hiatt skrev:
OK, jeg skjønner nå at dette er et tema som kansje ikke fenger aller mest..!? Men jeg hadde blitt veldig takknemlig hvis en av dere som har greie på det, kunne se en anledning til å slippe seg ned på mitt nivå bare for to minutter. Det er punktene merket med 1, 2 og 3 på tractor'n jeg igrunnen lurer på..... ??? Hvis jeg ikke skulle få svar her på dette forumet, hvor i h...... skal jeg da gå? Har trålt nettet med fine masker, men altså ikke funnet noe. Kun et bilde på needledoctor med en link til vinylengine som ikke ga noen svar.
Pleaseeeeeeeeee...............
Den project saken ser litt «gresk» ut - send den i søpla. Metoder for oppsett med kun ett tangeringspunkt, og uten andre referanser for geometrien mellom arm, PU og plate (spindel) har for mange usikkerhetsmomenter til at det er verd å bruke energi på dem. Det skal også nevnes at oppsett av PU i en radial arm IKKE er en eksakt vitenskap, det handler om valg av kompromisser, så ikke bli overdrevent nevrotisk på feil som er iboende i «systemet».
Du kan laste ned gode og enkle protraktorer fra nettet, f.eks. fra
VinylEngine, de to første er «universelle» og bruker kun to bestemte tangeringspunkter (mellom nål og rille) som referanse. Skriv ut i riktig skala på en blekkskriver, bruk evt. litt tykt fotopapir i A4 for å få en protraktor som holder litt. En generell brukerveiledning finner du også på
VinylEngine. Kortversjonen for oppsett med to tangeringspunkter er: juster PU slik at den treffer begge tangeringspunkter når du flytter armen og justerer protraktoren, og slik at nålefanen (huset på PU) er paralell med «tangent-linjene». Start med å justere etter ett av tangeringspunktene (f.eks. det ytterste), kontroller og evt. juster mot det andre, kontroller i gjenn mot det ytterste etc. til PU er justert Ok ift. begge tangeringspunkter.
mvh
KJ