Sport, sykkel og trening Polar M400 treningsklokke - Noen erfaringer?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.614
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Vurderer å kjøpe meg en treningsklokke for å piffe opp joggemotivasjonen litt.
Helst ikke over 1500kr

Sett litt på denne klokka:
http://www.polar.com/nb/produkter/forbedre_kondisjonen/loping/m400

Den ligger på kr 1399 hos CDON

Tror ikke jeg trenger all verdens funksjoner men følgende hadde vært greit:
Pulsmåler
Skrittteller
Kaloriteller
Distansemåling
Huske tidligere tider på samme rute for å se progresjon

Ser at det også finnes en utgave som kommer med slikt "belte" til ha rundt brystet, men er dette mest for proffe eller også nyttig for oss som vil trene av oss noen kilo?
Kr 1699 hos CDON

Svar tas imot med takk :)

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.297
Beltet rundt brystet er typisk for å faktisk få pulsmåling... vet ikke om du får det uten.

Skritteller har du evt på smartelefonen din, for iPhone funker Breeze ganske bra, finnes sikkert mange andre alternativer.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.254
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Skal du ha pulsmåling uten belte må du opp i pris Tomtom multisport og Garmin 225 har slike.
Ellers så skal vist M400 være en bra og populær klokke.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.614
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Skal du ha pulsmåling uten belte må du opp i pris Tomtom multisport og Garmin 225 har slike.
Ellers så skal vist M400 være en bra og populær klokke.
Takk for svar :)

Ja disse rimelige utgavene har kanskje ikke pulsavlesning rett fra håndleddet/klokka?

Noen som kan forklare nytten av pulsmåling? For å legge intensiteten på nivå litt under melkesyre-nivå for å orke å løpe lenger?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.297
For de som har et treningsprogram og litt ambisjoner er det ønskelig å trene riktig mengde på riktig intensitetsnivå. Viktigheten av dette for noen som bare skal mosjonere litt er nok høyst diskutabelt. Den største overraskelsen man gjerne får når man tar pulsmåling i bruk er hvor rolig man faktisk skal ta det mesteparten av tiden i de fleste opplegg som finnes.

Men innen treningsfilosofi finnes det ulike retninger - det er også en metode som går på å stort sett droppe all rolig langkjøring og kun kjøre harde, korte intervalløkter. Dette uansett hvor dårlig form man er i til å begynne med. En gjeng ved hjertemedisin ved NTNU er noen av de sterkeste pådriverene her. Fordelen med dette er at det tar kort tid. Litt oppvarming og så typisk 4x4 intervaller og så litt rolig etterpå og treningsøkten er unnagjort på maks en halvtime. Det hevdes også at nesten all effekten ligger på det første intervallet, så da kan man kutte enda mere.

Se f.eks her
Kom i form - CERG - NTNU

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.170
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
M400 er sikkert en bra sak og et fornuftig valg.
Den er inkl GPS så du har avtandsmålinger. Bakdelen med GPS-klokker er batteritiden.

Skritteller er en veldig oppskrytt sak som egentlig ikke er viktig. Antall skritt er meningsløst hvis de bare blir gjort på et kjøpesenter.

Pulsmåler er det du kan måles aller best på og viser intensiteten i det du utfører, enten det er jogging, sykling eller gange.
Mange måter å utføre pulstreninger på og det er smart å vite hva slags treningsform som passer best for deg.
Hvis det er kiloer som skal bort, må du også tenke kosthold, da det er her du skårer aller mest.

Jeg bruker en Polar RCX3. Veldig fornøyd med denne. Uten innebygget GPS, har lang batteritid, og er helt suveren til mitt bruk.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.614
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
For de som har et treningsprogram og litt ambisjoner er det ønskelig å trene riktig mengde på riktig intensitetsnivå. Viktigheten av dette for noen som bare skal mosjonere litt er nok høyst diskutabelt. Den største overraskelsen man gjerne får når man tar pulsmåling i bruk er hvor rolig man faktisk skal ta det mesteparten av tiden i de fleste opplegg som finnes.

Men innen treningsfilosofi finnes det ulike retninger - det er også en metode som går på å stort sett droppe all rolig langkjøring og kun kjøre harde, korte intervalløkter. Dette uansett hvor dårlig form man er i til å begynne med. En gjeng ved hjertemedisin ved NTNU er noen av de sterkeste pådriverene her. Fordelen med dette er at det tar kort tid. Litt oppvarming og så typisk 4x4 intervaller og så litt rolig etterpå og treningsøkten er unnagjort på maks en halvtime. Det hevdes også at nesten all effekten ligger på det første intervallet, så da kan man kutte enda mere.

Se f.eks her
Kom i form - CERG - NTNU
Det treningsprogrammet så bra ut, takker! :)

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.614
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
M400 er sikkert en bra sak og et fornuftig valg.
Den er inkl GPS så du har avtandsmålinger. Bakdelen med GPS-klokker er batteritiden.

Skritteller er en veldig oppskrytt sak som egentlig ikke er viktig. Antall skritt er meningsløst hvis de bare blir gjort på et kjøpesenter.

Pulsmåler er det du kan måles aller best på og viser intensiteten i det du utfører, enten det er jogging, sykling eller gange.
Mange måter å utføre pulstreninger på og det er smart å vite hva slags treningsform som passer best for deg.
Hvis det er kiloer som skal bort, må du også tenke kosthold, da det er her du skårer aller mest.

Jeg bruker en Polar RCX3. Veldig fornøyd med denne. Uten innebygget GPS, har lang batteritid, og er helt suveren til mitt bruk.
Takk for synspunkter :)

Ja må selvfølgelig fokusere på kosthold også, en kombinasjon av det og trening er vel den "enkle fasiten"

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.683
Torget vurderinger
4
Uten pulsmåling ser jeg i grunn ikke poenget med en treningsklokke. Viktigere enn GPS.

Dersom pulsmåling på håndleddet funker bra til fornuftig pris ville jeg vurdert det.
Pulsbelte rundt brystet har en tendens til å irritere huden etter hvert, spesielt ved hekten.

Topp Bunn