PMCs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Start rett fram og vend dem innover til du finner den beste balansen mellom dybde/bredde i lydbildet, detaljering og bassgjengivelse. Hva skal du med subber? 😉
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det kan du enkelt finne ut av med et par test-spor 👍
    Jeg er kjent med flytte-høyttaler-leken-centimeter-for-centimeter-leken, men tenkte at det var kjent om pmc pleier å like å stå nært vegg, rett frem eller med mye toe-in.

    Det er jo en lengre treningsøkt som jeg helt sikkert har godt av 😁
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Start rett fram og vend dem innover til du finner den beste balansen mellom dybde/bredde i lydbildet, detaljering og bassgjengivelse. Hva skal du med subber? 😉
    Jeg følte jeg måtte ha det på de andre høyttalerne, men her er jeg litt mer usikker.
    Kanskje jeg skal tegne i gulvet hvor subbene står i dag og fjerne de så jeg har mer plass til å plassere pmc på. Så får jeg eventuelt bruke gjenstående plass til å plassere subbene.

    De er foresten ganske digg når jeg ser film
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    6
    Før jeg begynner å flytte rundt på disse i den relativt beskjedne plassen til rådighet (subbene er plassert der de integreres best i rommet, tror jeg), hvordan er spredningen på twenty5.26?

    Er det normalt å ha de rett frem eller mye toe-in?
    Hva med avstand til sidevegger?

    Vis vedlegget 999921
    Spredingen er ca 80 geader. Alt har med avstanden imellom dem, i forhold til avstanden til
    Lytteposisjonen. Så start med liten vinkling og jobb deg innover.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Ut fra bildet du har postet ville jeg flyttet høyttalerne lenger unna sideveggene, slik at de får stå fritt på gulvet.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er kjent med flytte-høyttaler-leken-centimeter-for-centimeter-leken, men tenkte at det var kjent om pmc pleier å like å stå nært vegg, rett frem eller med mye toe-in.

    Det er jo en lengre treningsøkt som jeg helt sikkert har godt av 😁
    PMC liker ikke å stå nært vegg. Men er mindre følsomme for det sammenlignet med refleks systemer. Grunnet mer kontrollert luftstrøm!
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    PMC liker ikke å stå nært vegg. Men er mindre følsomme for det sammenlignet med refleks systemer. Grunnet mer kontrollert luftstrøm!
    Så med andre ord så kan se stå ett stykke frem fra bakvegg? Det kan gi plass til subbene bak der de trives. Så får jeg se hvor lagt unna sidevegger jeg kommer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    6
    Så med andre ord så kan se stå ett stykke frem fra bakvegg? Det kan gi plass til subbene bak der de trives. Så får jeg se hvor lagt unna sidevegger jeg kommer.
    Stemmer👍
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    hvis du orker ville jeg testet de med lengre avstand til sideveggene
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    hvis du orker ville jeg testet de med lengre avstand til sideveggene
    Jeg hadde de kanskje 10cm enda lenger fra sidevegger, men da forsvant en del av bredde og dybde i lydbildet, samt at bassen ble litt flatere.
    Nå klarte jeg fysisk klemme inn subbene bak høyttalerne. Har ikke sjekket integrering enda. Man kan vel ikke få til alt på en kveld 😁
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    6
    Jeg hadde de kanskje 10cm enda lenger fra sidevegger, men da forsvant en del av bredde og dybde i lydbildet, samt at bassen ble litt flatere.
    Nå klarte jeg fysisk klemme inn subbene bak høyttalerne. Har ikke sjekket integrering enda. Man kan vel ikke få til alt på en kveld 😁
    Kom du noe videre med plasseringen i helgen?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kom du noe videre med plasseringen i helgen?
    Søndagen ble familie, og finale i Liga-cupen mellom Chelsea og Liverpool sitt ungdomslag, prioritert. Ja, det er fotball, @nat :D
    Skal se om jeg kan trekke de lenger frem uten å miste bassen, ellers må de stå slik.

    Når jeg gyver løs på subbene får jeg se
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    Søndagen ble familie, og finale i Liga-cupen mellom Chelsea og Liverpool sitt ungdomslag, prioritert. Ja, det er fotball, @nat :D
    Skal se om jeg kan trekke de lenger frem uten å miste bassen, ellers må de stå slik.

    Når jeg gyver løs på subbene får jeg se
    Her er PMCs oppsett fra Bristol Hifi Show, hvis det hjelper - litt toe-in, men ikke mye
    IMG_8092.jpeg
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    6
    Her er PMCs oppsett fra Bristol Hifi Show, hvis det hjelper - litt toe-in, men ikke mye
    Vis vedlegget 1000526
    Dette er også noe jag alltid anbefaler. Start med veldig lite vinkling og jobb deg innover til du får maksimalt lydbilde og at høyttaleren «forsvinner» i lydbildet.
    Har også stor betydning for bassresponsen da PMC har veldig kontrollert luftstrøm som gir mindre akustisk fotavtrykk i rommet.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    Dette er også noe jag alltid anbefaler. Start med veldig lite vinkling og jobb deg innover til du får maksimalt lydbilde og at høyttaleren «forsvinner» i lydbildet.
    Har også stor betydning for bassresponsen da PMC har veldig kontrollert luftstrøm som gir mindre akustisk fotavtrykk i rommet.
    Og må bare si at det låt utrolig bra :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men dem kom med på bildet :ROFLMAO:
    Hahahaha. Den på venstre side har mindre toe-in, akkurat som de forrige høyttalerene.
    Jeg vet ikke om det skyldes rommet eller hodet mitt som gjerne er litt ute av fokus 😇
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    6
    Hahahaha. Den på venstre side har mindre toe-in, akkurat som de forrige høyttalerene.
    Jeg vet ikke om det skyldes rommet eller hodet mitt som gjerne er litt ute av fokus 😇
    Kan være et balanse problem i rommer, eller med forsterker/kilde.
    Prøv å bytt om høyre og venstre kanal både inn på forsterkeren og høyttaleren og hør om balanse problemet flytte seg til den andre kanalen?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan være et balanse problem i rommer, eller med forsterker/kilde.
    Prøv å bytt om høyre og venstre kanal både inn på forsterkeren og høyttaleren og hør om balanse problemet flytte seg til den andre kanalen?
    Jeg har testet og jeg tror konklusjonen er at mitt venstre øre er noe dempet.
    Hadde samme opplevelse da jeg hørte twenty5.24i i kjelleren din.

    En liten endring i toe-in på venstre side så sitter det for min del. Og i 110 av 100 tilfeller er det jo jeg som sitter i sweetspot 😁
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har testet og jeg tror konklusjonen er at mitt venstre øre er noe dempet.
    Hadde samme opplevelse da jeg hørte twenty5.24i i kjelleren din.

    En liten endring i toe-in på venstre side så sitter det for min del. Og i 110 av 100 tilfeller er det jo jeg som sitter i sweetspot 😁
    Da er saken løst. Du har samme forholdene oppe i stua?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da er saken løst. Du har samme forholdene oppe i stua?
    Nei, der kan vi ikke sitte i midten pga hvordan vi har innredet så der merkes det ikke.
    Mulig jeg kommer til å henge meg opp i det når disse twenty5.26 blir oppgradert og flyttet opp i stua.
     
    • Love
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    6
    Nå låter vel de der tilnærmet best uansett? ;)
    Hvis Hamar plutselig ringer så er min første samtale med @nat for å få tak i sånne :D
    Du venter også på den telefonen ifra Hamar!
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    6
    På Oslo HiFi Show 16-17 mars så vil vi ha den første lanseringen av PMC Twenty5-Aktiv utenfor GB . Kristian Winberg ifra PMC vil bistå oss under hele helgen.

    web-active-2524i-main_0.jpg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da sier jeg det høyt. Planen er lagt og etterhvert skal det inn ett par PMC til.

    Kan man spørre hva folket bruker av forsterker til f.eks Fact.12 signature, som det ligger ann til. Litt tid vil det ta, men avgjørelsen er tatt.

    Hvis du ikke vil svare i tråden så fungerer pm fint 🙂
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Da sier jeg det høyt. Planen er lagt og etterhvert skal det inn ett par PMC til.

    Kan man spørre hva folket bruker av forsterker til f.eks Fact.12 signature, som det ligger ann til. Litt tid vil det ta, men avgjørelsen er tatt.

    Hvis du ikke vil svare i tråden så fungerer pm fint 🙂
    L-595A burde være en god match på det meste👌🏻
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Luxman L-595A låter fantastisk, men er redd den ikke har nok krefter.

    Målet er end-game høyttalere, og sannsynligvis forsterker.

    Jeg får ikke vært på hifimessa selv, men vet jo at @nat skal vide frem Fact.12 signature med Bladelius Ask.
    Så hvis noen vil beskrive den opplevelsen er jeg takknemlig.
    Hvis ikke er kanskje forsterkeren over Ask ett alternativ.
     

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    96
    Antall liker
    209
    Torget vurderinger
    3
    Da sier jeg det høyt. Planen er lagt og etterhvert skal det inn ett par PMC til.

    Kan man spørre hva folket bruker av forsterker til f.eks Fact.12 signature, som det ligger ann til. Litt tid vil det ta, men avgjørelsen er tatt.

    Hvis du ikke vil svare i tråden så fungerer pm fint 🙂
    Da Fact 12 sign kom i hus hadde jeg en Accustic Arts integrert forsterker på 170 watt. Samme boks som NAT brukte på Horten messa med Fact 12 og som ble kåret til messas beste lyd.
    Den ble litt kald og klinisk i min stue så den ble nyttet ut med Soulution 330. Og jeg smiler fortsatt hver dag.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke Signature, men Gryphon Diablo 120 med innebygd dac låter ganske så fantastisk nå. Jeg har hatt Diablo 120 i over et år, og jeg trodde jeg først hadde gjort kjempe tabbe å kjøpe den. Det låt ikke bra i det hele tatt, og med dårlig lyd holdt jeg ut i nesten et år.

    Hvordan jeg fant ut at Diablo 120 kunne spille musikk? Jo, jeg lånte en Mola Mola Tambaqui av Terje, og jeg fikk hakeslep. Det låt bare himmelsk bra. Men prislappen på denne dac'en gjorde at jeg ikke helt kunne trykke på kjøp knappen. Får å få til den gode lyden har jeg byttet pc og bruker HQplayer til upsamling. Neste steget blir å skaffe en god HQplayer NAA :)

    Jeg hadde lagt ut Fact 12 på Finn en liten periode. Men som det låter nå har jeg ikke behov for andre høyttalere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn