Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Men er ikke den forskjellen mer fordi det er to forskjellige typer effekt rør ?
    Jeg har lest at mange finner kt120/kt150 mer utstrekt i frekvensene men at man ofrer mellomtone magien som el34 gir ?
    Min opplevelse er at lydbildet virker mer strammet opp og mer kraftfull, kanskje noen ville sagt mer "transistor". Jeg finner lyden i KT120 linjær og ikke "svulmet" i den grad EL34 er. Jeg har to forskjellige EL34 og de er litt ulike i karakter.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Min opplevelse er at lydbildet virker mer strammet opp og mer kraftfull, kanskje noen ville sagt mer "transistor". Jeg finner lyden i KT120 linjær og ikke "svulmet" i den grad EL34 er. Jeg har to forskjellige EL34 og de er litt ulike i karakter.
    jeg har ikke testet kt120/150 og tviler på at jeg kommer til å gjøre det , el34 /6ca7/6l6gcgir meg den lyden jeg liker , jeg synes faktisk også at jeg har ganske utstrakt frekvens også, prisen for kt150 tilsvarer nesten en quad med gode NOS rør også og det klarer jeg ikke ¨å investere i ny produserte rør, men en del av hobbyen vår er mangfold og det at man kan tune primaluna dit man Vil er jo en av styrkene til primaluna som vi alle koser oss med 😀
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Av KT120 eller -150 finnes det bare en type / produsent.
    EL34 er laget over hele planeten.
    Nytter ikke å si noe bastant om forskjellen mellom EL34 og KT120 /-150.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Sålangt innfrir sylvania 6l6gc rørene, i forhold til Marconi og GE 6l6gc så oppfatter jeg de som litt hvassere og frempå , men ikke i nærheten av skarpt
    Eller klinisk.
    Jeg var veldig spent på om det ville være en tydelig forskjell fra de andre 6l6gc
    I forhold til el34 så er det mindre mellomtone fokus her

    Byttet ikke noe på smårørene
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: awe

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har da kjørt med en kombo av telefunken ecc83 ribbed plate og Amperex ecc82 i DAC , dette fungerer bra , men har nå en plan på
    hva som skal testes, jeg har to par Mullard ecc83 på vei inn, ett MC1 og ett par av de påfølgende F utgave
    ved siden av de skal jeg forsøke meg på telefunken GR73 R smooth plate

    i EVO 300 skal jeg forsøke meg med ecc802, sammen med M8136 og antagelig simens nickel plate eller Cifte

    greit å finne en to tre kobinasjoner som fungerer bra sammen med forskjellige effektrør, har en quad med GE6550 på hånden som jeg vurderer , men skal mye til å sette i noe annet enn el34 6l6gc fordi jeg finner begge de variantene som midt i smør øyet for meg

    nå går vi jo inn i en mer seriøs periode igjen med hensyn til covid, så håper alle her holder seg friske og raske og bruker utstyret til å slappe av og kose seg
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Skal si du freser i vei med rør, jokris.

    Tetroden 6550 bygger på 6L6, bare med mer krefter. Det er flere varianter av GE 6550, og jeg har bare prøvd den med grønn skrift og "stapled plates", altså ikke den eldre, mer ettertraktede varianten med hvit skrift og "welded plates". Det røret låt strammere og slankere enn gammel Svetlana og SED 6550C i conrad-johnson Premier 11A. I den forsterkeren var det moro med sterkere belysning i toppen, mer detaljer og snap. Over tid kom nok SED på plass igjen, et kvalitetsrør som gikk i mange år hos meg, på grunn av smooth, uanstrengt flow.

    Jeg har aldri prøvd 6550 i Dialogue HP, nettopp fordi 6L6 og EL34 fungerer så bra i nåværende system.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har masse rør liggende nå, så det kan bli mange kvelder med bytter om jeg har lyst.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Skal si du freser i vei med rør, jokris.

    Tetroden 6550 bygger på 6L6, bare med mer krefter. Det er flere varianter av GE 6550, og jeg har bare prøvd den med grønn skrift og "stapled plates", altså ikke den eldre, mer ettertraktede varianten med hvit skrift og "welded plates". Det røret låt strammere og slankere enn gammel Svetlana og SED 6550C i conrad-johnson Premier 11A. I den forsterkeren var det moro med sterkere belysning i toppen, mer detaljer og snap. Over tid kom nok SED på plass igjen, et kvalitetsrør som gikk i mange år hos meg, på grunn av smooth, uanstrengt flow.

    Jeg har aldri prøvd 6550 i Dialogue HP, nettopp fordi 6L6 og EL34 fungerer så bra i nåværende system.
    takk, de jeg har på hånden er vel også den typen du hadde, setter pris på feedback
    har hatt lyst på å teste de og tung sol i lengre tid, siden jeg hadde >Mcintosh mc2102, hvor jeg endte på winged c 6550, likte de godt jeg også de har en musikalsk flow de gode svetlana rørene, el34 har jeg på listen over kandidater som skal kjøpes inn
    har nå såpass mange effektrør at jeg kommer til å handle mest små rør fremover
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har masse rør liggende nå, så det kan bli mange kvelder med bytter om jeg har lyst.
    dette er jo en stor del av sjarmen med forsterkere som reagerer så positivt på rør rulling, tror ikke noe annet rør utstyr jeg har hatt, har respondert så mye på rør bytte, med til dels store og noen mindre forskjeller
    komboen jeg nettopp hadde med Mullard xf2, M8136, siemens nickel plate, og rca 5814a er skrevet ned og skal taes frem igjen senere
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Det er skøy når det å bytte rør får deg til å gå gjennom platesamlinga på ny.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Skal si du freser i vei med rør, jokris.

    Tetroden 6550 bygger på 6L6, bare med mer krefter. Det er flere varianter av GE 6550, og jeg har bare prøvd den med grønn skrift og "stapled plates", altså ikke den eldre, mer ettertraktede varianten med hvit skrift og "welded plates". Det røret låt strammere og slankere enn gammel Svetlana og SED 6550C i conrad-johnson Premier 11A. I den forsterkeren var det moro med sterkere belysning i toppen, mer detaljer og snap. Over tid kom nok SED på plass igjen, et kvalitetsrør som gikk i mange år hos meg, på grunn av smooth, uanstrengt flow.

    Jeg har aldri prøvd 6550 i Dialogue HP, nettopp fordi 6L6 og EL34 fungerer så bra i nåværende system.
    Jeg hadde noen GE welded plates uten å vite at disse var de beste.
    Havnet i Bergen.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg hatt gleden av å ha EVO100 dac i hus noen uker, og tenkte jeg skulle dele litt inntrykk i tråden ,
    Kan starte med det som var kanskje den viktigste grunnen til at denne sto øverst på en kort liste over kandidater,
    synergien med andre Primaluna produkter, den er helt klart til stede.
    Neste viktige punkt var å komme så nærme som mulig en Analog lyd gjengivelse, innfrir til de grader på det punktet.
    Sist jeg handlet en god dac var dette også viktig og jeg gikk for dac fra Ear Yoshino, den gang var den regnet som en av
    de mest analog lydende på markdedet i min prisklasse og kanskje litt over også.
    Fullt EAR oppsett den gangen og synergi effekten var der, ,em etter å ha hatt EVO100 en stund, så mener jeg
    at denne er bedre på dette punktet med ganske stor margin ,,,,
    En annen ting jeg mener EVO er bedre på er effekten av tube rolling, sjelden opplevd såpass forskjell på en kilde ved å bytte
    2 sett signal rør, i tillegg så kan den bruke to forskjellige typer likeretter rør, som også endrer lyden
    5R4 gir en varmere gjemmgivelse enn 5AR4, men har ikke testet NOS 5AR4 så det er sagt.

    Vil ta med en liten detalj til, jeg/vi spiller nå musikk hver dag og det er det lenge siden jeg har gjort, bruker faktisk
    også dac innimellom ved film/sport/tv serie også da lyden fra to kanaler via Primaluna gruser flerkanals oppsettet

    Er du ute etter en ren dac, uten pre og hodetelefon utg, så anbefaler jeg denne på det varmeste
    hvis du er ute etter en analytisk Dac, kikk videre, vil du ha en som drar deg inn i musikken, og gjør at du har lyst til å høre
    alle typer musikk, å høre gamle favoritter på en helt ny måte, sjekk denne ut

    trekk fra en del fordi jeg ikke klarer å være objektiv, men liker du analog lyd, tuberolling(spiller veldig bra med irginal rør også, bedre enn evo300 sine org) så ta en lytt på denne
    Det er sikkert nesten umulig at si, men hvordan tror du EVO 100 Dacen vi gå sammen med en mcintosh ma8000?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Det er sikkert nesten umulig at si, men hvordan tror du EVO 100 Dacen vi gå sammen med en mcintosh ma8000?
    du kan gjerne få min mening om det, og ut ifra hvordan jeg husker mine tidligere Mcintosh produkter, så tror jeg det har potensiale til å være en svært god match, kanskje en sjelden god til og med, men umulig å si sikkert uten å ha hørt de sammen
    rørene som sitter i dac når den er ny, er gode, de beste medfolgende jeg kan huske å ha hørt, men det er mulig å tune ytterligere bare sånn at du vet det
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    du kan gjerne få min mening om det, og ut ifra hvordan jeg husker mine tidligere Mcintosh produkter, så tror jeg det har potensiale til å være en svært god match, kanskje en sjelden god til og med, men umulig å si sikkert uten å ha hørt de sammen
    rørene som sitter i dac når den er ny, er gode, de beste medfolgende jeg kan huske å ha hørt, men det er mulig å tune ytterligere bare sånn at du vet det
    nå fikk jeg da vist endda mer lyst på den...
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    nå fikk jeg da vist endda mer lyst på den...
    Det skjønner jeg godt , hvis du er ute etter dac i dette prisleiet eller noe over så ville jeg absolutt vurdert denne hvis analog og musikalsk gjengivelse er på ønskelista de
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Det skjønner jeg godt , hvis du er ute etter dac i dette prisleiet eller noe over så ville jeg absolutt vurdert denne hvis analog og musikalsk gjengivelse er på ønskelista de
    Det står øverst på lista! Selvsakt med så mange detaljer som mulig😊
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Det står øverst på lista! Selvsakt med så mange detaljer som mulig😊
    detaljer må man ha, men gjerne presentert med luft og åpenhet som evo dac har gitt meg ihvertfall
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Som tidligere nevnt i denne tråden så er Primaluna EVO100 dacen en perle i mine ører. Det er ett av de produktene som er på min "Hall of fame" av produkter som har gjort ett svært godt inntrykk. Topp 5 listen min etter 25 år i denne hobbyen. Finnes det bedre, ja. Vet jeg om bedre performance/price produkt hva kilder angår, definitivt nei.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Som tidligere nevnt i denne tråden så er Primaluna EVO100 dacen en perle i mine ører. Det er ett av de produktene som er på min "Hall of fame" av produkter som har gjort ett svært godt inntrykk. Topp 5 listen min etter 25 år i denne hobbyen. Finnes det bedre, ja. Vet jeg om bedre performance/price produkt hva kilder angår, definitivt nei.
    Må nesten si meg enig der , ikke bare besten heller 😀
    Det er lydmessig det beste kjøpet jeg har gjort når det gjelder dac.
    Tenker da lyd og pris sammen
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    detaljer må man ha, men gjerne presentert med luft og åpenhet som evo dac har gitt meg ihvertfall
    Nå har ikke jeg EVO 100, men bruker daglig ProLogue Premium cd-spiller som ligner mye. Nok detaljer, nok luft og åpenhet. Akkurat hvor mye detaljer og hvordan de blir servert, har sammenheng med valg av 12AU7-rør. Hos meg har Mullard M8136 blitt stående i lengst på grunn av balansen mellom ro, ryddighet, klangdybde, åpenhet og uanstrengte detaljer. Akkurat det digital lyd trenger i mine ører.

    Vil jeg ha litt mer glitter i toppen, men fremdeles bevare god dybde, er Cifte et godt alternativ. Hvis slankere og strammere lyd all over er behovet, er RCA Clear Tops midt i blinken.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Nå har ikke jeg EVO 100, men bruker daglig ProLogue Premium cd-spiller som ligner mye. Nok detaljer, nok luft og åpenhet. Akkurat hvor mye detaljer og hvordan de blir servert, har sammenheng med valg av 12AU7-rør. Hos meg har Mullard M8136 blitt stående i lengst på grunn av balansen mellom ro, ryddighet, klangdybde, åpenhet og uanstrengte detaljer. Akkurat det digital lyd trenger i mine ører.

    Vil jeg ha litt mer glitter i toppen, men fremdeles bevare god dybde, er Cifte et godt alternativ. Hvis slankere og strammere lyd all over er behovet, er RCA Clear Tops midt i blinken.
    Jeg kjenner ikke til cd spilleren din , annet enn det lille jeg har lest .
    jeg har rør på vei til dac , mullard mc1 ecc83 og tfk gr73r
    Tror det kan bli bra , telefunken og Amperex har fungert velsig bra sammen også
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Takk for at du lar oss bli kjent med nye gamle og spennende rør, jokris. Jeg leser med interesse, selv om en del travelhet gjør at jeg bare må skumme litt for ofte. Dessuten deler jeg fullt ut din real life-tilnærming til lydutstyr: Hvor er det vi finner forventning, spenning og glede? Hva skal til for å finne utløp for livets gleder og sorger i musikkens verden? Når kan vi glemme tanker om mangler og feil og heller la oss rive med av musikk og musikere som vi vet kan gi oss så mye? Hva åpner den døra?

    Vel inne kan det være nyttig å spandere 10 sekunder på å nullstille audiofiliens automatiske søkemodus, en modus som i min erfaring både kan gi mange gleder og dessverre mange unødvendige og forstyrrende ideer. Det vil alltid være en balansekunst, det der, og jeg tror ikke vi kan kjøpe oss ut av den. Den avgjørende forskjellen sitter i hodet og ikke i bankkontoen.

    For meg har PrimaLuna potensial til å åpne døra. Jeg synes romstering med rør definitivt gir avkastning i form av musikkopplevelser, og disse glassbeholderne har en egen evne til å gi oss audiofile gys og kick som en fin bonus. Det vil vi ha. Deretter vil jeg glemme det ustoppelige hi-fi-kretsløpet en stund, og nyte musikk i dype drag.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Takk for at du lar oss bli kjent med nye gamle og spennende rør, jokris. Jeg leser med interesse, selv om en del travelhet gjør at jeg bare må skumme litt for ofte. Dessuten deler jeg fullt ut din real life-tilnærming til lydutstyr: Hvor er det vi finner forventning, spenning og glede? Hva skal til for å finne utløp for livets gleder og sorger i musikkens verden? Når kan vi glemme tanker om mangler og feil og heller la oss rive med av musikk og musikere som vi vet kan gi oss så mye? Hva åpner den døra?

    Vel inne kan det være nyttig å spandere 10 sekunder på å nullstille audiofiliens automatiske søkemodus, en modus som i min erfaring både kan gi mange gleder og dessverre mange unødvendige og forstyrrende ideer. Det vil alltid være en balansekunst, det der, og jeg tror ikke vi kan kjøpe oss ut av den. Den avgjørende forskjellen sitter i hodet og ikke i bankkontoen.

    For meg har PrimaLuna potensial til å åpne døra. Jeg synes romstering med rør definitivt gir avkastning i form av musikkopplevelser, og disse glassbeholderne har en egen evne til å gi oss audiofile gys og kick som en fin bonus. Det vil vi ha. Deretter vil jeg glemme det ustoppelige hi-fi-kretsløpet en stund, og nyte musikk i dype drag.
    Vel sagt 👍
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Når jeg jakter rør så er det mest pga jakten i seg selv , resultatet blir ofte ekstra tid foran anlegget og målet er nesten alltid å bare flyte vekk i musikken
    Vil ta med at det er intet krav eller must å rulle rørene i primaluna , det spiller bra fra fabrikk også, men finner man glede i å sette inn rør fra en svunnen tid eller nyproduserte for den saks skyld så får man en ekstra dimensjon på hobbyen vår
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg jakter rør så er det mest pga jakten i seg selv , resultatet blir ofte ekstra tid foran anlegget og målet er nesten alltid å bare flyte vekk i musikken
    Vil ta med at det er intet krav eller must å rulle rørene i primaluna , det spiller bra fra fabrikk også, men finner man glede i å sette inn rør fra en svunnen tid eller nyproduserte for den saks skyld så får man en ekstra dimensjon på hobbyen vår
    Jeg har ingen erfaring med rør, men jeg begynner at forstå at man kan endre lyden ganske mye ved at bytte rør! Det er ganske fasinerende det!
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har ingen erfaring med rør, men jeg begynner at forstå at man kan endre lyden ganske mye ved at bytte rør! Det er ganske fasinerende det!
    ja, jeg synes det, fasinasjonen for meg er bla alle de ulike variantene man kan finne av samme rør type, måten de alle kan forandre lyden til det bedre eller motsatt, og ikke alltid er det sånn at dyrest er best heller, det er ihvertfall ingen garanti på det for det kommer an på det øvrige oppsettet og preferansen til eieren
    guilty pleasure rør finnes det også, som oftestt farger de lyden kanskje litt vel mye men ,,,,,,,

    God helg til alle i tråden
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, Ras! I tillegg til lyden, er det noe med komfort også. Jeg har lært meg å sette pris på et støyfritt, problemfritt liv med rør i PrimaLuna.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, Ras! I tillegg til lyden, er det noe med komfort også. Jeg har lært meg å sette pris på et støyfritt, problemfritt liv med rør i PrimaLuna.
    Tusen takk for det awe! det høres virkelig godt ut!
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Skulle du sett på maken! Byttet ut Psvane EL34 Philips Replica med RCA ATES 6L6G i Dialogue HP i går, og forskjellen forbløffer. RCA-rørene strammer opp bassområdet betraktelig. Dette gjelder vel å merke klangbalansen og ikke dynamikken: Bassen er så absolutt villig og impulsfast, men ikke varm og fyldig. Et flygel har mye energi i dette toneområdet, denne ivaretas, men svulmer ikke som med Philips Replica. Dette er påfallende. Blir flygelet et piano? Nei, den store, kraftfulle klangen er der, men overtonene i bassområdet blir tydelige og anslaget mer perkussivt.

    Blir den såkalt magiske mellomtonen borte? Hvis det betyr evnen til kompleks klangstruktur og livlig mikrodynamikk, er svaret nei. Blir høyere frekvenser skarpere og mer dominerende? Nei, ikke det heller. Faktisk er det Philips Replica-røret som har mer energi i toppen, og tydeligere eksponerer ekstra kant på transienter der oppe. Det gjør de så sofistikert og elegant, krydrer både rytmer og klangfarver på en nesten uimotståelig måte. Litt ekstra uten at det tipper over, kunne en si. Ikke øretrettende. Gir det mer informasjon? Nei, egentlig ikke. Det er kanskje det som overrasker mest, for RCA-rørene spiller så åpent, detaljrikt og sammenhengende at ingenting mangler. De ruller ikke av eller trekker seg hverken i topp eller bunn.

    Og vinneren er? Nei! Ikke tale om. Begge spiller så livfullt og maler med så fin pensel at det egentlig er sprøtt for en forsterker i denne prisklassen. Så vinneren er nok jeg - og dere andre PrimaLuna-eiere der ute.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Skulle du sett på maken! Byttet ut Psvane EL34 Philips Replica med RCA ATES 6L6G i Dialogue HP i går, og forskjellen forbløffer. RCA-rørene strammer opp bassområdet betraktelig. Dette gjelder vel å merke klangbalansen og ikke dynamikken: Bassen er så absolutt villig og impulsfast, men ikke varm og fyldig. Et flygel har mye energi i dette toneområdet, denne ivaretas, men svulmer ikke som med Philips Replica. Dette er påfallende. Blir flygelet et piano? Nei, den store, kraftfulle klangen er der, men overtonene i bassområdet blir tydelige og anslaget mer perkussivt.

    Blir den såkalt magiske mellomtonen borte? Hvis det betyr evnen til kompleks klangstruktur og livlig mikrodynamikk, er svaret nei. Blir høyere frekvenser skarpere og mer dominerende? Nei, ikke det heller. Faktisk er det Philips Replica-røret som har mer energi i toppen, og tydeligere eksponerer ekstra kant på transienter der oppe. Det gjør de så sofistikert og elegant, krydrer både rytmer og klangfarver på en nesten uimotståelig måte. Litt ekstra uten at det tipper over, kunne en si. Ikke øretrettende. Gir det mer informasjon? Nei, egentlig ikke. Det er kanskje det som overrasker mest, for RCA-rørene spiller så åpent, detaljrikt og sammenhengende at ingenting mangler. De ruller ikke av eller trekker seg hverken i topp eller bunn.

    Og vinneren er? Nei! Ikke tale om. Begge spiller så livfullt og maler med så fin pensel at det egentlig er sprøtt for en forsterker i denne prisklassen. Så vinneren er nok jeg - og dere andre PrimaLuna-eiere der ute.
    Det er sku godt at høre at det går an å eksperimentere såpas mye med lyden .. det ser jeg virkelig frem til😊👍
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Ja her var det fart i tråden, det er godt å se, veldig artig sammenligning av ny produserte og de eldre Rca rørene, meget spennende lesning, og nå er det så mye positivt
    å lese om de replica rørene at de må settes opp på min innkjøpsliste neste år også, de Rca rørene leter jeg etter men har ikke funnet 4 av de så langt,
    Og så er det jo gledelig med nye venner her og jeg er super spent på å lese inntrykk om Evo dac Raas.

    jeg fikk byttet til meg noen chatham 5r4 likeretter rrør og de var større enn jeg trodde, og det er en liten lydmessig forskjell, kontra Rca rørene jeg hadde i også.
     

    Vedlegg

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    I følge selger har dacen bare spilt rundt 10 timer - så jeg lurer på hvordan det er med innspilningstid, bør jeg anta at den ikke er spilt helt inn ennå?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    I følge selger har dacen bare spilt rundt 10 timer - så jeg lurer på hvordan det er med innspilningstid, bør jeg anta at den ikke er spilt helt inn ennå?
    Det tror jeg da , den bør få 40-50 timer ihvertfall
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn