Pris på platesamling

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Vurderer å kjøpe en platesamling på ca 400 Lper. Hvilken pris pleier slike samlinger å ligge på?

P

Parelius

Gjest
Kommer helt an på hvilke plater den består av, og tilstand. Umulig å si noe uten slik info.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Den består visstnok for det meste av 60-80 talls rock/pop/blues. Dire Straights, White Snake, Nazareth, Eric Clapton, Johnny Cash osv. Er også mye uinteressant (for meg da..) og han sier at tilstanden er meget god.

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.602
Torget vurderinger
2
En kamerat av meg handler endel med brukte plater og han påstår at over 10 kr platen er upris dersom det ikke er en meget bra samling med nesten bare "NM" skiver.
Dette gjelder ved kjøp av samlinger, jo større samling jo lavere pris pr. skive.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.166
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tiltredes. Sist jeg kjøpte en platesamling ( > 1000 lp) betalte jeg ca. kr. 4.- pr stk.
mvh

P

Parelius

Gjest
Masse mainstream her da. Om det ikke fins noen spesielle godbiter (1. utgaver fra artistenens hjemland - Stones fra UK og Cash fra USA, om jeg nå uttrykker meg klart nok), kanskje spes. fra 60/70 tallet, så kan jeg ikke se at den har noen særlig verdi. Du får vel kjøpt det meste enkeltvis for en snittpris på rundt 50 kroner i butikken, og siden det er en samling, kan du gå ned mye i stykkprisen. Når du i tillegg finner mye uinteressant for deg der, så kan det jo bli en dyr fornøyelse de platene som interesserer deg.

Hva en butikk ville ha gitt for det, aner jeg ikke, men det skulle forundre meg om de hadde lagt mer enn 4-5.000 på bordet, og da ikke usett! (Mulig jeg er optimistisk her.) En samling hvor det allerede er plukket ut fra (dvs. godbitene borte), er vel nærmest verdiløs.

Sikkert andre som er i bransjen som vet bedre. Personlig synes jeg det er mange som tror at platene deres er mer verdt enn hva godt er, bare fordi det er vinyl.

Selv ville jeg aldri ha gått over 10 pr. stykke, og da skulle jeg være interessert i mye, og tilstanden flott.

Tillegg: Jeg ser at jeg kanskje har vært litt optimistisk i forhold til tidligere innlegg. Kan nok være det.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Slik jeg forstår det er det en helt ordinær "mainstream" samling uten noen spesielle godbiter som skulle være verdt noe særlig. Som sagt også mange plater jeg overhode ikke er interessert i.

Grunnen til at jeg vurderer det er at han vil betale med samlingen som delbetaling for høyttalerne mine. Blir spennende å se hva han selv mener den er verdt..

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.430
Torget vurderinger
2
Det er sikkert 5 år siden jeg "solgte meg ned " for siste gang, solgte i antikvariat , 200 LPs og Ca 50 12" 45s fikk 15 kr/stk og de var svært fine alle sammen, med plastcover. Mye Engelsk Indie, lite "standards". Til orientering.

P

Parelius

Gjest
Greven skrev:
Slik jeg forstår det er det en helt ordinær "mainstream" samling uten noen spesielle godbiter som skulle være verdt noe særlig. Som sagt også mange plater jeg overhode ikke er interessert i.

Grunnen til at jeg vurderer det er at han vil betale med samlingen som delbetaling for høyttalerne mine. Blir spennende å se hva han selv mener den er verdt..
Hadde jeg vært i en slik situasjon, så hadde jeg gått gjennom samlingen, sett hva jeg ville ha likt å ha, samt vurdert prisen på disse skivene jeg ville ha "ute på nett/byen". Så har du din pris i hodet. Regn med at du ikke får noe igjen for de du ikke er interessert i. Går han under en slik hypotetisk pris, så er jo alt greit; over er det vel ganske så likegyldig. (Hvorfor godta som betaling noe du ikke har interesse av?)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Parelius skrev:
Hadde jeg vært i en slik situasjon, så hadde jeg gått gjennom samlingen, sett hva jeg ville ha likt å ha, samt vurdert prisen på disse skivene jeg ville ha "ute på nett/byen". Så har du din pris i hodet. Regn med at du ikke får noe igjen for de du ikke er interessert i. Går han under en slik hypotetisk pris, så er jo alt greit; over er det vel ganske så likegyldig.
I utgangspunktet vil han ha 10 kr pr plate. Ikke egentelig noen upris det, men i og med at det er mye rask her som jeg ikke er interessert i, blir det fort dyrt..
Hvorfor godta som betaling noe du ikke har interesse av?
Tja, si det?? For å si det slik: Har du noen gang forsøkt å selge brukt hifi i Danmark?? Ikke det nei.... Skambud og kverluleringer i det uendelige... :mad: Og så har jeg jo allerede oppgraderingen klar... ;D

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
la oss si at platene ikke har god kvalitet. kanskje selges synes det da det ikke er riper i alle platene, det er ikke masser av øl på de og noen covere er intakte.

Du må nesten ha en slags retur på de.

McLaren

Topp Bunn