Forsterkere Primaluna EVO 400 med denon AVC 8500?

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Hei!
Jeg har denon AVC 8500 receiver som jeg bruker mest i stereo. Jeg lurer på om noen kan svare på hvordan matchen vil være med Primaluna EVO 400 påkoblet preout fra receiver. Primaluna har input impedanse 100 kOhm, men jeg finner ikke output impedanse på preout på denon. Det hadde dessverre ikke hjulpet så mye uansett for min del siden det ligger litt utenfor min kompetanse. Primaluna har HT bypass. Kunne tenke meg noe mer glød i mellomtone

Ligger en Primaluna EVO på sentralen som jeg har veldig lyst på. Av ulike grunner ønsker jeg beholde denon på grunn av romkorreksjon etc

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
891
Men da vil du vel kjøre signalet gjennom to forforsterker-steg. Hvor heldig er nå egentlig det? Er det ikke da bedre å kjøpe en tilsvarende Primaluna effekt-forsterker istedenfor en integrert? Så kan du heller senere erstatte Denon receiveren med en flerkanals-forforsterker av bedre kvalitet enn pre-delen i Denon receiveren.

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
92
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Med HT bypass bruker man vel kun effektforsterkeren i Primaluna?

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
1.718
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Har separat pre / amp fra Luna når HT er i bruk til litt tv lyd så settes preamp i unity gain mode om dette gjelder også på den nyeste evo serien vites ikke , vil tro Audioaktøren kanskje kan svare noe bedre på dette :)

Mvh

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
1
Primaluna EVO 400 integrert har dedikerte innganger til HT-bypass, og ikke en programmerbar Uniti gain løsning, som mange andre forsterkere med HT-bypass har. Det vil vanligvis si at signalet som kommer inn på denne inngangen stort sett går rett til effekttrinnet etter å ha vært innom en inngansvelger.

Signal fra stereo lydkilder kobles normalt uansett direkte til stereoforsterkeren, i dette tilfellet Primaluna, og er aldri innom surroundprosessoren/receiveren.

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
1.718
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Når signalet som går igjennom en enhet har den samme styrke som når den ikke er koblet til da har du oppnådd det som kalles Unity gain på fagspråket :)

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Men da vil du vel kjøre signalet gjennom to forforsterker-steg. Hvor heldig er nå egentlig det? Er det ikke da bedre å kjøpe en tilsvarende Primaluna effekt-forsterker istedenfor en integrert? Så kan du heller senere erstatte Denon receiveren med en flerkanals-forforsterker av bedre kvalitet enn pre-delen i Denon receiveren.
Takker for svaret ditt og andres. Mulig jeg leser noen svar feil blant annet Karleirik sitt... Det er mange nettsteder som anbefaler denne løsningen framfor effektforsterker. Blant annet whathifi men jeg klarer ikke forstå rasjonale. Kan det være at matchingproblematikken ikke er så kritisk?

Jeg er også ivrig på denne løsningen på grunn av fremtidigssituasjon. Minste av 4 er 17 år og skal forhåpentligvis flytte ut når han er ferdig med videregående-det må være innafor å ønske dette i et manneforum. Da åpner det seg flere mulighetet for meg.

https://www.whathifi.com/features/h...and-surround-sound-in-one-brilliant-av-system

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
891
Takker for svaret ditt og andres. Mulig jeg leser noen svar feil blant annet Karleirik sitt... Det er mange nettsteder som anbefaler denne løsningen framfor effektforsterker. Blant annet whathifi men jeg klarer ikke forstå rasjonale. Kan det være at matchingproblematikken ikke er så kritisk?

Jeg er også ivrig på denne løsningen på grunn av fremtidigssituasjon. Minste av 4 er 17 år og skal forhåpentligvis flytte ut når han er ferdig med videregående-det må være innafor å ønske dette i et manneforum. Da åpner det seg flere mulighetet for meg.

https://www.whathifi.com/features/h...and-surround-sound-in-one-brilliant-av-system
I og med at Primaluna har HT bypass ser vel dette ut som en god løsning, så du kan overse min forrige innvending. Og som Karl Eirik nevner vil du vel antagelig koble rene stereokilder direkte til Primaluna og ikke til Denon. Så jeg vil nok tro at det å få inn en god stereoforsterker, som i tillegg har rør, vil gi deg en real forbedring av lydkvaliteten.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
1

Og som Karl Eirik nevner vil du vel antagelig koble rene stereokilder direkte til Primaluna og ikke til Denon.
Ja, det er hele poenget med å benyttet en integrert forsterker med HT-bypass, i stedet for en ren effektforsterker.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
891

Og som Karl Eirik nevner vil du vel antagelig koble rene stereokilder direkte til Primaluna og ikke til Denon.
Ja, det er hele poenget med å benyttet en integrert forsterker med HT-bypass, i stedet for en ren effektforsterker.
Ja, slik sett vil det gi bedre lyd å koble en integrert forsterker til en receiver enn å koble til en effektforsterker. Logikken da er at forforsterker-delen i den integrerte forsterkeren er bedre enn forforsterker-delen i receiveren. Forutsatt da at man kobler Hifi komponenter til den integrerte forsterkeren heller enn receiveren.

Topp Bunn