Primare Dynaudio

tmork

Medlem
Ble medlem
19.11.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Ser i en annen tråd angående matching at det ikke nødvendigvis er så lurt med for "rå" høyttalere hvis forsterker ikke matcher. Lurer derfor på følgende:

Gode tester og mye positiv omtale, samt et veldig tiltalende ytre fikk meg til å kjøpe en Primare I21 (Fikk den i hus i går). Siden jeg nå har mindre stue enn tidligere (18kvm), bytter jeg også høyttalere. Igjen fikk gode tester og mye positiv omtale, samt et tiltalende ytre, meg til å bestille Dynaudio Focus 140 (inkl stand 4).

Har hørt komponentene hver for seg, men tenkte å ta "rødvinstestingen" hjemme i egen stue, og da etter kjøp.

Etter egen "lyttetest" hos hifigutta var det veldig klart at I21 hadde ganske så kraftige 2x75W, noe som en 800VA trafo også vitner om.

Har jeg gjort mye galt i forhold til høyttaler og forsterker, og finnes det noen klare kabelanbefalinger?



Enn så lenge skal dette få overleve på en gammel M Stage-1, men Primares Cdspiller vil bli innkjøpt. Har gått fra EC ECI-1 (den med larvikittfront) og B&W P6, så dette blir spennende.
 
A

Akle

Gjest
Mange - spesielt de litt dyrere - dynaudio høyttalere er ganske vanskelige å vekke til livs. Store forsterkere med ditto strømforsyninger har vært en sikker oppskrift. Focus serien skal være en del greiere, og jeg har særs troen på Focus og Primare comboen, i tillegg representerer begge produkter byggekvalitet og design ett stykke over det ordinære.

For å oppsumere: bla bla, jeg har troen, lykke til :)
 
B

bamsemann

Gjest
En venn av meg har et sett Dynaudio Contour 1,3SE..

En av verdens beste stativ høyttalere, og han har hatt lange og inngående samtaler med mange svenske forhandlere om hva som er god match til 1,3SE.

Primares integrerte gikk igjen som anbefaling... I30...

Dynaudio Focus 140 ligger på 86 db følsomhet, og ligger nesten flatt på 4ohm i impedans, hvis du ikke har alt for stort rom skulle det gå veldig greit..

Jeg har et sett Dynaudio Focus 110 med 85 db følsomhet og bruker en Creek på 90w, og har et rom på ca 28 kvadrat, jeg har ingen problemer med å spille høøøyt..

Men det spiller helt rent, så jeg syns ikke at jeg spiller høyt før noen kommer inn i stua og snakker(skriker) til meg, de må virkelig ta i for å overdøve musikken..

Jeg mener at du har kjøpt deg to veldig bra produkter

Gratulerer med supre innkjøp...

bamsemann.. :)
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Det er en flott duo du har kjøpt.Veeeldig mye for pengene,og de matcher perfekt.

Jeg må få anbefalt Primare DVD30,før du kjøper en signalkilde.Da jeg testet den mot Primare cd31,var det DVD30 som falt mest i smak og som jeg tror innehar flere high-end egenskaper.Spilleren har fått kanooon kritikk,spesielt av Fidelity og hifi4all.FORTJENT!!!

Spilleren har også super high-end SACD og DVD-Audio.
DVI på DVD delen,og det har nylig kommet et nytt DVI kort i vedensklasse som gir hele 1080P og koster kun 1500kr ekstra.Utseende messig er det vel heller ikke noe å trekke for.

Sjelden å finne på bruktbørsen,men det er vel fordi man for et kinder egg som gir high-end lyd på CD,SACD og DVD-Audio,samt leverer et suverent bilde på DVD.
Den forsvarer prisen glatt som en ren cd spiller.!!!

Uansett ville jeg fokusert på DVD26,DVD30 eller CD31.
 

tmork

Medlem
Ble medlem
19.11.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Det er flott å høre at man ikke har tråkket i salatbaren :)

Jeg tipper at Primaren og Focusene kommer til å skremme vettet av den gamle micromegaen, så en ny signalkilde må også på plass. Umiddelbar har jeg tenkt på cd21, men jeg bør kanskje sikte litt høyere... Vel vel, det blir neste års "budsjett".
 
B

bamsemann

Gjest
Primare CD 21 har fått gjennomgående gode omtaler, og regnes for et veldig godt kjøp..

bamsemann.. :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Jeg har I21 og cd21, og er veldig godt fornøyd. Forsterkeren er vel den som skiller seg mest ut kvalitetsmessig. Cd spilleren vil jeg si er grei til prisen, men ikke så veldig mye mer. CD31 derimot er ett funn. Fantastisk god. Spesiellt via XLR utgangen. Med forbehold om mismatch, så tror jeg dette må være en av de absolutt beste spillerne i sin klasse. Enormt bra på 3D, nøytral, oppløst og ikke minst veldig homogen. Veldig god til å få fram det musikalske i vanlige/dårlige innspillinger er også en egenskap som jeg satt veldig høyt.
:)
 

hansterje

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
12
Antall liker
0
Ja dette høres flott ut - tror du er på meget riktig spor hva matching angår!

men den ECI-1 forsterkeren er vel fortsatt regnet for å være relativt bra ? Er den Primaern bedre eller? (jeg er bare nyfiken siden jeg for mange mange år siden hadde en eci-1 , hva vil du si er forskjellene på din nyinnkjøpte Primare og Eci-1'en ? )

forøvrig gratulerer med godt valg og lykke til videre!
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg har I21 og cd21, og er veldig godt fornøyd. Forsterkeren er vel den som skiller seg mest ut kvalitetsmessig. Cd spilleren vil jeg si er grei til prisen, men ikke så veldig mye mer. CD31 derimot er ett funn. Fantastisk god.
Helt enig!

Tåler budsjettet ditt en CD31, er det bare en ting å si: løp og kjøp! Er du litt tålmodig, dukker den opp til en behagelig pris på bruktbørsen. Alternativt kan du kjøpe forgjengeren D30.2, som også er en aldeles utmerket CD-spiller. Vær i så fall oppmerksom på at D30.2 designmessig avviker litt fra Primares nye "look". Med blant annet firkantet display og sorte føtter.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Helt enig!

Tåler budsjettet ditt en CD31, er det bare en ting å si: løp og kjøp! Er du litt tålmodig, dukker den opp til en behagelig pris på bruktbørsen. Alternativt kan du kjøpe forgjengeren D30.2, som også er en aldeles utmerket CD-spiller. Vær i så fall oppmerksom på at D30.2 designmessig avviker litt fra Primares nye "look". Med blant annet firkantet display og sorte føtter.
Vil bare tilføye at jeg TROR D30.2 kom i 2 forskjellige versjoner, hvor den eldste hadde noe tendenser til litt hardhet i mellomtoneområdet. Dette er jeg ikke helt sikker på, og vet heller ikke når denne forandringen skjedde.
Modellbetegnelsen er den samme på begge, så det skal være alder som er avgjørende mtp hvilken versjon det er.
Men igjen, ikke helt sikker på om dette stemmer. Var bare noe jeg fikk høre for en stund siden.

EDIT: Og ja, det jeg har hørt av D30.2 har vært sinnsykt bra. Har aldri direkte sammenlignet D30.2 med cd31, men har inntrykk av at forskjellene er relativt små.
 
O

OldBoy

Gjest
Vil bare tilføye at jeg TROR D30.2 kom i 2 forskjellige versjoner, hvor den eldste hadde noe tendenser til litt hardhet i mellomtoneområdet. Dette er jeg ikke helt sikker på, og vet heller ikke når denne forandringen skjedde.
Modellbetegnelsen er den samme på begge, så det skal være alder som er avgjørende mtp hvilken versjon det er.
Men igjen, ikke helt sikker på om dette stemmer. Var bare noe jeg fikk høre for en stund siden.
Det er riktig, det du sier.

Etter det jeg har hørt, er det den versjonen som har Sony drivverk som er best.

Edit: PS. Det er Sony-versjonen som er den nyeste.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Flott. Du vet ikke tilfeldigvis når sony-versjonen kom?
 

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Innlegg
81
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
Jeg ville droppet Primare CD21 og heller spart litt til for å kjøpe en CD31, DVD30 eller D.30.2. CD21 er helt ok, men de tre andre jeg nevner er MYE bedre, vel verdt prisforskjellen.

Når det gjelder I21 og valg av høyttalere driver de ganske tungdrevne høyttalere fint så lenge du ikke skal spille veldig høyt. Ser at det er en kar her som har I21 og ikke har noe problem med å spille høyt, det har jeg hatt da jeg hadde forgjengeren til I21, (A20) Den spilte helt konge så lenge det ikke skulle spilles for høyt, den gikk litt i kompresjon når jeg ønsket å spille over middels høyt, men det må man regne med av en 70 watter, jeg hadde da høyttalere med 87db følsomhet. Den spilte uansett mye bedre enn man kan forvente til prisen, og jeg var veldig fornøyd med den. Du må opp en del i pris for å matche den mener jeg.
Til slutt: I21 er bedre enn CD21, I21 er i toppen av sin klasse, mens CD21 er en middelhavsfarer mener jeg.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Til slutt: I21 er bedre enn CD21, I21 er i toppen av sin klasse, mens CD21 er en middelhavsfarer mener jeg.
Mer enig kan man umulig bli tror jeg :)
Sier jeg som sitter med en CD21 som snart skal selges :p
Vi får heller slette hele denne tråden når den tid kommer ;D
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.292
Antall liker
6.635
Ah, alltid nydelig med Dynaudio, sålangt du har god nok forsterker. Lykke til!
 
O

OldBoy

Gjest
Flott. Du vet ikke tilfeldigvis når sony-versjonen kom?
Nei, men jeg har en kamerat som kjøpte en D30.2 helt i begynnelsen av 2003, og den har, i følge ham, et Sony drivverk.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Nei, men jeg har en kamerat som kjøpte en D30.2 helt i begynnelsen av 2003, og den har, i følge ham, et Sony drivverk.
Det sviver for meg at jeg har hørt 2001, men langt fra sikker på det heller ;)
 
A

Apache

Gjest
Hvorfor binde deg til Primare som signalkilde? Jeg forstår de designmessige sidene av saken, men hvis lyden har førsteprioritet bør du ikke se bort fra at det kan finnes andre merker som kan utgjøre en supermatch i ditt oppsett.

Jeg ville tatt meg runde i hifisjappene og lånt med meg hjem og testet ut. Det finnes masse fine saker der ute.
 
K

kbwh

Gjest
Noen ganger er det viktig at alle komponenter ser like (bra) ut Apache. Og en ferdig lydfilosofi gjennom hele elektronikken gjør at man slipper matchingvanviddet, for vanvittig han det fort bli.
 

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Innlegg
81
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
Hvorfor binde deg til Primare som signalkilde? Jeg forstår de designmessige sidene av saken, men hvis lyden har førsteprioritet bør du ikke se bort fra at det kan finnes andre merker som kan utgjøre en supermatch i ditt oppsett.

Jeg ville tatt meg runde i hifisjappene og lånt med meg hjem og testet ut. Det finnes masse fine saker der ute.  
I utgangspunktet enig i det du sier, samtidig er det etter min mening et fint sted å starte når man vet at Primare lager gode produkter og han har forsterker fra samme produsent fra før. Sammen med hans I21 vil de spillerne vi har anbefalt utgjøre en killer-kombo :)
 
B

bamsemann

Gjest
I hi fi og musikk så mente de vel at det var cd 21 som var den beste i kombon...

bamsemann.. :)
 

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Innlegg
81
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
I hi fi og musikk så mente de vel at det var cd 21 som var den beste i kombon...

bamsemann.. :)
Det stemmer lite med mine erfaringer med disse produktene. Jeg opplever som sagt at I21 fortjener en bedre CD spiller enn CD21 fordi I21 er en så god forsterker.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Hadde valget vært mellom I30 + cd21 vs I21 + cd 31, så hadde det vært verdens enkleste valg for meg ihvertfall. Det var spesiellt i samarbeid med I30 at cd21 avslørte sine feil. Eller dvs, den har egentlig ingen feil i mine ører annet enn at den kunne vært bedre jevnt over. Styrken til cd 21, eller egentlig primare generelt, er at den er homogen. Ingen enkeltparametre stikker avgårde. Den er altså jevnt over helt middels ;)
 
B

bamsemann

Gjest
Hadde valget vært mellom I30 + cd21 vs I21 + cd 31, så hadde det vært verdens enkleste valg for meg ihvertfall. Det var spesiellt i samarbeid med I30 at cd21 avslørte sine feil. Eller dvs, den har egentlig ingen feil i mine ører annet enn at den kunne vært bedre jevnt over. Styrken til cd 21, eller egentlig primare generelt, er at den er homogen. Ingen enkeltparametre stikker avgårde. Den er altså jevnt over helt middels ;)
Du hadde valgt kombo nr 2 da thomand ?

bamsemann.. :)
 

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Innlegg
1.477
Antall liker
482
Torget vurderinger
4
Har en 2002-mod D.30.2 med Sony drivverk. Den eldre modellen har Phillips drivverk og et annet utseende i displayet. Jeg mener også at den gamle modellen hadde 4 bein mot 3 på siste versjon.
 

tmork

Medlem
Ble medlem
19.11.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Ja dette høres flott ut - tror du er på meget riktig spor hva matching angår!

men den ECI-1 forsterkeren er vel fortsatt regnet for å være relativt bra ? Er den Primaern bedre eller? (jeg er bare nyfiken siden jeg for mange mange år siden hadde en eci-1 , hva vil du si er forskjellene på din nyinnkjøpte Primare og Eci-1'en ? )
ECI-1 boksen er i mine ører fortsatt en veldig bra forsterker og den nye eieren er strålende fornøyd. En av grunnene til valget av I21, i tillegg til veldig god lyd og pent utseende, var noe så enkelt som fjernkontroll.

Er godt fornøyd med to-kanals lyd på dvd/tv, men jeg kunne ikke utstå det høye reklamepauselydnivået til blant annet tv3. I steden for å løpe frem og tilbake fra sofaen ville jeg ha forsterker med fjernkontroll.

Boksbyttegenet slo også inn, og etter hva jeg har hørt så langt virker det som om I21 har generelt "bedre" lyd enn min gamle EC.

Nå kommer høyttalerene først på fredag, og de er jo ikke innspilte, så det tar vel en stund før jeg har noen som helst formening om noe...


... men egentlig skulle jeg bare ha nye høyttalere....
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Du hadde valgt kombo nr 2 da thomand ?

bamsemann.. :)
Jepp. Men skal moderere meg litt, for i samarbeid med andre høyttalere enn de jeg kjenner kan sikkert resultatet bli ett annet.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
ECI-1 boksen er i mine ører fortsatt en veldig bra forsterker og den nye eieren er strålende fornøyd. En av grunnene til valget av I21, i tillegg til veldig god lyd og pent utseende, var noe så enkelt som fjernkontroll.

Er godt fornøyd med to-kanals lyd på dvd/tv, men jeg kunne ikke utstå det høye reklamepauselydnivået til blant annet tv3. I steden for å løpe frem og tilbake fra sofaen ville jeg ha forsterker med fjernkontroll.

Boksbyttegenet slo også inn, og etter hva jeg har hørt så langt virker det som om I21 har generelt "bedre" lyd enn min gamle EC.

Nå kommer høyttalerene først på fredag, og de er jo ikke innspilte, så det tar vel en stund før jeg har noen som helst formening om noe...


... men egentlig skulle jeg bare ha nye høyttalere....
Regner med at du er informert om at Dynaudio trenger laaaang innspillingstid, jfr. Stereophile.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Har en 2002-mod D.30.2 med Sony drivverk. Den eldre modellen har Phillips drivverk og et annet utseende i displayet. Jeg mener også at den gamle modellen hadde 4 bein mot 3 på siste versjon.

3 bein hadde han.
 
B

bamsemann

Gjest
ECI-1 boksen er i mine ører fortsatt en veldig bra forsterker og den nye eieren er strålende fornøyd. En av grunnene til valget av I21, i tillegg til veldig god lyd og pent utseende, var noe så enkelt som fjernkontroll.

Er godt fornøyd med to-kanals lyd på dvd/tv, men jeg kunne ikke utstå det høye reklamepauselydnivået til blant annet tv3. I steden for å løpe frem og tilbake fra sofaen ville jeg ha forsterker med fjernkontroll.

Boksbyttegenet slo også inn, og etter hva jeg har hørt så langt virker det som om I21 har generelt "bedre" lyd enn min gamle EC.

Nå kommer høyttalerene først på fredag, og de er jo ikke innspilte, så det tar vel en stund før jeg har noen som helst formening om noe...


... men egentlig skulle jeg bare ha nye høyttalere....
Minst 200 timer på Dynaudion, de kan virke seige og tunge til å begynne med, men bare vent til de blomstrer

Himmelsk...

bamsemann.. :)
 

tmork

Medlem
Ble medlem
19.11.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Minst 200 timer på Dynaudion, de kan virke seige og tunge til å begynne med, men bare vent til de blomstrer

Himmelsk...  

bamsemann.. :)
Har lest dette ja, men da blir det jo bare desto mer "rødvinslytting" etter stadige forbedringer, så detta må bli bra. ;D
 

tmork

Medlem
Ble medlem
19.11.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Jøye då!

Hvis noen skulle lure... Primare I21 med Dynaudio Focus 140 slår komboen EC ECI-1 og B&W P6, selv i "kald" tilstand noe så grundig ned i støvlene.

Focusene har spilt nå i kun 3 minutter og... ..jøye då... Nevner i fleng: fyldigere lyd, lavere ned i frekvensene, mer detaljert, penere diskant/mellomtone osv ...

Lurer på hvordan dette blir med ny signalkilde og innspilte høyttalere...

Jøye då!
 
B

bamsemann

Gjest
Jøye då!

Hvis noen skulle lure... Primare I21 med Dynaudio Focus 140 slår komboen EC ECI-1 og B&W P6, selv i "kald" tilstand noe så grundig ned i støvlene.

Focusene har spilt nå i kun 3 minutter og... ..jøye då... Nevner i fleng: fyldigere lyd, lavere ned i frekvensene, mer detaljert, penere diskant/mellomtone osv ...

Lurer på hvordan dette blir med ny signalkilde og innspilte høyttalere...

Jøye då!
Du har en fantastisk tid foran deg, bare vent til Dynaudioene åpner seg....

Et kjempeinnsyn med et magisk stort panorerende lydbilde..

Kos deg masse...

bamsemann.. :)
 
Topp Bunn