Alt til hus og bolig Powertools-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Brukte standard bord når vi la terassen, og den ble groet etter noen år. I fjor sommer vasket jeg skikkelig, strammet alle skruer som stakk opp, tok større kvist/fliser med sliperondel, slipte hele terrassen med sånn gulvsliper og oljet med Møretyri.
     

    Vedlegg

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Også en god løsning, men dette er nok betydelig dyrere om alternativet er billigste impregnerte terassebord. Jiggen for skråstilte skruer er også helt usynlig og Nan brukes på alle normale trematrialer.
    Har som sagt ikke regnet noe særlig på det ennå så vi får se hva de ulike alternativene kommer på.

    Av det lille vi har sett på hos bygghandlerne så langt så likte vi oljebehandlet bambus best. Ideen er at farge og kvalitet skal matche parketten i stuen innenfor, og med store glassskyvedører i mellom å skape et mest mulig sammenhengene inne/uterom.

    Koster naturligvis en del mer enn billigste impregnerte terrassebord, men tenker det er ok for en terrasse vi kommer til å bruke svært mange av årets dager på.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Ja, det så virkelig fint ut, OMF, hvor gamle er de bordene der?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det så virkelig fint ut, OMF, hvor gamle er de bordene der?
    De er ca 10 år gamle.
    I Bergen regner det mye - så her var det mye grønske og drit. En skikkelig runde med høytrykkspyler gjør mye.

    Har ikke noe "før" bilde, men her er nyspylt opp i mot nyoljet. Brukte farge Mahogny, og hadde et lite panikkanfall når jeg hadde den på og den så veldig rød ut, men så ble den brun når den tørket

    Her er nyspylt gulv opp i mot ferdig oljet.

    før.jpg

    etter.jpg
     
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.144
    Torget vurderinger
    1
    Jeg registrerer at i mange tråder om emnet power-tools, så blir det nesten utelukkende anbefalt 18V utstyr. Ikke noe galt med 18V, men kun det blir litt "one size fits all" for meg. Selv om 18V gjør jobben, blir det i veldig mange sammenhenger litt for stort og helt unødvendig. Vil i den anledning å slå et slag for 12V, betydelig mindre, billigere og er sannsynligvis nok til 80% av jobbene som skal gjøres av en gjør-det-selv "snekker". Etter min erfaring holder 12V til f.eks å skru skruer opptil 7cm uten problemer og opptil 10cm nå og da, og det burde dekke det meste av skruebehovet (som et eksempel). Vil anbefale å gå til innkjøp av en koffert/veske/sett (så får mange verktøy, én lader og et partre batterier) med 12V, og så gå til innkjøp av en koffert/veske/sett med 18V som kompletterer hverandre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    De er ca 10 år gamle.
    I Bergen regner det mye - så her var det mye grønske og drit. En skikkelig runde med høytrykkspyler gjør mye.

    Har ikke noe "før" bilde, men her er nyspylt opp i mot nyoljet. Brukte farge Mahogny, og hadde en lite panikkanfall når jeg hadde den på og den så veldig rød ut, men så ble den brun når den tørket

    Her er nyspylt gulv opp i mot ferdig oljet.

    Vis vedlegget 817240

    Vis vedlegget 817241
    Selv barn av «verdens vakreste by når det regner», desto mer imponert over hva du har fått til med ti år gamle bord.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt av poenget med 18V er at utbudet av verktøy er mye større, samt at man har noe større kapasitet på batteriene... for skruing er jeg enig i at 12V stort sett er nok, men begynner man med saging, sliping etc i noe omfang, blir det fort en annen skål...
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Må rett ut si at jeg har blitt glad i verktøyene til Ryobi ! 18V One+ !!!

    Et batteri til alle verktøy, og dem har vel hatt den samme batteriinnfatningen siden starten på 90 tallet, i motsetting til andre powertools .....

    Så er det jo kjekt at dem og har endel tools / gadgets som passer meg som drar litt på småturer/overlanding.

    https://no.ryobitools.eu/
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Kreosot er vel egentlig forbudt i dag. Tror det finnes en disp for kaistolper. Men det er faktisk helt uegnet for bruk til terasser.

    Kreosot tørker aldri så hvis det brukes som terassebord vil du tråkke dette svineriet inn i huset. Dessuten vil det lukte noe grønnjævlig når solen skinner på det slik at det blir varmt. Denne gassen/dampen er garantert ikke helsefremmende.

    Kreosot impregnert materiale vil i praksis aldri råtne så det er bortimot evigvarende. Jeg har gamle jernbanesviller som fundament for
    min terrasse. Oppå disse er det "vanlig impregnert" (grønne) dragere som er rettet og vatret. På disse er terassebordene spikret ( det var en tabbe, burde ha skrudd!) Men før dekket ble lagt ble det kjørt på noen lastebillass med singel som med god margin dekker svillene. Da vil de aldri bli så varme at de gir avgasser. Dessuten fikserer singelen,- noen tonn- hele konstruksjonen slik at den ikke flytter seg en millimeter når takras treffen den om vinteren.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Tenkte ikke på kreosot, tidligere så var det trevirke som var innsatt med kobber, krom og arsen-salter (CCA)
    Dette ble forbudt i 2002.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.199
    Antall liker
    10.380
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Må rett ut si at jeg har blitt glad i verktøyene til Ryobi ! 18V One+ !!!

    Et batteri til alle verktøy, og dem har vel hatt den samme batteriinnfatningen siden starten på 90 tallet, i motsetting til andre powertools .....

    Så er det jo kjekt at dem og har endel tools / gadgets som passer meg som drar litt på småturer/overlanding.

    https://no.ryobitools.eu/
    Syns kvaliteten er ujevn. Dykkertpistolen deres yter over evne. Veldig bra! Har hatt to multisager derfra som gikk i stykker samme sted; i batteri innfestinga. Pussemaskin med tilleggsfunksjoner som rakler fra hverandre, men hvor basismekanismen bare går og går fx.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.236
    Antall liker
    2.417
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kreosot er vel egentlig forbudt i dag. Tror det finnes en disp for kaistolper. Men det er faktisk helt uegnet for bruk til terasser.

    Kreosot tørker aldri så hvis det brukes som terassebord vil du tråkke dette svineriet inn i huset. Dessuten vil det lukte noe grønnjævlig når solen skinner på det slik at det blir varmt. Denne gassen/dampen er garantert ikke helsefremmende.

    Kreosot impregnert materiale vil i praksis aldri råtne så det er bortimot evigvarende. Jeg har gamle jernbanesviller som fundament for
    min terrasse. Oppå disse er det "vanlig impregnert" (grønne) dragere som er rettet og vatret. På disse er terassebordene spikret ( det var en tabbe, burde ha skrudd!) Men før dekket ble lagt ble det kjørt på noen lastebillass med singel som med god margin dekker svillene. Da vil de aldri bli så varme at de gir avgasser. Dessuten fikserer singelen,- noen tonn- hele konstruksjonen slik at den ikke flytter seg en millimeter når takras treffen den om vinteren.
    Kreosot som gulvbord er som du sier no-no.
    På taket derimot funker det fint. Ja, det luktet en del de første somrene, men de siste 20 åra eller så kan jeg ikke si at vi merker noe til det. Fikk påpakk på at jeg hadde lagd taktrinn i trevirke. Prøvde å forklare det med kreosot, men skjønte fort at det ikke gikk inn i paragrafhjernen. Så da må jeg bytte til ståltrinn som kommer til å ruste bort lenge før takborda får antydning til råte...
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Syns kvaliteten er ujevn. Dykkertpistolen deres yter over evne. Veldig bra! Har hatt to multisager derfra som gikk i stykker samme sted; i batteri innfestinga. Pussemaskin med tilleggsfunksjoner som rakler fra hverandre, men hvor basismekanismen bare går og går fx.
    Man må være nøye med valget. Jeg er veldig glad i festool når det gjelder sager og presisjonsverktøy. Er imidlertid også glad i ryobi da kvaliteten på enkelte verktøy oppleves svært bra. Også veldig praktisk på verktøy som er kjekt å ha en sjelden gang da det er svært billig om man har batteriene fra før. For kritisk utstyr som kan vare en mannsalder er det nok ingen snarvei forbi dyrt kvalitetsverktøy.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn