Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Skarpt observert.
    Men, som du har sett av dagens forklaring, så var det jo egentlig BLM-aktivister som utga seg for å være MAGA-tilhengere. Så da fikk han jo rett, i sitt eget skrudde syn på verden. Igjen.
    Og logikken er da altså følgende:

    1. Antifa/BLM kler seg ut som MAGA.
    2. De infiltrerer "Save America" møtet.
    3. De gjennomfører en storming av Kongressen.
    4. For å få omstøtt valget som de egentlig støtter?

    Smart tenkt.

    Er nok best å ikke bruke tid på slikt vanvidd.
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    553
    Sted
    Bærum
    Du har selvfølgelig rett i det du skriver her, og poenget mitt var mer med tanke på USAs innenrikspolitikk. USA har ikke noen lang historikk når det gjelder alvorlige hendelser som denne på egen jord, og dette angrepet går rett i strupen på den demokratiske institusjonen som sådan. 9/11 skapte og forsterket i hovedsak utenlandske fiendebilder, mens innenrikssituasjonen i USA ikke ble så endret som jeg nå antar at den vil bli. Den splittelsen som lå forut for angrepet på Capitol og som nå må håndteres av R og D, har et større potensiale for politisk kollisjon enn 9/11 hadde. Slik jeg ser det.
    Da er vi enige. Fin oppklaring :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Jeg skjønner at kristenfundamentalister lyver, og stemmer på kjeltringer som Trump. De ser jo at det lønner seg: Konservative dommere i høyesterett, Ambassaden flyttet til Jerusalem, Intensivert kamp mot erkefienden Islam..
    Mens titusentalls amerikanere dør helt unødvendig av en sykdom som administrasjonen nekter ta inn over seg at de har et ansvar å bekjempe.

    Sikkert noen som kan vise statestikk på hvor mange arborder de har forhindret med påfølgende fæle menneskesjebner mot alle uskyldige som nå er døde. Det er det reelle faktum når man benytter djevelen som tjener for saken.
    Jeg mangler ord når en såkalt kristen person mener at de kan stå over som dommer og bestemme at et liv som enda ikke har noe oppfatning av å være i live er mer verd enn et som har familie og som har nære og pårørende og som er avhengig av vedkommende.

    ...jepp alle liv gjelder, men hvem utnevte deg djevelens tjener som dommer?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og så infame antifa var som infiltrerte høyreekstreme nettsteder i uker og måneder, la ut trusler, planer, bilder og videoklipp der, inkludert slike hvor de lar seg identifisere mens de selv begår alvorlige forbrytelser og personlig risikerer flere titalls år i fengsel - bare for å kunne skylde på noen andre.

    Øøøhh, hallo?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Og så infame antifa var som infiltrerte høyreekstreme nettsteder i uker og måneder, la ut trusler, planer, bilder og videoklipp der, inkludert slike hvor de lar seg identifisere mens de selv begår alvorlige forbrytelser og personlig risikerer flere titalls år i fengsel - bare for å kunne skylde på noen andre.

    Øøøhh, hallo?
    I et parallelt, eller alternativt, univers er dette helt logisk. Tråden får jo stadig besøk av noen derfra.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Man kan hevde at det er mer alvorlig at sittende president i USA forsøker å regissere et statskupp for selv å kunne bli sittende etter å ha tapt valget enn et angrep fra en ytre fiende. Det er ikke bare opptelling av antall døde som teller. Dette er virkelig et angrep mot hele Vestens verdier om demokrati, likhet for loven, og så enkle ting som å snakke sant. Jeg sammenligner med 9/11 og Pearl Harbor, og det står jeg ved. At angrepet var inkompetent og mislykket endrer ikke det. Kan ikke se at jeg har dratt noen sammenligning med Holocaust, selv om fornekterne av det antagelig var godt representert blant tullingene på kongresstrappen.
    Jeg kan lese slike sammenlikninger også i media, der man sammenlikner med forbrytelser som står igjen i historien som svært brutale hendelser - til skrekk og advarsel for menneskeheten til evig tid. Dette er svært alvorlige / umenneskelige forbrytelser som stiller eksistensielle spørsmål til menneskets natur og livets rett.

