ProAc Response D38

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei.
Noen som kan fylle meg ut med erfaringer på denne høyttaleren, som jeg har hørt altfor lite?

Mvh Vidar P
 

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Innlegg
196
Antall liker
2
Hei der,

Har vært en del nede i Torgata, og hørt på litt forskjellige typer ProAc, og det JEG føler gjengs over der er at det er liksom litt ulent, det er liksom noe som mangler i øvre mellomtone uten at jeg helt klarer å beskrive det, kan jo godt være at det har noe å gjøre med rom/plassering/matching der ned å gjøre også.

Noen som faktisk har disse HT kan jo svare på dette!

mvh

Jan
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Ikke nå, men om litt over en uke regner jeg med at jeg har fått hørt rikelig på dem. Kan evt. komme tilbake med rapport når jeg har hørt dem :)

mvh Trond Kjetil
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
det er ikke annet å si en at det er en kanonbra høytaler
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.294
Antall liker
3.388
Torget vurderinger
49
Jeg har hatt denne fantastiske høytaleren i hus noen måneder nå .
Før denne hadde jeg D25 som etter min smak også er en kjempe høytaler .
Første gang jeg koblet opp D38 trodde jeg at den skulle låte likt D25 bare med litt mer trykk i de nederste oktavene .Men haka datt ned på knærne og gliset ble bare større og større ;D For dette var i en helt annen liga ,så musikalsk så lettflytende og uanstrengt hadde jeg aldri hørt musikk gjenngitt ,rett og slett spot on .D25 låt veldig klemt før de ble skikkelig innspillt ,D38 låt bedre enn innspillte D25 rett ut av esken ,og har bare blitt bedre .
Kabinettene er ikke av de mest dempede ,men Stewart Taylor er en mester til og avstemme lyden ,og det føler jeg han har fått veldig bra til her .

Lyd er smak og behag, men jeg har funnet min drømmehøytaler .
Det må gjerne sies at jeg begynner å dra på åra så anlegget er tunet deretter ,dvs det gjerne ikke er av det " hissigste" slaget ;)

Er det konkrete ting noen lurer på er det bare og stille spørsmål ,så skal jeg svare etter beste evne .
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
ja du har helt rett e i a det er å blir en rå høytaler
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.294
Antall liker
3.388
Torget vurderinger
49
Hei der,

Har vært en del nede i Torgata, og hørt på litt forskjellige typer ProAc, og det JEG føler gjengs over der er at det er liksom litt ulent, det er liksom noe som mangler i øvre mellomtone uten at jeg helt klarer å beskrive det, kan jo godt være at det har noe å gjøre med rom/plassering/matching der ned å gjøre også.

Noen som faktisk har disse HT kan jo svare på dette!

mvh

Jan
Ikke vet jeg hvorfor dette låt ullent ,har ikke vært innom butikken i Torggt enda.
Hvilket anlegg brukte de ?

Jeg hadde hjemme wireworld supereklipse biwire htkabler og WW gold xlr interconnect og følte lyden min ble veldig "tung" ,det var liksom noen satte en bremsekloss inn i systemet .Mulig dette var årsaken ???
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke vet jeg hvorfor dette låt ullent ,har ikke vært innom butikken i Torggt enda.
Hvilket anlegg brukte de ?

Jeg hadde hjemme wireworld supereklipse biwire htkabler og WW gold xlr interconnect og følte lyden min ble veldig "tung" ,det var liksom noen satte en bremsekloss inn i systemet .Mulig dette var årsaken  ???
Jeg har også hørt ProAc i Torggata, faktisk i noe sånt som 15 år tror jeg. Kjøpte et sett TDL Studio 3 der i '90, da sto det mellom den og en ProAc.
Demo-facilitetene er jo så-som-så, og likner fint lite på de fleste stuemiljøer akustisk sett.

Sist jeg hørte D15 og D25 var det på Naim elektronikk, noe som tidligere var en total kræsj, men som nå til dags er blitt langt mer attraktivt; begge merker har nærmet seg hverandre på et vis, og passer bedre sammen.

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Har Response 3.8 selv og har hørt D 38 hos Lyric. Ikke optimale forhold der, men det var ikke vanskelig å høre at dette er en knallbra høyttaler. Har du tenkt å handle, Vidar?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lurte litt på det... må jo ha et utvalg høyttalere, ikke sant  ;)

Hovedstuen min er på 40kvm, og egentlig litt for stor for mine elskede MA Studio 20SE. Jeg har prøvd mine KEF Reference'er der, men de klaffer ikke veldig godt med akustikken, så de brukes i et annet system.

Så jeg er egentlig ute etter høyttalere som skal matche min elektronikk (Linn og Audiolab, se "Min Side") i dette rommet, men som skal tåle/matche en endring i elektronikk etterhvert; jeg skal ha meg nytt forsterkeri med tid og stunder fordi det gamle er omlag 12 år nå, og så langt er jeg falt på enten Linn Klimax pre/power, Audio Research (pre/riaa/power) eller Naim NAC252/SuperCap/NAP300).
Beholder selvsagt LP12'en (om jeg ikke kjøper en Dual 1229 da...  ;) )

Høyttalerne må spille klassisk musikk og jazz med renhet, artikulasjon, tonekraft og energi i det store rommet. Pop/rock/folk må være rytmisk meningsfylt og drivende. Ellers gir jeg temmelig blaffen i utenommusikalske aspekter ved lydgjengivelsen.. soundstage, luft, "trøkk" og alt sånt tøys  :D

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spiller du kun vinyl VidarP?
Neida, har da noen cd-spillere også.. og noen sølvskiver. Endel ting bør man vel ha cd-spiller for; som eksempel har jeg nettopp fått Jan Johansons Jazz på Svenska og Ryska, Grateful Dead's Fillmore West 1969 etc. Ikke lett å oppdrive på LP nei  ;)

Bruker mest min Audiolab 8000CDM/8000DAC, men har da en separat Meridian drivverk/dac, vi har en Naim CD5i, etpar Cambridge'er osv..

Mvh Vidar P
 
S

so

Gjest
Neida, har da noen cd-spillere også.. og noen sølvskiver. Endel ting bør man vel ha cd-spiller for; som eksempel har jeg nettopp fått Jan Johansons Jazz på Svenska og Ryska, Grateful Dead's Fillmore West 1969 etc. Ikke lett å oppdrive på LP nei  ;)

Bruker mest min Audiolab 8000CDM/8000DAC, men har da en separat Meridian drivverk/dac, vi har en Naim CD5i, etpar Cambridge'er osv..

Mvh Vidar P
Se det ja, da er du jo godt skodd. Så kun LP12 på lista.
Det blir forøvrig spennende å se hvor du havner hen.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Se det ja, da er du jo godt skodd. Så kun LP12 på lista.
Det blir forøvrig spennende å se hvor du havner hen.
Ja, det blir kanskje litt tilfeldig. Har svingt litt mellom Monitor Audio GS60 (den nye), Linn Artikulate 242, Spendor S9e og ProAc D38 nå, men flere kan jo være av interesse. Tror og mener alle disse er toppklasse høyttalere.. så vil vel bli happy uansett hvilken det blir.
Kunne gjerne hatt B&W 800 om de hadde sett ut og kunne rocke litt mer, og gjerne KEF Ref 207, men de er så stygge at kona nekter  :D

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
jeg skal ha meg nytt forsterkeri med tid og stunder fordi det gamle er omlag 12 år nå, og så langt er jeg falt på enten Linn Klimax pre/power, Audio Research (pre/riaa/power) eller Naim NAC252/SuperCap/NAP300).
Mvh Vidar P
12 år? Det er vel ingen alder, min ARC SP-11 er 19 år og Levinson No 27.5 er bare ungdommen med sine 13 år ;) Så lenge SP-11'ern blir foret med gode NOS-rør så gjør den jobben sin utmerket....

