Problem med LFE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei godtfolk

    Jeg har et faseproblem når jeg spiller film.
    Anlegget er et "kombo-anlegg", altså jeg har en integrertforsterker med HT-bypass hvor både frontene og subbene henger (subbene henger på høyttalerterminalene).
    Når jeg spiller musikk med dette så låter det knall, og jeg har verifisert at det ikke er faseproblemer med subber og fronter. Center og bak er koblet likt som frontene: rødt/gult til +, og sort/hvit til -.

    Når jeg spiller film så er det ikke noe drønn og bang når det skal være det, er litt....tomt/stille.
    Kjører jeg Audyssy (har Marantz 7702 surround processor hvor subbene bruker LFE, ja, subbene bruker både LFE og høynivå samtidig) og da sier Audyssy at jeg har et faseproblem.
    Begge subbene er REL S3 som hver har 400W klasse D forsterker. Uansett hvor om jeg makser LFE-volumet så kommer jeg ikke opp til 70db på Audyssy.
    20201011_120307.jpg

    20201011_120324.jpg


    Første gang jeg kjørte setup så var front, center og bak ute av fase, men subbene i fase. Nå når jeg kjører det på nytt så er subbene og frontene i fase, mens center og bak er ute av fase
    20201011_120906.jpg


    Er Audyssy helt rar? Ett øyeblikk lurte jeg på om det var alle effektforsterkerne som krysset fase internt, men rart om 3 effektforsterkere skal gjøre det. Og nå er jo frontene i fase med subbene så da gjenstår jeg med at Audyssy er ustabil. Noen som har erfaringer med sånt?

    Da jeg googlet det så var svarene " det er ikke farlig, bare la det være". La det være?? Det suger jo all booom og bæng ut av smellene i filmene. Da er jeg bedre tjent med å hekte av LFE.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg hadde AV8802a så fikk jeg kun beskjed om at fasen var feil når jeg hadde koblet kablene (enten fra prosessor) eller høyttaler-kablene feil (krysset dem på 1 sted).

    Jeg har ingen problem med å få 120dB+ fra sub'ene (hver for seg). Så om du ikke klarer å få 75dB så er noe rart på gang her.Veldig mange sub'er har også et fase-valg. Hvordan er ting koblet her (spesielt med tanke på sub'ene). Er det noe splitting av signaler på gang ?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmm er det noen innstilling på SP som kan gjøre dette?
    Ingen kabling er krysset, helt sikkert. Og siden det gir forskjellige resultater når jeg kjører den så må det være noe som ikke er fysisk vil jeg tro.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kontakt kundesupport hos Marantz.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mange prosessorer har et valg om en ønsker +10 db på LFE, om du har dette skal dn være på da de drar -10db ned på mixen oftest
    Den står på 0 her.
    Jeg vil tro at det er lav output som gjør at den ikke får rett fase, men aner ikke.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan jeg få et bilde på hvordan du har koblet dette?
    Lettere da :cool:
    Skal vi se. Her bak sub som viser høynivå med speakon-kontakt og LFE med vanlig RCA.
    20201011_212433.jpg


    Her er bak effektforsterkeren hvor høynivå kobles. Fra en prosessor sitt ståsted så tror den at sub + HT er en HT (selv om jeg kobler ut speakon-kontakten når jeg kjører setup).
    20201011_212501.jpg


    Og her er bak prosessor
    20201011_212520.jpg


    Det er 2 subber og kabling er helt lik.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.666
    Antall liker
    4.107
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ok!
    Jeg regner med du kjører cutoff et sted mot subbene, la oss si 80 hz i prosessoren?
    Eller kjører du systemet fullrange som du gjør i tokanals?
    LFE er uansett et eget spor og det vil du ikke få om du ikke kjører dedikert kabel fra prosessor til subbene
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ok!
    Jeg regner med du kjører cutoff et sted mot subbene, la oss si 80 hz i prosessoren?
    Eller kjører du systemet fullrange som du gjør i tokanals?
    LFE er uansett et eget spor og det vil du ikke få om du ikke kjører dedikert kabel fra prosessor til subbene
    Har dobbelt opp med kabling, ett sett for LFE og ett til å fylle ut nedre frekvenser i høyttalere, og det funker som bare rakkern 🙂
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    760
    Antall liker
    449
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Kan det være så enkelt at subbene ikke takler å ha høynivå og lavnivå signale inn samtidig?
    De får vel fortsatt signal fra høytalerutgangen når du kjører lfe ut av prosessoren?
    Ville prøvd å koble bort speakon kontakten å hørt hva som skjer da.

    --
    Martin
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser på bilde fra sub det er noe relatert fase; disse står identisk på begge sub'ene ?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.904
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge du vet at alt er koblet rett så skal fase melding ignoreres :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser på bilde fra sub det er noe relatert fase; disse står identisk på begge sub'ene ?
    Jupp. Spiller jeg musikk, altså uten SP og LFE, så er dette i fase.
    REL har bare 2 valg der, 0 grader eller 180 grader. Høynivå føler jeg at jeg har kontroll på og der er derfor jeg blir så satt ut av at SP klager på fase. Og lydbildet mangler BOOM,
    I går så jeg på Netflix (ikke den beste kilden men..) så kom Leonard Cohen - I want it darker på i den serien og jeg klarte ikke å lokalisere hvor lyder kom fra og det var ingen bass. Klart, det kan ha vært den serien som er sånn, men det låt "bomull i øra".
    Spiller jeg den skiva på vinyl så er det ikke bomull i øra :D
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge du vet at alt er koblet rett så skal fase melding ignoreres :)
    Hadde det bare vært feilmeldingen så hadde jeg ignorert den, som det står mange plasser på nett, men jeg mangler BOOM!! og bass i musikken i filmene. Derfor bryr jeg meg :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan det være så enkelt at subbene ikke takler å ha høynivå og lavnivå signale inn samtidig?
    De får vel fortsatt signal fra høytalerutgangen når du kjører lfe ut av prosessoren?
    Ville prøvd å koble bort speakon kontakten å hørt hva som skjer da.

    --
    Martin
    Det kan de :)
    REL HL/LW
    " The LFE/.1 input can be used simultaneously with the High Level or Low Level input for seamless transition from Stereo to surround sound. "
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.666
    Antall liker
    4.107
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Så der er ingen valg for LFE sorte alene?

    Hypotesen er følgende:
    Du får 6 db gain gjennom speakon kabelen.
    Og 3 db gjennom RCA. Mao. 6 db mindre lydtrykk på signalet som kommer fra prosessoren.

    Her du i det hele tatt prøvd å øke gain i prosessor på subbene?
    Jeg ser det står til OFF i setup i menyen din, og level er satt til 0
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så der er ingen valg for LFE sorte alene?

    Hypotesen er følgende:
    Du får 6 db gain gjennom speakon kabelen.
    Og 3 db gjennom RCA. Mao. 6 db mindre lydtrykk på signalet som kommer fra prosessoren.

    Her du i det hele tatt prøvd å øke gain i prosessor på subbene?
    Jeg ser det står til OFF i setup i menyen din, og level er satt til 0
    REL advarer mot dette og anbefaler å ta ut speakon når man kjører kalibrering og det har jeg selvfølgelig gjort :)
    Jeg har prøvd å skru volumet på LFE helt til maks, men kommer ikke opp i 70db, mens kalibreringen ønsker seg rundt 75db.
    Kan jo prøve å skru opp subbene 6db i prosessoren før jeg kjører en ny kalibrering?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.666
    Antall liker
    4.107
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja det var det jeg tenkte du skulle teste.
    Men du omtaler gain på subben som LFE om jeg skjønner deg riktig.
    LFE er et eget spor som ligger inne på lydsporet på discen du spiller av, og den kommer i tillegg til basstoner som ellers befinner seg på samme sporet.
    Men jeg vil tro, at om du ikke du finner en egen justering for LFE i prosessor vil man kunne justere dette sammen i bass managment som du viste bilde av over her.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja det var det jeg tenkte du skulle teste.
    Men du omtaler gain på subben som LFE om jeg skjønner deg riktig.
    LFE er et eget spor som ligger inne på lydsporet på discen du spiller av, og den kommer i tillegg til basstoner som ellers befinner seg på samme sporet.
    Men jeg vil tro, at om du ikke du finner en egen justering for LFE i prosessor vil man kunne justere dette sammen i bass managment som du viste bilde av over her.
    Jeg bruker LFE bare for å være sikker på at det ikke blandes med speakon (fra prosessoren sitt ståsted er jo speakonkoblingen en del av HT).
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg tror dette bare påvirker de manuelle innstillingene
    20201012_203853.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn