Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Hvis vi regner 100 timers innspilling ( som er minimum i min verden ) for hver type utgangsrør vil du bruke 900 timer bare på innspilling av utgangsrørene....BJ.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du med mer "PUNCH" mener mer effekt så er svaret marginal.
    Målbart: Ja
    Hørbart: Kanskje
    Hørbart. Ikke voldsom forskjell fra KT88. Noen vil kanskje tilskrive det som forskjellen mellom ulike KT88 rør.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Etter noen hundre timer med innspilling vet jeg svaret😅

    IMG_1617.jpeg
     

    vegardrud

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2023
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Sted
    Lier
    Storkost meg med lesing gjennom deler av denne tråden ikveld. Kjempe gøy å lese erfaringer rundt forsterkerne våre. Her er oppsettet jeg kjører, primaluna Evo 400i, pl dac og array 800.

    Gjennomgående i tråden deles erfaringer med rør bytter og høyttaler matching. En liten kommentar til det. Rør som har fungert bra i forsterkeren er cv4003 Mullard box plate (det ene røret er dessverre ødelagt, så hvis noen vet hvor jeg kan oppdrive flere let me know) og Mullard gf1 og gf2. Rør som låter lysere som f eks matsushita og noen jan ge rør er ikke godt likt i oppsettet. Brimar rør har vært helt ålright. Nyproduksjon har jeg benyttet som driver rør, nå står i tung som 6189 au7. Dynamiske rør. I Dacen står nå cv4004 box plate, sabla gode nos rør og ei elites au7eg. Har og testet golden dragon ax7 og Jan Ge ax7wa. Disse låter bra, men har noe skarpe kanter og støyer mer enn mullard. Av effektrør til sterkern foretrekker jeg golden dragon el34/6ca7 rør. Saftige og noe litt mørkere rør. Svetlana C El34 er ikke så aller verst de heller. Stock pl rør låter litt tamme og tørt i forhold. Har hatt innom psvane kt88s hifi uk til 1000kr stykket. Dette låt helt forferdelig. Uansett hvor hemmende smårør jeg benyttet låt det skarpt kaldt og helt uten sjel. Helt skivebom i oppsettet, disse ble solgt etterhvert. Meget fornøyd slik anlegget er idag, lurer på hva jeg videre kan få gjort i dette oppsettet på et lite rom🤔🤔 muligens si seg fornøyd enn så lenge (om det noen gang blir en ekte følelse) før disse får et større rom senere. har en anelse om at ht kunne hatt godt av en litt sprekere forsterker, men det spiller mer enn høyt og kontrollert nok enn så lenge. Ønsker ikke miste rør magien i mellomtone og topp og ofrer ikke effekt framfor de egenskapene.

    IMG_20231112_233536.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man sier bla bla bla ingen ting hørt eller ingen ting sett , rister kraftig på hode så tror me standard rør gjør jobben godt nok :)

    Mvh

    I beste mening
     

    vegardrud

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2023
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Sted
    Lier
    Hvis man sier bla bla bla ingen ting hørt eller ingen ting sett , rister kraftig på hode så tror me standard rør gjør jobben godt nok :)

    Mvh

    I beste mening

    Helt sikkert. Men når har godt nok noen gang vært tilstrekkelig for de fleste av oss?? Rør skal være gøy og vi har alle preferanser. Jeg har lang erfaring med pl og kjenner lyden inn og ut. De original røra gjør ingen godt. De funker helt til man prøver noe annet, da blir de satt til side. De er fine å ha som reserve, og for all del.. slår man seg til ro med originale rør før man prøver noe annet så er blir stock røra de beste man har hørt i forsterkeren 😁

    Primaluna endret produsent på sine standard rør fra shuguang til psvane på et tidspunkt. En gang mellom Evo serien begynte til nå. Brun base på røra var shuguang og sort base skal være psvane. 5ar4 rør er sovtek om jeg ikke tar feil. Psvane røra er helt ok. Jeg har shuguang(golden dragon) i nå men det er ikke det samme som standard røra.

    Vegard😎
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Godt me har komplett sett liggende med de gamle Shuguang (Primaluna) rør , ser de er out of stock flere steder x fingrer for Shuguang setter i gang produksjon igjen de har vel ligget brakk siden 2019 .
     

    vegardrud

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2023
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Sted
    Lier
    Godt me har komplett sett liggende med de gamle Shuguang (Primaluna) rør , ser de er out of stock flere steder x fingrer for Shuguang setter i gang produksjon igjen de har vel ligget brakk siden 2019 .

    Tviler litt på at det kommer til å skje noe på den fronten. Er jo en mulighet å kontakte andre selgere i f eks USA og spesial bestille. Upscale er jo aktuelt med mye bra, men de ønsker ikke å sende utenfor Amerika så vidt jeg har forstått det. Brent Jesse eller tube depot er og gode forhandlere av rør. Mulig de har noen etterslengere av samma rør.

    En annen mulighet er å kontakte importøren og forhandlere av PL i Norge og høre om de har noe på lager. De er sånn sett billige rør, så greit å ha i bakhånd. Lite er mer kjipt enn at et rør tar kvelden.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    2
    Godt nyttår Primaluna-venner!
    Har ett spørsmål. Kan jeg benytte både rca og xlr pre outs samtdig? Feks xlr til effektforsterker, og rca til subwoofer? Preampen er en evo 400.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Godt nyttår Primaluna-venner!
    Har ett spørsmål. Kan jeg benytte både rca og xlr pre outs samtdig? Feks xlr til effektforsterker, og rca til subwoofer? Preampen er en evo 400.
    Har en eldre Dialogue preamp den har ikke xlr men 2 rca utganger den ene brukes til amp den andre går til sub , vedder på det er liv i begge dine XLR / RCA :)
    Mvh
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    2
    Har en eldre Dialogue preamp den har ikke xlr men 2 rca utganger den ene brukes til amp den andre går til sub , vedder på det er liv i begge dine XLR / RCA :)
    Mvh
    Kanon😊. Da skal jeg eksperimentere litt i kveld.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan gikk det var det liv i begge utganger ? Mvh
    Det ble jaggu liv i begge utganger😊. Nå er det slik med meg og subber, at det alltid ender opp med at jeg går tilbake til rent 2.0 stereo, men artig å rote litt rundt😅
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn