Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ikke noe moro det der, Evo III. Vi krysser fingre for problemfri innsetting av nye 5AR4.

    Mullard/Amperex GZ34 er ikke å få fra mine vanlige kilder. Hvis noen har et par ok eksemplarer på lager, er jeg en snill og grei kjøper.
    Håper det ja,Audioaktøren sender meg nye men det tar jo opptil en uke😱det kan jeg ikke vente på😂.

    O
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Håper det ja,Audioaktøren sender meg nye men det tar jo opptil en uke😱det kan jeg ikke vente på😂.

    O
    Skulle det bli full skjærings så har me 2 likeretter rør i backup i tilfelle tilfelle (Prima 5AR4) kjipt sitte med tyst preamp .
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Har ingen kontakter som har disse heller , er på utkikk men samtidig så
    Er jeg litt i tvil hvor mye de vil bedre lyden. Noen som har erfaring med mullard 5AR4 i Pl ?
     

    Nikko1966

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    15
    Har ingen kontakter som har disse heller , er på utkikk men samtidig så
    Er jeg litt i tvil hvor mye de vil bedre lyden. Noen som har erfaring med mullard 5AR4 i Pl ?
    Har ikke hørt mullard 5AR5 i PL forsterkere, men likeretterrør har mye å si for lyden, på linje med smårør. Byttet fra sovtek i en annen rør forst. Markant forskjell.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Det er der det kan knipe mest, tror jeg. Lite av de beste i omløp.
    Kjøpte disse
    NOS Mullard GZ34(5ar4). Det er de du trenger! Surt at de er så dyre, men sødmen kommer tilbake
    Har ikke hørt mullard 5AR5 i PL forsterkere, men likeretterrør har mye å si for lyden, på linje med smårør. Byttet fra sovtek i en annen rør forst. Markant forskjell.
    Samme her, byttet fra sovtek til NOS Mullard GZ34 i strømforsyninga til en Supratek chardonnay da jeg hadde den, og det ga et betydelig løft i lyden .
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    NOS Mullard GZ34(5ar4). Det er de du trenger! Surt at de er så dyre, men sødmen kommer tilbake

    Samme her, byttet fra sovtek til NOS Mullard GZ34 i strømforsyninga til en Supratek chardonnay da jeg hadde den, og det ga et betydelig løft i lyden .
    Det høres bra ut , har du testet andre 5ar4 ? I min tidligere audio note pre anp så låt bendix og mullard best men jeg opplevde større forskjell på de andre smårørene , ergo er jeg ikke sikker på investeringen enda ihvertfall.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil være på utkikk etter Mullard GZ34, men enn så lenge står jeg til halsen i ferske E82CC. Komplettering av front runners kommer i dag. Har nok sagt det før, men mulighetene til å løfte og utvikle kvalitetene i PL-produktene med et godt utvalg av denne rør-typen har for lengst sprengt min forestillingsevne.
     

    Rofl

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    7
    Jeg vil være på utkikk etter Mullard GZ34, men enn så lenge står jeg til halsen i ferske E82CC. Komplettering av front runners kommer i dag. Har nok sagt det før, men mulighetene til å løfte og utvikle kvalitetene i PL-produktene med et godt utvalg av denne rør-typen har for lengst sprengt min forestillingsevne.
    dumt spm her kanskje, men E82CC er samme som E80CC? Altså de høyere rørene som kan byttes ut med de lavere 12au7i frontrekken, eller er det likeretter rør E82CC er? 😩
     

    Rofl

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    7
    Noen som har erfaring med Philips miniwatt 12 au7 i front på Dialogue?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg vil være på utkikk etter Mullard GZ34, men enn så lenge står jeg til halsen i ferske E82CC. Komplettering av front runners kommer i dag. Har nok sagt det før, men mulighetene til å løfte og utvikle kvalitetene i PL-produktene med et godt utvalg av denne rør-typen har for lengst sprengt min forestillingsevne.
    Bare å sende til meg om du sliter med for mange rør😂.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Å ja, jeg sliter noe så grufullt. Rene bartender-skolen; litt av den og kanskje litt av den, og hva om jeg tilsatte..osv. Det rare er at du må ha nok av rør for ikke å gå i surr! Og jeg trives her i baren, jeg. Aldri et kjedelig øyeblikk, selv om hodet ikke helt klarer å henge med resten av kroppen noen morgener. 😀 🥴;)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    dumt spm her kanskje, men E82CC er samme som E80CC? Altså de høyere rørene som kan byttes ut med de lavere 12au7i frontrekken, eller er det likeretter rør E82CC er? 😩
    E82cc er en variant av ecc802 Siemens har vel en del av de, gode spes og en spennende ecc82 type imo
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vil være på utkikk etter Mullard GZ34, men enn så lenge står jeg til halsen i ferske E82CC. Komplettering av front runners kommer i dag. Har nok sagt det før, men mulighetene til å løfte og utvikle kvalitetene i PL-produktene med et godt utvalg av denne rør-typen har for lengst sprengt min forestillingsevne.
    Hvilke e82cc er det ? Siemens eller ?
    har for lyeblikket ingen muligheter til kjøp av rør selv , men veldig artig å følge med alikevel 😀
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har erfaringer med klipsch rpm6000 og de minste PL forsterkerne ?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Flere varianter av Siemens E82CC, ja, pluss mer Telefunken og litt Philips. Her trengs tid, jokris. Kommer tilbake når jeg har noe mer systematisk retningsbestemt å si, enten her eller i en egen tråd.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Flere varianter av Siemens E82CC, ja, pluss mer Telefunken og litt Philips. Her trengs tid, jokris. Kommer tilbake når jeg har noe mer systematisk retningsbestemt å si, enten her eller i en egen tråd.
    Da skal jeg følge med fremover 👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Føler jeg ofte glemmer bort å poste her inne i tråden, blir liksom dratt inn i musikken isteden 😀
    Antar de fleste her inne også mister fokus på vennetråden med PL i hus

    hvis det er innafor så lurte jeg på om noen kunne tenke seg på poste hva de bruker PL sammen med , eller tidligere har brukt

    for meg selv så er det Pl evo300i med evo 100 dac , bluesound node ,Triton one R høytalere, spiller av fra bs app eller Roon , har Nas og TIDAL
    Kabler ikke prioritert men heller ikke glemt , 90% fra wireworld
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaring med Philips miniwatt 12 au7 i front på Dialogue?
    Kun testet litt Philips miniwatt ecc82/ 12au7 pluss noen tidlig 1970 ecc82 Philips rør på Dialogue preamp , fikk vel ikke ståpels akkurat den gang ( landet tilbake på Artisan 12au7 hver gang ) Mullard cv4003 fikk også reisepass :LOL:.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Noen som har erfaringer med klipsch rpm6000 og de minste PL forsterkerne ?
    Kjørte evo400 på Klipsch palladium p17.. og det kan jeg ærlig talt si at både PL og palladium digget.. låt jævlig bra for å si det på godt nordnorsk.
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Litt lite fokus på Prima Luna i denne tråden? Finnes det ikke en rørbyttetråd som er mer egnet? Blir litt kjedelig i lengden å sjekke nye poster i Prima Luna tråden som viser seg å omhandle et eller annet rør... igjen...

    Det sagt, har tro på Prima Luna, skulle gjerne prøvd (uansett rør)!

    God påske! 😀
     
    Sist redigert av en moderator:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jo, du kan ha et poeng, EBH. Jeg skal ta deg på ordet. Men siden du krever plassen, synes jeg nok du bør levere en del PrimaLuna-stoff i tiden fremover.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Føler jeg ofte glemmer bort å poste her inne i tråden, blir liksom dratt inn i musikken isteden 😀
    Antar de fleste her inne også mister fokus på vennetråden med PL i hus

    hvis det er innafor så lurte jeg på om noen kunne tenke seg på poste hva de bruker PL sammen med , eller tidligere har brukt

    for meg selv så er det Pl evo300i med evo 100 dac , bluesound node ,Triton one R høytalere, spiller av fra bs app eller Roon , har Nas og TIDAL
    Kabler ikke prioritert men heller ikke glemt , 90% fra wireworld
    Her står EVO 400 preampen med RCA og GE rør i front med Sovtek 5AR4 rør bak😁.
    Den er hoved kjernen i oppsettet og styrer EC AW 180,Lumin D2 streamer EC RIAA og MS DDX 1500. Aldri eid en Preamp som låter så bra før og jeg har eid en del Preamper som er dyrere enn EVO 400😊.
    6D89FC85-1D26-4FF6-9595-14EA06E0B44D.jpeg
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    En viktig faktor med PrimaLuna er lite støy. Det påvirker alt du kobler disse produktene sammen med. De siste dagene har jeg byttet litt frem og tilbake mellom PL og andre forsterkere jeg har stående, slik at vurdering av lyden ikke skal bli en vanesak, og spørsmålet om tyst, sort bakgrunn er gjennomgående et karakteristisk trekk.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    En viktig faktor med PrimaLuna er lite støy. Det påvirker alt du kobler disse produktene sammen med. De siste dagene har jeg byttet litt frem og tilbake mellom PL og andre forsterkere jeg har stående, slik at vurdering av lyden ikke skal bli en vanesak, og spørsmålet om tyst, sort bakgrunn er gjennomgående et karakteristisk trekk.
    Jeg har igså gleden av å kunne bytte forsterker og jeg opplever det samme
    Har du mulighet til å bytte kilder også ? F eks dac, streamer eller andre kilder ?

    God Påske ønskes alle
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Rofl

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    7
    Djevelens advokat innspill her:
    Hvor bra er Primaluna egentlig? Mange forteller de har byttet ut dyrere systemer til fordel for Primaluna. Er det så bra at de er uten konkurranse uansett pris? Hvis ikke, hvor skorter de lydmessig mot bedre konkurrenter? Min personlige erfaring med merket er at det er en klangkarakter som tiltaler meg. Jeg synes også at Dialogue premium serien var en kjempeutfordrer på lyd/pris, men EVO serien leverer varene muligens bedre enn den Dial serien, men til vesentlig høyere pris om jeg ikke tar feil. Hva tenker folket?
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Djevelens advokat innspill her:
    Hvor bra er Primaluna egentlig? Mange forteller de har byttet ut dyrere systemer til fordel for Primaluna. Er det så bra at de er uten konkurranse uansett pris? Hvis ikke, hvor skorter de lydmessig mot bedre konkurrenter? Min personlige erfaring med merket er at det er en klangkarakter som tiltaler meg. Jeg synes også at Dialogue premium serien var en kjempeutfordrer på lyd/pris, men EVO serien leverer varene muligens bedre enn den Dial serien, men til vesentlig høyere pris om jeg ikke tar feil. Hva tenker folket?
    At det leverer varene for min del er helt klart , om det finnes dyrere saker som kan spille bedre, sikkert , men til prisen Har jeg ikke hatt noe annet her hjemme som har spillt bedre, ikke i nærheten faktisk
    Skulle jeg være fristet til å bytte måtte det blitt til separat pre og power fra samme merke
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Djevelens advokat innspill her:
    Hvor bra er Primaluna egentlig? Mange forteller de har byttet ut dyrere systemer til fordel for Primaluna. Er det så bra at de er uten konkurranse uansett pris? Hvis ikke, hvor skorter de lydmessig mot bedre konkurrenter? Min personlige erfaring med merket er at det er en klangkarakter som tiltaler meg. Jeg synes også at Dialogue premium serien var en kjempeutfordrer på lyd/pris, men EVO serien leverer varene muligens bedre enn den Dial serien, men til vesentlig høyere pris om jeg ikke tar feil. Hva tenker folket?
    Evo 400 integrert står på en suveren 1.plass på min liste over amper.. Den er latterlig bra til prisen.. Og ja, kanskje uansett pris. Hadde jeg operert i den prisklassen så hadde en sånn blitt hanket inn hit umiddelbart. :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Djevelens advokat innspill her:
    Hvor bra er Primaluna egentlig? Mange forteller de har byttet ut dyrere systemer til fordel for Primaluna. Er det så bra at de er uten konkurranse uansett pris? Hvis ikke, hvor skorter de lydmessig mot bedre konkurrenter? Min personlige erfaring med merket er at det er en klangkarakter som tiltaler meg. Jeg synes også at Dialogue premium serien var en kjempeutfordrer på lyd/pris, men EVO serien leverer varene muligens bedre enn den Dial serien, men til vesentlig høyere pris om jeg ikke tar feil. Hva tenker folket?
    Det er et håpløst spørsmål å besvare. Jeg skjønner hvor du vil, men den eneste måten du kan få svar på, er å teste det hjemme selv. Og her i denne tråden, som er en vennetråd for Primaluna, skal det mye til at du får noe annet enn positive innspill om akkurat Primaluna ;)

    Jeg er en av dem som har gått fra PL til noe annet. Etter min mening, så er det en hovedfordel med PL - de gjør rørlyd enkelt. Veldig god byggekvalitet og vanskelig å gjøre noe feil under bruk. Man føler seg trygg når man bruker Primaluna, sammenliknet med en del andre rørprodukter.
    Jeg hadde først en Prologue, altså innstegsmodellen i forrige serie, og gikk deretter til toppmodellen i nyeste serie - EVO 400. Heeelt klart stor forskjell i lyden. Samme signatur, men mye mer av alt i toppmodellen. Naturlig nok.

    Jeg kjøpte så, av nysgjerrighet, en Audio Note Cobra. Denne koster litt mindre enn EVO 400. I mine ører så har denne en lydkarakter som tiltaler meg mer enn Primaluna sin. For å forenkle det litt: jeg opplevde at Primaluna var (litt) nærmere transistorlyd, mens Cobraen var mer av den romantiske, varme rørlyden. Som jeg forelsket meg i. Etter hvert som at jeg har beveget meg noe oppover i Audio Note sitt hierarki, har jeg erfart at svaret på spørsmålet ditt, om hvorvidt de er uten konkurranse uansett pris, definitivt nei. Hva de skorter på lydmessig, er vanskelig å forklare. Jeg har prøvd å forklare det veldig enkelt i starten av avsnittet, men det handler altså om engasjement, musikalitet og varme. Veldig diffuse, vriene faktorer å forholde seg til, som igjen oppmuntrer til det jeg begynte med; test det ut selv :)

    Jeg minner om at dette bare er min personlige oppfatning, og det er sannsynligvis mange som opplever det annerledes. Jeg vet for eksempel at @jokris har gått andre veien. Primaluna er strålende produkter. Til sitt bruk. Jeg er fremdeles fan. og ikke minst venn.
     

    Rofl

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    7
    Det er et håpløst spørsmål å besvare. Jeg skjønner hvor du vil, men den eneste måten du kan få svar på, er å teste det hjemme selv. Og her i denne tråden, som er en vennetråd for Primaluna, skal det mye til at du får noe annet enn positive innspill om akkurat Primaluna ;)

    Jeg er en av dem som har gått fra PL til noe annet. Etter min mening, så er det en hovedfordel med PL - de gjør rørlyd enkelt. Veldig god byggekvalitet og vanskelig å gjøre noe feil under bruk. Man føler seg trygg når man bruker Primaluna, sammenliknet med en del andre rørprodukter.
    Jeg hadde først en Prologue, altså innstegsmodellen i forrige serie, og gikk deretter til toppmodellen i nyeste serie - EVO 400. Heeelt klart stor forskjell i lyden. Samme signatur, men mye mer av alt i toppmodellen. Naturlig nok.

    Jeg kjøpte så, av nysgjerrighet, en Audio Note Cobra. Denne koster litt mindre enn EVO 400. I mine ører så har denne en lydkarakter som tiltaler meg mer enn Primaluna sin. For å forenkle det litt: jeg opplevde at Primaluna var (litt) nærmere transistorlyd, mens Cobraen var mer av den romantiske, varme rørlyden. Som jeg forelsket meg i. Etter hvert som at jeg har beveget meg noe oppover i Audio Note sitt hierarki, har jeg erfart at svaret på spørsmålet ditt, om hvorvidt de er uten konkurranse uansett pris, definitivt nei. Hva de skorter på lydmessig, er vanskelig å forklare. Jeg har prøvd å forklare det veldig enkelt i starten av avsnittet, men det handler altså om engasjement, musikalitet og varme. Veldig diffuse, vriene faktorer å forholde seg til, som igjen oppmuntrer til det jeg begynte med; test det ut selv :)

    Jeg minner om at dette bare er min personlige oppfatning, og det er sannsynligvis mange som opplever det annerledes. Jeg vet for eksempel at @jokris har gått andre veien. Primaluna er strålende produkter. Til sitt bruk. Jeg er fremdeles fan. og ikke minst venn.
    Takk for flott svar Atle. Jeg har fått med meg at du har gått over til AN. Jeg tester og tester og kommer tilbake til Primalunaen. Men det er fordi jeg liker den bedre, selvom mye av det jeg tester opp mot er hifimessig bedre på mange spec om det makes sense. Da lurer jeg på hvor bra det er, eller rettere sagt, hvor mye bedre andre rørorodukter er. Mistenker det er rør jeg liker ved PL produktene..
    AN er spennende!
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Takk for flott svar Atle. Jeg har fått med meg at du har gått over til AN. Jeg tester og tester og kommer tilbake til Primalunaen. Men det er fordi jeg liker den bedre, selvom mye av det jeg tester opp mot er hifimessig bedre på mange spec om det makes sense. Da lurer jeg på hvor bra det er, eller rettere sagt, hvor mye bedre andre rørorodukter er. Mistenker det er rør jeg liker ved PL produktene..
    AN er spennende!
    Jeg vil gjerne ta med at PL er lett å tune med rør , i den retning du selv vil dra det
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Takk for flott svar Atle. Jeg har fått med meg at du har gått over til AN. Jeg tester og tester og kommer tilbake til Primalunaen. Men det er fordi jeg liker den bedre, selvom mye av det jeg tester opp mot er hifimessig bedre på mange spec om det makes sense. Da lurer jeg på hvor bra det er, eller rettere sagt, hvor mye bedre andre rørorodukter er. Mistenker det er rør jeg liker ved PL produktene..
    AN er spennende!
    Bare hyggelig :) Om du tester Primaluna opp mot kun transistorprodukter, så er det rimelig å konkludere med at det først og fremst er rørlyden du tiltrekkes av. Vil anbefale å teste opp mot andre rørprodukter. Gå for det du liker, ikke specs. Skulle du være i nærheten av Oslo er du velkommen innom for å høre på Audio Note etter hvert, gjerne opp i mot PL om du har en å ta med.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Bare hyggelig :) Om du tester Primaluna opp mot kun transistorprodukter, så er det rimelig å konkludere med at det først og fremst er rørlyden du tiltrekkes av. Vil anbefale å teste opp mot andre rørprodukter. Gå for det du liker, ikke specs. Skulle du være i nærheten av Oslo er du velkommen innom for å høre på Audio Note etter hvert, gjerne opp i mot PL om du har en å ta med.
    Og så må det sies at alt handler om smak og behag. Jeg hadde besøk av to like lydinteresserte kompiser da jeg hadde både EVO 400 og Cobra her. De foretrakk førstnevnte, mens jeg altså Cobra.
     

    Rofl

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    19
    Antall liker
    7
    Jeg husker en av gutta på Audioaktøren også mente AN var ett steg opp og gav mer på noen områder enn PL. Takk for invite, jeg skal vurdere det :) Jeg synes PL er dynamisk samtidig som det er ro. Gode allroundere. Aldri hørt Audio Research, AN, Kondo, mm.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    HFS på sitt beste! Gode svar å få for den som stiller et ærlig spørsmål, særlig når karer som jokris og Atle stiller opp.

    PrimaLuna er mitt ikke-vintage-alibi blant rørforsterkere. Ja, jeg har i årenes løp kommet over noen produkter som skilte seg ut den gangen, og som etter mitt skjønn hevder seg bra mot utfordrere også i dag. Akkurat nå spiller jeg på conrad-johnson Premier 14 og Heart Double Beat 300B monoblokker, for meg to innertiere som sammen eller hver for seg formidler musikk helt supert.

    Hvorfor skaffet jeg meg PrimaLuna da? Jeg har laget en liste over hvorfor jeg ble motivert:

    1. Jeg hørte Dialogue HP på messe i Horten, mitt første møte med PrimaLuna. Sammen med tungdrevne høyttalere og grom tape var det noe ved den lyden som jeg ikke kunne få ut av hodet. Begrenset lydtrykk, selvfølgelig, men med en touch på rytme, klang og innsikt som bet godt.

    2. Forsterkere med noen år på baken trenger vedlikehold, og noen ganger er det ikke helt enkelt å få satt dem i topp stand igjen. Siden jeg er avhengig av å høre musikk hver dag for å være i vater, må det alltid stå godt utstyr klart til bruk. Noe nytt, stabilt er kjekt å ha. Og PL har vært problemfri de drøye tre årene jeg har hatt. Likedan med en Premium CD-spiller.

    3. Reserve, altså? Ja og nei. Det var nok tanken i utgangspunktet, men det første møtets sødme viste seg å ikke være bare et blaff. Dialogue HP ble stående og spille i lange perioder, rett og slett fordi den makter å åpne dørene inn til musikkens indre liv i min bevissthets- og opplevelsesverden. Det er det mye utstyr som ikke gjør. Fast plass på laget, med andre ord.

    4. Hvordan låter PrimaLuna? Det kan du være med på å bestemme, faktisk. Mer enn halve kicket er fleksibiliteten. Gjennom sunne valg, gode komponenter og et par egenskaper er dette et multiredskap. Autobias og innebygde filtre gjør at du kan hive inn et stort utvalg av rør uten fare for problemer og med påfallende lite støy. Dette gjør at gode NOS-rør virkelig kommer til sin rett. Er du villig til å satse, kan du løfte kvaliteten noen klasser og samtidig dra lyden i den retningen du ønsker.

    5. Dialogue HP oppleves ikke som noen propp sammen med annet kvalitetsutstyr. Sammen med f. eks. en vinylavspillingspakke som nok koster mer, trives den bare bedre.

    På grunnlag av dette vil jeg si at PL er et trygt kjøp. Du kan få noe som er bedre, men dette bedre er det mange sider ved. Hva skal du spille sammen med? Hva er utfordringene ellers i anlegget? Hva gir totalt sett best lyd, forsterker høyttalere eller signalkilde i ditt rom med dine behov? Osv. Det skal være moro med lyd, både å handle den og lytte til den, og jeg har hatt mye glede av PrimaLuna.
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Jeg blir gjerne med i tråden. Jeg har nok vært en fan av PrimaLuna fra starten, so I just have to tell this story:
    Jeg ble kjent med Herman van den Dungen i 1991. Jeg var 19 år gammel og besøkte hans nye hifi butikk (De Hifi Winkel) i Eindhoven, Nederland. De solgte svindyre saker der, og etter noe runder med lytting kjøpte jeg vel et par rimeligere høyttalere for ca. kr. 6000,- De kjørte høyttalere helt hjem til meg og finjusterte hele oppsettet, skikkelig service. Etter ca. en uke eller to ble jeg invitert til å bli med på tur til en Hifi messe i Paris (på grunn av åpningen av den nye butikken), sammen med Herman og en del andre kunder. Dette var en utrolig opplevelse for meg. Jeg var mye innom butikken etterhevert, ofte på fredagskvelder. I starten av 2000-tallet var det en god del lytting på Tjoeb, AH! og ikke minst første utgaver av PrimaLuna forsterkere.
    'Hifi butikken' eksisterer ikke lengre og siste butikken lukket vel dørene i 2017-18, men Durob Audio lever videre. Det er egentlig nesten obligatorisk for meg å eie PrimaLuna utstyr :), sammen med Kiseki som også kommer fra Herman.Jeg må nok høre en gang på de nyere utgavene som har kommet, spesielt EVO 300/400 Pre/Power virker interessant og får gode omtaler.

     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Dere som har Primaluna! hvordan er de opp imot produsenter som Mastersound etc med SET og klasse A ? Har hørt og hatt noen forsterkere med PP og klasse a/b og da synes jeg ikke det låter særlig annerledes enn transistor ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn