Presset kun på én side.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Fikk låne et album av en kamerat. http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=15147
Utgivelsen er fra Classic Records, 45 rpm, presset på fire vinylplater à 200 gram (alle platene blank bakside).
Det låter utrolig åpen og luftig, ingen ting å utsette i så måte. Det kritikkverdige derimot er at alle platene er krumme, som suppeboller, selvsagt med konkav overflate på spillbar side, for å gjøre irritasjonen komplett.

På egen Acutus og min kamerats SME funger dette for så vidt greit, men for de som kun er utstyrt med standard platestrammer og ikke har platekrans vil plata være bortimot ubrukelig.

Noen som vet om dette er et uhell eller gjennomgående problem med denne type utgivelser?

Min tanke er at det faktum at man kun graverer éne siden faktisk skaper problemet.
Om det har vesentlig lydmessig fordel å kun presse på én side vet jeg ikke, men det er helt klart mer trim.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke kjøpt disse 45rpm'ene fordi jeg ikke gidder å gå og snu plata "hele tiden", og ofrer gladelig den siste millimeteren av lydkvalitet til fordel for en plate som jeg faktisk gidder å spille (så var det sagt :) ); jeg har plenty tosidige 200gr Quiex-plater, har ikke noe slik problem.

Decca beskrev det der en gang i gamle dager; de mente at selv det å klistre label kun på en side kunne gi krumme plater. Legg merke til at gamle UK Decca SXL-skiver har en vinylforhøyning i sentrum, like i periferien av labelen; det gjorde de nettopp for å unngå krumming.

Disse 200gr-pressingene er så tykke at det skal sikkert noe til at de krummes? Dessuten så fosser jo titlene ut på markedet; vil tro at det fikk en bra stans dersom det var et vanlig problem med de? En mail til Classic vil kanskje avstedkomme noe vettugt svar?

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Siste skiva til Minor Majority er på 3 sider, mao. den ene plata er blank på den ene siden. Denne er perfekt flat........

R

rico

Gjest
Har vel ca. 20 stk. av disse 45 rpm utgivelsene fra Classic og ingen av dem har dette problemet. De låter fantastisk bra men er enig i at det kan bli vel mye "frem og tilbake", men har du f.eks. Rimsky sin "Scheherazade" på 45 utgivelsen så tar du den utfordringen :).
Og dessuten så brukes...http://www.vpiindustries.com/products_periphery.htm :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Se der, da fikk jeg endelig en vikar for Wilhelm i hans sykefravær. Denne heter også Wilhelm forresten. Hvor OT var det ?? :)

Jeg kom på at jeg har en EMI/Alto 3-siders versjon av Tchaikovsky/Manfred med LSO/Previn, på 180g pressinger. Andreskiva har kun en side, og label på kun en side; flat som en pannekake den :)

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Nåvel, da er dette trolig et éngangstilfelle (eller deromkring). Takker for hjelpen gutter.
Rico, våger du komme med noen generelle betraktninger rundt disse énside kontra 2X45 fra øvrige merker som Analogue Prod. for eksempel.

Vet jeg ber om mye her nå, men siden vi har ekspertisen samlet.

R

rico

Gjest
Fosse skrev:
Nåvel, da er dette trolig et éngangstilfelle (eller deromkring). Takker for hjelpen gutter.
Rico, våger du komme med noen generelle betraktninger rundt disse énside kontra 2X45 fra øvrige merker som Analogue Prod. for eksempel.

Vet jeg ber om mye her nå, men siden vi har ekspertisen samlet.
Ekspert er vel å dra den litt langt, heller entusiast tenker jeg... :)

Jeg synes Classic sine 45 rpm plater er veldig bra som du sikkert hørte selv, det jeg imidlertid av og til kan savne med deres utgivelser er at de mangler litt av den dynamiken og klarheten til f.eks. Speakers og AP ++, synes 45 rpm platene deres er det lille bedre enn 33 platene men så har vi dette med all den gåingen da. Som jeg skrev lenger oppe her så er 45 rpm utgaven av "Scheherazade" utrolig bra, det samme er de (5 stk.?) Mercury Living presence platene de ga ut, disse har det lille ekstra synes jeg.

