Prisvinnende dokumentar om konflikten mellom Israel og Palestinerne.

  • Trådstarter Atle Kristiansen
  • Startdato

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.846
Antall liker
10.312
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Prøver du å blande fakta inn i en god krangel? Komme her og ødelegge hele sentralen for oss?

;D ;D ;D ;D
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
erato skrev:
Prøver du å blande fakta inn i en god krangel? Komme her og ødelegge hele sentralen for oss?
Det er ytterst frivillig, dog jeg tviler på at noen på dette stedet følger mine tips. Men det er lov å håpe.

Mvh
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Det siste jeg ville ha fremhevet var det filmatiske håndtverket. Dessuten er så å si alle intervjuobjektene jøder, Illan Pappe, Chomsky og så videre.

Mvh


Innlegget er redigert av bjornh.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Valentino skrev:
;D Oddgeir!

Du kunne skrevet tekster for den forkvaklede doktor selv du!
Jeg har en god venn som er AD i et reklamebyrå. Han fremhever stadig Goebbels som et geni når det er snakk om markedsføring og imagebygging. At han ikke deler hans syn på enkelte ting er unødvendig å poengtere.

Jeg liker å sette ting på spissen.
Inspirasjonen finner jeg ofte i artiklene til Hans Rustad på document.no, eller dr. Anfindsen i honestthinking.org. Svært oppegående mennesker begge to.
Det er begrenset hva man selv kan bedrive av undersøkelser når men er i full jobb, og mer enn det i perioder.

At jeg setter spørsmålstegn med islams økende negative innflytelse i Europa er vel neppe en sensasjon lenger. Etter hvert er det også stuerent å komme med slike ytringer. Men ikke uten å bli stigmatisert foreløbig.

;)
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
oddgeir skrev:
Valentino skrev:
;D Oddgeir!

Du kunne skrevet tekster for den forkvaklede doktor selv du!
Jeg har en god venn som er AD i et reklamebyrå. Han fremhever stadig Goebbels som et geni når det er snakk om markedsføring og imagebygging. At han ikke deler hans syn på enkelte ting er unødvendig å poengtere.

Jeg liker å sette ting på spissen.
Inspirasjonen finner jeg ofte i artiklene til Hans Rustad på document.no, eller dr. Anfindsen i honestthinking.org. Svært oppegående mennesker begge to.
Det er begrenset hva man selv kan bedrive av undersøkelser når men er i full jobb, og mer enn det i perioder.

At jeg setter spørsmålstegn med islams økende negative innflytelse i Europa er vel neppe en sensasjon lenger. Etter hvert er det også stuerent å komme med slike ytringer. Men ikke uten å bli stigmatisert foreløbig.

;)
Jeg har lest en del innlegg i Klassekampen av Arnfindsen, oppegående er langt fra ordet jeg ville brukt for å beskrive denne mannen, men deg om det.


Mvh


Innlegget er redigert av bjornh.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.222
Antall liker
9.028
Torget vurderinger
1
Noen innlegg er slettet og noen er redigert i denne tråden. Jeg henviser til Hifisentralnes regel 1, der krenkende ytringer og folkskikk er behandlet. Jeg oppfatter at man vil blande nazisme og fremtrendende personer innenfor den beveglesen med temaet her, noe jeg ikke finner egnet til annet en rene provokasjoner.

Jeg må ærlig talt si at jeg ikke helt forstår behovet eller hensikten bak å blande "nazisme" inn stadig vekk når det dreier seg om jøder og Israel. Dette er fenomener som man bør være meget forsiktig med å blande sammen.


bjornh, moderator
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
bjornh skrev:
Noen innlegg er slettet og noen er redigert i denne tråden. Jeg henviser til Hifisentralnes regel 1, der krenkende ytringer og folkskikk er behandlet. Jeg oppfatter at man vil blande nazisme og fremtrendende personer innenfor den beveglesen med temaet her, noe jeg ikke finner egnet til annet en rene provokasjoner.

Jeg må ærlig talt si at jeg ikke helt forstår behovet eller hensikten bak å blande "nazisme" inn stadig vekk når det dreier seg om jøder og Israel. Dette er fenomener som man bør være meget forsiktig med å blande sammen.


bjornh, moderator
I og med at Israelerene selv bringer på banen hva som skjedde under WWII når de blir bedt om å svare for seg så er det ganske så relevant.
Det er jo en tragisk ironi at jødene som selv ble utsatt for en så ekstrem etnisk rensing selv velger å ta ibruk lignende middler.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.222
Antall liker
9.028
Torget vurderinger
1
OK, men relater det i en sammenheng slik t den kan forstås på en korrekt måte, og ikke som det måtte passe for øyeblikket.

bjornh, moderator
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Jeg brakte Goebbels i diskusjonen for å fremheve bruk av virkemidler i en dokumentarfilm.
Goebbels er fortsatt regnet som en kapasitet innen området.

At du finner at dette er å bringe nazielementer inn i diskusjonen er i beste fall misforstått, selv til sosiolog å være. ;)

Tror du virkelig jeg har nazisympatier?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.256
Antall liker
24.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Beklagelig at oddgeirs tre glimrende små setninger ble slettet.

Jeg forstår ikke helt håndhevingen av hitling-regelen.
 

Alfred

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.10.2007
Innlegg
63
Antall liker
0
"Mein Kampf " er en bestselger i araberstatene. Den ha vært det siden 1930-tallet. Jeg sier ikke mer.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm... Jeg så den hos Norli en gang. Angrer på at jeg ikke kjøpte den. Jeg har jo Manifestet liggende et sted. Interessant uten å påvirke min stemmeadferd i nevneverdig grad, og revolusjon er jeg alt for lat og tilfreds til.
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Alfred skrev:
"Mein Kampf " er en bestselger i araberstatene. Den ha vært det siden 1930-tallet. Jeg sier ikke mer.
Den er en internasjonal bestselger og f.eks kapitlet om propaganda har vært eller er del av pensum hos bl.a. Amerikanske Universitet. Den første arabiske utgaven kom i 68, andre og hittil siste i 1995. Boka ser ut til selge best i Tyrkia. Det har oppstått flere små østeuropeiske nynasistiske grupper i Israel, som i hovedsak har siktet ut palestinere som offer. Østeuropere hører i hovedsak til underklassen i Israel.

Viktig bok, om enn hårreisende idiotisk, og menneskefientlig.

Noe av dette er fritt fra minne, rett meg gjerne om noe skulle være feilaktig.







Staten Israel og spesielt okkupasjonen er også en byrde for mange jøder. En ordning langs etter 242 på bekostning av zionistisk etnisk rensing og bantustanisering av Palestina er den eneste reelle løsningen og et felles konsensus støttet av Den Arabiske liga, FN og majoriteten av verdens befolkning. Den Israelske stat har sammen med USA konsekvent motarbeidet dette.

Anekteringsmuren. Om den virkelig var en sikkerhetsmur kunne Israel bygd den på sine egene grenser uten internasjonal motstand. De valgte å bygge majoriteten av den inne i palestina. Hvordan å mure inne tusenvis av palestinere i Israel og frata mange av dem livsgrunnlaget sitt skal øke sikkerheten er for meg en gåte. Nybyggerene, okkupasjonen, isoleringen av Gaza, og så videre. Tror du virkelig dette øker sikkerheten i Israel?

Selv er jeg kommet dithen at Israel for meg er en legitim stat med rett til å forsvare seg. Noe selv mange jøder ikke er komfortable med. Men ikke undertrykke, okkupere, fengsle, torturere og hindre palestinsk bevegelsesfrihet innenfor deres egene teritorier. Det beste forsvar ville vært å bygge om muren på eller innenfor egene grenser (i sistnevnte tilfelle med vakter utenfor muren men på enet territorium) og slutte den ødeleggende folkerettsstridige okkupasjonen og terroren.

Mvh
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Hmmm... Jeg så den hos Norli en gang. Angrer på at jeg ikke kjøpte den. Jeg har jo Manifestet liggende et sted. Interessant uten å påvirke min stemmeadferd i nevneverdig grad, og revolusjon er jeg alt for lat og tilfreds til.
Den norske utgaven ble trukket tilbake. Det komunistiske manifest er en pamphlet, i mine øyne en dårlig en. (Assosiasjonen mellom sosialisme og Sovjet var gjensidig propaganda heller enn en realitet, de sterkeste kritikerne av Marx har vært sosialister, fra Bakunin til Orwell til Chomsky. Dog polemikere her finner det enkelt å dra en parallell siden intelektuell oppriktighet er mer krevende.)

Mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ante Krist skrev:
Zomby_Woof skrev:
Hmmm... Jeg så den hos Norli en gang. Angrer på at jeg ikke kjøpte den. Jeg har jo Manifestet liggende et sted. Interessant uten å påvirke min stemmeadferd i nevneverdig grad, og revolusjon er jeg alt for lat og tilfreds til.
Den norske utgaven ble trukket tilbake. Det komunistiske manifest er en pamphlet, i mine øyne en dårlig en. (Assosiasjonen mellom sosialisme og Sovjet var gjensidig propaganda heller enn en realitet, de sterkeste kritikerne av Marx har vært sosialister, fra Bakunin til Orwell til Chomsky. Dog polemikere her finner det enkelt å dra en parallell siden intelektuell oppriktighet er mer krevende.)

Mvh
Ehhh... Sovjet? Marx var da tysker?

Her er det du som trekker en linje mellom Sovjetunionen og sosialisme, ikke jeg.

Forøvrig har sosialister selvsagt og naturligvis kritisert Marx. Han var likevel en viktig premissleverandør for alt som finnes av sosialistisk tenkning til og med i dag.

Jeg har også en 'samlede verker' av herren stående. Blant mye annet som jeg skal lese en vakker dag. Alt jeg trenger er et par års sykemelding.
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Ehhh... Sovjet? Marx var da tysker?

Her er det du som trekker en linje mellom Sovjetunionen og sosialisme, ikke jeg.

Forøvrig har selvsagt sosialister naturligvis kritisert Marx. Han var likevel en viktig premissleverandør for alt som finnes av sosialistisk tenkning til og med i dag.
Det var et sleivspark ikke rettet mot deg. Derfor satte jeg det i parentes.

Marx som kritikker, den mest utviklede siden, har for mange en relevans i dag. Marx som visjonjær sitter igjen hos et minimalt kobbel ekstremister, men er en god stråmann som de fleste høyrevingsekstremister, så også her, liker å bruke for å delegitimere sosial bevisthet.

Mvh
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Følgelig, bryr du deg om dine medmennesker er du kommunist og har skylden for Moskvaprosessen og Pol Pot, minst :).

Mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ikke lest stort av Marx, men jeg ser en lang rekke interessante og verdifulle observasjoner av samfunnet han levde i. Mange av disse har fortsatt stor gyldighet. Når han søker etter løsninger på problemene går det desverre i ball, for oss begge.
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Jeg har ikke lest stort av Marx. Jeg ser en lang rekke interessante og verdifulle observasjoner av samfunnet han levde i. Mange av disse har fortsatt stor gyldighet. Når han søker etter løsninger på problemene går det desverre i ball, for oss begge.
Nettopp. (Kapitalen er nok mer relevant en det kommunistiske manifest, ikke at jeg til dags dato har kommet meg gjennom den.)

Mvh
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Forøvrig har sosialister selvsagt og naturligvis kritisert Marx. Han var likevel en viktig premissleverandør for alt som finnes av sosialistisk tenkning til og med i dag.
Fikk ikke med meg hva som stod her, men er ikke - som jeg tidligere gav utrykk av - på noen måte enig i at han er premissleverandør for alt som finnes av sosialistisk tenking i dag eller for den saks skyld i går.

Mvh
 
Topp Bunn