Squeezebox Touch: NTFS og FAT32
CDWMcInSpots skrev:
Apropos svar #20. Utdrag fra tråden "
Squeezebox touch trøbel..." (mine uthevinger):
MonkeyCountry Audio skrev:
[...]
USB hardisk koblet rett i SB. Har prøvd 2 stk. Den siste ny ut av eske.
Filformat *.FLAC, filsystem NTFS.
[...]
Følgende observasjon tyder på at Squeezebox Touch har skrivetilgang til USB-disken med NTFS siden den har opprettet kataloger:
MonkeyCountry Audio skrev:
[...]
ser at SB har opprettet 2 mapper på harddisken... henholdsvis .Squeezebox og playlists.
[...]
For en stund siden bestemte jeg meg for at jeg skal undersøke bruk av Squeezebox Touch med USB-lagringsenheter formatert med NTFS og FAT32. Jeg har 2 stk. 16 GB USB-minnepinner og reformaterte den ene til NTFS (med Quick Format i Windows 7):
- NTFS: ALAC-filer, nesten 99 % fullt (kanskje litt optimistisk/for fullt)
- FAT32: FLAC- og mp3-filer, noe mindre fyllingsgrad
De er koblet til hver sin Squeezebox Touch som begge er tilknyttet et kablet nettverk med en tredje Squeezebox Touch, en Transporter, en Squeezebox 3 og tidvis en Squeezebox Controller.
Transporter og Squeezebox 3 kan kun spille FLAC- og mp3-filer direkte fra Squeezebox Touch fordi de ikke selv kan spille ALAC uten transkodingsstøtte i Squeezebox Server. De tre Squeezebox Touch kan spille musikk fra de to som er tilknyttet USB-minnepinne.
Jeg har stort sett benyttet Squeezebox Touch uten USB-minnepinne og Transporter for selve musikkspillingen. De benyttes også daglig mot mysqueezebox.com for nettradio. De to Squeezebox Touch med USB-minnepinne har dermed kun agert som Squeezebox Server.
Begge deler ser så langt ut til å fungere rimelig bra. Det har av og til vært litt venstrehopping (ett eller flere menytrinn tilbake) særlig ved første tilkobling når jeg har spilt fra den med ALAC/NTFS. Jeg vet ikke om dette skyldes NTFS eller at USB-minnepinnen er nesten 99 % full. Jeg har ikke observert noe slikt for den andre.
Jeg har så langt ikke noe klart inntrykk av om betjeningshastigheten/-responsen er forskjellig på de to eller ei.
Jeg har benyttet Music Folder-navigasjon og Random sang. Replaygain er satt til Smartgain.