Plex !! Hva er nedsidene?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Fikk beskjed av Sonos at for å håndtere mitt musikkbibliotek med 65k+ sanger så er Sonos begrenset og de foreslår Plex server. Har lest på plex nettsiden og alt er gratis og bare fryd! Men er det virkelig gratis og hva må jeg gi til Plex , de må jo tjene på noe?

Hva er deres erfaringer? Er det bare å logge på og så er det gratis?
 
Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Er Roon uaktuelt?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Har Jriver og syns Roon er for dyrt. Sonos er genialt enkelt , men savner å kunne bruke hele biblioteket derfra. Jriver integrerer ikke bra med Sonos for en som ikke er glad i PC knoting
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du er faktisk ikke nødt å bruke penger på god programvare. En mye at alt må koste. Fordel med community basert og engasjerte ildsjeler :)
Er vel noen opsjoner du kan aktivere i Plex som medfører noe kostnad.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
1
Hei,
har brukt Plex som en forlenger for Sonos selv. For den bruken er den gratis. Du må lage en plex-konto og det er det. Når jeg kjørte den måtte jeg også hente en utvidelse (i beta) for at plex-serveren min skulle være koblet opp mot min Sonos-konto. Når det var gjort dukket all musikken min opp under et eget valg i Sonos, mao på linje med spotify og Tidal. Ved søk og avspilling gikk det sømløst. Det var noe forsinkelse, men det var mer basert på at jeg kjører Plex på en 10 år gammel maskin og har 100K++ spor.

Mvh
Boden9
 
C

cruiser

Gjest
Man må ha plex pass for å få multi user support og gapless playback, utover det er det bare dilldall man betaler for. Har man ikke behov for flere brukere er det bare å holde seg unna plexpass.
 

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
466
Antall liker
496
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Har brukt Plex i flere år som et felles grensesnitt for alt jeg har av musikk, foto og filmer. Streamer alt til hva som helst (mobil, nettbrett, smart-TV, PC osv.) uansett hvor jeg befinner meg med internettforbindelse, og kan dele fritt med familie og venner. Hjemme streamer jeg til Nvidia Shield TV enkelt og greit. Synes det funker så bra at jeg har sponset dem med å kjøpe et livstids pass. Anbefales!
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
1
Hva er gapless playback?
Avspilling uten pause mellom sporene. Mange musikkstykker henger sammen og skal da spilles uten den vanlig 2 sekunders. Se Pink Floyd: Dark Side Of The Moon, Opera, operetter, konserter etc.

Mvh
Boden9
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Hei,
har brukt Plex som en forlenger for Sonos selv. For den bruken er den gratis. Du må lage en plex-konto og det er det. Når jeg kjørte den måtte jeg også hente en utvidelse (i beta) for at plex-serveren min skulle være koblet opp mot min Sonos-konto. Når det var gjort dukket all musikken min opp under et eget valg i Sonos, mao på linje med spotify og Tidal. Ved søk og avspilling gikk det sømløst. Det var noe forsinkelse, men det var mer basert på at jeg kjører Plex på en 10 år gammel maskin og har 100K++ spor.

Mvh
Boden9
KAn du forklarer nærmere finner bare podcast og annen kommersiell drit når jeg åpner Plex i Sonos
plex.jpg

og nå har Plex scannet musikkfolderen min med 65k sanger i 24 timer uten å bli ferdig...hvor lang tid skal det ta?

også funker ikke mobil appen, den finner ikke PC/hardisk filer og sier PC ikke er online men det er den, "loading error".

Valgbare kilder er bare news/shows/podcas/Tidal mne hvor er kilden mine dvs PV filene, det dukker opp sporadisk i menuen, for så å blir borte. har resinttalerte mobilappen 3 ganger men detb blir bare vørre og værre
og Tidal da, den sier man kan bruke det,men mobilappen syne sike ha noen funksjon for å finne eller laste tidal... på PC appen får jeg bare Tidal, men ikke filene mine

komplett forvirring her...
Hm gratis men ikke uten innsats for å få det til å virke. takknemlig for tips

og nå plustelig så kommer tidal inn men , spiller bare korte automatsike utsnitt, skal man ikke spille sin egen Tidal fra Plex
fårr bare Tidal "forhåndsvisning"


---" Desktopxxx er ike tilgjengelig akkurat nå" Verfiser at you have network connection and the server is running Visst faen er jeg på nettverket og plex og pc igang..


...77 server not responding7777
...

en dataamøbe gir opp og setter på en LP
 
Sist redigert:

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
1
Hei,
beklager det har tatt tid for å se spørsmålet. Det har vært travelt med thanksgiving etc.

Det er en stund siden jeg satte dette opp selv så husken er nok ikke helt stødig. Unnskyld hvis kommetarene er selvfølgelige:
* Plex skal skanne filene før det skal fungere. Det kan ta lang tid, men du skal kunne se status på Plex-server hjemmesiden din
* Sett opp remote access i Plex
* Sett opp Plex som en service i Sonos (det er noen krav om en ny router, men er den du har nyere enn 3-5 år skal det være dekket
* Alt skal deretter skje i Sonos-appen, mao ingen spilling etc i Plex app.

Ser ut som om alt fungerer, men at det tar tid å skanne.

Mvh
Boden9
Hei,
har brukt Plex som en forlenger for Sonos selv. For den bruken er den gratis. Du må lage en plex-konto og det er det. Når jeg kjørte den måtte jeg også hente en utvidelse (i beta) for at plex-serveren min skulle være koblet opp mot min Sonos-konto. Når det var gjort dukket all musikken min opp under et eget valg i Sonos, mao på linje med spotify og Tidal. Ved søk og avspilling gikk det sømløst. Det var noe forsinkelse, men det var mer basert på at jeg kjører Plex på en 10 år gammel maskin og har 100K++ spor.

Mvh
Boden9
KAn du forklarer nærmere finner bare podcast og annen kommersiell drit når jeg åpner Plex i Sonos
Vis vedlegget 561966
og nå har Plex scannet musikkfolderen min med 65k sanger i 24 timer uten å bli ferdig...hvor lang tid skal det ta?

også funker ikke mobil appen, den finner ikke PC/hardisk filer og sier PC ikke er online men det er den, "loading error".

Valgbare kilder er bare news/shows/podcas/Tidal mne hvor er kilden mine dvs PV filene, det dukker opp sporadisk i menuen, for så å blir borte. har resinttalerte mobilappen 3 ganger men detb blir bare vørre og værre
og Tidal da, den sier man kan bruke det,men mobilappen syne sike ha noen funksjon for å finne eller laste tidal... på PC appen får jeg bare Tidal, men ikke filene mine

komplett forvirring her...
Hm gratis men ikke uten innsats for å få det til å virke. takknemlig for tips

og nå plustelig så kommer tidal inn men , spiller bare korte automatsike utsnitt, skal man ikke spille sin egen Tidal fra Plex
fårr bare Tidal "forhåndsvisning"


---" Desktopxxx er ike tilgjengelig akkurat nå" Verfiser at you have network connection and the server is running Visst faen er jeg på nettverket og plex og pc igang..


...77 server not responding7777
...

en dataamøbe gir opp og setter på en LP
 

Tears

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2018
Innlegg
134
Antall liker
64
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
0
Eneste nedsiden jeg opplever er at albumer med varierte artister ikke legges så ryddig inn i biblioteket. Blir litt rotete.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Gav opp pga krasj ustabilitet og til slutt startet den ikke opp. Ting som bare virker hver 10 gang og annenhver onsdag trenger jeg ikke
Slettet og ferdig med den.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjipt.
Slet også veldig med forskjellige "bibliotekløsninger" og skanning av bibliotek.
LMS fungerer supert hos meg men tviler på at det kan brukes med Sonos dessverre.
EDIT: Er visst mulig men litt "hack" å få det til.
screenshot-lmsubuntu_9000-2019.12.jpg

Her på en Debian virtuell maskin.
5min rescan for over 170k spor.

Mener en total ny scan tar ca 30min
 
Sist redigert:

Tears

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2018
Innlegg
134
Antall liker
64
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
0
Eneste nedsiden jeg opplever er at albumer med varierte artister ikke legges så ryddig inn i biblioteket. Blir litt rotete.
Fant løsningen på dette i dag. Jeg valgte "Prefer local metadata" på Musikkbiblioteket mitt. Etterpå reskannet jeg hele biblioteket. Nå er det superbra. Før hadde jeg problemer med at albumer som inneholdt flere artister ble veldig rotete, jeg hadde også problemer med at Plex slo sammen album den trodde var like. Nå forstår den at jeg har 2 forskjellige album av "Amused to Death" for eksempel. Helt konge :)

Vis vedlegget 578199
 
C

cruiser

Gjest
Hvorfor har han ventet så lenge på dette, mange av oss har jo brukt tilsvarende i årevis
 
Topp Bunn