Platevekt/platepresser til SOTA Comet?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg tenkte jeg skulle skaffe meg en platevekt/clamp/presser til en Sota Comet, og lurer på hva som vil fungere best?

Jeg tenker da i første omgang på:

1. Hvor mye vekt tåler platespilleren?

2. Finnes det tegninger som gjør at jeg kan få laget denne selv? Har tilgang på state-of-the-art cnc-utstyr. Hva slags materiale bør i så fall brukes?

Tror jeg starter der. Om dette burde vært på diy-delen av forumet så vurderte jeg det dithen at jeg starter her, om diskusjonen sporer inn mot diy-biten, altså tegninger og material-valg så får en moderator evt. flytte tråden.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.333
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
SOTA har et par. Jeg har I-Clamp som koster $90 hos SOTA selv. Reflex Clamp til $245 blir kanskje litt heftig til en Cosmos. Audioroyal importerer, så Odder gir sikkert et hyggelig tilbud på I-Clamp.

Ellers er Michells klassiske Record Clamp sikkert helt fin å bruke.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Cosmos lå litt over budsjett, Valentino, jeg har kjøpt Comet, litt rimeligere..

Jeg tror jeg går for cnc-fres hos min mor. Vil noen, som er i nærheten av en plate, sjekke diameter på en label? Er det 10cm?

Steinost: Disse var lekre! Jeg tar gjerne i mot målene på disse ja :D

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.333
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ah, beklager!
Morgengruff fikk meg til å skrive Cosmos mens jeg mente Comet. I-clamp er uansett anbefalt Comet om man ønsker SOTAs bud. Kaffe er fine saker...

I-Clampen min har ytterdiameter 88mm, Ytterdiameteren på anlegget er 85mm. Labeldiameter på herværende monoLP med Bruno Walter som dirigerer Brahms- og Mahlersanger for orkester er 101mm, mens diameteren på utløpsrillen er 106mm. Er nok smart å gi klampen 45 graders "yttervegg om den skal dekke hele labelen. Greit med plass til en bred pickup; det finnes lowriders som er nesten 2cm brede, som f.eks Ortofon SPU og den gamle Deccaen.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Enhver som tar seg tid klokken 06.22 for å komme med et tips i tråden er tilgitt mye rart ;)

Skulle gjerne hatt Cosmos, veldig pen spiller det også, men som min første spiller tror jeg at Comet blir en flott start!

Jeg skal høre med Odder, se hva han sier. Om forskjellene blir minimale tror jeg nok at jeg kjører på med cnc-fresing, da dette gjør, for meg, et par ting:

1. Det blir "min" klamp/vekt.
2. Det er gratis.
3. Det er litt annerledes.

Sjekker hva Odder skal ha for I-clamp. Høres ut som en støttefunksjon for Ipod - I-Clamp - kan det ha noe med DRM å gjøre? hehe

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det er det avklart at jeg skal ha en cnc-freset utgave jeg skal tøyse litt med designet på. Jeg tenker en blanding av denne:

Og den som Steinost har designet, slik at jeg får med den adapteren som er tegnet inn over, men den koniske formen fra Steinost sin clamp. Denne, lager sikkert to med litt forskjellig materiale og vekt, skal lakkes svart, slik at den matcher både vinyl og spiller. Når farge ikke spiller noen rolle kan man like godt gjøre noe ut av det.

Steinost - har sendt deg pm.

Så ble jeg tipset i går om at en outer ring kunne vært noe også. Birdman brukte i alle fall det på sin VPI, og jeg ser absolutt hensikten med en outer ring, men denne må nok også designes og freses da jeg ikke har sett dette ferdig til SOTA. Det er forsåvidt ikke sikkert at det trenger å være en SOTA-ring, men jeg trenger dog noen mål.

Hvor langt inn kan en slik outer ring gå før jeg blokkerer for det første sporet?

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Blir flott dette Tore.

Hva med og også lakkere inn stroboscop striper? :)

- Slarssen

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det kunne fort vekk blitt ganske stilig!

Men, det var lite tegninger å finne for en ring, har noen sett dette på vinylengine eller andre steder?

Finner stort sett bare ringer til salgs, og gjerne til minst 200 dollar..

Satser på at det blir bra etterhvert, Slarssen, håper å kunne gjennomføre en lyttekveld hos meg i løpet av september - da bør ting være på plass, og flyttingen ferdig..

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Mye styr for og spille plater. Kanskje Sotaen spiller bra uten en sånn ring.

Hva slags arm skal du ha på spillern ?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg tror ikke Comet kommer til å spille dårlig uansett, men når jeg har mulighet til å få både en ring og en clamp tilvirket så hadde det vært morsomt å sett hva det kan gjøre.

Jeg skal ha en Rega RB301-arm på spilleren, pickup er foreløpig ikke bestemt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
tore_v1 skrev:
Jeg tror ikke Comet kommer til å spille dårlig uansett, men når jeg har mulighet til å få både en ring og en clamp tilvirket så hadde det vært morsomt å sett hva det kan gjøre.

Jeg skal ha en Rega RB301-arm på spilleren, pickup er foreløpig ikke bestemt.
Ok. Forstår det. Men koster det en del tror jeg at jeg heller ville valgt en bedre arm.
Ikke det at ikke den Regaarmen sikkert er bra,.......

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Eller du kan gå for en plateklype. Det koster nesten ingenting. ;D

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Herlig ;D ;D

Hadde jeg måttet betale masse for dette hadde det vært fullstendig uaktuelt. Jeg tror jeg i verste fall ender opp med å betale litt mer enn det den klypen der kostet, eventuelt for materialkostnadene, som ikke blir mye da det blir min "andel" av det et stort verksted bestiller, altså med massive kvantumsrabatter.

Det er derfor jeg har litt lyst til å prøve å få dette til, fordi jeg da har noe som er litt unikt, som for eksempel klypen din, som nok er et av de virkelig rimelige hifi-tweaks ;)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Enda rimeligere enn en kleklype er en slik å træ over senterspindelen:

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Ikke bra med magnetikk.. Litt synd, egentlig, for det hadde vært en kurant plateclamp, med magnetisk spindelfeste, og en magnetisk clamp. Tror muligens jeg måtte ha styrt unna MM-pickups, men hva gjør vel det?

Topp Bunn