Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Når det er dårlig med svar fra primalunagjengen, er det da fordi det ikke riktig fins noen sån oversikt, og dette med hvordan de ulike rør preger lydbildet er noe man må få erfaring med ved at lytte seg frem?
    Jeg synes ikke det er dårlig med svar fra "primalunagjengen". Du vil finne en god del lytteinntrykk relatert til karakteristikker ved ulike rør i denne tråden, i alle fall om 12AU7-varianter. Nå er beskrivelser av lydopplevelser kompliserte saker, så det finnes ingen fiks ferdige svar. Alle prøver seg frem med sitt oppsett, i sitt rom, med sine ører, osv. Alle kan være enige om at RCA 12AU7 Clear Tops drar lyden mot en slank, detaljert type lyd, men hvordan det harmonerer med din smak, din plassering av høyttalerne i rommet osv. , ja, det kan bare du avgjøre.

    Det er jo dette som er moro! Kjøp noen rør, gjerne basert på den lista inselwind viser ovenfor, gjerne med ulike karakteristikker, rull i vei, luft inntrykkene i denne tråden og finn den lyden du liker best. Som Audiomix har sagt tidligere, dette er den mest effektive måten - i forhold til utgifter - å blande til den lyden du leter etter. Happy hunting!
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes ikke det er dårlig med svar fra "primalunagjengen". Du vil finne en god del lytteinntrykk relatert til karakteristikker ved ulike rør i denne tråden, i alle fall om 12AU7-varianter. Nå er beskrivelser av lydopplevelser kompliserte saker, så det finnes ingen fiks ferdige svar. Alle prøver seg frem med sitt oppsett, i sitt rom, med sine ører, osv. Alle kan være enige om at RCA 12AU7 Clear Tops drar lyden mot en slank, detaljert type lyd, men hvordan det harmonerer med din smak, din plassering av høyttalerne i rommet osv. , ja, det kan bare du avgjøre.

    Det er jo dette som er moro! Kjøp noen rør, gjerne basert på den lista inselwind viser ovenfor, gjerne med ulike karakteristikker, rull i vei, luft inntrykkene i denne tråden og finn den lyden du liker best. Som Audiomix har sagt tidligere, dette er den mest effektive måten - i forhold til utgifter - å blande til den lyden du leter etter. Happy hunting!
    Rca clear top for meg er åpen og fin uten å havne på tynne siden , god soundstage også, systemavhengig er
    Uber riktig uttrykk i sammenheng med rør 👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    En annen ting jeg liker veldig godt med primaluna er at de reagerer positivt på kvalitetsrør, kontra en del andre rørforsterkere som kun gir litt respons på rørbytte
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har noen av disse forsterkerne justerbar negativ feedback ? Dette er en feature på min LM som jeg liker veldig godt, jeg vekter den faktisk foran mulighet for rør-bytte da forskjell er større enn noe rørbytte.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Har noen av disse forsterkerne justerbar negativ feedback ? Dette er en feature på min LM som jeg liker veldig godt, jeg vekter den faktisk foran mulighet for rør-bytte da forskjell er større enn noe rørbytte.
    Ikke såvidt jeg vet
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat, jokris. Clear Tops gir slank, men ikke tynn klang. Punch og artikulasjon, atletisk, uten å tilføre ekstra varme i mellombassen. Det er rett og slett et 12AU7-rør en bare må ha i samlingen.:) CV491 var jeg for treg på, nå er det tomt hos hovedleverandøren her til lands. Tror det er et knallbra rør. Gratulerer!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ikke såvidt jeg vet
    Får håpe at de kommer med en slik mulighet. Bare ved å vri på en bryter kan en endre karakter på amp fullstendig. Selv må jeg innrømme at størst forskjell på rør har jeg hørt i amper som er hardwired, pcb print tar liksom noe av sjarmen bort. Men ifht å få solgt varer skjønner jeg at det er nødvendig med løsninger som maskiner kan lage, kjapt. Prima Luna blir produsert en dag i uken hos Cayin , så de produktene er temmelig nært beslektet. Fine greier, begge to :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Får håpe at de kommer med en slik mulighet. Bare ved å vri på en bryter kan en endre karakter på amp fullstendig. Selv må jeg innrømme at størst forskjell på rør har jeg hørt i amper som er hardwired, pcb print tar liksom noe av sjarmen bort. Men ifht å få solgt varer skjønner jeg at det er nødvendig med løsninger som maskiner kan lage, kjapt. Prima Luna blir produsert en dag i uken hos Cayin , så de produktene er temmelig nært beslektet. Fine greier, begge to :)
    Ganske men ikke helt , hadde cayin på lån før jeg valgte primaluna, de låt ganske så forskjellig her hos meg
    Hardwired point to point bruker vel begge sålangt det går
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ganske men ikke helt , hadde cayin på lån før jeg valgte primaluna, de låt ganske så forskjellig her hos meg
    Hardwired point to point bruker vel begge sålangt det går
    Det stemmer nok at de låt forskjellig. Point to point ved hjelp av manuell håndkraft var det jeg mente. Uansett, mye for pengene, alle disse Kina ampene 😊
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Det stemmer nok at de låt forskjellig. Point to point ved hjelp av manuell håndkraft var det jeg mente. Uansett, mye for pengene, alle disse Kina ampene 😊
    Ja det var overraskende mer rør lyd og krefter i primaluna
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Så denne sent jeg , men posten over gir ett generellt bilde av det , men det finnes mye mer å dykke ned i når man bruker mer enn ett par om gangen
    Long plates , ihvertfall eldre , gir også generellt mer soundstage enn short plates , men ikke uten unntak, som alt annet med rør , Black plates generellt varmere lyd enn grey plates på amerikanske varianter

    de beste er dyre men kan få tak i gode varianter som er billigere selv nyproduserte rør

    Forøvrig så er 12ax7 røret mest kritisk for lyden i din dac , med 12au7 ett lite hakk bak

    hvis du ønsker varmere klang så er 5r4 å foretrekke fremfor 5ar4
    Ellers så sies det at 5ar4 orginal røret er såpass bra at det er kun 5ar4 mullard nos , som gir betydelig løft
    Long plates.......
    Noen ide om hvorfor?
    Jeg har, men det er kanskje ikke så populært å nevne slikt:
    Jo støre strukturer, jo mer utsatt for mikrofoni. Eller noe i nærheten.
    Ser ikke bort fra at det er å foretrekke i manges ører.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har noen av disse forsterkerne justerbar negativ feedback ? Dette er en feature på min LM som jeg liker veldig godt, jeg vekter den faktisk foran mulighet for rør-bytte da forskjell er større enn noe rørbytte.
    Bare single ended fra Kina som har den muligheten.
    Så langt jeg kjenner til......
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    J
    Det finnes ingen slik oversikt. Og det er like mange oppfatninger av rørs lydkarakteristikk som det er rørrullere.
    ja, jeg tenkte nok det var slikt det var, at det går mye på smak og preferense😊
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Så denne sent jeg , men posten over gir ett generellt bilde av det , men det finnes mye mer å dykke ned i når man bruker mer enn ett par om gangen
    Long plates , ihvertfall eldre , gir også generellt mer soundstage enn short plates , men ikke uten unntak, som alt annet med rør , Black plates generellt varmere lyd enn grey plates på amerikanske varianter

    de beste er dyre men kan få tak i gode varianter som er billigere selv nyproduserte rør

    Forøvrig så er 12ax7 røret mest kritisk for lyden i din dac , med 12au7 ett lite hakk bak

    hvis du ønsker varmere klang så er 5r4 å foretrekke fremfor 5ar4
    Ellers så sies det at 5ar4 orginal røret er såpass bra at det er kun 5ar4 mullard nos , som gir betydelig løft
    Tusen takk, jeg ser veldig frem til at eksperimentere med dette👍😀 ... det er nettop varmere klang jeg er etter. Vurderer at bytte høyttalere i jakten på denne. Har de ute for salg... men det kan hende rørrulling kan gjøre jobben.

    angående dette med om min dac var spillet inn, så tror jeg at den nok ikke var det, men holder på med at bli det stadig mer og mer.. i alt fald oppleves det som om jeg får økende 3D i lydbildet som dagene går!
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes ikke det er dårlig med svar fra "primalunagjengen". Du vil finne en god del lytteinntrykk relatert til karakteristikker ved ulike rør i denne tråden, i alle fall om 12AU7-varianter. Nå er beskrivelser av lydopplevelser kompliserte saker, så det finnes ingen fiks ferdige svar. Alle prøver seg frem med sitt oppsett, i sitt rom, med sine ører, osv. Alle kan være enige om at RCA 12AU7 Clear Tops drar lyden mot en slank, detaljert type lyd, men hvordan det harmonerer med din smak, din plassering av høyttalerne i rommet osv. , ja, det kan bare du avgjøre.

    Det er jo dette som er moro! Kjøp noen rør, gjerne basert på den lista inselwind viser ovenfor, gjerne med ulike karakteristikker, rull i vei, luft inntrykkene i denne tråden og finn den lyden du liker best. Som Audiomix har sagt tidligere, dette er den mest effektive måten - i forhold til utgifter - å blande til den lyden du leter etter. Happy hunting!
    Tusen takk😊 Det er skam ikke fordi jeg var misfornøyd med at det ikke var noen svar, det var mer det faktum at det ikke var noen svar, som fikk meg til at lure på om det var fordi et slikt svar var vanskelig at gi. Slik som du jo egentlig skriver! Jeg er helt enig - dette blir moro😀 Beklager hvis det virket sånt masete og misfornøyd, det var ikke intensjonen!

    Ser meg selv som en del av primalunagjengen nå!
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Long plates.......
    Noen ide om hvorfor?
    Jeg har, men det er kanskje ikke så populært å nevne slikt:
    Jo støre strukturer, jo mer utsatt for mikrofoni. Eller noe i nærheten.
    Ser ikke bort fra at det er å foretrekke i manges ører.
    Du er inne på svaret der, om det er mikrofonien, forvrenging eller en teknisk forklaring vet jeg ikke , men pga bla problemer med mikrofoni gikk mye av produksjonen over til small plates
    Vil bare ta med at long plates ikke automatisk er mer forvrengning og støy, men det var flere av long plates som hadde problemer med det , statistisk sett, og så er det dette med at man alltid skal forandre ting underveis
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Tusen takk😊 Det er skam ikke fordi jeg var misfornøyd med at det ikke var noen svar, det var mer det faktum at det ikke var noen svar, som fikk meg til at lure på om det var fordi et slikt svar var vanskelig at gi. Slik som du jo egentlig skriver! Jeg er helt enig - dette blir moro😀 Beklager hvis det virket sånt masete og misfornøyd, det var ikke intensjonen!

    Ser meg selv som en del av primalunagjengen nå!
    Jeg hadde svart mye tidligere , men av en eller annen grunn får jeg ikke varsel om nye innlegg fra primaluna tråden

    personlig synes jeg dette er en veldig fin vennetråd
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.853
    Antall liker
    13.669
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mer krefter og rørlyd i Evo 300 enn CS-100A? Hm, på tide å lure seg ut på bruktbørsen snart kanskje? 😎
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde svart mye tidligere , men av en eller annen grunn får jeg ikke varsel om nye innlegg fra primaluna tråden

    personlig synes jeg dette er en veldig fin vennetråd
    Helt enig, det er en veldig fin tone på denne tråden!
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Mer krefter og rørlyd i Evo 300 enn CS-100A? Hm, på tide å lure seg ut på bruktbørsen snart kanskje? 😎
    I mitt oppsett og mitt rom ja , overraskende stor forskjell faktisk
    Kan ha hatt noe med kt88 mot el34 sånn klangmessgi , men evo har i tillegg mer krefter her på mine høytalere, virket sterkere rett og slett
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.853
    Antall liker
    13.669
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    I mitt oppsett og mitt rom ja , overraskende stor forskjell faktisk
    Kan ha hatt noe med kt88 mot el34 sånn klangmessgi , men evo har i tillegg mer krefter her på mine høytalere, virket sterkere rett og slett
    Veldig spennende høyttalere du har! Ser ut som de har høy følsomhet også.
    Har du egne signalkabler til innebygget forsterker?
    Jeg innbiller meg at det er enda vanskeligere å lese seg til rett match på rørforsterkere enn transistor.
    Ser mange omtaler som mener PrimaLuna er «harsh» og noen som er motsatt.
    Så mye mer som frekvensgang påvirkes av kombinasjonen av impedans på forsterker og høyttaler på en rørforsterker, så blir det litt lotto å tippe «papirresultat» før lytt.

    Helt topp at det finnes forhandlere som låner ut sånn at det er mulig å finne ut hva som foretrekkes i eget oppsett.
    Den PrimaLuna Prologue Two jeg lånte for mange år siden var nettopp litt «harsh» i øvre mellomtone og ved pådrag, selv med Svetlana Winged C KT88. Men jeg tror ikke det var representativt for annet enn mitt rom, mine høyttalere og min smak.
    Basert på resultatet med 50w triode på mine høyttalere virker det som det er litt snaut for å spille ut bassen.
    Men jeg har en kjenning med Evo 400, så forhåpentligvis kan det sjekkes ut en gang i verden. 😊

    Tips: Trykk følg på tråden, så vil du se det på «tråder og forum jeg følger» når det kommer nye innlegg.
    Tror du kan få mail også.
    Har nettopp gjort det på din anleggstråd, fin tråd og MYE å lære om rør. 👍

    mvh
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker ikke signal kabler , kun høytaler kabel og strømkabel
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.853
    Antall liker
    13.669
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tenker du et rett bytte med CS-88A ;)
    Hehe, nei 😀😀😀
    Veldig happy med CS-100, og ville sikkert vært det med Evo 300, Evo 400 og CS-88A også 😎😊

    Husk at nå er vi ikke i den fantastiske vennetråden, men i PrimaLuna sin.
    ....og når Evo 300 kan spille med mer krefter og bass enn CS-100A, så er det ikke mye vits å se nedover til CS-88A 🤣😅
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, nei 😀😀😀
    Veldig happy med CS-100, og ville sikkert vært det med Evo 300, Evo 400 og CS-88A også 😎😊
    Ja det vil eg tro.
    Tipper vi er i noen lunde i samme båt med Prima Luna og Cayin,det handler om tune i den retningen en ønsker. (y)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Beste måten, IMO, så får du klangen fra Evo 300 med til subbene. 👍
    Har tenkt tanken på det å tror jeg har sendt Mail om det til primaluna , husker bare ikke svaret jeg fikk.
    Etter det har jeg glemt det bort rett å slett
    Men klangen får jeg vel uansett med, signal kabel inngangen er mer til hjemmekino bruk tror jeg
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    "harsh" er et produktivt ord. Det utløser et mangfold av lydbeskrivelser hos audiofile: lyttetretthet, oppløsning, detaljering, innsikt i opptaksrom, betoning, forvrengning, osv. Det relaterer ikke bare til lydkomponentenes egenskaper heller, men nesten like mye til lytterens dagsform og hørsel. Bare tenk på hva en middels forkjølelse kan avstedkomme av forbigående frustrasjon: Hva skjer? Hva er hva? Bør jeg bytte ut noe? Hæ? Harsh?

    Kanskje best å ha et beroligende regime på lur? Slå av anlegget og lese noen bøker til du gjesper klisteret i mellomøret bort? Spøk til side: Jeg trenger to ting: Høyttalere jeg er trygg på og en god, veljustert vinylmaskin. Det avgjør om noe er "harsh" for meg. Det er mitt regime, det funker. Jeg vet at det låter i nærheten av slik jeg vil på en god dag. En slags referanse i forhold til eksperimentering og variasjon med forsterkere, digitale kilder og rør.

    Så for meg må svaret nesten bli: Kan PrimaLuna inngå i et oppsett som låter harsh? Absolutt! Låter min Dialogue HP harsh i seg selv? Ikke i særlig stor grad, i så fall.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg brukte en integrert forsterker med innebygget dac og hadde streameren min koblet inn med coax kabel. Primaluna har som kjent ikke dac innebygget så jeg valgte å koble streameren rett inn i forsterkeren med rca kabel. I går koblet jeg en dac inn mellom streamer og forsterker. Dac’en er riktignok billig, men det er streameren også, men jeg hadde ikke kjøpt forsterkeren om det jeg hørte i går skulle vært det som skulle avgjøre et kjøp eller ei. Plutselig låt det udynamisk, flatt, livløst og grått.

    Primaluna forsterkeren virker til å gjennspeile greit det som står koblet opp foran. Merker det når jeg spiller vinyl også, men ikke i like stor grad. Her er det hovedsaklig spenst, rytme og bass som ikke kommer like godt frem. Kommer til å kjøpe en ny phono forsterker som pri nr 1.

    At man skal greie å få det til å låte både det ene og det andre tviler jeg ikke på egentlig. Primaluna er nok ikke en tryllemaskin, men med riktig kilde foran kan den nok like vel trylle ( frem flotte toner )
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Her hos meg så hadde jeg bare bluesound node koblet analogt til evo300 når jeg først hørte den , evo100 dac gav mer av alt og ble ett godt steg fremover
    Jeg har ikke eget dedikert rom dessverre men kjenner rommet godt nok etter 20 år til å kunne relativt fort høre om utstyr skal bli eller returneres
    Hos meg er høytalerne viktigst for slutt resultatet , og har nå både Gato og primaluna som spillet slik jeg liker det
    Men presentert på to forskjellige måter For meg er det viktig å komme inn i musikken , få med detaljer , plassering og soundstage med god vokal
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Leste det forrige innlegget mitt en gang til, og der gir jeg inntrykk av å være mer skråsikker enn meg selv. Jeg prøver igjen.

    I forhold til conrad-johnson Premier 14 og Heart Double Beat 300B monoblokker som jeg kobler opp jevnlig og har mye glede av, har Dialogue HP mer edge. Ikke harsh, definitivt ikke shrill, men edge. Bra single ended er uslåelig på uanstrengt gjengivelse i mine ører: Tettest på hi-fi, men minner oss samtidig minst om sitt nærvær. Og slikt ikke helt selvutslettende nærvær vil vi visst ha fra tid til annen. Ergo enter PrimaLuna. Her er mange fine rørlige dyder til stede (de positive, altså), og samtidig litt edge. Litt kanter, konturer og karakter. Litt ekstra for å engasjere, underholde og variere. Subtile saker, egentlig, og ikke vulgært i det hele tatt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.853
    Antall liker
    13.669
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Edge, som beskrevet, minner litt om kontrastvrideren på de "gode" gamle TV-apparatene. (Jada, vet at det kan justeres kontrast på nye TV-er også, men det var så mye mer gjenkjenbart å beskrive det som en analog vribryter)
    Sånn sett liker jeg det ordet benyttet i stedet for harsh og/eller shrill. Det er - for meg - mer beskrivende.
    Føles litt beklemt å være inne på vennetråden her ute å eie PrimaLuna, men dere får hute meg ut om det trengs. :D
    På min egen fabrikkvennforsterker har jeg begynt å bevege meg inn på triode noen ganger i det siste.
    Dersom innspillingene er harsh eller shrill, så synes jeg at triode kan benyttes for å trekke vekk litt edge. Kledelig noen ganger.
    Selv om jeg fort tar meg i å savne U/L sine egenskaper.

    mvh
    venn som sikkert ville vært ordentlig venn om tilfeldighetene ikke ville det til at det ble et annet merke på fabrikken
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    En av grunnene til at jeg trives så godt i denne tråden, er den åpne holdningen til innspill. Det motsatte av en selvgod menighet. Minst mulig uthuting, takk. Ja takk til for eksempel HCS og RoDa som kaster inn interessante perspektiver.

    De siste dagene har jeg hatt anledning til å lytte konsentrert til fem forskjellige innspillinger av Haydns seks strykekvartetter op.33. Det blir ti fioliner, fem bratsjer og fem celloer spilt av 20 forskjellige mennesker i fem til dels svært ulike akustiske omgivelser og produksjoner. Musikken er i seg selv gudeføde, men opplevelsen er også knyttet til hvor livaktig klangfarver, dynamikk og alskens nyanser klinger ut i opptaksrom - som helst skal springe ut i full blomst igjen i mitt lytterom.

    Disse øvelsene tar PrimaLuna Dialogue HP/ProLogue Premium CD Player på strak arm. Så bra, faktisk, at denne lytterens konsentrasjonsevne taper i ni av ti tilfeller mot det som blir servert. Nok til å sluke Haydn i store mengder uten anstrengende nilytting, sjenerende lyttetretthet eller uinspirerende lydreproduksjon.

    Hvor spesielt er dette, basert på egen erfaring? Kunne jeg ha opplevd omtrent det samme med det meste utstyr av god kvalitet? Jo, PrimaLuna plasserer seg forbausende høyt oppe for meg. Det meste utstyr jeg har erfaring med, stikker av i en eller flere disipliner og forstyrrer dermed den fine balansen som skal til for å være både konsentrert og uanstrengt til stede i musikken over tid. Dette er kanskje den viktigste egenskapen ved et anlegg for meg.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.853
    Antall liker
    13.669
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fantastisk beskrevet, @awe 👏👏👏
    Hm, klassisk musikk. Aldri lært meg, kanskje på tide :)
    Blir jo litt nysgjerrig på hvilke høyttalere du har koblet opp PrimaLuna elektronikken på?

    Her i heimen har jeg så smått begynt å lytte på triodemodus. Slikt å gjøre, slikt å føre
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var så heldig å få kjøpe høyttalere som grelv har laget: toveis, 12+1 (JBL), bassrefleks og horn (begge deler done right), 95 db og helt uproblematisk impedans. Korrekt satt opp i rommet gjør de ingen feil, med nesten ufattelig gode kompromisser, og de spiller knallbra på single ended, push pull, transistor og rør - hvis forsterkeren ellers er kvalitetsmessig ok og oppover. Klassisk, jazz eller rock går like bra alt sammen.

    Kjøpte dem for snart tre år siden. Før den tid var det prøving og feiling, noen var bra på noe, andre på noe annet. Hadde noen sagt at de hadde høyttalere uten egentlige svakheter den gangen, hadde jeg ristet vantro på hodet. Derfor markerte dette kjøpet et før og etter.

    Det finnes bedre elementer å få, selvsagt, men det går an å komme langt med optimal implementering av gode elementer. Hvis man kan. Hvis dette høres ut som skryt av eget anlegg, så les det som en hyllest til den mannen som virkelig fortjener det - fra en heldiggris som sender en takknemlig tanke rett som det er.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.904
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk beskrevet, @awe 👏👏👏
    Hm, klassisk musikk. Aldri lært meg, kanskje på tide :)
    Blir jo litt nysgjerrig på hvilke høyttalere du har koblet opp PrimaLuna elektronikken på?

    Her i heimen har jeg så smått begynt å lytte på triodemodus. Slikt å gjøre, slikt å føre
    Den dagen jeg kjører annet en triode modus da selger jeg skitten :geek:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn