PRISRAS

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Antall liker
0
Jaja folkens. Nå er snart jula her. Og i år går den like fort som den kommer. Det som blir litt spennende er da hvor prisene på Plasma og LCD havner hen. Jeg, for min del er ikke spesielt opplyst om akkurat det, men jeg vet av hele mitt hjerte at dere er det.
Hvor mye vil prisene falle i år på disse produktene?? er da mitt spørgesmål til dere sjelefrender.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg tror de vil stabilisere seg. Nå har jo "alle" kjøpt flatskjerm, til tross for at bildet på samtlige skjermer jeg har sett er helt ræva.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Det er akkurat som med Data.....
Det største prisraset er rett etter at du har kjøpt selv ;) ::)
Mvh Jan I

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
HD-Ready tv'ene vil falle i pris, dette vil igjen presse prisen på de resterende non HD-ready tv'ene. Hvor mye de faller? tipper minst 25%

K

kbwh

Gjest
Prisene vil fortsette å falle. Her på berget har vi mye penger å svi av og ligger derfor i forkant av verdensmarkedet, hvor volumet er økende og prisene derfor fallende. Er det ikke fint?
Who cares for picture quality anyway?

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Antall liker
0
Prisene vil fortsette å falle. Her på berget har vi mye penger å svi av og ligger derfor i forkant av verdensmarkedet, hvor volumet er økende og prisene derfor fallende. Er det ikke fint?
Who cares for picture quality anyway?

Hehe... så lenge det er stort så holder det.

:p Smak og behag, unge mann..

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.463
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Vel, bransjen tjener åpenbart så mye på dette at de kutter ut produksjonen av CRT skjermer.
Tror nok prisen vil falle ganske mye etter hvert. En 32 tommer LCD bør ikke koste mer enn en middels CRT skjerm. Burde egentlig blitt billigere.
Regner med at kvaliteten vil bedre seg de neste årene.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
En venn av meg jobber i NRK. For øyeblikket er han involvert i byggingen av ny HD-buss til 45 mill.
I flg Sony, som er de som bygger bussen, så vil ikke kvaliteten på flatskjermer være tilfredsstillende før om ca 2 år.
Må man ha flatskjerm nå, må det vel være riktig å kjøpe noe billig av tvilsom kvalitet nå, og kaste den om 2 år, og kjøpe kvalitet da.
Da er sikkert prisnivået også riktig.

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Jeg tror de vil stabilisere seg. Nå har jo "alle" kjøpt flatskjerm, til tross for at bildet på samtlige skjermer jeg har sett er helt ræva.

Å kalle alle skjermer for ræva er vel i drøyeste laget.....

Har selv en Panasonic 37" jeg er svært fornøyd med.

J

jekri

Gjest
Var innom Expert i dag på julegavejakt (fant ikke noe) En kar lurte på TV og dette med HD klar. Selgeren mente han absolutt måtte ha det, for sendingene startet for alvor opp i 2012/2014.
Da er kanskje TVen...kaputt?

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg kjøpte en 42-tommer hitachi for en stund tilbake (3mnd) og det er helt klart at shit in er shit ut. men dersom den mates med høykvalitets dvd så er det sabla bra. hadde en 32 tommers sony billedrørskjerm tidligere som skulle være nokså bra men den nye er nok vesentlig bedre.
jakr

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
xbox 360 og playstaisjon 3. :) det er grunn til hdtv. hvis man ikke spiller på pc da... som meg.

N

nb

Gjest
Eller gjør som meg: Kjøp en grom 32" CRT, disse får man nærmest kastet etter seg på bruktmarkedet nå om dagen og kjøp projektor. MYE morsomere og til lavere pris.

Var en tur på Lefdal her om dagen, folk er rimelig nedsnødde når de betaler 20-30 lapper for den billedkvaliteten som blir vist i butikken. Regner med at 99,9% av kjøperene uansett ikke tar seg bryet med å kalibrere TVen etter kjøp uansett.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jeg sitter på gjerdet. Litt håpløst å kjøpe HD-ready nå, før man vet hvilket format HD-sendingene får, og når prisen sannsynligvis vil falle innen man får bruk for HD-oppløsningen. Og enda mer håpløst er det å kjøpe en som ikke er HF-ready, siden HD sannsynlivis kommer om noen år.

Men jeg gjemte iallefall en hdmi-kabel i veggen da jeg nylig pusset opp stua, så det er bare å henge en på veggen og plugge i en eller annen gang.

Akkurat nå vurderer jeg å leie en på Thorn mens jeg venter....

Bjørn

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ellers har jeg hørt at NRK har satt 16/9 - 06 som dato for 16:9 sendinger.

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Eller gjør som meg: Kjøp en grom 32" CRT, disse får man nærmest kastet etter seg på bruktmarkedet nå om dagen og kjøp projektor. MYE morsomere og til lavere pris.

Var en tur på Lefdal her om dagen, folk er rimelig nedsnødde når de betaler 20-30 lapper for den billedkvaliteten som blir vist i butikken. Regner med at 99,9% av kjøperene uansett ikke tar seg bryet med å kalibrere TVen etter kjøp uansett.
Da er kanskje "folk" fornøyd med det da?
Du må huske på att kvalitetskravene er MEGET forskjellige fra person til person.
En kan være meget fornøyd med noe du ville kastet på dynga.
Men da er jo hensikten oppnådd hvis han er fornøyd....

Man bør være litt mindre fordømmende over andres smak....

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Da er kanskje "folk" fornøyd med det da?
Du må huske på att kvalitetskravene er MEGET forskjellige fra person til person.
En kan være meget fornøyd med noe du ville kastet på dynga.
Men da er jo hensikten oppnådd hvis han er fornøyd....

Man bør være litt mindre fordømmende over andres smak....
Må vel si meg litt enig, hvis man ikke liker action filmer og ikke liker rom med belysning i, så kan man jo digge et TV med 12ms responstid og lav kontrast.

Og når jeg ser bildet under nicket ditt så faller tankene hen mot at det er jo mange som digger store pupper, om de er falske er betydningsløst, bare de ser fete ut på utsiden så er det samma f... og da er vi inne på kabler og annen stereo også, for ikke å glemme moteklær og anabole steroider ;D

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.520
Torget vurderinger
4
Tar nok enda 2-3 år før prisende når bånn.
Og om 3 år så er det kanskje avgjort dette HD spørsmålet.
Trur nok jeg blir sittende på gjerde i mange år enda.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.272
Torget vurderinger
1

-Tja, det handler vel også om estetikk og råsvært bilde også. Jeg kunne forresten tenkt meg en sværing på 32" eller 37" eller 40" -37" er liksom mellomstørrelsen da, som jeg kunne tenkt meg, og jeg heller mer og mer over til LCD når jeg ser hva ytelsen er i ferd med å bli på disse.

Men jeg har desverre ikke ei stue på 45m2 som mora mi har, så den digre 32" bilderørs-tv'n kunne jeg godt tenkt meg å bli kvitt. Den er rett og slett for diger!

Mvh. Bjørn

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.346
Jeg hadde kjøpt meg en prosjektor lenge (LENGE!) før jeg hadde vurdert en flatskjerm til 15-20.000 eller mer. Men det er nå meg. Bildekvaliteten på prosjektor kontra flatskjerm er kanskje dårligere, men oppveies nesten helt av størrelsen.

Jeg skal innrømme at det er tøft med flatskjerms-tver, men i dette tilfellet faller altså valget utvilsomt på prosjektor.

N

nb

Gjest
Det har ingen ting med å være fordømmende å gjøre, det har kun med det faktum at TV-pusherene har klart å innbille folk at en TV er bra fordi den er flat. Prøv å gå på Elkjøp, Lefdahl eller lignende og snakk med en selger. Sannsynligheten for at du for servert noenlunde etterettelig informasjon der er tilnærmet lik null etter min mening. Vil noen ha en flatskjerm av estetiske/praktiske grunner er det jo selvsagt helt i orden for meg, men det har ingen hensikt å betale mye penger for det man gjerne får vist i butikken, man hadde sannsynligvis fått bedre bilde med en flatskjerm til halve prisen som var satt opp riktig.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.272
Torget vurderinger
1
Jeg hadde kjøpt meg en prosjektor lenge (LENGE!) før jeg hadde vurdert en flatskjerm til 15-20.000 eller mer. Men det er nå meg. Bildekvaliteten på prosjektor kontra flatskjerm er kanskje dårligere, men oppveies nesten helt av størrelsen.

Jeg skal innrømme at det er tøft med flatskjerms-tver, men i dette tilfellet faller altså valget utvilsomt på prosjektor.
Da må jeg også ha TV uansett...uutholdelig støy fra de fleste prosjektører, eller så funker de heller dårlig som erstatning for TV.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Selv har jeg bestemt meg for å sitte på gjerdet til HD-klare skjermer kommer enda et stykke til ned i pris, men at flatskjerm-tv frister er det ingen tvil om!

Jeg tror vi må huske på at 98% av befolkningen ikke er så opptatt av bildekvaliteten, og at det ikke spiller noen stor rolle om du har verdens beste bilde når du ser Dagsrevyen.

Flatskjermer er så populære mest fordi de ser bra ut designmessig, de frigjør mye plass i stua (som i dag tas opp av store tradisjonelle tv'er) og ikke minst er det nok en del som liker tanken på å imponere kamerater, arbeidskollegaer, svigerfar osv. med å vise fram den kule flatskjermen sin.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Jeg er enig i at flatskjermene som er utsilt i butikkene ofte har en håpløst dårlig bildekvalitet, men hallo, det gjør jo også CRT-skjermene dersom man går nært nok.
Jeg har hatt en Panasonic 42" plasmsaskjerm i over et år nå, og jeg er storfornøyd. Riktig kalibrert, og med gode signaler (digital kabeltv/parabol er et must) er denne milevis bedre enn min tidligere Sony 28" CRT. Jeg våger å påstå at bildekvaliteten i stua vår er bra nok for 99,9% av norges befolkning.

Skjermen jeg har er ikke HD-Ready, men det bekymrer meg lite. Når HD-sendingene er blitt vanlig får man sikkert kjøpt en flatskjerm med ordentlig HD-oppløsning (1920*1080) til en rimelig penge uansett. Dagens "HD-skjermer" med 1024*768 oppløsning er jo bare tull. Etter min mening kan man heller kjøpe en skjerm med 852*480 oppløsning for halve prisen og så kjøpe en ny skjerm når den blir avlegs. Dette gjelder ihvertfall for plasmaskjermer.

Hvem kjøper egentlig TV for å ha den i 20 år nå til dags?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
976
Torget vurderinger
8
På TV bilder er alle flatskjermene bare ræva. Alle tekniske data tilsier dette også! Dette går på oppløsning konstrast og responstid!Det har jo vert en norm i lang tid nå at spiller en dataspill kjøper en CRT skjerm til PC`en. Det samme gjelder TV`en. Klarer en ikke å se dette er nok opptikeren neste stopp! At en må forsvare å bruke så mye penger på noe så dårlig, eller at det er design messige årsaker er noe annet.

Når det gjelder HD-Ready merket er dette nok et eksempel på en ren svindel for å lure kundene til å kjøpe noe som egentlig ikke eksisterer! Da jeg kjøpte min forrige TV i 92 var den store hypen 16:9 skjerm. Jeg gav faen, og i dag,2006 er formatet på vei inn!!!
Saken med HD-formatet er at det aldri kommer som TV-signaler p.g.a at krever enorm båndbredde. Signalene kommer alltid til å bli komprimert noe forferdelig, antageligvis mye verre bilder en har med en god antenne i dag! Dette gjelder f.eks med den eneste sattelitten som har HD-sendinger i dag. Rævva bilder!
Det eneste som blir ekte HD er DVD-spillere da har en full effekt av skjermene.
En annen hype er DAB! Dette er også noe som vil gi oss elendig lyd p.g.a komprimering av radio signalene! Noen som sa at verden går fremover?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.369
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Var en tur i oslo i julen og hos en butikk var en Samsung Skjerm (tror den het S3/P3 eller noe sånnt) satt ned fra 37k til halv pris. Den var skkelig stilig å se på, var HD klar og skulle være en modell fra våren 2005.

Noen som har kjennskap til denne skjermen??

Var jo ikke demobilde på den, og det var jo litt bekymringsfullt!

Mvh
OMF

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Antall liker
0
Problemstillingen med å kjøpe nå, eller vente til det blir bedre er temmelig paradoksal i.o.m at vi har med den type bransje å gjøre. Om 2-3 år, når disse skjermene har akseptabel kvalitet/pris så er det vel ikke til å stikke under stolen at markedet sikkert har noe mer spennende å by på som igjen er innenfor rekkevidde om 2-3-4 år igjen. Markedet er tilpasset millionærer som kan bytte tv, pc, dac og annen gøy-ware to ganger i året. ÆSJ

Topp Bunn