6bm8 skrev:
Sink/bly er jo et alternativ, med mindre det blir alt for tungt? tallerken blir 60, 70 eller 80mm. Jeg for lage litt forskjellig å prøve det ut. Interesant dette med platetalerken syns jeg etter at jeg gikk fra 18mm Mdf til 20mm Alu. Helt syk forskjell i lyden, spesielt i bassen.
Noen som har noen linker eller tips til lager som tåler noen kilo?
Mvh....
Er dette et DIY prosjekt?
Personlig har jeg litt sans for å kombinere ulike materialer - et alternativ i så måte er kanskje bronse/kobber/messing nederst med en sentimeter eller to med resirkulerte vinylskiver oppå.
Lager? Dersom du finner et habilt mekansik verksted kan du kanskje vurdere et oljebasert hydrostatisk lager? Eneste begrensningen mht. vekt blir i tilfelle hvor mye trykk du kan få oljepumpa til å levere. Ulempen er at det blir flere tings som skal spille sammen, fordelene er at du kan få et så godt som lydløst/støyfritt lager, og at tolleransene for et slikt lager ikke er hysteriske, dvs. det er en overkommelig oppgave for et alminnelig mekanisk verksted. Usikkerheten er hvor mye prøving og feiling som skal til før du finner «den rette» balansen av oljetrykk vs vertikal og horisontal lagring vs vekt på tallerken vs tolleranser. Jf.
Continuum Audio Labs Caliburn
mvh
KJ