lurer på om messing er ett egnet materiallet til min kommende DIY spiller nr 2.

Mvh...

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
6bm8 skrev:
Hei,

Noen som har noe meninger om platetalerken laget av messing? Har lagd en av aluminium som fungerer utmerket, men lurer på om messing er ett egnet materiallet til min kommende DIY spiller nr 2.
Mvh...
Har aldri prøvd selv, men ifølge Chris Brady ( www.teresaudio.com ) er messing det "beste" og mest musikalske av de "vanlige" metaller.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.466
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Messing har godt ord på seg. Meiner eg har høyrt ein Micro Seiki med tallerken av slikt ein gong, men hugsar ikkje namn og nummer. Eg vil likevel tru at messing ikkje er ideelt ut frå at det også kan brukast i sauebjøller o.l, altså eit ringande metall. Kva med å bruke sink? Ved sida av bly, eitt av dei "dauaste" metalla.....

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Sink/bly er jo et alternativ, med mindre det blir alt for tungt? tallerken blir 60, 70 eller 80mm. Jeg for lage litt forskjellig å prøve det ut. Interesant dette med platetalerken syns jeg etter at jeg gikk fra 18mm Mdf til 20mm Alu. Helt syk forskjell i lyden, spesielt i bassen.

Noen som har noen linker eller tips til lager som tåler noen kilo?

Mvh....

K

kbwh

Gjest
Bruker ikke Kuzma messing i platetallerkenene sine (også)?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.914
Torget vurderinger
1
6bm8 skrev:
Sink/bly er jo et alternativ, med mindre det blir alt for tungt? tallerken blir 60, 70 eller 80mm. Jeg for lage litt forskjellig å prøve det ut. Interesant dette med platetalerken syns jeg etter at jeg gikk fra 18mm Mdf til 20mm Alu. Helt syk forskjell i lyden, spesielt i bassen.

Mvh....
Er dette et DIY prosjekt?

Personlig har jeg litt sans for å kombinere ulike materialer - et alternativ i så måte er kanskje bronse/kobber/messing nederst med en sentimeter eller to med resirkulerte vinylskiver oppå.

Lager? Dersom du finner et habilt mekansik verksted kan du kanskje vurdere et oljebasert hydrostatisk lager? Eneste begrensningen mht. vekt blir i tilfelle hvor mye trykk du kan få oljepumpa til å levere. Ulempen er at det blir flere tings som skal spille sammen, fordelene er at du kan få et så godt som lydløst/støyfritt lager, og at tolleransene for et slikt lager ikke er hysteriske, dvs. det er en overkommelig oppgave for et alminnelig mekanisk verksted. Usikkerheten er hvor mye prøving og feiling som skal til før du finner «den rette» balansen av oljetrykk vs vertikal og horisontal lagring vs vekt på tallerken vs tolleranser. Jf. Continuum Audio Labs Caliburn

mvh
KJ

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva med kobber?

Var det ikke kobberskive som var innkjøpt til en micro her,og som ga et skikkelig løft i tråden pimp my micro(seiki)....

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
6bm8 skrev:

Mvh....
Er dette et DIY prosjekt?

Personlig har jeg litt sans for å kombinere ulike materialer - et alternativ i så måte er kanskje bronse/kobber/messing nederst med en sentimeter eller to med resirkulerte vinylskiver oppå.

Lager? Dersom du finner et habilt mekansik verksted kan du kanskje vurdere et oljebasert hydrostatisk lager? Eneste begrensningen mht. vekt blir i tilfelle hvor mye trykk du kan få oljepumpa til å levere. Ulempen er at det blir flere tings som skal spille sammen, fordelene er at du kan få et så godt som lydløst/støyfritt lager, og at tolleransene for et slikt lager ikke er hysteriske, dvs. det er en overkommelig oppgave for et alminnelig mekanisk verksted. Usikkerheten er hvor mye prøving og feiling som skal til før du finner «den rette» balansen av oljetrykk vs vertikal og horisontal lagring vs vekt på tallerken vs tolleranser. Jf. Continuum Audio Labs Caliburn

mvh
KJ
Jepp, det blir et nytt prosjekt. Har tilgang til verktøymaker, og et firma som driver kun med plastskjering (akryl) og så er jeg så heldig at jeg jobber i et firma som har egen avdeling som driver med el-motorer og motorstyringer. Jeg må jo bare prøve meg på dette! :)

Jeg har ikke peiling på mye, men dette her har jeg vertfall ikke peiling på. Så jeg leser som en hest og håper på mye hjelp her. ;) Har akkuratt blitt ferdig med mitt første platespiller prosjekt å synes dette er kjempe interesant. Den jeg har lagd bruker en ac syncromotor, platetalerken av alu og flyttende mdf plint i et teak chassie. Trenger bare arm og lager. lageret jeg bruker nå er et modifisert rega p2 lager og armen er en RB100 som jeg bare måtte sette på så lenge for å få lyd. Planen er en RB250 eller 300 i denne spilleren.

Mitt kommende prosjekt vil nok ta lengre tid med mye prøving og selvfølgelig mest feiling. Plinten blir nok av akryl og alu, motor blir en overdimensjonert Dc motor helt uten børster. Hmm, så har vi arm og lager da. konsentrerer mest om lager nå så får vi se hva det blir til. Men oljebasert hydrostatisk lager skal jeg se nærmere på. Takk for svar gutter..

Mvh.......

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
Hva med kobber?

Var det ikke kobberskive som var innkjøpt til en micro her,og som ga et skikkelig løft i tråden pimp my micro(seiki)....
Ja, har tenkt på kobber også. Kansje 50mm alu, så 10mm kobber på toppen?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
6bm8 skrev:
ixos_76 skrev:
Hva med kobber?

Ja, har tenkt på kobber også. Kansje 50mm alu, så 10mm kobber på toppen?
Hva med noen bilder av spilleren din? Please!
Hvilken PU bruker du?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Av min mener du? Har noen bilder av den med RB100 armen montert rett på plint for test. Kommer ett armboard i Teak til 250 eller 300 armen for å få riktig høyde. Armen er litt for lav nå som du sikkert kan se.

Først PU :

Dette er et diy prosjekt for anlegg nr 2 :

Baksiden:

Mvh.....

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Dæven så flott da! :)
Så moro det må være å lage egen platespiller.
Er det skinn du har på plinten?

Flere bilder takk! :D

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Takk for det. Ja det er sånn svart biltema skinn ;D

Flere bilder skal jeg nok få tatt når den er ferdig med arm og armboard.

Kan jo forresten sende med ett bilde av plateoppbevaringen min ;D

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.434
Torget vurderinger
2
6bm8 skrev:
Takk for det. Ja det er sånn svart biltema skinn ;D

Flere bilder skal jeg nok få tatt når den er ferdig med arm og armboard.
Pent. Ordentlig pent.

Topp Bunn