Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har aldri eid SET , så det kan jeg ikke uttale meg om , klasse A har jeg har fra bla MI og Belles, de låter nærmere rør enn Ss i mine ører og mitt oppsett
    Har nå en Gato dia250s og PL oppsettet, PL spiller ganske ulikt Gato, dert er mer soundstage, romklang , utklingning er mer organisk, kunne forsatt med mye mer her men det enkle svaret for meg er at PL med el34 gir meg rørlyd og Gato gir meg ett veldig godt alternativ på andre siden
    Har også eid en Macintosh mc2102 og den gav også meg noe av det samme som PL nemmelig rørlyd

    jeg bruker pr dags dato ingen originale rør, kun 50/60 talls rør og det er nok med å dra lyden i retning av nettopp rør lyd, med originale rør er det nærmere SS men beholder soundstage, holografi osv

    vet dog om en del andre rør forsterkere som er nærmere SS enn PL
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har aldri eid SET , så det kan jeg ikke uttale meg om , klasse A har jeg har fra bla MI og Belles, de låter nærmere rør enn Ss i mine ører og mitt oppsett
    Har nå en Gato dia250s og PL oppsettet, PL spiller ganske ulikt Gato, dert er mer soundstage, romklang , utklingning er mer organisk, kunne forsatt med mye mer her men det enkle svaret for meg er at PL med el34 gir meg rørlyd og Gato gir meg ett veldig godt alternativ på andre siden
    Har også eid en Macintosh mc2102 og den gav også meg noe av det samme som PL nemmelig rørlyd

    jeg bruker pr dags dato ingen originale rør, kun 50/60 talls rør og det er nok med å dra lyden i retning av nettopp rør lyd, med originale rør er det nærmere SS men beholder soundstage, holografi osv

    vet dog om en del andre rør forsterkere som er nærmere SS enn PL
    Takk for svar, skal teste en Mastersound compact 845 på La Scala men følger med her i tråden 😊
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har ikke PL nå med har eid klasse A Push-Pull, Parallell Single Ended PSE og Single Ended Triode SET. Alle løsningen låter annerledes og legger vekt på forskjellige aspekter i musikken. Etter jeg solgte min SET forsterker, bruker jeg nå Audio Note (PSE) på grunn av den bedre fleksibiliteten ved all slags musikk og som passer bedre til rom størrelsen. Jeg kan ikke si at det ene er et bedre valg enn det andre. Alle løsninger har sine styrker og alle rom oppfører seg akustisk forskjellig. For å være helt ærlig har jeg hatt selv mest musikk gleden av min gamle klasse A PP, dette også i et akustisk nærmest 'perfekt' rom. Denne ga meg et utrolig holografisk lydbildet. Jeg ville selv nok ikke gå fort tilbake til SET uten at disse har 'tilstrekkelig' power, som feks Parallel SET.

    Jeg ville nok valgt høytalere først og så tilpasse forsterkere etter det. Kreves det mye mer power så kan PL og feks Jadis være et godt valg når det gjelder rør.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ikke PL nå med har eid klasse A Push-Pull, Parallell Single Ended PSE og Single Ended Triode SET. Alle løsningen låter annerledes og legger vekt på forskjellige aspekter i musikken. Etter jeg solgte min SET forsterker, bruker jeg nå Audio Note (PSE) på grunn av den bedre fleksibiliteten ved all slags musikk og som passer bedre til rom størrelsen. Jeg kan ikke si at det ene er et bedre valg enn det andre. Alle løsninger har sine styrker og alle rom oppfører seg akustisk forskjellig. For å være helt ærlig har jeg hatt selv mest musikk gleden av min gamle klasse A PP, dette også i et akustisk nærmest 'perfekt' rom. Denne ga meg et utrolig holografisk lydbildet. Jeg ville selv nok ikke gå fort tilbake til SET uten at disse har 'tilstrekkelig' power, som feks Parallel SET.

    Jeg ville nok valgt høytalere først og så tilpasse forsterkere etter det. Kreves det mye mer power så kan PL og feks Jadis være et godt valg når det gjelder rør.
    Den SET jeg skal teste har mer enn nok krefter på La Scala men det blir støy som vil avgjøre im den blir eller ikke og der er vel PL helt rå
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Aha. Enige i det, det er PL flinke på. Jeg har også prøvd noe rimeligere rørforsterker som hadde for mye støy, jeg kan ikke tenke meg at Mastersound gjør det. Ellers er Audio Note rimelig tyst. Jeg bruker selv bl. annet Klipsch 98dB, men LaScala er noe helt annet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Med SET er en mer avhengig av høyttalere, rom og hvor høyt en ønsker å spille. Mer skal til før det klaffer, men resultatet kan til gjengjeld bringe deg overraskende tett på musikken. Kvaliteten på SET-forsterkere varierer selvsagt også. Med tanke på brukervennlighet og fleksibilitet er PrimaLuna så mye lettere å ha med å gjøre at det er nesten latterlig.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Følsomheten på La Scala holder i lange baner til suveren dynamikk. Dette er både en styrke og en utfordring, for selv små forskjeller i forsterkeri vil gi store utslag. Spørsmålene vil nok knytte seg til klangbalanse og basskontroll. Derfor kan det være en fordel å ha et par kandidater side om side.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Unnskyld om dette er et håpløst dumt spørsmål; kan man i EVO400 bruke feks 4xEl34 og 4xKT150 eller må alle 8 effektrør være av samme type? Spør kun av nysgjerrighet😊
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Unnskyld om dette er et håpløst dumt spørsmål; kan man i EVO400 bruke feks 4xEl34 og 4xKT150 eller må alle 8 effektrør være av samme type? Spør kun av nysgjerrighet😊
    Finnes ingen dumme spørsmål, og ja du kan gjøre det men hvorvidt det er å anbefale kan ikke jeg svare på , det er nok ikke så enkelt som å blande effekt rør for å hente ut styrkene til de forskjellige typene
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Begynner å innse at jeg har en svekkelse i mitt barrieresystem. Jeg har ingen EL34 rør i backup hvis ett rør skulle ryke!!😳. Jeg innser at jeg må gjøre ett preventivt tiltak her, dvs å kjøpe noen reserverør.
    Og da trenger jeg råd fra ekspertisen. Jeg er veldig fornøyd med lyden i originalrørene, og ønsker ikke å brenne masse penger på reserve/utskiftningsrør. Forstår det slik at originalrørene ikke lar se kjøpe. Da kommer spørsmålene. Hvordan bør jeg rigge meg for å unngå nedetid på forsterkeren? Er det tilstrekkelig å kjøpe inn feks ett par rimelige rør fra PSvane hifi series. Eller bør jeg kjøpe flere rør, evt hvilke posisjoner bør jeg evt ha i spare. Eller er det nødvendig å fleske til med fullt sett på 8 effektrør?
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hei. Begynner å innse at jeg har en svekkelse i mitt barrieresystem. Jeg har ingen EL34 rør i backup hvis ett rør skulle ryke!!😳. Jeg innser at jeg må gjøre ett preventivt tiltak her, dvs å kjøpe noen reserverør.
    Og da trenger jeg råd fra ekspertisen. Jeg er veldig fornøyd med lyden i originalrørene, og ønsker ikke å brenne masse penger på reserve/utskiftningsrør. Forstår det slik at originalrørene ikke lar se kjøpe. Da kommer spørsmålene. Hvordan bør jeg rigge meg for å unngå nedetid på forsterkeren? Er det tilstrekkelig å kjøpe inn feks ett par rimelige rør fra PSvane hifi series. Eller bør jeg kjøpe flere rør, evt hvilke posisjoner bør jeg evt ha i spare. Eller er det nødvendig å fleske til med fullt sett på 8 effektrør?
    Hør med Audiomix om han har igjen EI , eller gå for Svetlana el34 som han har
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Fabrikken som leverer rør merkede med Primaluna har vel brent ned til grunne så det er nok tørke en god stund fremover.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Reported at QTH.com
    Shuguang had a fire next to their tube manufacturing plant. Local city of Changsha will not allow rebuilding nor continued manufacturing of tubes either. If city will not change their mind, Shuguang will move their plant and that will stop tube production for perhaps 18 months. You may want to buy Shuguang tubes now before stock runs out.

    (Dette var skrevet 22 Des 2019 på Steve Hoffman music forum)

    Valve Tube Supplies in 2020 Updated 9th May 2020 – Valve Tube Guitar Amps
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Fikk vel ikke helt svar på det jeg lurte på. Primært tenker jeg ikke å kjøpe inn komplett sett med 8 effektrør. Er det da tilstrekkelig å kjøpe evt 1 effekt-rør å ha i backup. Eller må jeg minst ha ett par?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Fikk vel ikke helt svar på det jeg lurte på. Primært tenker jeg ikke å kjøpe inn komplett sett med 8 effektrør. Er det da tilstrekkelig å kjøpe evt 1 effekt-rør å ha i backup. Eller må jeg minst ha ett par?
    Du kan ha 1 men jeg hadde kjøpt 2😄
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Fikk vel ikke helt svar på det jeg lurte på. Primært tenker jeg ikke å kjøpe inn komplett sett med 8 effektrør. Er det da tilstrekkelig å kjøpe evt 1 effekt-rør å ha i backup. Eller må jeg minst ha ett par?
    Det holder fint med ett ekstra rør ved normal bruk. Hvis rørene er ok i utgangspunktet, varer de i årevis. PrimaLuna henter ut forholdsvis moderat effekt i forhold til de forskjellige rørtypenes maksimale yteevne, og det er smart med tanke på levetid. Hvis et rør skulle gi seg, varsler jo forsterkeren din om det. Jeg ser alltid etter om det skulle være et rødt lys ved et av rørene ved oppstart. Det tar to sekunder, og jeg slipper bekymring. Lyser det rødt, erstatt og autobias fikser resten.

    Det er hørbare forskjeller på utgangsrør. En investering i et sett NOS-rør kan gi mye igjen for pengene: Sannsynligvis blir både levetid og lyd bedre, og du vil få enda større utbytte av å sette inn velvalgte NOS 12AU7 også. I forhold til hva forsterkeren din koster, er dette den mest kostnadseffektive oppgraderingen du kan gjøre IMO.

    Ellers? Du har et fint anlegg, reand, så i grunnen kan du bare nyte musikken og livet hvis rørene ikke har rundet 2000 timer eller mer.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Det holder fint med ett ekstra rør ved normal bruk. Hvis rørene er ok i utgangspunktet, varer de i årevis. PrimaLuna henter ut forholdsvis moderat effekt i forhold til de forskjellige rørtypenes maksimale yteevne, og det er smart med tanke på levetid. Hvis et rør skulle gi seg, varsler jo forsterkeren din om det. Jeg ser alltid etter om det skulle være et rødt lys ved et av rørene ved oppstart. Det tar to sekunder, og jeg slipper bekymring. Lyser det rødt, erstatt og autobias fikser resten.

    Det er hørbare forskjeller på utgangsrør. En investering i et sett NOS-rør kan gi mye igjen for pengene: Sannsynligvis blir både levetid og lyd bedre, og du vil få enda større utbytte av å sette inn velvalgte NOS 12AU7 også. I forhold til hva forsterkeren din koster, er dette den mest kostnadseffektive oppgraderingen du kan gjøre IMO.

    Ellers? Du har et fint anlegg, reand, så i grunnen kan du bare nyte musikken og livet hvis rørene ikke har rundet 2000 timer eller mer.
    Takk for godt innspill. Nyter musikken og anlegget hver kveld etter smårollingene har slått av ‘’bryteren’’😊. Jeg eksperimenterer litt mer med smårørene, og driver akkurat nå å venner ørene til ett par RCA Clear tops. Det virker veldig lovende😊
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Et par Clear Tops er rett medisin for å sette fart og farver på resten av standardrørene.

    Satte inn min HP i systemet i går igjen, og det var et godt gjenhør. Etter noen dager med et transistortrinn i tungvektsklassen (AB) med rørpreamp, er det summen av en rekke småting som er forskjellen: litt mer kontrollert varme i mellombassen, litt bedre utklinging av overtoner (her betyr litt ganske mye), litt mer informasjon om fingre på gripebrett, akustiske forhold i opptaksrommet og bevegelser utøverne gjør. Alt bidrar til bedre illusjon, men det er mer som er i sving enn som så.

    Hva er det med rør? For meg koker det til sist ned til ett ord: Flow. Det høres sikkert fjollete nok ut, og jeg kan hverken tallfeste eller argumentere logisk når det kommer til stykket, men det er der og det er merkbart. Denne flyten som gjør det lettere å lytte, leve seg inn i og delta emosjonelt i musikkens uttrykk. Det er ikke bare føleri, heller, for det stimulerer analytiske evner og kunnskap en måtte ha i forhold til musikken også. Flyt er fysisk velvære, glede over sanseinntrykk og trigging av det musiske i oss.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Et par Clear Tops er rett medisin for å sette fart og farver på resten av standardrørene.

    Satte inn min HP i systemet i går igjen, og det var et godt gjenhør. Etter noen dager med et transistortrinn i tungvektsklassen (AB) med rørpreamp, er det summen av en rekke småting som er forskjellen: litt mer kontrollert varme i mellombassen, litt bedre utklinging av overtoner (her betyr litt ganske mye), litt mer informasjon om fingre på gripebrett, akustiske forhold i opptaksrommet og bevegelser utøverne gjør. Alt bidrar til bedre illusjon, men det er mer som er i sving enn som så.

    Hva er det med rør? For meg koker det til sist ned til ett ord: Flow. Det høres sikkert fjollete nok ut, og jeg kan hverken tallfeste eller argumentere logisk når det kommer til stykket, men det er der og det er merkbart. Denne flyten som gjør det lettere å lytte, leve seg inn i og delta emosjonelt i musikkens uttrykk. Det er ikke bare føleri, heller, for det stimulerer analytiske evner og kunnskap en måtte ha i forhold til musikken også. Flyt er fysisk velvære, glede over sanseinntrykk og trigging av det musiske i oss.
    Den definesjonen av flow var spot on , takk for den 👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sett at noen på det store internett har satt inn EL38 i stedet for EL34 på single ended røramper ved hjelp av adaptere av denne typen: EL38 instead EL34 tube converter adapter

    Bias er litt ulik standard output på EL34 pentoder, og jeg lurer på om noen her vet om autobias håndterer EL38, gitt at man bruker adapter?
     
    Sist redigert:

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    Dere som har Primaluna! hvordan er de opp imot produsenter som Mastersound etc med SET og klasse A ? Har hørt og hatt noen forsterkere med PP og klasse a/b og da synes jeg ikke det låter særlig annerledes enn transistor ?
    Tja jeg har jo bare en gammel haug av en Dialouge 5, som jeg kjører el34 i, men den låter veldig annerledes enn alt av transisitor jeg har hørt.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har sett at noen på det store internett har satt inn EL38 i stedet for EL34 på single ended røramper ved hjelp av adaptere av denne typen: EL38 instead EL34 tube converter adapter

    Bias er litt ulik standard output på EL34 pentoder, og jeg lurer på om noen her vet om autobias håndterer EL38, gitt at man bruker adapter?
    Her ville jeg sendt Mail til primaluna , da er du sikker , hold oss under rettet
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    Det har jeg allerede gjort, uten å få et vettig svar. Det jeg fikk var en link til manualen, der adaptive autobias er beskrevet på side 7, og rør ProLogue Classic i utgangpunktet støtter på side 8.

    Jeg tror ikke vedkommende helt forstod hva jeg spurte om, ettersom det er snakk om å bruke adaptere for EL34 socket til EL38.
    Mulig du kan prøve upscale audio, vet ikke helt linken til PL, men de virker til å være ekstremt kyndige på PL spørsmål.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Godt forslag. Eg prøve!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Upscale Audio anbefaler ikke at man tester ut dette. De var kjappe i responsen. Men det hadde vært skøy å ha prøvd det.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    I kveld slo det meg hvor allsidig PrimaLuna er, og hvor viktig det er for langvarig eierskap. Å kunne vandre fritt mellom musikksjangre, vinyl og digitalt, gammelt og nytt uten sjenerende lugg og savn, betyr en hel del.

    Nå er Mullard GZ34 på vei, så da øyner jeg muligheten for enda et lite knepp med smooth flow.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    En Prologue Three. Hva kan man få for en slik? Jeg kjøpte den vel ny i 2012 om jeg ikke husker feil. Har originaleske etc.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    I kveld slo det meg hvor allsidig PrimaLuna er, og hvor viktig det er for langvarig eierskap. Å kunne vandre fritt mellom musikksjangre, vinyl og digitalt, gammelt og nytt uten sjenerende lugg og savn, betyr en hel del.

    Nå er Mullard GZ34 på vei, så da øyner jeg muligheten for enda et lite knepp med smooth flow.
    Er på utkikk etter to av disse. Jeg også til evo dac
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fikk vel ikke helt svar på det jeg lurte på. Primært tenker jeg ikke å kjøpe inn komplett sett med 8 effektrør. Er det da tilstrekkelig å kjøpe evt 1 effekt-rør å ha i backup. Eller må jeg minst ha ett par?
    Hvordan synes du HP låter på O2?
    Jeg vurderer PL ganske sterkt og da skal den drive enten O1 eller O2
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det låter magisk. Er ikke veldig god å beskrive lyd, så vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive lyden. Hvis jeg skal gjøre ett forsøk...
    Det som kanskje er denne kombos aller sterkeste sider er det jeg kaller mellomtone. I det legger jeg vokal. Nå hører jeg mye på type Dire Straits, Jonas Fjeld, Halvdan Sivertsen, Leonard Cohen og så dropper jeg innom noen kvinner inni mellom:). Komboen er etter min mening sterk på instrumenter, og å gi en god ''live-presentasjon''.
    I toppregisteret er den kanskje ikke av de mest detaljerte, men da igjen har jeg aldri opplevd lyttetretthet med denne kombinasjonen. Her har jo selvsagt rommet stor betydning, men personlig har jeg ingen ekstraordinære dempetiltak, bare en svær stoffsofa, teppe og litt rask på veggene. Det er mer enn nok diskant og luft, for å ha det sagt, og du hører glatt Diana Krall på både inn og utpust:ROFLMAO:

    I bassområdet synes jeg også det låter bra, der skal jeg være litt forsikt, da jeg har ett rom på 15kvadrat, og ikke kan uttale meg om andres rom. Hos meg er bassen både dyp, detaljert og kontant nok.

    Alt dette høres sikkert rart ut ettersom jeg har lagt mine Olympica 2 ut for slag, men det er selvsagt oppgradering innenfor SF som er motivet:).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn