PMCs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Veldig spennende høyttaler altså.. må si PCM twenty5.26 imponerte stort hos Morten (NAT)!
     

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    301
    Antall liker
    147
    Det som er imponerende med Pmc er at så små høytalere låter så stort.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Nå fikk jeg dem til å blafre og smelle fælt på Pink Floyd sin "Hey You" låt, litt over normalt volum. Men Morten trodde det kunne være litt snau forsterker, Deviliaent 120watter eller hva det var. Men har erfart at denne låta tar av litt på "små" elementer :).
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Morten bruker en Devialet 220 som yter 220w i 6ohm. Jeg er ganske sikker på at twenty5 26 vil spille mye bedre med Devialet 440 pro. 25.26 får ikke strekt skikkelig på beina med 220 pro.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    6
    Nå fikk jeg dem til å blafre og smelle fælt på Pink Floyd sin "Hey You" låt, litt over normalt volum. Men Morten trodde det kunne være litt snau forsterker, Deviliaent 120watter eller hva det var. Men har erfart at denne låta tar av litt på "små" elementer :).

    Hei.
    Husker godt når du var her og jeg var overrasket over at elementene skulle bunne...Jeg sjekket det opp senere og fant ut av at det var 2 spikes som var løse og raslet. Strammet dem og da kunne jeg spille ennå høyere uten noen problem! Så neste gang du kommer innom så skal du få en overraskelse hvor høyt og forvrengningsfritt Twenty5-26 kan spille;)
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    301
    Antall liker
    147
    Nå fikk jeg dem til å blafre og smelle fælt på Pink Floyd sin "Hey You" låt, litt over normalt volum. Men Morten trodde det kunne være litt snau forsterker, Deviliaent 120watter eller hva det var. Men har erfart at denne låta tar av litt på "små" elementer :).
    Det er ei veldig krevende innspilling.Prøv Nils løfgren band live spor 9 på disc 2 ,den er morsom å teste høytalere på.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Den nye «cost no object» Fenestria lanseres på München-messa i dag. 54.000 euro. Leveringsklar i september eller oktober.
    «We just told our R&D departement: Do whatever you want»!

    5040722C-E052-4A33-BD72-8C6DE43443F0.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.045
    Hvis de spilles på må du gjerne komme med en mening om hvordan de låter.:)
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Hvis de spilles på må du gjerne komme med en mening om hvordan de låter.:)
    Prøver meg litt senere. De hadde businessmøter fram til halv to, og nå er det fullt av folk som prater høylytt og står i veien. De er uansett for høye for ditt lytterom, et jeg redd. :)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.045
    Hvis de spilles på må du gjerne komme med en mening om hvordan de låter.:)
    Prøver meg litt senere. De hadde businessmøter fram til halv to, og nå er det fullt av folk som prater høylytt og står i veien. De er uansett for høye for ditt lytterom, et jeg redd. :)
    Flott. Du skal ikke være redd for at de er for høye for mitt lytterom, det er jeg som er veldig lettet for det . . . .;)
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Kjapp, superdetaljert uten å bli skarp, med et stoort lydbilde. Faktisk heller varm i lyden på den musikken som ble spilt.

    Rommet må sikkert ta skylda for at bassen ikke er så kontant som den skal noen ganger. På andre innspillinger er den upåklagelig. Morten fra NAT sitter rett foran meg, så han får supplere :)

    Ingen grunn til å bygge på, nlykke, i mine ører låter det minst like bra hos deg!!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det låt knall-tøft syntes jeg. Virkelig bra bass.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    6
    Kjapp, superdetaljert uten å bli skarp, med et stoort lydbilde. Faktisk heller varm i lyden på den musikken som ble spilt.

    Rommet må sikkert ta skylda for at bassen ikke er så kontant som den skal noen ganger. På andre innspillinger er den upåklagelig. Morten fra NAT sitter rett foran meg, så han får supplere :)

    Ingen grunn til å bygge på, nlykke, i mine ører låter det minst like bra hos deg!!
    Jeg var så heldig og fikk en lytteseanse med lite folk etter stengetid på torsdagen.
    Da fikk jeg høre hva dem var gode for og dem hadde også fått spilte hele dagen som hjalp betraktelig.
    Bassen var dyp og utrolig stille med tanke på lav forvrengning og definisjon i bassområdet.
    Når det kommer til mellomtone og diskant så var det noe av det beste jeg har hørt. Lydbildet generelt var typisk PMC. Stort, presist med stort lyttevindu!
    Mye spennende og banebrytende teknologi med tanke på resonanse kontroll og drivere. Skal se om jeg kan forfatte noen linjer om det.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Tviler ikke! Navnet er latin. Og "Fenestra"- dog lettere omskrevet her- betyr jo faktisk "vindu", så jeg gleder med til å høre dem selv;) Veit også hva jeg helst vil høre dem på. Lekre!!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Min nye favoritt i kategorien "høyttaler under 15 000 " er PMC DB1 Gold!! Ei sånn lita kruttønne, da gitt?? Med DEN kontrollen?? Og en absolutt eksemplarisk størrelse på lydbildet. koblet opp mot fruas Bladelius Tyr Mk1..Ikke ofte jeg selv sitter og fryser nedover ryggen lenger, Aller minst i den klassen. Men disse små kommer til å toppe budsjettlista mi LENGE:cool: Om ikke Gold overtar for minst hundre pensjonerte søylepar i Norge er det ei stor gåte for meg....Ei gåte som får meg til å lure på om den som IKKE faller for dem er helt med...hehe...
     
    Sist redigert:

    Toj55

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    24
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    38
    PMC db1 gold

    Henger meg på bifallet av db1 gold
    Dem spiller STORT med en engasjerende sound å rytmisk driv som er helt herlig.
    Målt til 35hertz flatt i mitt 40kvm store lytterom.Dem sto da ca 1m ut fra bak vegg.
    Profesjonelt utført av en lyd akustiker.
    Har gjennom årene eid å testet mange forskjellige høyttalere.
    PMC DB1 GOLD har blitt en av mine favoritter,uavhengig av pris. Anbefales.
    mvh
    Tom Olav
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Toj55: Det er ikke bassen det kommer an på der- de har et frekvensområde på 50-25 000 Hz. Men som med en monitor fra Genelec: De utnytter snorrett hele sitt tilgjengelige område til max, brukeren savner null og niks. Forutsatt at forsterkeren holder. Da syr de sammen et så komplett lydbilde at det er en direkte fryd.Nesten uansett musikk. Gleder meg til å VIRKELIG sette dem på prøve en gang:rolleyes: Har du disse selv? På hva?
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Alltid morsomt å følge med på nye innspill i denne tråden. Alltid morsomt å sitte på et rom med PMC høyttalere under hi-fi messer, se folk komme inn og etter kun få sekunder se snur seg til sidemannen; "dette hadde jeg ikke trodd var mulig" eller lignende.

    Når disse i tillegg fores med Bladelius forsterkere, fra minste Tyr og oppover (uten at Visa koret smelter), er det vel kun de som har vært oppom NAT eller selv ervervet seg Bladelius/PMC som vet hva match har å si.

    Sortimentet på NAT er en regelrett oase av produkter som gir mye go'lyd for pengene, en litt annerledes butikk drevet av ett menneske og hans personlige interesse for lydkvalitet samt det å hjelpe den enkelte for best mulig resultat hjemme hos seg selv.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear: Nettopp! PMC funker på det aller meste, men Bladelius i særdeleshet er platinamatch. Fordi bla den kombinasjonen kan lære deg ALT om hvor viktig match er. Samtidig som du med en eneste gang hører det faktum at det er en no-brainer. Klart vellykket one-stop shopping. DB1 Gold er ei Black Pearl, så det passer vel da å se første Pirates Of The Caribbean- film etter testen. The Curse Of The Black Pearl..hehe.. Spesielt for den som enda ikke veit hvor stort de knøttene spiller, samt hvor lett de overgår halvparten av verdens samlede antall av gulvhøyttalere..Trengs hverken soundbar eller sub med disse- de takler både musikk og film:rolleyes: Bare så synd at hele sommeren på TV allerede er ødelagt av fire grusomme uker i Russland..
     
    Sist redigert:

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Har du de på stativer, eller på veggfeste?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sober: Eier dem ikke selv enda, men frua ønsker seg sånne i sitt anlegg iløpet av året. De blir da erstatningen for hennes svært gode AE Aelite 1, montert på sandfylte Atacama SE6. Veggfeste finnes til dem og de er med sin netto stykkvekt på 4,5 kg lette nok til en gipsvegg. Men da vil du miste både dybde , tredimensjonalitet og fundament kontra tunge stativer. Pga lett vekt, kort avstand til bakveggen og tynne, lett bevegelige veggplater. Tenk membranprinsippet.Det slipper du med en betongvegg, da er refleksjonene en større utfordring. Vanskelig rom er imidlertid et heller lite problem, da de passer inn overalt...Sånn blir det med halvannen meter effektiv lengde på transmisjonslinja, knallgode elementer og knøttestørrelse samt en utrolig gjennomtenkt intern demping og kabinettkonstruksjon. Totalpakke!
     
    Sist redigert:

    Toj55

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    24
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    38
    Kjøpte dem for 2 3 mnd siden.
    bruker AUDIA FLIGHT FLS10. Dem får vel en meget god match.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Toj55: Den holder:rolleyes: Burde spille gromt nok, det..Hvis jeg husker FLS riktig..
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kjøpte dem for 2 3 mnd siden.
    bruker AUDIA FLIGHT FLS10. Dem får vel en meget god match.
    Audia Flight, og i særdeleshet alt-i-ett modellen FLS10 til betalbar pris - du som har den selv - har du sammenlignet den mot andre "berømt-heter?"

    Når man leser om dette merket, om konstruksjoner & konstruksjonsfilosofi på deres egen nettside - ikke minst tester over - undres på om dette ikke er en av verdens perler på sine områder. Samme om Bladelius, forresten.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear: Det kan det godt være. Men dem er det- som du sier- flere av.
     
    Sist redigert:

    Toj55

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    24
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    38
    Har hatt og testet følgende forsterkere siste 20 år.
    BLADELIUS ASK.BRAGE.YMER MK2. YMER MK2 LE.
    CAIN 9088D +2 STK INTREGRERTE husker ikke navn
    PARASOUND 3 forskjellige husker ikke mod betegnelse i farta.
    DEVALIET 200 3stk Brukt som 400+200
    GRANDINOTE integrert
    LM 508 IA
    AUDIA FLIGHT FLS 10.
    videre har jeg hatt ADYTON,DYNAMIC PRESISSION og EC
    Mulig det har vært andre også,men husker ikke i farta.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Toj55: Og på FLS10 er det altså Gold som er hovedhøyttalere? Kompakt stue?
     

    Toj55

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    24
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    38
    Auditor. Hoved høyttaler er Triton REF.
    Som god nr 2 er GOLD.
    Rommet er ikke akkurat kompakt. Ca 40 kvm 3 m under tak.
    Gold fyller rommet lett.
     

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    301
    Antall liker
    147
    Jeg har vært og lyttet til anlegget hans ,veldig imponerende lyd.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Relløm: Tviler ikke...Har fått noen timer til med Gold, Twenty5 og Fact i dag;D Fortsatt like kule, de Gold-tassene...Ser ikke bort fra at andre Bladeliusbokser fra tidligere tider- som Primare I30 og SAT Amplifix- spiller meget bra med dem..Det bør iallefall Twenty og Twenty5 gjøre..Uansett: Gold er verd hver eneste en av de tretten og et halvt tusen kroner paret koster;) Faktisk er de imo direkte rimelige!!
     
    Sist redigert:

    Svenna70

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.03.2014
    Innlegg
    84
    Antall liker
    80
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    4
    Et par med Twenty5 22 ankom fra NAT i dag. Så da kvalifiserer kanskje jeg også for medlemskap i denne eksklusive vennetråden.
    Sammen med en Primare I30 ble dette et meget hyggelig første bekjentskap. Stor takk til Morten for knallgod service!
    Jeg tror vi kommer til å bli gode venner 22'ene og jeg.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer! Ryktet sier at de skal være kjøpe med bra punch i spillestilen
     

    Svenna70

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.03.2014
    Innlegg
    84
    Antall liker
    80
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    4
    Takk, takk! Førsteinntrykket er imponerende. Punch der det skal være det. Luftighet og stort lydbilde. Dynamikk og kraft.
    Superlativene er mange fra en som er i ferd med å reoppdage musikksamlingen sin.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du ar sikkert hørt den hos Morten på NAT, Sober, jeg har kun hørt andre omtale denne forsterkeren.
    Men denne testen var morsom, bl.a. hva de uttalte opp mot GamuT anlegget - etter min mening en av klodens absolutte (og dyre) perler!

    Jeg syntes det er morsomt når en så profilert (og råbra!) høyttalerprodusent gidder lage en forsterker, tenker at da har de et eller annet å "melde" - hvilket testen langt på vei bevitner. Utseende kan diskuteres, men det skjemmer jo ingen om det ikke faller i smak - som hos meg selv.

    Har du forresten høyttalerne som er avbildet i profilen din? Eller er det drømmen av høyttalere du har avbildet :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Prøvde å sette Twenty5c på flytende vibrasjonsunderlag i dag og synes den låter bedre. Bedre taledefinisjon, større autoritet og kraftoverskudd. Eneste jeg savner er litt mer tydelighet og brillians i diskantområdet, som virker litt tilbaketrukket i forhold til resten av frekvensområdet. Har nok også litt med preferanser å gjøre.

    Lurer på om dialogen hadde blitt litt mer krisp i tillegg til luftig med denne: https://oslohificenter.no/tilbehor/hoyttalere/townshend-maximum-supertweeter
    Og ikke minst at høyttaleren og min ATI amp håndterer denne i parallell.

    13DBCF67-F8E7-493C-9210-BEE3009A973B.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn