Pro-ject protractor

hiatt

Medlem
Ble medlem
10.12.2007
Antall liker
0
Hjertesukk fra en novise......
Finnes det noen der ute som kan forklare meg riktig bruk av denne enkle :-[, men visstnok greie protractor som fulgte med min p-j expression.

Vedlegg

hiatt

Medlem
Ble medlem
10.12.2007
Antall liker
0
OK, jeg skjønner nå at dette er et tema som kansje ikke fenger aller mest..!? Men jeg hadde blitt veldig takknemlig hvis en av dere som har greie på det, kunne se en anledning til å slippe seg ned på mitt nivå bare for to minutter. Det er punktene merket med 1, 2 og 3 på tractor'n jeg igrunnen lurer på..... ??? Hvis jeg ikke skulle få svar her på dette forumet, hvor i h...... skal jeg da gå? Har trålt nettet med fine masker, men altså ikke funnet noe. Kun et bilde på needledoctor med en link til vinylengine som ikke ga noen svar.
Pleaseeeeeeeeee...............

P

Parelius

Gjest
Kan ikke hjelpe deg noe særlig, men antar at posisjonene 1, 2 og 3 har med forskjellige Pro-Ject spillere og armer (lengder) å gjøre. Merkelig at det ikke står noe i bruksanvisningen.

Hvorfor ikke laste ned en protraktor fra nettet?

http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm

hiatt

Medlem
Ble medlem
10.12.2007
Antall liker
0
Takk Parelius....takk !
Spilleren kom med bruksanvisning på engelsk og tysk. Er ingen kløpper på noen av språkene, men så vidt jeg kan bedømme så er de ikke likelydende.... ??? Uansett så inneholder de ingen opplysninger om bruk av tractor'n. Kansje jeg laster en ned fra nettet som foreslått..

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
hiatt skrev:
OK, jeg skjønner nå at dette er et tema som kansje ikke fenger aller mest..!? Men jeg hadde blitt veldig takknemlig hvis en av dere som har greie på det, kunne se en anledning til å slippe seg ned på mitt nivå bare for to minutter. Det er punktene merket med 1, 2 og 3 på tractor'n jeg igrunnen lurer på..... ??? Hvis jeg ikke skulle få svar her på dette forumet, hvor i h...... skal jeg da gå? Har trålt nettet med fine masker, men altså ikke funnet noe. Kun et bilde på needledoctor med en link til vinylengine som ikke ga noen svar.
Pleaseeeeeeeeee...............
Den project saken ser litt «gresk» ut - send den i søpla. Metoder for oppsett med kun ett tangeringspunkt, og uten andre referanser for geometrien mellom arm, PU og plate (spindel) har for mange usikkerhetsmomenter til at det er verd å bruke energi på dem. Det skal også nevnes at oppsett av PU i en radial arm IKKE er en eksakt vitenskap, det handler om valg av kompromisser, så ikke bli overdrevent nevrotisk på feil som er iboende i «systemet».

Du kan laste ned gode og enkle protraktorer fra nettet, f.eks. fra VinylEngine, de to første er «universelle» og bruker kun to bestemte tangeringspunkter (mellom nål og rille) som referanse. Skriv ut i riktig skala på en blekkskriver, bruk evt. litt tykt fotopapir i A4 for å få en protraktor som holder litt. En generell brukerveiledning finner du også på VinylEngine. Kortversjonen for oppsett med to tangeringspunkter er: juster PU slik at den treffer begge tangeringspunkter når du flytter armen og justerer protraktoren, og slik at nålefanen (huset på PU) er paralell med «tangent-linjene». Start med å justere etter ett av tangeringspunktene (f.eks. det ytterste), kontroller og evt. juster mot det andre, kontroller i gjenn mot det ytterste etc. til PU er justert Ok ift. begge tangeringspunkter.

mvh
KJ

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.822
Torget vurderinger
27
Skulle jeg gjette er dette en ettpunkts-protractor med ulike maler (geomtri) for henholdsvis 1, 2 og 3. Ellers enig med KJ.
Forsøk med utgangspunkt i punkt 2, det mellomste. Dette er jo dessuten en nåletrykksvekt. Den er vel basert på "omtrentlig" og "godt nok".

hiatt

Medlem
Ble medlem
10.12.2007
Antall liker
0
Takker for alle bidrag til mitt lille problem ;D Har nå fulgt link og anbefaling fra Parelius, sjekket og JUSTERT, faktisk også spillt ei skive med et klart inntrykk av forbedring. Spesiellt mot slutten av plata hvor jeg tidligere syntes det hadde en tendens til å bli litt grøtete/skurrete. I rettferdighetens navn så må jeg vel tilstå at riggen bestående av : p-j expression med en benz pu til 1000 kr har sine klare begrensninger. Målet er alikevel å få så mye godlyd som mulig ut av utstyret jeg til enhver tid har til rådighet. Dette har helt klart bidratt til et løft.......kosta bare litt tid og et glanset fotopapir ;)

kjetil

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Om papiret blir slitt etterhvert, så er dette kanskje den aller greieste protractoren som finnes: Mobile Fidelity Geo-Disc. Ikke allverdens dyr og funker aldeles glimrende. Kun for rette armer, men jeg regner med at du har en Pro-Ject arm på Expressionen din.

Topp Bunn