    Uansett hvor alvorlig angrepet i forrige uke var, der nye detaljer / planer viser at det var planlagt, samt at det er et hån mot det amerikanske demokratiet - så er det ikke i samme kategori som forbrytelser mot menneskeheten og djevelskap som truer vår egen eksistens. Ondskapen fra Nazistene og al-Qaida, eller ISIS, kan ikke sidestilles med et kuppforsøk.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det mest imponerende med innsatsen til de innleide skuespillerne er at de var så gode til å forkle seg som høyreekstreme, at de lurte alle! Tilogmed de som de utga seg for å være har blitt overbevist, faktisk til en slik grad at mange av de har meldt seg selv for politiet, siden de tror de faktisk var med på angrepet mot kongressen!
    DET er imponerende!

    Her blir det hard konkurranse om Oscar-statuettene!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    @ RuneRaskeReven; det begynner alltid i det små- før det bygger på seg. Hitler begynte på samme måte, så da er sammenligningen helt på sin plass.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    A couple of them broke down in tears ... saying that they are afraid for their lives if they vote for this impeachment.
    [insert "you get what you fucking deserve" meme]
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jada. I hodet mitt går Horst Wessel-lied. Det er faen så likt, RRR, faen så likt.
    Men om de klarer å lage en politikk som gjør at færre folk tror på enhjørninger og sånn over there har jeg svært få forhåpninger til. Det frie markedet er like hellig som enhjørningene og hele gjengen er forbigående uheldige millionærer. Utjevningspolitikk er djevelens (og Roosevelts) verk.
     

    TOH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    68
    Antall liker
    33
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke fått det med meg. Er det noen som har et direkte sitat hvor Trump sier man skal angripe bygningen og ty til vold?
    Jeg håper det beste for USA og er spent på hvordan Biden (eller skal jeg si Harris) får jobbet videre. Dette er et delt land.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TOH

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Og logikken er da altså følgende:

    1. Antifa/BLM kler seg ut som MAGA.
    2. De infiltrerer "Save America" møtet.
    3. De gjennomfører en storming av Kongressen.
    4. For å få omstøtt valget som de egentlig støtter?

    Smart tenkt.

    Er nok best å ikke bruke tid på slikt vanvidd.
    Du kortslutter på punkt 4.
    De gjør det for å få Trump i buret. For selvsagt vet en BLM-akrivist at valget ikke lar seg omstøte, men de er ikke fornøyde allikevel, de vil straffe ham. Witch hunt.
     

    TOH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    68
    Antall liker
    33
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    'If you don't fight like hell you're not going to have a country anymore'

    Dette var sterke ord ja.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4


    “Pence had a choice between his constitutional duty and his political future, and he did the right thing,” Yoo told the Times. “I think he was the man of the hour in many ways — for both Democrats and Republicans. He did his duty even though he must have known, when he did it, that that probably meant he could never become president.”

    Pence’s lawyer Richard Cullen also solicited the opinion of Luttig (described more than a decade ago as a “mini-Scalia). Pence ended up citing Luttig in a Jan. 6 statement acknowledging that there is no VP power to throw out Electoral College votes on a whim.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Mange av disse nå. Det morsomme er jo at GOP er lov og orden partiet.... da bør man jo lese seg litt opp før man stormer Capitol,,


    After the riot, Cudd posted about it on her Facebook page, bragging that “we” tore down the doors to Speaker Nancy Pelosi’s office.

    She described the mob of pro-Trump rioters as a “bunch of red-blooded American patriots that actually give a s–t about our country and keeping it.”

    Cudd — whose Facebook page has since been shut down — previously told CBS 7 she had no regrets about breaking into the building.

    “Do I think that it was wrong for us to go to the Capitol? Absolutely not. Do I think that it was wrong for me to go through an open door and get inside of the Capitol? No, I don’t,” she said.

    “I didn’t break any laws, I didn’t do anything unlawful, and I think that’s probably why the FBI and the law enforcement have not contacted me.”


    Cudd ran for mayor of Midland in 2019 and lost to Patrick Payton, according to the Midland Reporter-Telegram.

    It wasn’t immediately clear what she was charged with Wednesday.
     

    Plodder57

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    46
    Jeg har lenge fulgt off-topic- forumet og er uhyre imponert over kunnskapsnivået, erfaringene og skriveevnen mange av deltagerne her har, særlig om politikk og samfunnsliv. De siste dagenes hendelser i USA gjør meg jo bare enda mer takknemlig for å bo i Norge og for å dele land med folkene bak mange av innleggene her på sidene. Men jeg blir trist og bekymret over at respekten for fornuften og for at de av fellesskapet bestemte regler bare kan settes til side av kumpanene til Rune S uten at han ser ut til å forstå hvor holdningene hans kan føre også vårt land. Jeg forstår ikke at det er så vanskelig for folk som han å forstå at de rett og slett kan og vet alt for lite om komplekse politiske forhold i f. eks USA. Det er helt greit at Rune S tydeligvis ikke er den skarpeste kniven i skuffen, men bittelitt ydmykhet for at du har noe å lære av dem her på forumet som virkelig kan mye om amerikansk politikk hadde vært å ønske.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    NSDAP og al-Qaida begynte i det små, og i den settingen kan man gjerne trekke paralleller til MAGA eller QAnon (eller hva jeg skal kalle dette dyret). Vi er uansett enige om at hendelsen i USA er svært alvorlig, ikke minst i signaleffekt.

    Den store forskjellen mellom republikanere - eller i det minste det ekstreme segmentet av dem - og tankegodset til NSDAP eller Wahhabisme (terrorisme) for den del - er at de sistnevnte har et «mandat» for å drepe mennesker, systematisk, som ikke passer inn i deres ideologi. Tankegodset er veldokumentert i litteratur og i lære helt fra begynnelsen. (Ondskap satt i system med overlegg - f eks godt beskrevet i boken 2666 av Roberto Bolaño)

    Dette er grunnlaget for å mekanisk drepe mennesker -ved å dehumanisere dem til dyr og insekter. Resultatet er Holocaust og 9/11 som eksempler.

    Vi er enige om at de høyreradikale i USA er helt på trynet og er en trussel for stabiliteten i demokratiet. Om de kan sammenliknes med forbrytere av menneskeheten - eller om de kan utvikle seg til å tangere de ovennevnte (inhumane/ djevelske) forbrytelsene - er et annet spørsmål.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Kommer de til makten blir det nok ikke noe pent syn
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Med tanke på hvor mye makt et veddemål i fylla har klart å få på bare et par år, er det på ingen måte grunn til å tro at dette ikke er noe som kan klare å rive ned hele det amerikanske samfunnet om det får noen år til på seg.

    Hele QAnon greiene høres jo ut som et opplegg hvor noen akademikere har sittet i fylla og snakket om hvor utrolig dumme den jevne amerikaner er, og at de tror på absolutt hva som helst, og desto villere og mer usannsynlig historiene er, desto bedre.

    Også sklir det ut, og vips her er vi i dag.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den store forskjellen mellom republikanere - eller i det minste det ekstreme segmentet av dem - og tankegodset til NSDAP eller Wahhabisme (terrorisme) for den del - er at de sistnevnte har et «mandat» for å drepe mennesker, systematisk, som ikke passer inn i deres ideologi.
    Har du hørt om QAnon? Har du sett og hørt hva de selv sier at de vil gjøre med mennesker som ikke passer inn i deres ideologi?
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Det er temmelig naivt å tro at det ikke kan fødes temmelig ekstreme handlinger av at millioner av mennesker tror at en politisk gruppering er kommunister som vil kneble deres frihet og som har urettmessig tilranet seg politisk makt.

    Skrittet fra slike fiendebilder, som er fullstendig frakoblet virkeligheten, er kort til de enda mer spinnville forestillingene om at demokratene er en totalitær sekt som driver systematiserte pedofiliringer osv.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Har du hørt om QAnon? Har du sett og hørt hva de selv sier at de vil gjøre med mennesker som ikke passer inn i deres ideologi?
    Det er vel strengt tatt ikke en organiasjon, med en ledelse eller ideologi, dette QAnon-tullet, men ut fra det jeg kan se så tror de på at et utvalg av kjendiser og politikere blir arrestert av mr. Q himself (militær leder/general), som skal redde dem fra Deepstate osv. etc. De er åpenbart redde for "kommunister", men jeg har ikke sett den samme ideologien som hos NSDAP eller innen Wahhabisme - som har konkrete mål og tiltak for å avlive millioner av mennesker, type jøder og vanntro.

    Det er skremmende at dette vokser opp så raskt, i 2020/21 med mye informasjon tilgjengelig, og det innebærer åpenbart en risiko. Men, det er noe annet å sidestille dette med de største forbrytelsene menneskeheten har opplevd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel strengt tatt ikke en organiasjon, med en ledelse eller ideologi, dette QAnon-tullet, men ut fra det jeg kan se så tror de på at et utvalg av kjendiser og politikere blir arrestert av mr. Q himself (militær leder/general), som skal redde dem fra Deepstate osv. etc. De er åpenbart redde for "kommunister", men jeg har ikke sett den samme ideologien som hos NSDAP eller innen Wahhabisme - som har konkrete mål og tiltak for å avlive millioner av mennesker, type jøder og vanntro.

    Det er skremmende at dette vokser opp så raskt, i 2020/21 med mye informasjon tilgjengelig, og det innebærer åpenbart en risiko. Men, det er noe annet å sidestille dette med de største forbrytelsene menneskeheten har opplevd.
    Du forsøker å gi inntrykk av at jeg sammenligner det med holocaust. Det gjør jeg ikke, så bare dropp den stråmannen. Jeg sammenligner dette med 9/11 og Pearl Harbor som skjellsettende angrep på den amerikanske republikken og demokratiet. Det er første gang siden 1812-krigen at Capitol blir inntatt av fiender. Det er første gang noensinne at noen vifter med Sørstatenes krigsflagg inne i Capitol. Det er første gang noensinne at en amerikansk president stilles for riksrett for å ha oppfordret til statskupp, stort sett fordi det er første gang noensinne at en sittende amerikansk president har forsøkt å begå statskupp for å sette til side et valgresultat.

    QAnons store frelser er forøvrig Mr Trump personlig. Denne «Q» dropper bare kryptiske meldinger om at store ting er nært forestående, men hele greia kan beskrives som The Church of the Second Coming of D. Jesus Trump. Det er Trump som er Messias-figuren som skal fengsle demokrater og allehånde motstandere, ikke «Q». Skjønn det, som min gamle historielærer ville sagt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg er stygt redd for at normaliseringen av det unormale som har skjedd de fire siste åra, og som har vært en ledestjerne i hva trumpen har foretatt seg, også er noe av grunnen til at en del har vanskelig for å ta inn over seg alvoret i det som skjedde.

    det tror jeg faktisk ikke bare gjelder folk som 3r, men sågar en del av de som deltok. deres oppførsel når det gjelder å utbasunere egen statsfiendlige virksomhet in plain sight tyder på det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    jeg er stygt redd for at normaliseringen av det unormale som har skjedd de fire siste åra, og som har vært en ledestjerne i hva trumpen har foretatt seg, også er noe av grunnen til at en del har vanskelig for å ta inn over seg alvoret i det som skjedde.

    det tror jeg faktisk ikke bare gjelder folk som 3r, men sågar en del av de som deltok. deres oppførsel når det gjelder å utbasunere egen statsfiendlige virksomhet in plain sight tyder på det.
    Jeg tok meg selv i hvor lite sjokkert jeg egentlig var til å begynne med, man har jo - som du sier - over tid blitt vant til at det hele tiden skjer noe absurd der borte og det ene rarere enn det andre. Og som noen (Asbjørn(?)) sa - at det er usedvanlig klønete utført til statskupp å være endrer ikke på det faktum at det faktisk var et forsøk på det.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dette er helt hinsides. én ting er at de nå bestemmer seg for impeach! the sucker, men se på tallet for nay på republikanerne. 197 politiske avskum sitter der.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Da kan vi i det minste føre "oppildning til statskupp" på den etter hvert lange listen over ting som har blitt en politisk skillelinje. It's ok if you are republican, mener tydeligvis en betydelig del av representantene.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Med såpass dårlig oppslutning blant republikanerne i Representantenes hus er det vel ikke spesielt sannsynlig at det blir 2/3 flertall i Senatet. Jeg håper å bli overraska.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn