Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er selvsagt sant, men å unnlate å følge benådingsordren vil være et føderalt lovbrudd.
    Åpenbart. Men kanskje det å føre en eller annen absurd benådning for retten, i det minste kunne sette søkelys på denne fullstendig håpløse praksis. En enkelt politiker som eneherskende benådningsinstans?!? Galskap!
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Uten pressen (både mainstream og de mer ytterliggående), hadde Trump vært et null, hvilket forsåvidt hadde vært betydelig mer i tråd med realitetene, enn at den komplette idiot endte som president i verdens sterkeste stormakt.

    For øvrig er jo et av problemene i amerikansk politikk dette at det IKKE er plass til et spektrum, det er i utgangspunktet plass til Frp minus og Frp pluss. Et fornuftig samfunn har plass til litt flere farger.
    Åpenbart. Men kanskje det å føre en eller annen absurd benådning for retten, i det minste kunne sette søkelys på denne fullstendig håpløse praksis. En enkelt politiker som eneherskende benådningsinstans?!? Galskap!

    Åpenbart.

    Greia er vel helt enkelt at så godt som alt som kunne gå galt har fått lov til å seile sin egen sjø og dermed har gått ettertrykkelig i dass. Så hjelper det selvsagt ikke at det er ingen gud foruten Mammon. Hans hellige metode er den rene, utøylede kapitalisme og reguleringer av denne er nærmest en ubotelig synd.

    Jeg mistenker i alle fall at det vi ser på er begynnelsen på et strukturelt sammenbrudd i stor stil.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skulle gjerne hørt fra Gunnar Brekke. Han klarte jo på et vis å argumentere rasjonelt, selv om jeg ikke deler hans virkelighetsoppfattelse. Hadde vært interessant å høre hvordan han ser på siste års utvikling.
    Problemet er jo at personen DJT har overskygget politikken. Og at noen av oss, riktig har det vist seg, har ment at farene denne personen utgjør er viktigere enn politikken. Og så skal jeg ikke legge skjul på at det er store deler av politikken hans jeg er dundrende uenig i, og andre deler som jeg har stor forståelse for, selv om virkemidlene han benytter tidvis er hinsides.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg kom over at det på 1850-tallet(?) ble satt presedens i at en etterfølgende president kunne omgjøre benådninger.

    Så de som nå akter å kjøpe seg benådning av Trump bør tenke seg om 2 og 3 ganger
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Skulle gjerne hørt fra Gunnar Brekke. Han klarte jo på et vis å argumentere rasjonelt, selv om jeg ikke deler hans virkelighetsoppfattelse. Hadde vært interesant å høre hvordan han ser på siste års utvikling.
    Du kan nok skyte en hvit pil etter å få en uttalelse fra Gunnar & co.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Jeg tror det stikker dypere enn som så. Trump er bare symtomet på alt som er galt, han er hverken grunnen eller svaret. Dette handler om et land som har vært så i lomma på storkapitalen at man nå ikke har kontroll på noe...virker det som. Spesielt mais industrien og legemiddel industrien. Det er galamattias. Dette går dypt og mange 10-år tilbake i tid.
    Dette mener jeg er helt riktig, slik USA framstår i dag er det ikke et forbilde for "den frie opplyste verden", heller et bilde på hvor galt det kan gå. USA ligger foran oss i løypa, vi bør passe på vi også.
     

    TOH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    68
    Antall liker
    33
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det stikker dypere enn som så. Trump er bare symtomet på alt som er galt, han er hverken grunnen eller svaret. Dette handler om et land som har vært så i lomma på storkapitalen at man nå ikke har kontroll på noe...virker det som. Spesielt mais industrien og legemiddel industrien. Det er galamattias. Dette går dypt og mange 10-år tilbake i tid.
    Jepp, Rart ikke 1%`ene er mer redd for hva som kan skje. Les sovjet 1917 hvor en promille hadde alt av verdier. Nå er det også slik at verken høyre eller venstresiden i USA er fornøyd med dagens situasjon. Legemiddelsindustrien i USA er en historie som jeg ikke går inn på. Det blir vel rettsaker i mange år fremover. Det som skjer i USA er skremmende.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Dette mener jeg er helt riktig, slik USA framstår i dag er det ikke et forbilde for "den frie opplyste verden", heller et bilde på hvor galt det kan gå. USA ligger foran oss i løypa, vi bør passe på vi også.
    Det må vi. Men det er mange årsaker til at vi ligger en god del bedre an enn det temmelig underutviklede demokratiet i USA.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Men like fullt er det politiske partier i Norge som styrer rett i samme retning med aksellererende økte forskjeller. Det er verdt å merke seg at politikerne våre tror de er vanlige folk, men de er blant de 1% best lønnte i landet....
    Har ingen tro på at det trekkes noen generell lærdom av situasjonen i USA. Det skal bli mye værre først....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Men like fullt er det politiske partier i Norge som styrer rett i samme retning med aksellererende økte forskjeller. Det er verdt å merke seg at politikerne våre tror de er vanlige folk, men de er blant de 1% best lønnte i landet....
    Har ingen tro på at det trekkes noen generell lærdom av situasjonen i USA. Det skal bli mye værre først....
    Dette er jeg enig i, jeg har observert at dagens regjering har holdt en stødig og bevisst kurs i retning økende forskjeller i samfunnet. Det er aldri et gode for noe samfunn, og tesen om at mer penger til de rikeste = flere arbeidsplasser og dermed mer likhet, er dum og feilaktig. Jeg er selv såpass privligert at jeg tjener litt mer enn "gjennomsnittlig industriarbeiderlønn", og håper med det at kommende regjering velger å skattlegge meg litt hardere. Og dette er faktisk ikke ironi, det er uttrykk for et samfunnssyn.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Totalt og dundrende enig i ovenstående innlegg! Dog må det da være slik at hardere skattlegging av oss med god inntekt, ikke følges av stadig sterkere lettelser for de med særdeles god inntekt!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.725
    Torget vurderinger
    4
    Men like fullt er det politiske partier i Norge som styrer rett i samme retning med aksellererende økte forskjeller. Det er verdt å merke seg at politikerne våre tror de er vanlige folk, men de er blant de 1% best lønnte i landet....
    Har ingen tro på at det trekkes noen generell lærdom av situasjonen i USA. Det skal bli mye værre først....
    Et litt pirkete sidesprang.....men, mer korrekt er politikere klart i øverste desil. Med unntak av stortingspresidenten, statsministeren og regjeringsmedlemmene er stortingsrepresentanter nærmere 95 persentil (ca. 1mill.) Så kan man sikkert flåse av hva gjør det for forskjell, 95, 98 eller øverste persentil ? Jo, fordi i den øverste prosenten plasserer du vanlige politikere sammen med toppledere, meglere, forvaltere og andre blådresser med tosifret millionlønn som trekker opp snittet i den øverste persentilen. Der er de ikke.

    2019 lønn persentil.JPG
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Fra skolebøker i USA. Interessegrupper påvirker innholdet alt de kan. Vi kunne spart oss mange diskusjoner, her er en grei forklaring på hvorfor det går som det gjør i USA, med "nedbryting av moralen" som følge.


    Skjermbilde 2021-01-18 kl. 15.38.30.png
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Et litt pirkete sidesprang.....men, mer korrekt er politikere klart i øverste desil.
    Spørs hvordan du regner. Tar du med totalpakka med diverse godtgjørelser utgjør det et betydelig tillegg til "ren lønn".....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Fra skolebøker i USA. Interessegrupper påvirker innholdet alt de kan. Vi kunne spart oss mange diskusjoner, her er en grei forklaring på hvorfor det går som det gjør i USA, med "nedbryting av moralen" som følge.


    Vis vedlegget 690635

    Riktig. Men prøv å argumentere for dette i dagens politiske klima her hjemme. Da blir du i bestefall stemplet som populist. Som før sagt så fremstilles disse trendene som naturlover av både politikere og media. Sistnevnte skulle være den fjerde statsmakt, men er i stedet blitt ei vakbikkje som bjeffer hvis noen skulle være så frekke å kritiske til makta.....
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Spørs hvordan du regner. Tar du med totalpakka med diverse godtgjørelser utgjør det et betydelig tillegg til "ren lønn".....
    Hvordan ser dette regnestykket ut for at en politiker skal havne i topp 1%. F.eks for en kommunepolitiker, som vi har desidert flest av?
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Riktig. Men prøv å argumentere for dette i dagens politiske klima her hjemme. Da blir du i bestefall stemplet som populist. Som før sagt så fremstilles disse trendene som naturlover av både politikere og media. Sistnevnte skulle være den fjerde statsmakt, men er i stedet blitt ei vakbikkje som bjeffer hvis noen skulle være så frekke å kritiske til makta.....
    Leste du artikkelen?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    95 % eller 99 %. Det visste seg at topp 1 % hadde stikki godt av i forhold til hva Voff trodde. En global trend. Folk vet ikke hvor mye av ressursene de helt øverst sitter på og blir da lydhør for at de må stikke av med enda mer.

    Husk det er topp 1 % som prioriteres av Høyre ved hvert veikryss. Skattelette er svaret, hva var spørsmålet? Kommersialisering er svaret, hva var spørsmålet? Gavepakker til aksjeeiere er svaret, hva var spørsmålet?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Mye tøv her ang. politikeres lønn. Topp-politikerne har vel ikke stort mer enn en Nordsjøarbeider og selv avdelingsleder på en mellomstor bedrift har mer. Overtidstillegg og diett har vel alle som ikke rekker hjem til middag kl. 16:30
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er Trump supporter og fortjener a pardon :) I feel I have done nothing wrong following my Presidents order


    Blir det Pardon på henne og vennene ?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Husk det er topp 1 % som prioriteres av Høyre ved hvert veikryss. Skattelette er svaret, hva var spørsmålet? Kommersialisering er svaret, hva var spørsmålet? Gavepakker til aksjeeiere er svaret, hva var spørsmålet?
    Selv om dette er spissformulert, så er det mye sannhet i dette avsnittet. Tesen på høyresiden er "the tricle down effect", at ved å gi de rikeste enda mer, så drypper det på resten av samfunnet. Dette har vist seg å stemme dårlig, jamfør temavinner USA. Men høyresiden gir seg likevel ikke, de kjører den samme oppskriften selv om den ikke fungerer. Jeg forstår det bare ikke..... det er noe religiøst over det hele
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Selv om dette er spissformulert, så er det mye sannhet i dette avsnittet. Tesen på høyresiden er "the tricle down effect", at ved å gi de rikeste enda mer, så drypper det på resten av samfunnet. Dette har vist seg å stemme dårlig, jamfør temavinner USA. Men høyresiden gir seg likevel ikke, de kjører den samme oppskriften selv om den ikke fungerer. Jeg forstår det bare ikke..... det er noe religiøst over det hele

    Det er ideologi. Om det virker eller ikke har ingen betydning....

    Det som man vet virker er å gi bedre kår til de som har minst. Det øker etterspørsel etter varer og tjenseter og gir arbeidsplasser.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mye tøv her ang. politikeres lønn. Topp-politikerne har vel ikke stort mer enn en Nordsjøarbeider og selv avdelingsleder på en mellomstor bedrift har mer. Overtidstillegg og diett har vel alle som ikke rekker hjem til middag kl. 16:30
    De tilhører de øverste prosentene av lønnsmotagerne, men tror at gjennomsnittsnordmannen har det som dem (jeg vet det er slik. Jeg har overhørt dem). Ingenting gjør mer for ens politiske ståsted og prioriteringer enn størrelsen på lønningposen.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Jeg tror "Voff" er inne på noe sentralt, mange på Stortinget er såkalte "profesjonelle" politikere. Ikke bare har de goder (lønn, pensjon osv) som er bedre enn brorparten. Men mange har svært beskjeden erfaring fra vanlig arbeidsliv. De kjenner ikke problemene på kroppen og blir distansert. Dette mener jeg er uheldig, det kan føre til politikerforakt, misnøye og i verste fall bane vei for protestvalg slik Trump er et eksempel på.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    De tilhører de øverste prosentene av lønnsmotagerne, men tror at gjennomsnittsnordmannen har det som dem (jeg vet det er slik. Jeg har overhørt dem). Ingenting gjør mer for ens politiske ståsted og prioriteringer enn størrelsen på lønningposen.
    Viktig presisering: NOEN AV DEM tror at det er slik. Og det er også rett i en del tilfeller i dette landet, faktisk. Men politikere flest, er såpass mye i kontakt med "folk flest" at de forbannet godt vet hvordan det står til her i landet.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    On January 6th, our Second Civil War began with an insurrection the likes of which haven’t been seen since the last war on American soil. That white members of Congress indulge those who want to bring about a Trump dictatorship is chilling, but not a revelation to anyone paying attention. And African Americans are always paying attention, because our lives and livelihoods depend on it.

    Why aren’t African Americans surprised? Four hundred years of experience has induced a certain skepticism about American exceptionalism, that special brand of democratic idealism, tied with a red, white, and blue bow with stars and stripes and packaged for export to the unsuspecting in faraway places. On January 6th, the rest of the world got to experience in real time the vicious and uncivilized strain of white America that Black Americans know in their bones.

     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg tror "Voff" er inne på noe sentralt, mange på Stortinget er såkalte "profesjonelle" politikere. Ikke bare har de goder (lønn, pensjon osv) som er bedre enn brorparten. Men mange har svært beskjeden erfaring fra vanlig arbeidsliv. De kjenner ikke problemene på kroppen og blir distansert. Dette mener jeg er uheldig, det kan føre til politikerforakt, misnøye og i verste fall bane vei for protestvalg slik Trump er et eksempel på.
    Jeg tror vi skal vi være glad for å ha profesjonelle politikere.
    Jeg tror også at vi skal tenke på jobben de gjør med litt mer respekt enn vi ofte gjør.
    I gamle dager var det populært å snakke om "kommunearbeidere" som bare støttet seg på spaden. Felles for de som snakket slik var oftest at de selv knapt hadde tatt i en spade.
    Det er merkelig hvor lett alle andres jobb er, og hvor komplisert, slitsom og spesiell vår egen er.
    På samme måte er det med politikere.
    De gjør ikke annet enn å skrive reiseregning og spise høye smørbrød.
    Jeg tror mange av oss ville slite, på tross av "god" lønn (som ikke er mer enn de skal ha i dag), tillegg og høye smørbrød.
    Det betyr ikke at jeg er enig i ett og alt, men skal noe bli gjort, så må vi ha avgjørelser.
    Til og med når jeg er uenig, eller kanskje spesielt da ....
    ;)
    PS! Det er vel ingen som på ramme alvor mener politikerne skal være lavtlønte?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.190
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hovedproblemet med mange av dagens politikere er ikke lønna, men at så mange av dem har frikoblet seg fra den virkelighet som folk flest lever i
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Hovedproblemet med mange av dagens politikere er ikke lønna, men at så mange av dem har frikoblet seg fra den virkelighet som folk flest lever i
    Vi har skapt et komplekst samfunn som det ikke er så lett å styre.
    Befolkningen, og det er du og jeg, har mange og spesifike forventninger om hvordan våre ønsker og behov skal tilfredstilles. Det er antagelig ikke veldig lett?

    Men som med fotball, så er det jo alle de som ikke er trenere eller spillere som vet hvordan det skal gjøres.
    Og jeg er nok selv en av samfunnets baksetesjåfører.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hovedproblemet med mange av dagens politikere er ikke lønna, men at så mange av dem har frikoblet seg fra den virkelighet som folk flest lever i

    Lønna er en medvirkende årsak til å muligjøre denne frikoblinga....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    at samfunnets kompleksitet skulle ha noe å gjøre med den tiltagende avstand mellom politikere og folk, ser jeg ikke. kanskje har de viktigste og grunnleggende politiske avgjørelser lite å gjøre med det.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    at samfunnets kompleksitet skulle ha noe å gjøre med den tiltagende avstand mellom politikere og folk, ser jeg ikke. kanskje har de viktigste og grunnleggende politiske avgjørelser lite å gjøre med det.
    Kort:
    Dette er 3 faktorer som gjør det vanskelig:
    • Høye forventninger
    • Komplekst samfunn
    • Begrensede ressurser.
    Resultat:
    • Vanskelig å gjøre alle til lags
    • At folket i denne situasjonen ikke alltid forstår.
    I tillegg kommer media
    • Skal selge, ikke informere
    Det betyr selvsagt ikke at politikere ikke har ansvar for situasjonen, for det har de.
    Jeg har selvsagt verken forskningsdata eller kunnskap til å gjøre en uttømmende analyse, men som en kort "elevator pitch" tror jeg det er en oppsummering.

    Hvis ikke samfunnets kompleksitet kan bidra til økende avstand mellom de som styrer og "undersåttene", hadde det vært interessant å høre hva du mener, utover å fastslå at jeg tar feil.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    at samfunnets kompleksitet skulle ha noe å gjøre med den tiltagende avstand mellom politikere og folk, ser jeg ikke. kanskje har de viktigste og grunnleggende politiske avgjørelser lite å gjøre med det.
    Jeg tillater meg å betvile at avstanden mellom politikere og andre folk øker, snarere tvert om. I dagens kommunikasjonssamfunn er det lettere å få kontakt med toppolitikere enn noen gang.

    Det som derimot er med på å øke avstand, samt spre usikkerhet og politikerforakt, er nettopp påstandene om at politikerne ikke forstår folket, at de tjener for mye, at de meler sin egen kake, etc. Så de menneskene som påstår det er noe feil på politikere generelt, er faktisk de samme som sørger for å øke avstanden mellom politikere og folket ellers. Men da ikke fordi politikerne øker sin avstand til folket, men fordi folket tar avstand fra politikerne, basert på ubegrunnet ryktespredning. På den måten er ryktesprederne nyttige idioter for eksakt de samme som har havnet i "Trump-fella", der noen har klart å overbevise dem om at de oppe på toppen bedriver noe vi ikke vet, og noe vi ikke skal vite. Det er nettopp dette trollfabrikkene vil, for det sprer usikkerhet, det river ned tillit, det destabiliserer.

    Så problemet er ingenlunde poltikerne selv, det er ryktesprederne og påstandsmakerne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn