Pris for en Linn Ittok II??

B

break_out

Gjest
Min Linn Ittok II skal ut på markedet på nyåret og da er jeg litt usikker på hvor mye jeg kan forvente for den. Det jeg kan si om den er at den er av ypperste klasse og ingen tictok blitt.

Den er av siste versjon med forsterket ”festepåle” og enkelt motvektslodd. Det er de vanlige festemerkene av PU montasje(minimale), men for min del har de alltid blitt sjult med PU montert. Papir og sving testen bestås med glans, og den fremstår som ny..
Den blir solgt med LP12 armbord og standard kabel med RCA plugger.

Dette er ingen salgsannonse men mer en ”teaser” for å lodde stemning..
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Jeg solgte min for 6 år siden for 3000,-. Den var som du beskriver din (men uten armbrett).
Det var kun en som svarte på annonsen, men han kjøpte den for det jeg hadde bedt om.
Det er generelt mye mer interesse for vinyl-avspilling nå en for 6 år siden så jeg ville tro at responsen burde være større nå...
Lykke til. (Har du kjøpt Ekos?)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg vil tro at FZ har rett, og at du bør kunne få noe mer enn 3k for din Ittok nå. Hva gir Linn-forhandleren i innbytte da?
 
B

break_out

Gjest
Jeg kjøpte den på eBay for £380 for et år siden. Vet at jeg kan selge den for noe i den duren igjen på eBay, men det hadde vært lettere om noen ville kjøpe den her hjemme. Interessen har som du sier steget og jeg innbiller meg at den bør ligge på rundt 4-5 tusenlapper med armbordet..?!


Jeg solgte min for 6 år siden for 3000,-. Den var som du beskriver din (men uten armbrett).
Det var kun en som svarte på annonsen, men han kjøpte den for det jeg hadde bedt om.
Det er generelt mye mer interesse for vinyl-avspilling nå en for 6 år siden så jeg ville tro at responsen burde være større nå...
Lykke til. (Har du kjøpt Ekos?)
 
B

break_out

Gjest
Kontrapunkt har en arm som ble brukt i en test som de skal ha kr. 20.000,- for.
God pris det for en arm som nesten ikke er brukt, men det passer ikke økonomien akkurat nå, så jeg kjøper heller en MK 1 og eventuelt oppgraderer denne senere.

Diskuterte ikke med dem om innbytte.

Jeg vil tro at FZ har rett, og at du bør kunne få noe mer enn 3k for din Ittok nå. Hva gir Linn-forhandleren i innbytte da?
 
B

break_out

Gjest
Ja jeg har en Ekos som kommer med svigerfar fra UK på nyåret:).
Gjør det samme som med Ittoken og kjøper fra Skotland der det er litt større bruktmarked.
Den jeg har kjøpt er MK1 men skal være som ny og bare brukt på en spiller, lagre skal i følge butikk være så gode som de kan bli... bla bla bla:).
Blir interessangt å sammenligne da jeg synes Ittoken er meget bra.


Jeg solgte min for 6 år siden for 3000,-. Den var som du beskriver din (men uten armbrett).
Det var kun en som svarte på annonsen, men han kjøpte den for det jeg hadde bedt om.
Det er generelt mye mer interesse for vinyl-avspilling nå en for 6 år siden så jeg ville tro at responsen burde være større nå...
Lykke til. (Har du kjøpt Ekos?)
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Lenge siden jeg byttet fra Ittok til Ekos, men det du kan forvente er strammere og bedre definert lyd. Spesielt bassen blir både dypere og strammere.
Mye av det samme jeg opplevde fra pre-Cirkus til Cirkus.

Du får ta testen av vertikale og horisontale lagre og se om de fikser kravene greit. Mitt eksemplar gjør det med stor margin...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig med FZ, vil tilføye bedre dynamikk kanskje, og mer "energi" i alle noter. Ittok -> Ekos 1 i et velbalansert system er en substansiell oppgradering; ikke bekymre deg for det :)

Mvh Vidar P
 
B

break_out

Gjest
Ser frem til å få armen det er sikkert. Høres lovende ut når det gjelder grad av oppgradering fra Ittok ;D

Vidar: Hvor mye stifttrykk har du på din Rohman, og hvor mange ohm motstand?

Enig med FZ, vil tilføye bedre dynamikk kanskje, og mer "energi" i alle noter. Ittok -> Ekos 1 i et velbalansert system er en substansiell oppgradering; ikke bekymre deg for det :)

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ser frem til å få armen det er sikkert. Høres lovende ut når det gjelder grad av oppgradering fra Ittok ;D

Vidar: Hvor mye stifttrykk har du på din Rohman, og hvor mange ohm motstand?
Hei.
Jeg bruker mellom 2.8 og 3g trykk. Pingler bruker noe mindre, helst iht bruksanvisning :)
Motstand er 100ohm i min Audiolab riaa (varierende mer i Naim riaa'er), men den fungerer også fint med lavere motstand (8000PPA er justerbar).
I Ekos ville jeg nok satset på omtrent like høyt stifttrykk, men kanskje noe lavere motstand forsøksvis? (Aro er mer ekspansiv i mellomtonen enn Ekos, lavere motstand vil kanskje kunne kompensere ørlitegrann).
Rohmann er noe "slankere" nedover enn Arkiv og Akiva og heller ikke så "rik" gjennom hele registeret, men er fremdeles den beste Ortofon dersom man verdsetter musikalsk timing, balanse, tune-playing og flyt imo.

Mvh Vidar P
 
B

break_out

Gjest
Takker for et godt og utfyllende svar :).

Jeg har også i overkant av de 2,7 g som Ortofon setter. Den sporer bedre da og gir mer fylde i lyden. Har den på 100 ohm og har ikke prøvd lavere, kanskje jeg skal teste litt ut..

Hei.
Jeg bruker mellom 2.8 og 3g trykk. Pingler bruker noe mindre, helst iht bruksanvisning :)
Motstand er 100ohm i min Audiolab riaa (varierende mer i Naim riaa'er), men den fungerer også fint med lavere motstand (8000PPA er justerbar).
I Ekos ville jeg nok satset på omtrent like høyt stifttrykk, men kanskje noe lavere motstand forsøksvis? (Aro er mer ekspansiv i mellomtonen enn Ekos, lavere motstand vil kanskje kunne kompensere ørlitegrann).
Rohmann er noe "slankere" nedover enn Arkiv og Akiva og heller ikke så "rik" gjennom hele registeret, men er fremdeles den beste Ortofon dersom man verdsetter musikalsk timing, balanse, tune-playing og flyt imo.

Mvh Vidar P
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Takker for et godt og utfyllende svar :).

Jeg har også i overkant av de 2,7 g som Ortofon setter. Den sporer bedre da og gir mer fylde i lyden.
Et generellt tips for Ortofon PUs eller kun Rohman?
 
B

break_out

Gjest
Det vet jeg lite om da dette er min første Ortofon og low output MC. Har hatt flere gode og dyre MM og MC med høyere utgangssignal men tror ikke jeg jeg går den veien igjen..

Men det er sikkert mange her på forumet som vet?!

Et generellt tips for Ortofon PUs eller kun Rohman?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Hva synes du en god Ittok er verd i disse dager?
Det ligger en ute på EBay med utropspris på 499$ - noe over tre tusen mao. Desverre ingen bud ennå. Om du holder ut i sju timer vil du få en anelse om hvor det internasjonale markedet ligger.

http://cgi.ebay.com/Linn-ITTOK-LV-I...oryZ3283QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Hmmm, ser at avbildet arm har todelt lodd. Noe som jeg trodde betydde LVI og ikke LVII, men han har da grangivelig LVII embalasje. Hvor er Vidar P når vi trenger ham? Eller FZ!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Hmmm, ser at avbildet arm har todelt lodd. Noe som jeg trodde betydde LVI og ikke LVII, men han har da grangivelig LVII embalasje. Hvor er Vidar P når vi trenger ham? Eller FZ!
Det finnes ingen LVI. Todelt eller helt motvektslodd, begge heter LVII.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hmmm, ser at avbildet arm har todelt lodd. Noe som jeg trodde betydde LVI og ikke LVII, men han har da grangivelig LVII embalasje. Hvor er Vidar P når vi trenger ham? Eller FZ!
LVII med todelt motvekt (og smalere rør, og en 5mm festeskrue) er LVII mk1. Det kom en mk2 senere, den hadde udelt motvekt.
Det er som FZ sier, det er og blir en LVII.
Den kom også i sort, som var noe dyrere og er mer ettertraktet idag.
Senere kom LVIII, men de er ganske sjeldne (og iallefall de sorte, av de ble det laget bare noen få).

$500 er ingen upris for en god LVII mk1 tror jeg. Men de siste, og særlig LVIII, var nok de beste tror jeg.

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
LVII med todelt motvekt (og smalere rør, og en 5mm festeskrue) er LVII mk1. Det kom en mk2 senere, den hadde udelt motvekt.
Riktig det, Vidar, men Linn har aldri kalt dem mk1 og mk2....
Jeg har forøvrig hatt begge utgaver selv i forrige århundre.
 
B

break_out

Gjest
Stemmer at det bare er Ittok II versjonen, men som jeg har forstått er MKII med forsterket/tykkere "påle" og enkel vekt den mest ettertraktede II versjonen (og beste..). Så kom jo versjon III med to versjoner en med festepunkt på armbordet og siste versjon som Ekos integrert med arm. De mest iherdige Ittok fans mener vel at den siste versjonen er like god som Ekos MKI....
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Riktig det, Vidar, men Linn har aldri kalt dem mk1 og mk2....
Jeg har forøvrig hatt begge utgaver selv i forrige århundre.
Det er helt korrekt; men like fullt er det to designer med forskjellige spec's, og det ville sikkert ha vært rimelig av Linn å titulere de.. iallefall er det hensiktsmessig for oss å skille de ift bruktpris, som jo er forskjellig for de to såvidt jeg har sett.

BreakOut; det er svært få LVIII i omløp.. ser de averteres etter i UK stadig vekk, men er visstnok "..rare as hens' teeth.." ;D

Mvh Vidar P
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Feil jeg kan ta. Får kose meg med at også jeg har den beste LVII.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Det er helt korrekt; men like fullt er det to designer med forskjellige spec's, og det ville sikkert ha vært rimelig av Linn å titulere de.. iallefall er det hensiktsmessig for oss å skille de ift bruktpris, som jo er forskjellig for de to såvidt jeg har sett.
Helt enig i at de godt kunne skilt dem når det er såpass stor forskjell, men de skiller ikke Ekos eller Lingo heller for den saks skyld. Den nye Lingo'en er jo temmelig anderledes enn den første og de kunne godt slengt på ett suffix som viste det.
LP12 ville vel ha vært Mk. 10 eller mer hvis de skulle merket endringene som en del andre fabrikanter gjør :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt enig i at de godt kunne skilt dem når det er såpass stor forskjell, men de skiller ikke Ekos eller Lingo heller for den saks skyld. Den nye Lingo'en er jo temmelig anderledes enn den første og de kunne godt slengt på ett suffix som viste det.
LP12 ville vel ha vært Mk. 10 eller mer hvis de skulle merket endringene som en del andre fabrikanter gjør  :)
Helt sant det; tipper at de ser et produkt i et langt perspektiv, og anser det til å være underforstått at det er i kontinuerlig utvikling. Eller at de ønsker å signalisere at de ikke selger på "nyhetens interesse".. (noen som husker Marantz CD52, 52SE, 52LE, 52Signature, 52 KI, 52 mk2, 52mk2 SE, 52 mk2 KI Signature osv osv...)

Og det er mange andre produsenter som heller ikke slenger på så mange suffikser.. ta f.eks Audiolab; hvor mange versjoner fins det ikke av 8000A eller 8000C/P? Ørten! Eneste forskjell man ser (unntatt da chassiet gikk fra grått til sort da) er en bokstav i serienummeret som reflekterer generasjonen, A, B, C osv.
Naim er vel ikke snauere de heller; flere generasjoner NAP250 og etter over 30 år så står det fortsatt NAP250 på baksiden.. likedan med HiCap osv. Om enn nytt chassis av og til da..

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Feil jeg kan ta. Får kose meg med at også jeg har den beste LVII.
Nja.... det er nok ikke så enkelt. Det finnes faktisk 5 versjoner av LVII fra den første kom i 1979 og den siste ble produsert i slutten av 1988.....
Hvis du har serienummer over 23000 har du den siste.
 
Topp Bunn