FZ
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Hei der,

Har vært en del nede i Torgata, og hørt på litt forskjellige typer ProAc, og det JEG føler gjengs over der er at det er liksom litt ulent, det er liksom noe som mangler i øvre mellomtone uten at jeg helt klarer å beskrive det, kan jo godt være at det har noe å gjøre med rom/plassering/matching der ned å gjøre også.

Noen som faktisk har disse HT kan jo svare på dette!

mvh

Jan
Som jeg har nevnt i et par andre poster så opplevde jeg noe liknende med studio 130. Tor selv nevnte da at også en annen kunde hadde beklaget seg over det samme tidligere på dagen. Han mente at det kunne handle om elektronikken som ble brukt (toppklasse Naim). Personlig er jeg vel egentlig overbevist om at dette rett og slett er snakk om måten høyttalerne er avstemt på. Kraftig dipp i øvre mellomtone. Lyder bra på lyse eller harde inspillinger, men faller gjennom når det blir spillt musikk med gjevnt trykk over et bredt frekvensområde. Jeg prøvde å spille "Pull me under" med Dream Theater. Full krise! Totalt dødt og blottet for liv. Jeg har foresten hatt lignende, men mindre uttalte,  opplevelser med en tidligere utgave av respons 1s.

De fleste høyttalere er avstemt med en dipp ved delefrekvensen, mine egne inkludert, men jeg ser ikke bort fra at ihvertfall studio 130 har en dipp som er unormalt stor. Konstruktøren er en såpass dreven kar at jeg tror dette er helt bevisst fra Proacs side. Ser ikke bort fra at dette også vil gjelde for flere av modellene fra den kanten.

La meg forøvrig bare si at Proac var høyttalere jeg virkelig ønsket å like. Jeg skulle gjerne hatt et par hjemme i stua ikke minst basert på renome og "feel good-faktor" samt utseendet, men lyden var altså ikke min smak. Jeg er rett og slett uenig i filosofien som ligger bak en konstruksjon som studio 130.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.131
Antall liker
2.632
Torget vurderinger
16
Ja, det blir kanskje litt tilfeldig. Har svingt litt mellom Monitor Audio GS60 (den nye), Linn Artikulate 242, Spendor S9e og ProAc D38 nå, men flere kan jo være av interesse. Tror og mener alle disse er toppklasse høyttalere.. så vil vel bli happy uansett hvilken det blir.
Kunne gjerne hatt B&W 800 om de hadde sett ut og kunne rocke litt mer, og gjerne KEF Ref 207, men de er så stygge at kona nekter  :D

Mvh Vidar P
Jeg har tidligere eid 3.8 og hørt D38 flere ganger hos Lyric. Det er ikke tvil om at D38 er en høyttaler med mer futt og fart enn 3.8 men jeg tror D38 behøver kraftigere forsterker da den er ikke så impedansevennlig som 3.8. Selvom D38 er mer en mer dynamisk og livlig høyttaler enn de eldre Proac modellene så er det fremdele umiskjennelig Proac med en lyd-signatur som f.eks Sødal ikke liker. Jeg synes Proac er desidert best på klassisk men det blir litt pudding på rock/pop.

Et annet tips er T+A TCI 2E (Selges en demomodell på OHC, de selger også storebror T+A TCI 1 ) Dette er en høyttaler som imponerte meg stort. Jeg satt i lang tid alene og fikk den demonstrert av en tysker hos OHC. Meget fin over hele frekvensområdet og flott transmisjonslinje bass. Må også få anbefale JBL K2 5500 hvis konemor godtar den (min gjorde det ikke). K2 5500 er en høyttaler jeg kunne levd meget lykkelig med.
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Har selv hatt D15,D25 og senest D38 som nettop er solgt. Styrken til D38 (Proac generelt ) ligger i mellomtonen. Dog er jeg ikke helt uenig med Soedal hva gjelder øvre del av mellomtonen.

Skal du spille i et relativt stort rom ( 40 kvm ) mangler D38 energi i bunnen. 2 stk. 6,5" har sine klare begrensninger. Dette var en av årsakene til jeg solgte.

Har fått noen kommentarer fra venner på at D38 oppleves som noe tørr/lite varme. Dette kan være årsaken til at HC synes D38 er litt pudding på rock/pop (jfr. også 2 stk. 6,5" ).

Vurderer du D38 bør de prøves i din 40 kvm stue før kjøp.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.131
Antall liker
2.632
Torget vurderinger
16
Har fått noen kommentarer fra venner på at D38 oppleves som noe tørr/lite varme.  Dette kan være årsaken til at HC synes D38 er litt pudding på rock/pop (jfr. også 2 stk. 6,5" ).
Min pudding kommentar må ikke tas slik fanden leser bibelen ;-) Detter er etter min mening en meget god høyttaler men den mangler fremdeles hurtigheten til de beste i klassen. Det at D38 fremdeles er litt sedat reduserer fun-faktoren på eksplosiv elektronisk musikk. På klassisk musikk er selvfølgelig også dynamikk og hurtighet viktig men på klassisk synes jeg D38 låter så tonalt riktig at ørlite mangel på dynamikk kan tilgis.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Hei der,

Har vært en del nede i Torgata, og hørt på litt forskjellige typer ProAc, og det JEG føler gjengs over der er at det er liksom litt ulent, det er liksom noe som mangler i øvre mellomtone uten at jeg helt klarer å beskrive det, kan jo godt være at det har noe å gjøre med rom/plassering/matching der ned å gjøre også.

Noen som faktisk har disse HT kan jo svare på dette!

mvh

Jan
Forskjellen mlm mine respons 1 sc og den nye B&W 805s som jeg har hørt hos klubben, understreker litt det som er sagt ovenfor. 805 hadde en helt annen lyd: strammere og mer dynamisk over helelydbildet, men spesielt fra mellomtonen og opp var det mere liv enn jeg har hørt på lenge.

De modellene fra ProAcs D serie jeg har hørt, hadde ikke så mye "liv" som 805. MEN, jeg liker dem. De spiller bare helt annerledes. I mange hjem vil jeg tro man finner det vel så lett å leve med ProAc "lyd" som med 805 "lyd".

(Selv drømmer jeg om D38)

Legger til at uttalelsene er basert på lytteinntrykk fra butikkene, og at dette jo ikke ansees som et særlig solid grunnlag å uttale seg på.
 
K

kbwh

Gjest
Et av kjennetegnene til den engelske lydskolen er nettopp dette dippet i stemmeleiets øverste oktav, 2-4kHz.

En gang eide jeg et par Monitor Audio 1200 Gold som jeg likte godt. Det er de eneste engelske høyttalerne jeg har likt ordentlig. Kanskje MA har et litt annet lydideal enn ProAc og B&W? Hva vet jeg? Vidar P er residerende MA-ekspert. Kanskje han kan kommentere.
 

cromlech

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
53
Antall liker
19
Torget vurderinger
1
jeg har kun erfaring med response 1,5. brukte copland csa515 og 303 sammen med arcam cd23t. dette settet spilte veldig bra på alt. ser noen mener at proac ikke rocker. kan ikke si meg enig, da mine favoritt sjangere innen musikk er Death metal og black metal. å måten proac spilte death metal er KONGE (i mine ører da :))
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.294
Antall liker
3.388
Torget vurderinger
49
Har funnet denne på nettet http://www.soundstage.com/revequip/proac_d38.htm

HiFi+ hadde også en test ,men den ligger ikke på nettet.

Stuen min er på 40+ kvadrat og jeg kan være tilbøyelig til å være enig i at det nok er i grenseland stort til D38.
Men jeg gikk fra D25 som var for liten, til D38 som jeg synes funker meget bra .

Bør nok også parres med en kraftig forsterker som ikke er for lys i klangen da D38 skiller veldig bra på forskjellig utstyr .

Funker -funker ikke på rock er nok en smaksak .
I og med at de skiller mye på forskjellig utstyr har nok dette mest og si for om de funker på rock eller ikke .
Jeg har 40% rock i samlingen og 40+% blues resten er pop og jazz og 1 promille klassisk ;D
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.674
Antall liker
3.149
Det beste - men kanskje ikke det letteste med såpass tunge høyttalere - er å låne dem hjem over en helg. Tor pleier å være romslig slik.

Så kan du selv avgjøre om de funker i ditt rom med din elektronikk.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.294
Antall liker
3.388
Torget vurderinger
49
Klipper og limer litt fra testen i HiFi+
"on listening to the D38 it soon became apparent that they are uncannily transparent to the driving electronics .In this regard they approach closer the style and performance of the Avalon speakers ,rather than other british designs. It also means that they demand a well-sorted system to give of their best ,with attention to what some cosider trivial details like supports and a coherent cable loom reaping clearly audible benefits in terms of musical sense and coherence."

""More complex systems and crossovers can hide a multitude of sins ,robbing the performance of energy ,life,immediacy and transparency .The D38 hide little or nothing .That unvarnished truth is not always comfortable ,but as much as it reveals the inadequacies of a poorly matched or tuned system ,it thrives on the benefits as things get better ."

"The D38offers the effortless dynamic scope and collossal soundstage that comes with real bandwith ,yet doesnt draw attention to itself or its dimensions by letting its box intrude on the music ."

"The lack of the familiar mid bass emphasise ,used by so many designers to add a bit of warmth and (clogging) coulor to their products can leave the D38 sounding lean and exposed on first acquaintance .Work through it .Once you readjust to tea without sugar it always tastes better and its the same with non-additive systems :adjust and it's hard to go back."

"If I was really picky I could ask for a little more top-end air and detail ,definition on cymbals for instance .But i'd not willingly trade the seamless junction of tweeter and midbass units to achieve it ,and therein lies the rub .All products represent a compromise ,and lord knows ,speakers are a bigger compromise than most others ,especially if you want to get somethings approaching full-range performance at this sort of price .The Proac Response D38 doea it right .It prioritizes bandwidth ,driver integration and lack of intrusive additives and combines those qualities into a readily driven package."



"Using this one you should be able to build something pretty spesial ,something that's going to last awhile .The D38s make wanting more seem almost greedy............"


Hifi+ april 2005

Hele bladet kan lastes ned på deres hjemmeside http://www.hifiplus.com/
 
H

hobby

Gjest
Har selv D80 som er modellen over D38. Slik jeg har oppfattet det så er D38 nærmere D80 enn D25 i kvaliteter så jeg antar/håper mine kommentarer basert på D80 er relevante og av interesse... (Årsaken til at jeg kjøpte D80 var primært fordi jeg liker Proac og fordi D38 ikke hadde kommet på markedet den gang)

Her er noen av mine erfaringer:
Mitt lytterom er ca 40 kvm og jeg lytter mest til pop og jazz. I begynnelsen var jeg faktisk litt misfornøyd. Synes de låt litt innestengt og noe mørke i klangen. Hadde da 2 x 50 watt rør og tenkte at det var kanskje litt i minste laget. Jeg hadde nok rett... i hvert fall etter min smak. Testet også med transistor trinn på 2 x 125 watt, men opplevde det også for tamt... Byttet så til 2 x 500 watt ICE digitalt forsterkeri og opplevde at høyttalerne ble mye mer dynamiske, men nå savnet jeg til gjengjeld noe av magien...

Har til slutt endt opp på kraftig og kostbart transistorforsterkeri med 400 watt per kanal - og da løsnet det virkelig. Jeg glemmer aldri da jeg koblet opp dette for første gang. Det føltes ut som å ha fått nye høyttalere - selv om jeg allerede hadde hatt de i mer enn ett år. Mer luft, nærvær, stooort lydbilde og ikke minst så spiller de med en enorm autoritet, men samtidig uten at det går utover detaljer, musikalitet og finesse!

Og det er altså mitt hovedpoeng: Det skal mye til for at proacene skal være svakeste leddet i kjeden. Det er mao. høyttalere man kan vokse med nærmest i det uendelige. De fortjener rett og slett det beste av alt annet utstyr og særlig effekttrinn(!) Anbefaler altså på det sterkeste å fore proacene med store trinn fra Krell, EC/Nemo, Accuphase, Theta, Mark Levinson e.l. Det gjør susen og får disse høyttalerne til å ta pusten fra deg!
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Å sammenligne D80 med D38 gir lite mening. D80 er en en helt annen høyttaler : 2 stk. 8" prof. drivers, 2 stk 2" soft dome midrange samt en annen tweeter.
Dette er i.h.h.t. selv konkurrenter av Proac en meget god høyttaler.

Proac D38 er en god høyttaler til en listepris på ca. 65.000, m.a.o. 1/2 av hva D80 koster.

Ditt hovedpoeng er at D38 er en høyttaler en nærmest kan vokse med i det uendelige. Hva du mener med dette er jeg noe usikker på. Proac D38 har sine klare begrensninger -og styrker som de fleste kvalitetshøyttalere i dette prisleiet.
Har foret D38 med følgende 2 oppsett :Cary SACD 306 (nye ), Cary SLP 05, Cary 500 MB og SACD 306, Benchmark Dac 1, Cary 211 AE. D38 ble stort sett like mye/lite påvirket av nevnte endringer som andre kvalitetshøyttalere jeg har prøvd i disse oppsettene.

Mitt hovedpoeng er at Proac D38 er en god høyttaler i sin klasse, men å gjøre D38 til noe unikt er slik jeg ser det ikke riktig. Stort sett dreier dette seg om en god høyttaler som en liker/liker ikke osv. Liker en D38 må en uansett akseptere at f.eks 2 stk. 6,5" elementer flytter begrenset med luft, selv om det står Proac på høttaleren.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takk for mange gode og grundige beskrivelser, og sinnrike vurderinger!
Jeg har litt lyst på en høyttaler som skiller seg litt fra Monitor Audio's Studio 20SE; som er upfront, gnistrende og kvikk. Har den en svak side, så er det tildels situasjonsbetinget; det er en 2-veis med 6,5" bass/1"diskant, og det er ikke nok til de helt store lydtrykk, kraft og fylde i mitt 40kvm lytterom. Skal man pirke litt til, så lener den seg mot det åpne, klare, nakne og ikke mot det søte, varme.. men dette er ikke en feil, heller en stil. Og en stil jeg egentlig liker godt hos disse fordi det "rimer" så godt med alle egenskapene dens, det er ikke det..

Jeg vil beholde de selvsagt, ikke minst for bruk i mindre rom, men har en periode litt lyst på en høyttaler som låter mer bakpå, søtere, varmere, dypere og kraftigere.. men den kan for all del ikke bli varm og "feit"; da varer moroa kun noen få plater.. og knapt det, kjenner jeg meg selv rett.

Det virker å stå mellom D38 og Spendor S9e, har gode tilbud på begge; noen som har hørt sistnevnte?

Mvh Vidar P
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har hørt D25 og den heller ihvertfall mot åpent, klart og nesten litt lyst. Passer godt til Jazz, klassisk og ballader osv. Hørte også D38 (såvidt) og den har i mine ører mye av samme signatur.

Tror kanskje ikke ProAc er tingen hvis du liker musikk med litt fart i og dynamikk...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En gang eide jeg et par Monitor Audio 1200 Gold som jeg likte godt. Det er de eneste engelske høyttalerne jeg har likt ordentlig. Kanskje MA har et litt annet lydideal enn ProAc og B&W? Hva vet jeg? Vidar P er residerende MA-ekspert. Kanskje han kan kommentere.
MA låter generelt litt forskjellig ja; deres toppserier (GR, GS og Studio) er mer upfront og har en nokså distinkt artikulasjon, kanskje som en funksjon av en lettere ubeskjeden øvre mellomtone, som mange finner bergtakende engasjerende.
De mindre seriene (f.eks S og RS) er jeg litt mer ambivalente med; jeg liker stativhøyttalerne derfra svært godt, men kan dy meg litt mer for gulvståerne.. de har en tendens til å være akkurat litt for billige for å være gode; store kabinettflater som (i likhet med de fleste andre gulvståere i så lave prisklasser) har en tendens til å maskere detaljer og legge en viss demper på den rytmiske og tonale presisjon.

Beste valg fra MA er alt av Gold Reference,Gold Signature og Studio-serien,samt S/RS 1 og 2.

Mvh Vidar P
 
H

hobby

Gjest
Å sammenligne D80 med D38 gir lite mening. D80 er en en helt annen høyttaler : 2 stk. 8" prof. drivers, 2 stk 2" soft dome midrange samt en annen tweeter.
Dette er i.h.h.t. selv konkurrenter av Proac en meget god høyttaler.
Det var ikke meningen å sammenligne D38 med D80. Bare antyder at de er nærmeste slektninger i Proac familien og at jeg har lest og hørt ellers det jeg nevnte at D38 går for å ligge nærmere D80 enn D25. Selv har jeg null egen erfaring med D38. Mitt innlegg må derfor betraktes som D80 erfaringer, slik jeg forsøkte å gjøre oppmerksom på.

Proac D38 er en god høyttaler til en listepris på ca. 65.000, m.a.o. 1/2 av hva D80 koster.
D80 er ikke fullt dobbelt så dyr som D38. D38 koster vel typisk 60-65% av D80. (Men litt vanskelig innimellom å orientere seg i Lyrics prislister...)

Ditt hovedpoeng er at D38 er en høyttaler en nærmest kan vokse med i det uendelige. Hva du mener med dette er jeg noe usikker på. Proac D38 har sine klare begrensninger -og styrker som de fleste kvalitetshøyttalere i dette prisleiet.
Igjen, det er slik jeg opplever D80. Men hvis D38 er "pretty close" tror jeg ikke det er langt fra sannheten. Men det er selvsagt forskjell på 6,5" og 8" ;)
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Oppfattet deg slik at dine kommentarer også var basert på lytting til D38. Basert på erfaringer kun med D80 har jeg ikke noe problem med å forstå dine synspunkt.

Har tidligere konferert med personer som har meget god kjennskap til både D38 og D80. Tilbakemeldingene er at D80 er en høyttaler på et "helt annet nivå" enn D38.

Ser en på konstruksjonen til D25 og D38 så er denne svært lik, noe som også reflekteres i lyden.

Prisene til Lyric.........Hva skal man si ?
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.294
Antall liker
3.388
Torget vurderinger
49
Dette er et spørsmål stilt til revieweren i Soundstage:

Best ProAc value?

May 6, 2004

Editor,

I've been intrigued by the ProAc line of loudspeakers for some time now, and I've only heard them once (Response D15) for a very limited time. Maybe this is because I own Naim electronics (NAP140 amp/NAC72 pre/CD-3) and assume they would be a good match. Looking at the current line of ProAcs (Response D15, D38, etc.), do you have an opinion about which might provide the best value (i.e., where/if the added expense is worth it for the musicality gained) as you move up the line from D15 to D38 and beyond? Obviously, I'll need to listen for myself before making a decision. Maybe you haven't heard the others but have a general opinion about where to obtain best value when looking at a family of loudspeakers.

Tom Hohn

A very good question. Given that I used to own ProAc's flagship speaker, the Response Four, I obviously believe that as you pay more in the ProAc product line, you get more. But you are looking for the point at which sound quality is maximized for the cost involved. I would say that the D38 is that point. The next step up, to the Response D80, is very steep (almost double the price), and with the D38 in particular, you get a nearly full-range speaker that offers the refinement of the larger models and greater bass extension than the smaller ones. It's a terrific speaker.

http://www.soundstage.com/feedback/resp87.htm

Et stykke ned på siden.
 
Topp Bunn