Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen av dere som har erfaring med evo400 pre foran klasse D effekt? Den gode rørlyd kombinert med rå neutral klasse D effekt?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen av dere som har erfaring med evo400 pre foran klasse D effekt? Den gode rørlyd kombinert med rå neutral klasse D effekt?
    Dialogue preamp kjørte sammens 2 stk Nad M22 i bridge mode en periode på et par apekister ( kan ikke si jeg hadde noe å klage på så har du lyst har du lov)
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Ikke med klasse D,men EVO 400 er en bad ass preamp😁.

    O
    Ja det kan jeg tenke meg - jeg har primaluna dacen, så nå har jeg fått smak på rør... og jeg har klasse D monoblokker 500w i 8 ohm .. så det kunne virkelig være interessant at høre Evo 400..
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Fikk beskjed i dag at Genalex KT77 rørene jeg bestilte i Julen har kommet til Larvik. Hadde gitt opp egentlig da det tok litt tid.
    Har faktisk større forhåpninger til de enn til KT120 rørene så jeg er relativt spent!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Fikk beskjed i dag at Genalex KT77 rørene jeg bestilte i Julen har kommet til Larvik. Hadde gitt opp egentlig da det tok litt tid.
    Har faktisk større forhåpninger til de enn til KT120 rørene så jeg er relativt spent!
    Samme opphav?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Et par Mullard CV491 inn i gain-posisjon i forsterkeren i kveld. Nå begynner det å bli nifst her; det kravler fioliner, bratsjer og celloer ut av høyttalerne.
    Jeg kom over en annonse der selgeren ville ha USD 950 for et par. Synd jeg ble utsolgt ganske fort.
    Nå er det disse som gjelder.
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det Tung Sol KT77? Spøk til side, KT77 -vil man ha ulike produsenter av nye rør, er det vel JJ og "Genalex". Jeg har JJ sine KT77. De liker jeg godt.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det har kommet mye godt ut av rør-omtaler i denne tråden. Det er vel verdt å holde i hevd, av to grunner:

    1. PrimaLuna bare fortsetter å hevde seg bra i sammenligning med de utfordrere jeg har kommet over så langt, også de som koster mer og har godt opparbeidet prestisje. Jeg tar straks fatt på mitt fjerde år med PL-produkter, så det er ikke akkurat snakk om en forbigående fascinasjon, heller. Heldigvis ser jeg at andre med lang fartstid og bred erfaring deler lignende inntrykk.

    2. PrimaLuna reagerer på rør-bytter som ingen andre lydprodukter jeg har kjennskap til. Det gir betydelige variasjonsmuligheter både med hensyn til smak og kvalitet. Og nå kommer vi til et punkt som kan være en smule kilent: Nyprodusert vs. NOS. Noen ganger refererer jeg til Audiomix i omtaler av NOS-rør, og det kan kanskje misforstås. Derfor vil jeg gjerne presisere: Jeg løper ingens ærend, har ingen interesser utenom det lydlige og skriver bare ut ifra entusiasme.

    Det er i de fleste tilfeller kvalitetsforskjell på NOS og nytt. Min erfaring er klar: Du får i gjennomsnitt mer for kronene dine ved å kjøpe NOS, i forhold til rørenes levetid så vel som lydkvalitet. Litt ovenfor vises et RCA-rør fra 1953 som koster ubetydelig mer enn nyproduserte 12AU7-rør. Kvalitetsmessig er det ingen konkurranse: Våre venner fra 1953 har fenomenal futt (dynamikk), og de fikser kompliserte klanger og lydbilder med imponerende innsikt og differensiering uten hardhet eller å gå i metning. Crisp og creamy med headroom (oi, mye nynorsk her nå 🥴 ) i mitt anlegg. Disse egenskapene er for meg high end hvis noe er det. Tett på Mullard CV491, et kostbart entusiast-rør.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Nyproduserte Gold Lion KT66, KT77 og KT88 fra Russland har gjennomgående godt ord på seg, Griffenfeldt. Originalene koster det hvite ut av øyet, hvis en i det hele tatt får tak i dem. Tilgjengeligheten av NOS effektrør er selvfølgelig begrenset i forhold til signalrør, så bildet ditt har et godt poeng. :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nyproduserte Gold Lion KT66, KT77 og KT88 fra Russland har gjennomgående godt ord på seg, Griffenfeldt. Originalene koster det hvite ut av øyet, hvis en i det hele tatt får tak i dem. Tilgjengeligheten av NOS effektrør er selvfølgelig begrenset i forhold til signalrør, så bildet ditt har et godt poeng. :)
    Med alle forbehold: Jeg tror TungSol (fra samme sted / produsent i Russland) kan være kneppet bedre.
    Jeg pirker litt for å få dere til å se med åpne øyne:
    Måleverdier med 3-4 desimaler?
    Hva tror dere?
    En kvartett eller flere som er så like som en bare kan drømme om?
    Rør er litt hit og dit. Det spiller ingen stor rolle om de avviker minst >10% seg i mellom eller fra "normalen"-
    De fleste forsterkere har feedback. Den retter opp alle skavanker.
    Hvis en skal sloss mot 1/10 dB må en måle.
    Og:
    Det trikses og mikses over en lav sko. Ideelle verdier oppnås ved å trikse med testingen.
    50% er ikke uvanlig.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    De siste nos rørene jeg kjøpte var så mikrofoniske at jeg måtte ut av rommet for å skifte låt med nettbrettet. Etter det kjøpet har jeg kun kjøpt nyproduserte rør.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.764
    Antall liker
    50.370
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Med alle forbehold: Jeg tror TungSol (fra samme sted / produsent i Russland) kan være kneppet bedre.
    Jeg pirker litt for å få dere til å se med åpne øyne:
    Måleverdier med 3-4 desimaler?
    Hva tror dere?
    En kvartett eller flere som er så like som en bare kan drømme om?
    Rør er litt hit og dit. Det spiller ingen stor rolle om de avviker minst >10% seg i mellom eller fra "normalen"-
    De fleste forsterkere har feedback. Den retter opp alle skavanker.
    Hvis en skal sloss mot 1/10 dB må en måle.
    Og:
    Det trikses og mikses over en lav sko. Ideelle verdier oppnås ved å trikse med testingen.
    50% er ikke uvanlig.
    Vi er glade for tips til rør til primaluna men rør diskusjoner er greit i egen tråd,ikke i en vennetråd. I beste mening😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Skjønner det.
    Det var ikke noe "uvennlig" i forhold til PrimaLuna.
    Bare noe som kan være til nytte for å få det beste ut av disse forsterkerene.
    Og generelt om rør. Nytt kontra NOS.
    Pluss litt til for de som følger med.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke annet enn å gi min uforbeholdne støtte og sympati til Audiomix' siste innlegg. Men jeg rir ingen kjepphester her, og respekterer selvsagt ønsket om ikke å diskutere rør i tråden. I beste mening til alle venner av PrimaLuna.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.764
    Antall liker
    50.370
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg er for diskusjoner om rør til våre forsterkere og er takknemlig for audiomix sine råd. Vil ikke lage noen dårlig stemmning her😁.

    O
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kan ikke annet enn å gi min uforbeholdne støtte og sympati til Audiomix' siste innlegg. Men jeg rir ingen kjepphester her, og respekterer selvsagt ønsket om ikke å diskutere rør i tråden. I beste mening til alle venner av PrimaLuna.
    Men.....
    Det blir litt som å diskutere om hjulet er rundt hvis en ikke kan bringe inn andre momenter.
    Beskrive en fortserker. Ferdig!
    Det er da så mye mer.
    I tilfellet PrimaLuna: Jeg kjenner merket godt og har hatt god kontakt med Herman van den Dungen og flere.
    Ikke alle er enige at rørvalg er viktig.
    Mange er det.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg gidder ikke å forsvare mine kjøp her inne, og i allefall ikke når det er noen i andre enden som tjener penger hvis jeg endrer vaner.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kanskje på tide med en "Rørtråd-der alt kan diskuteres"?
    Tror det finnes flere rør tråder.
    Det er ikke sikkert at et rør som er helt fantastisk i en forsterker vil passe like godt i en annen.
    Ikke alle konstruksjoner som reagerer like mye på rørbytte.
    Derfor kan det være mer til hjelp om det diskuteres i en spesifikk forsterker tråd enn i en generell rør tråd.
    IMO
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.764
    Antall liker
    50.370
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Byttet litt frem og tilbake med GE og Primaluna rørene,det blir tydlig dypere bass med GE rørene. Det var i starten litt mye i toppen med GE men det har roet seg nå. Jeg må si det er GE som vinner 😁.
    F8100016-6B41-499D-BCC5-C32FA302C933.jpeg
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg gidder ikke å forsvare mine kjøp her inne, og i allefall ikke når det er noen i andre enden som tjener penger hvis jeg endrer vaner.
    Slik jeg forstår det, sier du tre ting her:

    1. Du svarer bare for deg selv. Når det gjelder egne lytteinntrykk, er jeg 100% enig. Når det gjelder kunnskap, f. eks. om hvordan en måler rør, kommer også fakta inn som en faktor i vurderingen av kvalitet. Jeg kan ikke så mye som ren amatør, men har hatt glede og nytte av det lille som siger inn.

    2. Du gidder ikke å forsvare dine kjøp her inne. 100% enig. Her tror jeg vi må ha tillit til medforumister. Noen tråder på HFS kan være temmelig råtne, men i denne tråden har jeg ikke engang tenkt tanken om at noen skriver i annet enn god hensikt.

    3. Det er noen i andre enden som tjener penger. Her tror jeg det er viktig å skille snørr og bart. Audiomix er profesjonell mht. rørforsterkere og han selger rør. Han har dermed en potensiell mulighet til å utnytte eventuelle kunders tillit. Motsatt kan han bruke sin kunnskap og erfaring til å veilede og hjelpe oss med PrimaLuna-forsterkerne våre.

    Siden jeg fikk PL-produkter i hus, har jeg kjøpt ganske mange rør av Audiomix. Fordi jeg vil, og fordi jeg synes jeg har hatt stort lydmessig utbytte av det. Min erfaring er entydig positiv. Han har vært enestående hjelpsom og tålmodig med en som ikke har allverdens peiling, og det har aldri vært snev av pushing, lureri eller grådighet. Han kan si ifra hvis en sier noe som er tull eller feil, men alltid med tilbud om en kunnskapsbasert forklaring. Og hvis du har interesse av å lære litt, vil du oppdage en ekte entusiast og dyktig fagmann.

    Alt dette i beste mening og med ønske om fortsatt hyggelig og nyttig utveksling av erfaring.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes det har kommet mye godt ut av rør-omtaler i denne tråden. Det er vel verdt å holde i hevd, av to grunner:

    1. PrimaLuna bare fortsetter å hevde seg bra i sammenligning med de utfordrere jeg har kommet over så langt, også de som koster mer og har godt opparbeidet prestisje. Jeg tar straks fatt på mitt fjerde år med PL-produkter, så det er ikke akkurat snakk om en forbigående fascinasjon, heller. Heldigvis ser jeg at andre med lang fartstid og bred erfaring deler lignende inntrykk.

    2. PrimaLuna reagerer på rør-bytter som ingen andre lydprodukter jeg har kjennskap til. Det gir betydelige variasjonsmuligheter både med hensyn til smak og kvalitet. Og nå kommer vi til et punkt som kan være en smule kilent: Nyprodusert vs. NOS. Noen ganger refererer jeg til Audiomix i omtaler av NOS-rør, og det kan kanskje misforstås. Derfor vil jeg gjerne presisere: Jeg løper ingens ærend, har ingen interesser utenom det lydlige og skriver bare ut ifra entusiasme.

    Det er i de fleste tilfeller kvalitetsforskjell på NOS og nytt. Min erfaring er klar: Du får i gjennomsnitt mer for kronene dine ved å kjøpe NOS, i forhold til rørenes levetid så vel som lydkvalitet. Litt ovenfor vises et RCA-rør fra 1953 som koster ubetydelig mer enn nyproduserte 12AU7-rør. Kvalitetsmessig er det ingen konkurranse: Våre venner fra 1953 har fenomenal futt (dynamikk), og de fikser kompliserte klanger og lydbilder med imponerende innsikt og differensiering uten hardhet eller å gå i metning. Crisp og creamy med headroom (oi, mye nynorsk her nå 🥴 ) i mitt anlegg. Disse egenskapene er for meg high end hvis noe er det. Tett på Mullard CV491, et kostbart entusiast-rør.
    Veldig godt skrevet
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg gidder ikke å forsvare mine kjøp her inne, og i allefall ikke når det er noen i andre enden som tjener penger hvis jeg endrer vaner.
    Det skal du heller ikke trenge å gjøre.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.463
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Han der (forferdelige) typen på Youtube, som snakker (og lyger) om PrimaLuna, forklarte noe om de midterste rørene. Han kaller dem preamp tubes, og de ytterste for driver tubes. Sikkert derfor de midterste er viktigst?
    mvh
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.764
    Antall liker
    50.370
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Han der (forferdelige) typen på Youtube, som snakker (og lyger) om PrimaLuna, forklarte noe om de midterste rørene. Han kaller dem preamp tubes, og de ytterste for driver tubes. Sikkert derfor de midterste er viktigst?
    mvh
    Han forteller jo kun sannheten om at PL er verdens beste😤😂
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Inngangsrørene har som regel mer påvirkning på lydsignaturen enn driverrørene. Det er min erfaring ila 20 år med 3 ulike rørforsterkere :)

    M
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt samme erfaring som sundkoien mht. inngangsrør, og hjemmesiden til PrimaLuna sier vel langt på vei det samme om "gain tubes". De to midterste 12AU7 i min integrerte har hatt størst virkning på totallyden, om enn knepent. Til i dag.

    I dag, nemlig, kom åtte vaskeekte kommunist-rør i posten. RFT EL34 fra tidlig 70-tall. Og nå, noen timer senere, sitter jeg her og leser Karl Marx. Neida, jeg har ikke tid til lese, for lyden stjeler nesten all oppmerksomheten. Det blir visst ikke så mye skriving, heller, kjenner jeg. Det får vente litt. Men bra? Bra blir et fryktelig fattig ord, for dette er faktisk en merkedag i mitt liv som audiofil.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.463
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Regner med at det er Kevin Deal det siktes til.
    Han har gjort en fantastisk jobb for PrimaLuna.
    Bare å snevre inn filteret litt.
    Enig, bare å skrelle vekk BS.
    Utrolig selger som trykker på mange riktige knapper.
    Velprodusert og mye fin info, så lenge filteret er innkoblet. 👍😁
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har hatt samme erfaring som sundkoien mht. inngangsrør, og hjemmesiden til PrimaLuna sier vel langt på vei det samme om "gain tubes". De to midterste 12AU7 i min integrerte har hatt størst virkning på totallyden, om enn knepent. Til i dag.

    I dag, nemlig, kom åtte vaskeekte kommunist-rør i posten. RFT EL34 fra tidlig 70-tall. Og nå, noen timer senere, sitter jeg her og leser Karl Marx. Neida, jeg har ikke tid til lese, for lyden stjeler nesten all oppmerksomheten. Det blir visst ikke så mye skriving, heller, kjenner jeg. Det får vente litt. Men bra? Bra blir et fryktelig fattig ord, for dette er faktisk en merkedag i mitt liv som audiofil.
    Så bra!
    Og så synd at det bare er et par igjen. Tror jeg.
    Kongsberg - Kragerø via Lier og Stokke på litt over 24 timer. Ingen grunn til å klage på Posten.
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Så bra!
    Og så synd at bare er et par igjen. Tror jeg.
    Kongsberg - Kragerø via Lier og Stokke på litt over 24 timer. Ingen grunn til å klage på Posten.
    Var det RFT som laget de rørene for Siemens EL34 tro ( spare kniven til Siemens valgte RFT ) ? hmm
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn