Prioritering av Høyttalere?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Poenget mitt var din spørsmålsformulering. Jeg trodde faktisk at det er en sammenheng mellom pris og kvalitet, og at man NORMALT får hørbart utbytte av å gå fra 50000 kr til 100000 kr på en forsterker ;)
Man kan godt få et hørbart utbytte av å gå fra 100000 til 50000 med riktig maching:eek:
Mange hifikomponenter er desverre kraftig overpriset. Det man ofte betaler for er design, prestrisje, et merke og masse provisjon til forhandleren!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
Poenget mitt var din spørsmålsformulering. Jeg trodde faktisk at det er en sammenheng mellom pris og kvalitet, og at man NORMALT får hørbart utbytte av å gå fra 50000 kr til 100000 kr på en forsterker ;)
Det er jo slik det burde være, men i hvilken grad kan man vite hva man får dersom man ikke vet hva de konkrete forskjellene er? Det er altfor lett å "selge til seg selv" bare prisen er høy, man har satt av nok kroner, og man liker det man hører. Da spørs det jo om man kan oppnå akkurat det samme eller mer ved å ikke gå opp i pris, kanskje i stedet gå ned? Man kan jo ikke handle utifra at 100 000kr alltid representerer et bedre produkt enn 50 000kr? Eller mener du seriøst å påstå det?
 
L

lasse5214

Gjest
Dette forumet er ganske artig å lese. Det jeg synes er best er å lese andre sine erfaringer med forskjellige løsninger. Men det blir veldig til pengeprat her. For meg er musikken viktigst og få mest mulig ut av små midler er ganske artig. Støtter forøvrig de som mener at rommet har kjempebetydning for lyden. Sjekk gjerne cara.de De har et akustikk progr for pc og en nedskalert versjon som er gratis. Der kan du taste inn ditt høytalermerke og hvordan rommet ditt er. Størrelse,teppe på gulvet møbler osv. Så får du forslag til demping og høytalerplasering. Ganske morro og det virker faktisk :) Men har du noen andre i huset som skal bestemme hvor høytalerne skal stå osv så funker dette dårlig.
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Er hos min bedre halvdel i påsken, og satt igår å spillte Prefab Sprout på anlegget hennes, hun har et anlegg fra ca. 1980 og det kostet ca. 6000,- nkr. inkl. høytalere.

Har kjøpt en Sony DVD spiller på salg til 799.- nkr. og lyden er faktisk ganske bra, men hjemme på ett anlegg til 250.000.- nkr. høres denne og mange andre Cd,er helt for jævlig ut og kan faktisk ikke spille de i det hele tatt.

Når det gjelder Prefab Sprout skiva er denne inspillt i 1984, men den er remastra i 2001 og har da ikke blitt komprimert, men som "flinkgutt har jeg mega problemer med lytterommet som for det meste består av betong vegger og har tre dører pluss stort vindu og verandadør.

:( :( :( :(.


Sliter noe voldsomt med lytterommet her også, og når lytterommet kun har ca. 30-50% å si for lydkvaliteten, da er det ikke rart at mange "bommer".

Brukte flere mnd. her og er bare sånn halvfornøyd, men rommet er helt ræ.. og hadde noen sagt til meg for ett par år siden hvor mye det hadde å si (rommet) så spørs det om jeg hadde giddi å tatt skrittet inn i HIGH END :eek:.
 
B

Back_Door

Gjest
Det er jo slik det burde være, men i hvilken grad kan man vite hva man får dersom man ikke vet hva de konkrete forskjellene er? Det er altfor lett å "selge til seg selv" bare prisen er høy, man har satt av nok kroner, og man liker det man hører. Da spørs det jo om man kan oppnå akkurat det samme eller mer ved å ikke gå opp i pris, kanskje i stedet gå ned? Man kan jo ikke handle utifra at 100 000kr alltid representerer et bedre produkt enn 50 000kr? Eller mener du seriøst å påstå det?
Nå ble det litt mer mening i formuleringen ;)
Det er helt klart svært vanskelig å vite hva som yter hva i helheten for et anlegg. Matching er vel like viktig som pris. Til høyere pris, dess vanskeligere å registrere forskjell ??? Skal man være sikker på den optimale sammensetning, kan man prøve og feile i det uendelige. Derfor er det tross alt lett å regne på en viss sammenheng mellom pris og kvalitet i utgangspunktet.
 

gankus

Medlem
Ble medlem
03.05.2004
Innlegg
11
Antall liker
0
Prioriter deres tålmodighet med å finne de rette komponenter som passer sammen etter den enkeltes øre/oppfatning av godlyd. Kabler er vel i beste fall bare en finpussing av lydbildet.
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Det som jeg mener gir størst forskjell:
1.Lytterom¨
2.Høyttalere
3.Effektforsterker
4.Cd-spiller
5.Forforsterker
6.Signalkabler
7.Høyttalerkabler
8.Betongheller under høyttalere
9.Baseplate under cd-spiller
10.Strømkabler
11.Ecospray¨
Heyyy!! En som er samkjørt ;D
Men spranget fra forforsterker og ned er STORT!
Og lytters dagsform kommer langt opp på listen :)
 
Topp Bunn