Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    GOP legger ikke frem noe programforslag for landsmøtet i år. Et skriftlig partiprogram med politiske standpunkter kunne jo begrense Trumps frie utfoldelse. I stedet blir partiets offisielle standpunkt i enhver sak full og ubetinget støtte til hva Trump twitrer den morgenen. Og hvis Obama var for noe er GOP automatisk mot.

    WHEREAS, The RNC enthusiastically supports President Trump and continues to reject the policy positions of the Obama-Biden Administration, as well as those espoused by the Democratic National Committee today; therefore, be it

    RESOLVED, That the Republican Party has and will continue to enthusiastically support the President’s America-first agenda;

    RESOLVED, That the 2020 Republican National Convention will adjourn without adopting a new platform until the 2024 Republican National Convention;

    For den som har holdt på litt med politikk sier det ganske mye om tilstanden i partiet.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kalder det ikke for noget som helst. Bare en anden indgangsvinkel end flokmentalitetens.
    Jo, det gjorde du. Du kalte det analyse. Vet du hva analyse er? Du burde virkelig reflektere over om det å vrøvle ut av seg noe har substans bare fordi det er avviker fra flertallet. Det kan være andre årsaker enn mentalitet, feks fakta, til at flertallet har rett.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.974
    Antall liker
    20.010
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nu skal det det Drossels forsvar siges, at det var Hintze, der kaldte det analyse. Eneste Drossel gjorde var copy/paste. (Faktacheck) :ROFLMAO:.
    Men ellers har du fuldstændig ret. Og som fornuftigt, selv tænkende menneske ta´r jeg fuldstændig 100% afstand fra hans verdensanskuelse. Jeg ved ikke, hvad man skal kalde det, men hans "held" med at blande sig i den politiske debat, var nok gået en hel del bedre, hvis han havde boet i Texas, med sydstatsflaget placeret lige udenfor traileren :poop:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    Jeg kan nok ikke lægge skjul på at jeg er stærkt højreorienteret på mine ældre dage. Modsat som 18 årig hvor jeg hældte til VS. Desuden indædt Islam forskrækket. Det er jordens bærme.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht Landsmøtet/partiprogram, Tramp drar i vei med oppvaskmaskiner, vannforbruk og kitchen sinks så tar han det derfra.... = suXess...!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    Bush har virkeligt skadet verden for årtier. Desuden var det en kæmpe fejl at Gadaffi blev dræbt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    Her henger jeg ikke med.
    Hvilke implikasjoner har dette? (Crash-kurs behøves)
    "I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the republic for which it stands, one nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.558
    Antall liker
    10.111
    Bush har virkeligt skadet verden for årtier. Desuden var det en kæmpe fejl at Gadaffi blev dræbt.
    USA skader verden ustanselig, og det ser ikke ut som om de planlegger å slutte med sitt skadeverk, heller. I så henseende er ikke Trump nevneverdig mye verre enn mange andre presidenter, enten de er demokrater eller republikanere. Deres såkalte "war on terror", skaper f.eks. mange flere potensielle terrorister enn de som drepes i hytt og pine. Videre, Obama med sine droner, Vietnam-krigen, destabilisering av flere sør-amerikanske land som fører til at de søker seg nærmere Russland og Kina, innblanding i mange andre lands indre anliggender, det er bare å ramse opp. USA er som Conan, ødeleggeren.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.558
    Antall liker
    10.111
    "I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the republic for which it stands, one nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."

    Takk. Det var drøyt; man kan jo undre på hva de tenker på innimellom. Og ellers ligger det mye turboreligiøs nasjonalistfanatisme i ordlyden. Jeg orker ikke sånne semi-teokratier.
     
    Sist redigert:

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har ikke lest tidligere innlegg, men det er et faktum at USA har en forfatning som er vesentlig bedre enn alle andre større maktland, med maktfordelingsprinsipp og grunnleggende rettigheter, derfor er det uansett bedre at de styrer enn Kina, Sovjet osv.
    USA gjør ikke ting utifra å være snille med andre, men handler selvsagt utifra egeninteresse. Vi skal være glade for at de selv ser verdien av frie land, med grunnleggende rettigheter og i stor utstrekning handel over grensene og internasjonale avtaler. Dessverre har Trump vist å respektere dette mindre enn tidligere, han går derfor til dels bort fra viktige mekanismer som sikrer fred og velstand i eget land og i verden. Det er alarmerende.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.495
    Antall liker
    6.868
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Teksten leser som følger:
    I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation indivisible, with liberty and justice for all.
    Mao sier de at nasjonen ikke lengre er forent og ikke splittbar.

    Johan-Kr
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bakgrunnen er nok at Trump beskyldte demokratene for å ha utelatt ordene "under God" da denne eden ble avsagt på deres landsmøte. Selvsagt ikke sant, men "divisiveness" er jo Trumps greie, så det er ganske morsomt.

    Fun fact: Pledge of allegiance stammer fra New York i borgerkrigstiden. Den formuleringen som fortsatt brukes ble skrevet i 1892, unntatt ordene "under God". De ble først tatt inn i 1954, kanskje som kontrast til den kalde krigens "gudløse" motstandere Sovjetunionen og Kina. Resten er greit nok. Hvis man forstår hva som ligger i ordene "republic" og "liberty and justice for all" har man fått med seg ganske mye som Trump ennå ikke har skjønt. Den amerikanske nasjonalsangen er vanskelig å synge, så denne tar litt av rollen som "Ja, vi elsker" har i Norge. (Erkereligiøs, den også, forresten.)

    Min tante, tidligere US Army major, var bra stolt da hun var med til barneskolen utenfor Cleveland for å høre min datter fremsi "the pledge" en gang for lenge siden. Small town America på sitt beste og mest pittoreske. The commons, the schoolhouse, the flag og det hele.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kalder det ikke for noget som helst. Bare en anden indgangsvinkel end flokmentalitetens.
    Her er et godt eksempel på hvordan det kan gå når man tror mer på konspirasjonsteoretikere på Facebook enn på normale medier og vitenskap. Charles Darwin hadde en bra teori for å beskrive den prosessen, men det står kanskje ikke så mye om den heller på Facebook?

     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.894
    Antall liker
    3.224
    Jeg havde det i marts-april. Bare som en længerevarende forkølelse og nedsat smagssans. Og jeg mener klart at verdensamfundet har overreageret. Vores samfund kommer til at lide under det i mere end 10 år frem.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.558
    Antall liker
    10.111
    Jeg havde det i marts-april. Bare som en længerevarende forkølelse og nedsat smagssans. Og jeg mener klart at verdensamfundet har overreageret. Vores samfund kommer til at lide under det i mere end 10 år frem.
    Aha. Så da er det ikke farlig for noen andre heller. Godt å vite.

    Det finnes intet fasitsvar på om verden har vært smarte eller dumme. Men at det på et eller annet vis vil påvirke verden i flere tiår, er vel hevet over tvil, enten vi gjør ingenting eller en hel masse.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er det defakto et såkalt "land" i kaos som skal spille flipperspill for å plukke en, eh "Winner"...??

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    gop samlinga er nå intet annet enn det utilslørte program – noen savner et program, men forstår ikke hva som foregår – for fascisme.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.974
    Antall liker
    20.010
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg havde det i marts-april. Bare som en længerevarende forkølelse og nedsat smagssans. Og jeg mener klart at verdensamfundet har overreageret. Vores samfund kommer til at lide under det i mere end 10 år frem.
    Man bli´r jo næsten grædefærdig, når man læser sådan et indlæg.
    Nu er jeg selv i risikogruppen (af gamle idioter) :) og er ikke et sekund i tvivl om, at jeg nok ville ha´ problemer med at overleve en tur, så jeg holder afstand, og bli´r væk fra steder, hvor folk ikke kan finde ud af det.
    Overreageret??? drossel... f. helv.... Det er menneskeliv, vi taler om. Bare ET er et for meget.
    Og ja, samfundet kommer til at lide fremover. Det er ulempen ved et solidaritetssamfund, når sådan en pandemi opstår. Du må ta´en beslutning, om det skal være dig først, og så op i rXXXX med alle de andre. Hvis det er den holdning, du vælger, så håber jeg ikke, du en dag bli´r alvorligt syg, og skulle ha´ været indlagt, men vores samfund i mellemtiden havde ændret sig til "Betal ved kasse 1, eller forsvind".
    Da vi to engang byttede opamps og rødvin, var du en hyggelig fyr at tale med. Det jeg ser i dag, er helt uden for pædagogisk rækkevidde. Sorry :mad:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    If "SNL" were scripting the RNC, they could simply lift some of these speeches and performances verbatim. And then, to wrap it up, they could show the party officials trying to come up with a platform, explaining what they stand for, and what Republicans believe and hope to accomplish. In the comedy routine, Republican stalwarts would find that everything they thought they believed has been opposed or muddled by Trump.

    So, someone would suggest that instead of bothering with a platform, they should simply issue a document stating that whatever Trump wants, that's what they believe. And if it were a television sketch, that would be hilarious. But, unfortunately, for America today, that's actually reality.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    dette er jo et «problem».

    vi bedriver nesten litt harselas over noe som er altfor alvorlig til å bedrive slikt.

    vi har komedier om den store krigen, men det er after the fact. nå er det som om vi gjøre komedie av det som venter. en ler ikke rett før kula går inn i skallen.

    vi står kanskje på avgrunnen, der den største militærmakt og lengstlevende demokrati transformeres til en fascistisk stat.

    det er ingen parodi her, bare den ytterste fare. sammenlikningene ufarliggjør.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fascistisk, men etter mønster av sydamerikanske «sterke ledere» med dysfunksjonelle familiedynastier. Var det ikke for at fjompen allerede er betrodd å ha fingeren på atomknappen hadde disse sirkusklovnene bare vært komiske.

    Likevel litt synd med et stort politisk parti som ikke tør ha annet program enn «vi er for alt Trump er for og mot alt Obama gjorde». Da er det bare å bestille bårekrans.

    Og listen av siktelser betyr vel ikke annet enn at «the deep state» driver heksejakt etter de forfulgte uskyldsblomstene. :rolleyes:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Her henger jeg ikke med.
    Hvilke implikasjoner har dette? (Crash-kurs behøves)
    Beklager, fulgte ikke opp. Du fikk jo svar, men dette stikker dypt.

    USAs motto er: E pluribus unum -- "out of many, one" -- overført: ut av mangfold, forening.

    USAs "melting pot", smeltedigel, skulle skape et nytt folk fra mangfoldet som søkte seg til USA. Og det skulle skape styrke og samhold. Derfor også ordet "indivisible", som en følge av denne prosessen. Det som var sammeføyd gjennom nasjonsbygging skulle ikke kunne splittes opp.

    Dette har også betydning for føderasjonen. Uten en klar holdning til at det oppnås styrke gjennom sammenføyning, gjennom å lage en nasjon ut av (etterhvert) 50 separate, føderale enheter, oppnår man ikke den styrken som forening av mangfold skal føre til.

    Ved å bevisst utelate ordet "indivisible" fra eden som skulle avlegges, melder GOP at partiet aksepterer misnøyen fra delstater som har ønsket å "devolvere" fra unionen og at partiet også støtter dem som mener at hvite amerikanere er bedre enn "andre" amerikanere. Det er et ganske alvorlig signal om hva slags kamp GOP ser for seg nå, for å bevare makt.

    USA har nå gått fra melting pot til boiling pot, og det vil ikke ende godt.

    (Trump spekulerte åpent i å avstå Puerto Rico, mens han ønsket seg Grønland: https://www.businessinsider.com/for...ng-puerto-rico-for-greenland-2020-8?r=US&IR=T)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men de droppet jo ikke ordet «indivisible». Tweeten var såvidt jeg kan se et spark til Trumps beskyldning om at DNC droppet «under God». Kanskje litt for subtil humor, men jeg syntes det var ganske morsomt.
    [...] drugs, human trafficking or war. Pray we must in thanksgiving, in thanksgiving dear God for democracy as we ask your hand Almighty Father upon this convention and the nominees of both parties and His wisdom upon an electorate so eager to perform its duty of faithful citizenship. Pray we do, for we dare claim in God we trust. Amen.

    Speaker 5: (33:10)
    I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the republic for which it stands, one nation under God, indivisible, with liberty and justice for all.

    Charlie Kirk: (33:32)
    Good evening. It is an honor to be with you tonight. My name is Charlie Kirk. I run the largest pro-American student organization in the country, Turning Point USA, fighting for the future of our republic. Speaking to you in my personal capacity tonight as a 26-year-old, I see the angst of young people as well as the challenges facing new parents. I am here tonight to tell you, to warn you, that this election is a [...]
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.314
    Antall liker
    3.471
    Torget vurderinger
    4
    alternative fakta er da like bra som vanlige fakta! :D

    Alle har rett til sin egen mening!

     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Her er et godt eksempel på hvordan det kan gå når man tror mer på konspirasjonsteoretikere på Facebook enn på normale medier og vitenskap. Charles Darwin hadde en bra teori for å beskrive den prosessen, men det står kanskje ikke så mye om den heller på Facebook?

    Teorien heter "Survival of the fittest" - ikke "Survival of the smartest" - men det er mulig at akkurat den teorien lever godt på Facebook og andre steder ;) Det er en vanlig misforståelse.

    Covid-19 tar livet, angivelig, av eldre mennesker med underliggende sykdommer - og/eller overvektige. Det er det som dreper disse per i dag - ikke deres evne til å lese seg opp på Covid-19. Med dagens spredning kan hvem som helst få dette viruset utansett hvor mye man har lest seg opp på det. Dette gjelder også i Norge der for mange er drittlei og klarer ikke å holde seg til anbefalingene til FHI.

    I en verden der mange på død og liv skal til Spania, feste eller gjør andre ting og klarer ikke å holde seg til noen retningslinjer - så er det best å genetisk være i stand til å overleve Covid-19.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    Her essensen av mye av det som er galt med USA i dag:


    En våpenelskende og Trump-tilbedende 17-åring med en AR15 som oppsøker protestene/plyndringene/vandalismen, kall det hva du vil, etter politiskytingen i Kenosha, i den tro at han skal beskytte sivilister og privat eiendom mot oppviglerne. I den tro at dette er nettopp hva Second Amendment er til for. Resultatet er 2 døde og en livsvarig skadet. Han gikk rundt i de kaotiske folkefylte gatene med ladd AR15 uten å bli arrestert, bortvis eller en gang tilsnakket av politiet. Tvert i mot var snakket de nærmest vennskapelig og kollegialt med han. Etter at han hadde skutt 3 personer gikk han rolig mot politiet med armene havet og sin AR151 godt synlig, men heller ikke da ble han arrestert, men fikk fritt gå videre.

    Ubevæpnede Jacob Blake ble til forskjell skutt 7 ganger i ryggen for å ha gått fra politiet....


    Her er fyren på første rad på et av Trump sine agitasjonsmøter 30. januar i år:


    The Kenosha Shooting Suspect Was In The Front Row Of A Trump Rally In January


    LAW & ORDER !


    Dette er resultat av en villet politikk.
    Dette Donald Trump sin politikk.
    Dette er situasjonen Donald Trump ønsker for å fremstå som Den Sterke Leder av Lov & Orden før valget.
    Dette er situasjonen som vil kunne eskalere dersom Donald Trump taper valget og ikke vil akseptere valgresultatet.

    Lykke til USA !
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    redaksjonen i askøy budstikke sitter vel med utsondringer i kopieringsgenet nå
    jeg har hørt rykter, "straight from the horse's mouth", om at askøy budstikke er lagt ned, eller rehabilitert om du vil. Det er nå Askøy Blomststikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn