Posting om MM på AudiogoN

P

Parelius

Gjest
Lang posting om MM PU-er, av en som tydeligvis har prøvd ut en del.

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1200430667&read&3&4&

En sitter sånn umiddelbart igjen med det inntrykket at intet slår gode MM PU-er når det gjelder pris/ytelsesforhold, og at gode MM ikke står i skyggen av de store MC.

Liste over det ypperste i MM:

Audio Technica ATML 170 and 180 OCC, Grado The Amber Tribute, Grace Ruby, Garrot P77, Nagaoka MP-50 Super, B&O MMC2 and MMC20CL, AKG P8ES SuperNova, Reson Reca ,Astatic MF-100 and Stanton LZS 981.

En annen ting som var litt interessant, og som jeg ikke har vært borti før; lasten på MM PU-ene:

we have to load the MM cartridges not at 47K but at 100K ( at least 75K not less. ).

I find that using 47K ( a standard manufacture recommendation ) prevent to obtain the best quality performance, 100K make the difference. I try this with all those MM type cartridges and in all of them I achieve the best performance with 100K load impedance.

I find too that using the manufacturer capacitance advise not always is for the better, till “ the end of the day “ I find that between 100-150pf ( total capacitance including cable capacitance. ) all the cartridges performs at its best.

I start to change the load impedance on MM cartridges like a synonymous that what many of us made with MC cartridges where we try with different load impedance values, latter I read on the Empire 4000 DIII that the precise load impedance must be 100kOhms and in a white paper of some Grace F9 tests the used impedance value was 100kOhms, the same that I read on other operational MM cartridge manual and my ears tell/told me that 100kOhms is “ the value “.

Andre punkter; arm/PU/shell kombo viktigere enn drivverket.

Noen som har liknende erfaringer?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Kan dette være grunnen til at min Hovland om med 1 megaohm inngangsimpedanse på MM-siden?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
"I find too that using the manufacturer capacitance advise not always is for the better, till “ the end of the day “ I find that between 100-150pf ( total capacitance including cable capacitance. ) all the cartridges performs at its best.
"
Ville vært interessant å få vite hvordan han kommer så lavt ned i total kapasitet. Han kan være heldig å slippe unna med ekstremt kort kabel. Så spørs det hva han gjør med inngangstrinnet i forsterkeren. Jeg har sett litt på spillere og kabelkapasitet, men har ikke kommet noen vei med forskjellige inngangstrinn. Hvis produsenten av RIAA trinn også opererer med en viss inngangskapasitet (vanskelig å komme utenom), kan det bli vanskelig å komme ned på det nivået som nevnes.
47k // 200-300pF har jo vært spesifisert / anbefalt av alle. Jeg er veldig spent på hva som skjer med karakteristikken når motstanden økes til det dobbelte og kapasiteten halvveres.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Impedans match på MM er viktigere enn de fleste forestiller seg. Mange RIAA-trinn har blitt feil-bedømt på grunn av dette.
Men at 100k er nøkkelen til alt... :eek:
For noen pick-uper kan idell belastning like gjerne være 20k.
Kapasitans, derimot, er jeg av erfaring enig med, mindre = bedre. De 140-150 pF som mange kabel-arm kombinasjoner er oppgitt med, er nok.
Om det i tillegg er en 100-200pF kondis på inngangen av Riaa(=normalt!), kan den med fordel fjernes.

Arne K

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Cobra2 skrev:
Om det i tillegg er en 100-200pF kondis på inngangen av Riaa(=normalt!), kan den med fordel fjernes.
Arne K
Om det ikke ligger i selve designet, kan det ligge i oppbyggingen i form av skjermet kabel fra inngangsterminalene og til første trinn.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.477
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har stort sett vurdert alle innstillingar av impedanse på min SP 10 som rutine når eg skifter pickup, men på MM har eg berre brukt dei to øvste (47 og 10kOhm)

Elles er eg einig i at AT 170ML er den beste MM-pickup eg veit om - heilt utruleg, og eit godt hakk over den meir tilgjengelege AT 150 ML. Men eg har slitt ut nåla, nokon som veit kvar eg kan få tak i ny?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
Jeg må ærlig talt si jeg blir noe misstenksom når noen postulerer at de har funnet «en kur for alt». Det er ikke det, det er flere eksempler på at 47K ohm og 200-400 pF ikke er det beste for bestemte MM-PUer i bestemte oppsett. Grado er et eksempel på PUer som i enkelte tilfeller profiterer på å bli belsatet rimelig hardt, til MM-PU å være, spesielt mht resistiv last. Hva som «egentlig» er bedre er i denne sammenhengen sannsynligvis også høyst subjektivt. Det hadde vært en betydelig fordel om det var noe tydeligere beskrevet hva som konkret ble bedre av mindre belastning av MM-PUene.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Førsteman til å få en forklaring fra han som fant ut at "mindre er bedre" på AudiogoN :)

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Audiomix skrev:
Ville vært interessant å få vite hvordan han kommer så lavt ned i total kapasitet. Han kan være heldig å slippe unna med ekstremt kort kabel. Så spørs det hva han gjør med inngangstrinnet i forsterkeren. Jeg har sett litt på spillere og kabelkapasitet, men har ikke kommet noen vei med forskjellige inngangstrinn. Hvis produsenten av RIAA trinn også opererer med en viss inngangskapasitet (vanskelig å komme utenom), kan det bli vanskelig å komme ned på det nivået som nevnes.
47k // 200-300pF har jo vært spesifisert / anbefalt av alle. Jeg er veldig spent på hva som skjer med karakteristikken når motstanden økes til det dobbelte og kapasiteten halvveres.
Var ein artikkel i audioXpress/audio amateur for nokre år sidan om kapasitans (I samband med MM-PU). Der blei det argumentert (teknisk) for lav samla kapasitans, korte kablar mellom PU og RIAA og gjerne RIAA i/ved spelar. Kan ikkje hugse verdiar og argument.

Sigurd

Raymond A. Futrell: The LP Terminator i AudioXpress 1/2003 "Clearly a few hundred pF shunt capacity in a moderate impedance audio circuit has a significant effect. This is consistent with filter theory. When the terminating capacitance (or resistance) changes, the filter response changes. I believe this is the reason for the audible difference between interconnects, preamps, and so on.
Filter theory shows that you can't pick the cartridge terminating resistance and capacitance arbitrary. They must be commensurate with theQ and banwidth.
Det var ein Shure v15 som blei brukt i testen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
a few hundred pF shunt capacity in a moderate impedance audio circuit has a significant effect
Helt riktig! Men er det kun synsing som avgjør om dette er bedre eller dårligere? Mer eller mindre riktig altså.
Alle signalgivere gir mest korrekt signal mht frekvensrespons, amplitude og andre faktorer når de leverer til en ideell impedans. Hva denne impedansen skal være tror jeg produsenten vet best.
Problemet for svært mange av de som endrer på ting og synser seg fram til en konklusjon er mangel på måleutstyr.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Gjorde eit forsøk på å spore opp artikkelen på nettet uten resultat. Den handlar mest om teori og simuleringar ut frå filterteori (lavpassfilter). Ut frå teori og simuleringar kjem han til at det bør vere ca halve av dei 250pF terminering som Shure rekomanderar. Han trudde ikkje sjølv at så små verdiar ville gjere noko frå eller til. Men praktisk utprøving viste at teorien stemte, skriv han. Den dårlege lyden som var utgangspunktet for artikkelen, var resultat av for stor samla kapasitans. Han viser så resultat av å køyre eit analyseprogram for kretsløpet med ulike verdiar med kapasitans, frå 31pF til 500pF. Amplitude, fase og transientrespons (1kHz square wave) blir dårlegare jo høgare kapasitansen er.
Dette har eg ikkje særleg peiling på sjølv. Kom berre på at eg hadde vore borti denne artikkelen.

Sigurd

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Peiling eller ikke. Du husker i hvert fall godt :)
Det virker fornuftig, men jeg skjønner ikke at virkeligheten skal være så forskjellig fra det som produsentene spesifiserer og anbefaler.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Kan forklaringa vere så enkel som at kunden skal kjenne seg trygg på at den aktuelle PU vil fungere fint med standard kabel og RIAA? Mange kundar ville gjerne styre unna dersom oppgitt ideell kapasitans ville bety 10cm kabel og/eller modifisering av forsterkar. Men for den som kan lodde er det jo spennende at her kan vere noko å utforske.
Frå den nemnde artikkelen: "I bought a low capacity phono cable and a Leach JFET preamp, whichhas about 20pF on input capacity. I cut off a short piece of the phono cable and soldered the wire ends directly to the preamp inputs. The preamp came on a 3x3" circuit card that I mounted in the base of the turntable (Thorens) under the tonearm. I estimated this configuration would result in about 100pF of shunt capacity.
When I did comparative listening tests, the improvement in the sound was dramatic, not subtle. The dull midrange and shrill violins went away. The Shure cartridge sounded fine. The improvement was so striking that one person commented, "You bought a new cartridge.""

Sigurd

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Alt virker fornuftig, men.....................
En fremheving av mellomtone og diskant vil kanskje i manges ører virke positivt?
Det kan også tenkes at en slik modifisering i virkeligheten fører til en mer korrekt frekvenskorrigering.
Ikke lett å verifisere dette.

Topp Bunn