Men sammenligner jeg dem med AP sine 45 rpm plater så synes jeg at de kommer litt til kort, disse har en utrolig dynamik og romfølelse, en "er der" følelse som ihverfall jeg må lete lenge etter i hylla mi, har på langt nær alle men de jeg har er alle veldig bra! Jeg skrev litt om de nye Blue Note 45 rpm platene som er på vei ut (har kommet 4 stk. foreløpig tror jeg) i en annen tråd og disse er noe av det absolutt beste jeg har hørt, tror ikke jeg har hørt instrumenter låte så ekte på plate før, jeg kommer til å kjøpe fler det er sikkert. Så har de, som du sier, musikk på begge sider så en slipper unna med halve gåingen kontra Classic sine :)

Har også flere 45 plater som er utgitt av forskjellige selskap men med unntak av De Falla`s "Three cornered hat" på Alto så holder de ikke samme nivået synes jeg. Men igjen; jeg har på langt nær alt :).

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Jeg har et dobbeltalbum med Motorpsycho, med tre trykte sider (det er riktignok et trykk på den blanke siden), men den skiva er sinnsyk bølgete.
Har en trippel skive med samme band, også samme problem, men det kan vel være tilfeldig?

Opus Cantus3 armen har forøvrig ingen problemer med bølgete plater, den bare koser seg. ;)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.945
Torget vurderinger
1
Det er desverre mye pressefeil med Classic sine utgivelser. Søk på nettet. Mange har stoppet å kjøpe dem av den grunn alene....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå har jeg tatt en grovtelling i hylla. Jeg har noe i overkant av 200 Classic LP'er. Ingen med pressefeil. Så det spørs kanskje hva man mener med "mye pressefeil" da.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Jeg mangler nok mange Classic for å nå opp til Vidars 200, men har en del og ingen av dem har noen som helst defekter. Snarere tvert om, ekstremt støysvake og forvrengningsfattige pressinger.....

R

rico

Gjest
Voff skrev:
Det er desverre mye pressefeil med Classic sine utgivelser. Søk på nettet. Mange har stoppet å kjøpe dem av den grunn alene....
Vet ikke hvor mange plater jeg har fra Classic men det er ett tre siffret antall og jeg har enda tilgode å ha kjøpt en plate med feil. Det at noen skriver noe på nettet betyr ikke nødvendigvis at det er mange, tror du finner adskillig flere som er fornøyde. Hadde de hatt "mye pressefeil" så tror jeg de hadde forsvunnet ut av markedet og ikke motsatt, nemlig utvidet katalogen sin.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Takker så masse for en fin gjennomgang Rico. Selv har jeg en god del Classic (alle feilfrie) og en mengde Speakers og Analogue. Jeg har vel for få sammefallende titler på de ulike selskapene, men tror jeg kan si meg enig med deg vedrørende dynamikk (men det kan selvsagt ligge i utvalget). Er særlig glad i Analogue med hensyn til dynamikk men har satt mer og mer pris på Speakers etterhvert også. De har dessuten noen aldeles fabelaktig cover synes jeg.

Jeg har heller ikke problemer med avspilling av den omtalte 4X45 platen, spørsmålet var mer av generell interesse og nysgjerrighet. Imidlertid interessant å høre at det ikke er noe generelt problem.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Slike blanke, rillefrie platesider er morosame dersom du vil utvikle perfeksjonsfobi. Dei kan brukast til å justere rett antiskating. Ideelt sett skal du justere overheng, antiskating og alt anna slik at pickuparmen held seg nesten i ro, og svært sakte vert dregen innover mot midten av plata.
Dersom du får til dette, har du sannsynlegvis ein tangentialarm. Medan du prøver deg fram til eit godt kompromiss, må du rekne med at blodtrykket stig ein del....

P

Parelius

Gjest
Om ikke lenge kommer Classic med nummererte 45 rpm 12" i begrenset opplag, og som er blank på begge sider; samleobjekt for ekstremhysterikere. Da kan en virkelig snakke om at det er opplevelsen som teller.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Om ikke lenge kommer Classic med nummererte 45 rpm 12" i begrenset opplag, og som er blank på begge sider; samleobjekt for ekstremhysterikere. Da kan en virkelig snakke om at det er opplevelsen som teller.
;D ;D ;D

mvh
KJ

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.945
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Nå har jeg tatt en grovtelling i hylla. Jeg har noe i overkant av 200 Classic LP'er. Ingen med pressefeil. Så det spørs kanskje hva man mener med "mye pressefeil" da.

Mvh Vidar P

Jeg har 10 stykker. Av dem har 9 pressefeil. Hvis du søker på nett vil du finne folk med 100% bom. Slikt finner du ikke for f.eks. MOFI og en mengde andre. Rhino, f.eks, har også mye feil. Blir morsomt å se om noen klarer å få Doors boksen uten feil.
Jeg tror du har høy toleranse for overflatestøy eller har vært svært heldig.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.945
Torget vurderinger
1
Her er noen sitater fra nettet angående Classic kvalitet:

"Those 200g albums they were putting out stunk IME. Even the better ones I got had too many issues. I kept the Zeppelin ones because I really wanted Zeppelin on vinyl, but the quality is awful... Eventually I just returned a bunch of 200g LPs unopened rather than having to deal with the frustrations. "

"Of all the 180-200 gr. vinyl I have purchased, Classic Records have proven the most problematic for noise, pops, and crackles."

"I stopped buying Classic Records not long after they started with the 200gm program. I've heard nothing but complaints from others since."

"I stay away from Classic records all together if i can. I've had horrible 200 anf 180 gramers."

"alot of the 180's are bad too. it's pretty much russian roulette"

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.945
Torget vurderinger
1
For å svare på det opprinnelige spørmålet: Pressefeil på Classic records er ikke et engangstilfelle men ganske symptomatisk. Det betyr ikke at ikke platene låter bra (Genesis Tresspass låter ikke bra) eller at du kan få et helt utmerket eksemplar (mitt eksemplar av Peter Gabriel 3 er lytefri). Men enkelte synes det er russisk rulett. F.eks skal den svære Led Zeppelin kassa med alle platene i 45 være en tilnærmet katastrofe i følge anmeldelser...

R

rico

Gjest
Voff skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Jeg har 10 stykker. Av dem har 9 pressefeil. Hvis du søker på nett vil du finne folk med 100% bom. Slikt finner du ikke for f.eks. MOFI og en mengde andre. Rhino, f.eks, har også mye feil. Blir morsomt å se om noen klarer å få Doors boksen uten feil.
Jeg tror du har høy toleranse for overflatestøy eller har vært svært heldig.
Jeg har Mofi plater som jeg ikke er 100% fornøyd med, jeg har plater fra Speakers som har knittring, jeg har t.o.m japanere som ikke er helt topp, men jeg har en Doors box som er absolutt feilfri :). Vet ikke noe om andre sin toleranse til overflatestøy men nekter og tro at de som kjøper audiofile pressinger ikke bryr seg eller har høy toleranse til støy, det er jo p.g.a kvaliteten vi kjøper disse platene.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Slike blanke, rillefrie platesider er morosame dersom du vil utvikle perfeksjonsfobi. Dei kan brukast til å justere rett antiskating. Ideelt sett skal du justere overheng, antiskating og alt anna slik at pickuparmen held seg nesten i ro, og svært sakte vert dregen innover mot midten av plata.
Dersom du får til dette, har du sannsynlegvis ein tangentialarm. Medan du prøver deg fram til eit godt kompromiss, må du rekne med at blodtrykket stig ein del....
Dette gjelder ikke for den blanke siden på Minor Majority plata. Det virker som det er større friskjon mellom nål og vinyl på den siden enn normalt, mao. blir skating-kraften for stor. Det blir også riper i vinylen og det tyder på at den er i bløteste laget og ikke egner seg til sjekk av skating-krefter.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Nå er man vel også uenig om hvorvidt en blank side er velegnet for justering av antiskating overhode.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Fosse skrev:
Nå er man vel også uenig om hvorvidt en blank side er velegnet for justering av antiskating overhode.
Jeg har heller ingen tro på at det er en god måte å sjekke skatingen på, Fosse. Bedre med en dedikert testplate hvor du sjekker forvrengningen i begge kanaler....
Man vil aldri få samme friksjon som i en modulert rille med en blank plateside.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Der er vi helt på linje FZ.

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
43
På en blank plate vil det ikke være noen skating-kraft som anti-skatingen skal oppheve, der er det ingen spor som nåla skal følge innover.
Dette er kanskje litt lettere å begripe hvis en tenker seg at platen står i ro, mens nåla snurrer rundt og rundt. Kreftene blir de samme, selv om en kan bli svimmel ved tanken. ???

Mvh Knut

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Knutn skrev:
På en blank plate vil det ikke være noen skating-kraft som anti-skatingen skal oppheve, der er det ingen spor som nåla skal følge innover.
Dette er kanskje litt lettere å begripe hvis en tenker seg at platen står i ro, mens nåla snurrer rundt og rundt. Kreftene blir de samme, selv om en kan bli svimmel ved tanken. ???

Mvh Knut
Feil, Knut. Så lenge det er friksjon mellom nål og vinyl vil det være en skatingkraft for en radial-arm.

mvh
FZ

PS. Dette kan du lese om i en laaaang tråd fra noen måneder tilbake.....

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Knutn skrev:

Mvh Knut
Nei, nei. Kreftene blir ikke de samme om nåla skulle snurre rundt på en stillestående plate. Da ville nåla bli utsatt for sentrifugalkraft, noe den ikke blir så lenge den er fast montert på en arm, og plata snurrer.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Knutn skrev:
Det vil bety at pu'en ikke vil bevege seg innover på en blank, snurrende plate. Men det gjør den :)

Men jeg er enig i at det ikke synes å være noen ideell måte å bestemme antiskating på; fordi man får ikke med den innoverrettede kraften en rillekurvatur gir. Altså ytterkanten av den aktuelle rilla som pu'en ligger i til enhver tid.

Mvh Vidar P

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
...
Dette gjelder ikke for den blanke siden på Minor Majority plata. Det virker som det er større friskjon mellom nål og vinyl på den siden enn normalt, mao. blir skating-kraften for stor. Det blir også riper i vinylen og det tyder på at den er i bløteste laget og ikke egner seg til sjekk av skating-krefter.
Jeg er av dem som mener at en blank plate uten riller er uegnet til innstilling av antiskating. Friksjonen mellom PU og plate vil uansett hvordan man vender på det ikke kunne ha samme karakter med eller uten riller, på grunn av at anleggsflaten mellom PU og plate er forskjellig og har forskjellig karakter, tuppen av nåla - som ei nål - i tilfelle av ei blank plate vs sidene av nåla med ei plate med riller. Siden riller er det representative tilfellet, er det riller som er best egnet til å stille inn antiskatingen, det er med andre ord ingen vits i å kaste bort tid og energi med blanke plater til å stille inn antiskating.

mvh
KJ

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
43
Jeg tok helt feil. Det er en skatingkraft på blanke plater, men den er jo avhengig av friksjonen.
Ellers er jeg på linje med FZ on at dette neppe er en god måte å stille anti-skating på.

Mvh Knut

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Men jeg er enig i at det ikke synes å være noen ideell måte å bestemme antiskating på; fordi man får ikke med den innoverrettede kraften en rillekurvatur gir. Altså ytterkanten av den aktuelle rilla som pu'en ligger i til enhver tid.

Mvh Vidar P
Nå er vi i gang igjen, Vidar ;) Rillekurvaturen gir ingen kraft. Nåla vet ikke engang at rilla ikke er snor-rett. Det er kun friksjonen mellom nål og vinyl + geometrien til armen som gir skatingkraften......
Dette ble grundig diskutert og analysert for noen måneder siden 8)

mvh
FZ

Topp Bunn